• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • 36 milionów za budowę drogi???

    chyba sam projekt będzie tyle kosztował?

    • 2 2

  • To nie na tym odcinku tworzą się korki

    Codziennie pokonuje tę trasę. korki obecnie tworzą się rano przed południową obwodnicą z uwagi na niewłaściwe ustawienie świateł (praktycznie niemożliwe jest przejechanie na 2 światłach naraz) oraz przed samym Urzędem Wojewódzkim. Wystarczy tylko wyregulować światła i nie będzie tak dużego problemu. Po południu problem jest przy Sandomierskiej na Oruni, znowu przez światła na Małomiejskiej a raczej brak dojazdów na górne dzielnice Gdańska. Równocześnie można wybudować brakujące 2 pasy na odcinku do Wojciecha - a istniejące zabytki np przesunąć - takie prace byłu już niejednokrotnie wykonywane.

    • 6 2

  • Zabrac z Oruni te Pseudo Fabryki i ten Pseudo Przemysl za Obwodnice Poludniowa

    Prosze Wladze Gdanska by zabraly z ORUNI ten Pseudo Przemysl i Pseudo Fabryki za Obwodnice Poludniowa - bo to juz prawie centrum miasta za pare lat
    Dac dobry kredyt firmom by przenisly sie z tych starych bud do jednego zwartego osrodka za poludniowa obwodnice tak jak to robia Grecy Australijczycy itp.
    Z Oruni Wladze powinny zrobic wizytowke Trojmiasta a nie syf ktory jest po dzis dzien

    • 14 3

  • Trakt św Wojciecha powinien być dwupasmowy w każdą stronę

    czemu zrobiono inaczej, tak zmiana tyle kasy włożono, a droga lokalna
    ... drogi wjazdowy czy wyjazdowe do Gdańska wszystkie powinny być minimum 2 pasmowe w każdą stronę to bardzo duże miasto

    • 7 7

  • A ja mam lepszy pomysł (2)

    Zwęzić Trakt św. Wojciecha do 2 pasów, po jednym w każdym kierunku, a na miejscu tamtych pasów zbudować linię tramwajową do Węzła Lipce, koło węzła Lipce parking wraz z pętlą tramwajową, z innej strony puścić linię tramwajową na Rudniki i przy węźle na Rudnikach z trasą Sucharskiego kolejna pętla wraz z wielkim parkingiem, od zachodu gdzieś w pobliżu Jabłoniowej stworzyć kolejną pętle tramwajową z kolejnym parkingiem i wtedy już spokojnie będziemy mogli zrobić na wjazd do miasta bramki kasowe. I tak wjazd do miasta 15 zł, ale trzeba też obniżyć cenę biletów! najtańszy normalny bilet za 3zł wraz z prakingiem na 4-5godzin, całodobowy za 8zł wraz z całodobowym parkingiem, a wtedy w Centrum za godzinę parkowania na każdym chodniku kasować 6zł! Wtedy byśmy mieli dopiero i zyski z komunikacji i zyski z prakingu i czystsze powietrze. Tylko trzeba by to dobrze zgrać. Dla mieszkańców bezpłatne abonamenty na jeden pojazd, a za każdy następny na mieszkanie 30zł miesięcznie. A komunikacja musiała by mieć taką podaż aby zapewnić komfort popytowi czyli nie na śledzia!

    • 21 4

    • (1)

      po co ty chcesz dublować linię kolejową torami tramwajowymi?

      • 1 1

      • jakoś od Gdańska Głownego do Wojska Polskiego tory tramwajowe dublują się z linią kolejową, a i na jednej i drugiej trasie są pasażerowie i to całe mnóstwo, dlaczego na Oruni tak by nie mogło być?tramwaje mają częstsze przystanki, częstsze kursy i nie trzeba wysiadając z nich wchodzić do tunelu lub iść wiaduktem, to druga kwestia, więc nie widzę tu żadnego dublowania

        • 2 0

  • Trasa Polnoc - Poludnie tzw P-P. Dlaczego milczycie dlaczego nic nie piszecie (2)

    Trasa Polnoc - Poludnie tzw P-P. Dlaczego milczycie dlaczego nic nie piszecie
    to tam mial byc przeniesiony ruch
    Dlaczego waladze chca zniszczyc ORUNIE

    • 5 7

    • i bardzo dobrze

      zburzyć i zabudować nowymi drogami.
      Udrożnić wjazd na wysokości UW, wprowadzić opłaty za wjazd do centrum, tramwaj lub skm od Gdańsk Lipce z wielkim strzeżonym parkingiem

      • 3 1

    • Czy Ty w ogóle wiesz,gdzie była planowana trasa P-P?

      Od Sikorskiego przy Tesco do okolic obecnej pętli na końcu Havla. TAKA TRASA JUŻ ISTNIEJE - AK i Havla właśnie

      • 2 1

  • ORUNIA to Owoc Gospodarki Gdanskich Wladz - tu nie ma Gospodarza w UM

    • 7 2

  • w gdansku tyklo zgnile smierdzace budy szopy i baraki (1)

    oraz firmy tez sa w tych zgnilych i smierdzacych budach

    • 2 4

    • Orunia to syf a oni pisza o zabytkach - to juz kpina

      • 2 3

  • Po co ładować tyle kasy, wystarczą 3 pasy - środkowy o zmiennym kierunku... (2)

    rano dwa pasy do centrum, po południu dwa z centrum...

    kraje kapitalistyczne to praktykują od lat, u nas jest nadmiar kasy na drogi i ich utrzymanie...

    • 5 8

    • Tak jest w hamburgu

      • 1 1

    • Problem w tym....

      Problem w tym, że Trakt jest zakorkowany zawsze w stronę Centrum Gdańska.
      Gdy rano jadę ze Świętokrzyskiej w dół to stoję w korku od Sandomierskiej do Toruńskiej. Jak wracam z pracy popołudniu ~1615 to widzę, wieeeelki korek ale właśnie w tym samym miejscu od Sandomierskiej do Toruńskiej, w stronę Świętokrzyskiej jadę bez większych problemów.

      • 2 0

  • Aha i wszyscy utkną w korku przy

    Urzędzie wojewódzkim

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane