• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • A wystarczyło remontując ostatnio trakt poszerzyć go (4)

    A wystarczyło remontując ostatnio trakt poszerzyć go, ale jakiś mądrala nie pomyślał, a może pomyślał i jeszcze wysepki dorobił.

    • 3 9

    • (3)

      Tam akurat wysepki się sprawdzają, poszerzyć Trakt można od Sandomierskiej do Okopowej o jeden pas ruchu, tam są największe korki, miejsce się znajdzie, poza wyburzeniem jednego starego budynku poszerzenia wymaga również wiadukt, który i tak ma być niedługo budowany na nowo, bliżej UW.

      • 4 0

      • Tylko co to pomoże,skoro korek tworzy dużo aut,a nie "mało pasów". (2)

        Niewielka różnica,czy stoisz w korku na 2 czy 3 pasah. Przypomnij sobie np. Armii Krajowej na końcu. Należy tworzyć alternatywy dla wjazdu samochodem - zwiększyć częstotliwość autobusów, rozbudowywać SKM do Pruszcza i Tczewa, ddobudować dodatkowy pas,ale jako bus-pas, wybudować przy Trakcie parking parkuj-jedź z dogodną komunikacją do centrum, pomyśleć w dalszej przyszłości o przywróceniu tramwaju. Naprawdę, Trakt nie jest juz takim zatorem,jak 10 lat temu, istnieją alternatywy (obwodnica, "siódemka", "hawełka"). Popatrzcie,jak jest np. w bogatym Londynie - nawet w święto nie czeka sie na autobus dłużej,niż 15 minut i mało kto z tych 10 mln ludzi jednak pcha się do centrum autem (a do tego jest metro i opłata za wjazd;))

        Równajmy do cywilizacji,a nie do Moskwy

        • 5 1

        • (1)

          Trzeci pas na tym właśnie odcinku zrobi dużą różnicę, część aut skręca przecież w prawo do UW, w Toruńską oraz dalej w Podwale Przedmiejskie, pozostałe dwa pasy byłyby do jazdy na wprost, poszerzyć można również rondo/skrzyżowanie Toruńska - Okopowa, bo tam często nieuważni kierowcy blokują jeden z pasów w stronę Centrum

          • 2 2

          • Właśnie !!!!

            • 0 0

  • A czy nie jest bardziej potrzebna szybka,często taktowana kolejka do Pruszcza?

    • 7 1

  • Ten kto wymyslil to zwezenie chyba nie dokonca pomyslal.

    Teraz to sie dopiero zacznie.

    • 2 2

  • A kiedy ulice i chodniki poza centrum

    będą remontowane?
    Niech najpierw za nie się wezmą,a nie wymyślają nowych ulic. Niektóre nie widziały remontu od 50 lat.
    Z Pruszcza do Gdańska można jechać transportem publicznym.Wydzielić pas dla autobusów i tym się zmusi wygodnickich do rezygnacji z samochodu.

    • 6 1

  • uwazam ze tramwaje jak juz napisano wyzej daly by wiekszy rezultat niz przebudowa prostego odcinka albo niech ktos wkoncu potpatrzy jak jest na zachodzie i wyciagnie z tego wnioski ze najlepszym rozwiazaniem bylo by kolejka nad albo pod ziemna

    • 9 1

  • Tramwaj do Pruszcza ? (1)

    Wielu o tym pisze. A czy ktokolwiek zapytał burmistrza i wójta o to, czy Pruszcz ma pieniądze na współfinansowania budowy linii tramwajowej, zakup taboru. A następnie rok w rok dopłacanie do utrzymania tego połączenia.

    • 0 6

    • Pruszcz to bardzo bogate miasto. Prędzej w Gdańsku zabraknie kasy

      na tą trasę.

      • 4 1

  • Korki na trakcie?

    Wydano dużo pieniędzy na fragment Traktu, który to okazał się "korkiem" , za to na Zaroślaku grosza nie widział -korków także ;-) ... Śmiech na sali... Planistom chyba się nudzi lub nieźle im płaca za wymyślanie "udrożnień korkowych"

    • 6 0

  • Niezależnie od wszystkiego...

    ...jest to MÓJ pomysł sprzed trzech lat. Opublikowałem go na forum Pruszcza, ale został wykpiony. Nie piszcie więc, że to pomysł jakiś tam "miejscy urbaniści" są autorami pomysłu, bo są najzwyczajniej w świecie ZŁODZIEJAMI. Zmieńcie to, albo podam tych "miejskich urbanistów" do sądu!

    • 2 1

  • Trakt niech zostanie jaki był.

    Proponuję pokierować ruch ze Starogardu na węzeł Havla poprzez Nową Świętokrzyską łącząc ją z Niepołomicką. I Orunia dolna odkorkowana dla tych od strony Tczewa.

    • 4 1

  • Likwidacja tramwaju na Orunię była totalną głupotą

    Chyba ci co ją podejmowali nie przewidzieli że przyniesie to opłakane skutki , w postaci gigantycznych korków. Gdyby on istniał teraz , to można by na Gościnnej , gdzie była kiedyś pętla zbudować Węzeł Przesiadkowy , podobny do tego na Łostowicach z przesiadką autobus - tramwaj w drzwi w drzwi , tam jeszcze skoordynowanie go z SKM , oraz z parkingami dla samochodów i rowerów.
    Tramwaj do Pruszcza jest w planach , ale przez dzielnicę Gdańsk Południe , tu by był nie złym rozwiązaniem. A to że tramwaje mogą obsługiwać okoliczne miejscowości pokazuje chociażby przykład Łodzi , gdzie tramwaje jeżdżą np. do Zgierza , czy Pabianic a nawet Ozorkowa , jakieś 35 km. Dodam jeszcze że linia tramwajowa Łódź - Ozorków , jest najdłuższą w Polsce i drugą pod względem długości w Europie

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane