• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • a może

    a może by tak skomunikować Pruszcz z Gdańskiem koleją bo to co jest teraz to nie funkcjonuje jeśli było by dobrze połączone no i przyzwoite ceny to z chęcią połowa kierowców by się przesiadła na komunikacje miejska wiadomo kiedy trzeba to trzeba autkiem ale do pracy gdzie pod biurowcami nie ma dużo miejsc do parkowania było by to rozwiązaniem. Tylko pkp jak by poczuło klientele to pewnie od razu chciało by ja doić a to nie o to chodzi chodzi więcej za mniej nie na odwrót

    • 9 0

  • Zwezyli droge zeby teraz budowac nowa a gdzie trasa p-p

    Trase polnoc - poludnie buduja od 70 lat i konca nie widac jest tylko krotki odcinek na chelmie do tesco zrobiony

    • 4 3

  • Tramwaj i skm do pruszcza czas zrobic

    Tramwaj i skm do pruszcza czas zrobic

    • 12 3

  • W sydney w australi to trasa szybkiego ruchu biegnie nad torami skm

    A moze tak trzy poziomy tak jak w sydnej droga - tory - droga jedno na drugim tak jest kolo opery sydney

    • 3 3

  • Zamrożona

    Czyli zostaną zablokowane wykupy mieszkań a budowa drogi zostanie "zamrożona" kompletny bezsens

    • 4 1

  • Trasa polnoc poludnie p-p kiedy powstanie

    Na razie jest tyko kawalek na chelmie do tesco

    • 6 3

  • ale syf macie w tym gdansku - pisze to co widze na zdjeciu

    • 2 2

  • . aby cos było to trzeba powrotu p. Gierka, tusk z adamowiczem tylko rozkopia

    .. -40-lat temu był projekt drogi rózowej, przystanek sródmieście, a 100-lat temu za Bismarcka były jeszcze parki, sciezki spacerowe, wieze widokowe, a dzis dziury smród i rosnace pokrzywy i piasek pozimowy w lipcu a nie w styczniu!!!

    • 4 4

  • Pomysł dobry, a nawet doskonały, ale po uruchomieniu tunelu pod Wisłą TYSIĄCE kierowców stających w korku

    pomiędzy Hallera a Kościuszki (nową), w dwie strony, pokażą, że ten łącznik jest ABSOLUTNYM priorytetem.

    • 1 2

  • Biuro rozwoju Gdańska nie czyta wyników debat publicznych

    na temat strategii rozwoju Gdańska 2030+ albo lekceważy wnioski formułowane na spotkaniach z mieszkańcami.
    Rozwój komunikacji szynowej - niezależnej od korków - ratuje miasto.
    Budowa kolejnych dróg (pseudoszybkiego ruchu) nie rozładowuje korków tylko je przesuwa gdzie indziej. To wiedzą już nie tylko rzetelni eksperci, ale coraz więcej mieszkańców: nawet internauci wypowiadający się na tym forum.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane