• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • Poszerzymy drogi i aut przybędzie

    Czemu nie zrobią skm do Pruszcza? Jasne lepiej budować na palę bez pomysłu. Kto powie, czemu po tych wszystkich ekstra kosztownych inwestycjach nadal nie ma jednego przejazdu bez świateł przez miasto? Co zrobią jakiś odcinek to korki się tylko przesuwają w dalsze miejsca.

    • 5 0

  • a co na to administracja kolejowa .........

    mam nadzieję że dyrektor, PIskorski , ten "wspaniały" projekt uzgodnil z dyrekcją
    PKP , bo o ile sie orientuje to jest strefa ochronna dla kolei 15 m nie wolno wbić łopaty a przy modernizacji linii kolejowej to moze być jak w/w drogą czerwoną we Wrzeszczu., po co rysowac nalezy uzgodnić z PKP.

    problemem nie jest odcinek od ul.Gościnnej do Obwodnicy Południowej ,nie mozna takich problemow rozwiązywać na dł 2,0 km to dotyczy całej części południowej Gdańska,od Urzedu Wojewódzkiego do Pruszcza.i Straszyna .

    Projekt nie rozwiązuje problemu ul.starogardzkej nie widzę rezerwy pod skrzyzowanie na drogę do Straszyna . ten ruch jest coraz wiekszy i przy rozbudowie na górnym tarasie to rozwia zanie nic nie wnosi a bardziej kompikuje dojazd do Straszyna

    cały projekt do ponownej analizy szkoda waszej pracy panowie ipanie urbaniśc
    trzeba duzo wiecej danych o ruchu drogowym i proszę o uzupelnienie o kartogramami ruchu , drogowcy sie nie popisali ..........
    a rozwiązanie na starówce Oruńskiej , brak w opisach szkoly gmnazjalnej nr10 i prowadzenie ruchu po ulicy Gościnnej na nowe rondo to jakaś zgroza
    na odcinku od Bbłednika do Pruszcza nie ma polaczenia pod koleją 10 km , Orunia za koleją nie ma bezkolizyjnego połaczenia z traktem cale zabezpieczenie karetki, straż pożarna niema przejazdu bezkolizyjnego ,muszą czekac na przejazdach ,w XXi wieku taka praktyka to brak myślenia podstawowego ponowie architeki to jest cala orunia anie dwaplany jak sądzicie im dzielicie dzielnicę na pół,........

    file 1951

    • 9 0

  • Nowe władze miasta a nie nowy trakt (1)

    Ludzie. Nowy trakt sw. Wojciecha to chora koncepcja. Zamiast rewitalizować orunię i lipce to pracownicy brg wola zrównać tę dzielnicę z ziemią i postawić jakieś baraki. Perły architektury w tej częsci miasta walą niszczeją i wołają o pomstę do nieba. Dodatkowo ten poroniony pomysł spowoduje, że orunia i lipce będą slumsy . Tutaj potrzebne są nowe władze miasta zamiast nowego traktu!!

    • 5 3

    • albo nowe władze albo dotychczasowe inaczej rozumujące

      sama zmiana władzy dla zmiany władzy nic nie da. konkurenci dotychczasowego prezydenta zwykle uważali, że mają receptę na korki - poszerzanie dróg. I mamy to co mamy.

      • 1 0

  • I znowu poroniony pomysł Biura Rozwoju Gdańska (2)

    To Biuro należy rozwiązać jako wyjątkowo szkodliwe dla rozwoju Gdańska!!!

    • 4 4

    • lepiej pokazać im film :"Ludzki wymiar"

      lub dać do poczytania książkę Jana Gehla: Miasta dla ludzi

      • 1 0

    • To prawda, Ci ludzie są z innej epoki, wizje z lat 60tych. Nawet w centrum Nowego Jorku uspokaja się ruch, zamienia drogi na parki/ciągi piesze, chociaż dynamika wzrostu ludności jest tam ogromna. A tu proponuje się kolejne dwupasmówki aby jeszcze więcej aut wprowadzić do centrum i wszystko zakorkować/zniszczyć. Wyremontować nawierzchnię za kilka milionów, a te 60mln przeznaczyć na SKM do Pruszcza, tak aby pociąg SKM mógł jechać ruchem ciągłym co 20min za dnia z Pruszcza do Wejcherowa, uzupełniony dodatkowymi składami na trasie Gdańsk-Gdynia. Przecież za nowobudowaną stacią Śródmieście jest miejsce na włączenie się torów SKM do dalekobieżnych, to się da zrobić! Dalekobieżnych wcale nie jeździ tak dużo.

      • 2 1

  • Wydaje mi się, że więcej by dało: (1)

    a) zrobienie przy stacji kolejowej w Pruszczu Gdańskim porządnego węzła integracyjnego, czegoś podobnego do tego w Tczewie, dla rowerów, samochodów, z pętlą autobusową - miejsce jest.
    b) przywrócenie SKM-ek do Pruszcza
    Wtedy może mieszkańcy podgdańskich miejscowości mieliby motywację, żeby z tej drogi korzystać

    • 3 0

    • w Pruszczu już pracują nad tą koncepcją

      można dodać jeszcze: cyklostrady wzdłuż linii SKM z Pruszcza do centrum Gdańska

      • 1 0

  • Orunia powinna byc zburzona - tam jest tylko syf i zgnilizna

    Trzeba wymienic wladze gdanska - oraz zburzyc orunie i zbudowac wszystko nowe - tam nic niema juz wartosciowego - ludzie nie dajcie sie oglupiac - taniej jest zburzyc i postawic nowe jak ten syf remontowac - na zachodzie tak sie robi - moge dac wam dac przyklad -
    na oruni powinny stanac wierzowcw to powinna byc mieszkalna dzielnica a nie fabryczna i przemyslowa - wcentrum miasta na swiecie nie ma fabryk syfu i przemyslu

    • 2 6

  • Busdujcie trase polnoc poludnie

    • 0 3

  • trakt

    tak jak ulica, aleja czy plac pisze się z małej litery

    • 1 0

  • nareszcie coś o południowej części Gdańska

    bo dotychczas zdaniem ZDiZ uwidocznionym nawiatach południe naszego miasta jest na zachodzie np. w Jasieniu Chełmie czy Zaborni

    • 1 0

  • Refleksja

    W przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup -> Budynki są w opłakanym stanie Miasto liczy że wykupią najemcy taki stan techniczny?! I skończą jak mieszkanka Żuławskiej wykupiła mieszkanie dom się rozpadł i nie ma gdzie mieszkać - mieszkańcy którzy nie wykupili dostali TBS !!!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane