• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na fragmencie Słowackiego. Inwestycja za 1 mln przyspieszy autobusy o 4 min

Maciej Korolczuk
5 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Planowany buspas miałby zaczynać się z końcem leśnego odcinka i ciągnąć do zatoki autobusowej przy zbiorniku retencyjnym. Planowany buspas miałby zaczynać się z końcem leśnego odcinka i ciągnąć do zatoki autobusowej przy zbiorniku retencyjnym.

Drogowcy wracają do pomysłu wytyczenia buspasa na fragmencie ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Miałby on powstać na jezdni w kierunku Wrzeszcza, od granicy lasu do zatoki autobusowej przy rondzie de La Salle. Budowa miałaby kosztować ok. 1 mln zł. Według analiz sam buspas przyspieszy autobusy jadące tą trasą o ok. 4 min.



Wytyczenie buspasa na Słowackiego:

O pomyśle inżynierów ruchu na usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej między Matarnią a Wrzeszczem po raz pierwszy napisaliśmy w czerwcu 2017 r. Wówczas idea zakładała przebudowę ronda de la Salle, by autobusy pięciu linii (110, 122, 126, 157, 210) mogły sprawniej przejeżdżać przez skrzyżowanie i płynnie wjeżdżać w zatoki autobusowe.

Po szczegółowych analizach uznano jednak, że największy problem dotyczy jezdni w kierunku Wrzeszcza.

- Na razie pomysł jest na etapie deski kreślarskiej - zastrzega Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku. - Mamy jednak zielone światło "z góry". Pracujemy teraz nad zapewnieniem finansowania, trzeba też przygotować dokumentację techniczną, bo plany mogą kolidować z projektem dróg rowerowych w obrębie skrzyżowania Słowackiego, Potokowej i al. Żołnierzy Wyklętych.
Po budowie buspasa autobusy będą mogły sprawniej i szybciej pokonywać dolny odcinek Słowackiego i skrzyżowanie z al. Żołnierzy Wyklętych i Potokową w kierunku Wrzeszcza. Po budowie buspasa autobusy będą mogły sprawniej i szybciej pokonywać dolny odcinek Słowackiego i skrzyżowanie z al. Żołnierzy Wyklętych i Potokową w kierunku Wrzeszcza.
Buspas ma mieć ok. 800 m długości. Zacznie się w miejscu, gdzie kończy się las i pobiegnie do zatoki autobusowej znajdującej się po drugiej stronie skrzyżowania al. Żołnierzy Wyklętych z ul. Potokową. Na odcinku tuż przed skrzyżowaniem z Potokową będzie jednocześnie prawoskrętem w kierunku Moreny.

Wytyczenie nowego pasa, po którym oprócz autobusów komunikacji miejskiej będą mogły poruszać się także taksówki, służby miejskie i ratunkowe, wymusi zwężenie obu istniejących obecnie pasów z 3,5 do 3 m szerokości. Będzie także wymagało dobudowania nowego pasa o szerokości ok. 2 m.

Według wstępnej analizy budowa miałaby kosztować ok. 1 mln zł. Inwestycja ma przyspieszyć autobusy jadące od strony lotniska i obwodnicy do Wrzeszcza o ok. 4 min.

Na razie nie wiadomo, kiedy inwestycja miałaby zostać zrealizowana.

W Trójmieście buspasy funkcjonują m.in. na Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańska, Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaPrzedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, a w Gdyni na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV zobacz na mapie GdyniMorskiej zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (206) 2 zablokowane

  • Taki bus pas powinien powstać od razu, jak powstawała nowa ul. Słowackiego i powinien się ciągnąć aż do Galerii Bałtyckiej

    Taki bus pas powinien powstać od razu, jak powstawała nowa ul. Słowackiego i powinien się ciągnąć aż do Galerii Bałtyckiej. Niepotrzebny jest też taki duży pasa zieleni oddzielający pasy jezdni na odcinku od ronda de La Salle do wiaduktu pkm. a tam gdzie bd trzeba by zlikwidować drogę rowerową można by dopuścić możliwość poruszania się rowerem bo bus pasie.

    • 11 2

  • Budować buspasy!

    Dzięki buspasowi przy dworcu głównym moja droga do domu skróciła się o 5-10min w jedną stronę. Przesiadłem się z samochodu na zbiorkom. Można poczuć się jak w Europie :)

    • 8 4

  • Kubeł farby kosztuje milion złotych?

    Wystarczyłoby wydzielić bus-pas z istniejącej drogi - byłby kij (dla aut pozostałby 1 pas) i marchewka (autobus nie stoi w korku = przesiądź się na komunikację miejską*)
    *Jak dojeżdżasz z Wypiżdziejewa Górnego czy innego Banina auto porzuć max przy Ikei a nie pchasz się do centrum zawalidrogą.
    Ale do takich rozwiązań dorośniemy za 20 lat dopiero ;-(

    • 7 14

  • 4 min to akurat bardzo dużo i oznacza opłacalność (3)

    W każdym autobusie jedzie powiedzmy 50 osób.
    4 min to w sumie 200min zysku, co przy średniej pensji godzinowej w okolicach 20zł dale prawie 70zł zysku czasowego na każdym autobusie.

    Powiedzmy 100 kursów dziennie (nie wiem jakie są dokładne liczby) i mamy zaoszczędzone 7tys złdziennie. Co w ciągu roku daje 2.5mln czystego zysku w samym tylko zaoszczędzonym czasie (a do tego dojdzie jeszcze paliwo).

    Nawet jak odejmiemy dni wolne i czas kiedy nie ma korków, to i tak pokazuje że inwestycja zwróci się w ciągu roku, no nawet niech w dwa.

    I to jest właśnie przykład doskonale ulokowanych pieniędzy budżetowych - w tego typu infrastrukturę. Gdzie inwestor (państwo/samorząd) nie musi oceniać inwestycji pod kątem ile do kasy weszło, a ile wyszło, tylko właśnie może wydać pieniądze z założeniem że nie odzyska ich budżet samorządu bezpośrednio, a odzyskają go pośrednio obywatele korzystający z infrastruktury.

    • 19 7

    • (1)

      Pracodawcy nie interesuje czy do pracy jedziesz 1 godzinę, czy 2, masz być na czas.....

      • 1 2

      • Naprawdę? myślałem że liczy się wykonanie zadania. a nie kiblowanie 8h. jak się wyrobię to po 4-5h wracam na chatę...

        Precz z komuną. Czas realizować zadania

        • 1 1

    • Durne wyliczenie

      Ktoś, kto korzysta z autobusu nie traci czasu który poświęca na pracę (bo swoją pracę i tak wykona), tylko traci czas wolny którego wartości nie da się wymiernie policzyć.

      • 4 2

  • (1)

    nie będzie problemów z wdzieraniem się na teren parku krajobrazowego?

    • 6 4

    • Od granicy gdzie się konczy las do ronda... czego nie zrozumiałeś z artykułu?
      Mam nadzieję ze nie głosowałeś po chyba czytać nie umiesz?

      • 2 0

  • mike

    Też budowa będzie trwała prawie rok jak w Gdyni na Morskiej? (od kwietnia robią, a końca nie widać)

    • 5 3

  • Mają rozmach (2)

    To dopiero inwestycja w budyniowie

    • 103 50

    • Co innego prezydenci miast z PiSu (1)

      A nie, czekaj...

      • 21 4

      • chyba prezydenci na zad*piach to ci pisowscy

        • 2 0

  • takie inwestycji to MIś

    Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom.

    • 3 6

  • Buspasy tylko w godzinach szczytu! (1)

    Buspasy są zasadne jedynie w godzinach szczytu, zarówno porannych jak i wieczornych. Poza nimi wzorem Warszawy mogłyby być to ogólnodostępne pasy ruchu.

    A tak na dobrą sprawę to z Moreny przez Niedźwiednik i dalej do Wrzeszcza pasem rozdziału jezdni po lekkim jego poszerzeniu kosztem d**ilnych ekranów akustycznych i zbędnych pasów trawy powinno się puścić linię tramwajową - nie wiem po co wynosiło się ją estakadą do PKM'ki i w dalszej perspektywie miałaby dublować jej bieg aż do Abrahama...

    • 6 11

    • Za d**ilnymi ekranami

      Mieszkają ludzie i nie chcą słyszeć hałasy z ulicy całą dobę

      • 2 2

  • nadal będzie blokowany prawo skręt w ul. Rakoczego przez samochody osobowe.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane