- 1 Remont przed budową Drogi Zielonej (54 opinie)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (353 opinie)
- 3 Oszukane "30 stopni" w majówkę (35 opinii)
- 4 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (282 opinie)
- 5 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (43 opinie)
- 6 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (119 opinii)
Nowy plan zagospodarowania pozwoli na intensywną zabudowę Moreny
Do publicznego wglądu wyłożony został projekt planu zagospodarowania dla rejonu ul. Piekarniczej i Lema w Gdańsku. Na terenie przy skrzyżowaniu z ul. Rakoczego, który został zakupiony w 2015 r. przez jednego z trójmiejskich deweloperów, zabudowa osiągnie do 40 metrów wysokości. W całym projekcie planu inwestorzy zyskają znaczną swobodę w kształtowaniu przyszłej zabudowy.
W ostatnich latach powstało tutaj kilka nowych osiedli, w tym największe Słoneczna Morena (deweloper Robyg) z dwoma ok. 55-metrowymi wieżowcami mieszkalnymi.
Planowana zabudowa wprawdzie nie osiągnie już takiej wysokości, ale nadal będzie widoczna z daleka. Po sąsiedzku, na działce zakupionej w 2015 r. przez dewelopera Euro Styl od spółki Orange (dawnej Telekomunikacja Polska), przewiduje się zabudowę mieszkaniowo-usługową o wysokości maksymalnej od 28 do 40 metrów
Wysokość 40 m zamiast 15 m i zmiana funkcji zabudowy
Dotychczasowy plan zagospodarowania ograniczał w tym miejscu wysokość do zaledwie 15 metrów, a jej funkcję zawężał wyłącznie do produkcyjno-usługowo-składowej (na etapie sporządzania nowego planu wpłynął wniosek o podtrzymanie takiej wysokości, lecz został odrzucony).
Na pozostałych działkach maksymalna wysokość została określona w sposób bardzo chaotyczny:
- od 13 do 19 metrów po północnej stronie ul. Piekarniczej, tj. naprzeciwko osiedla Słoneczna Morena (obecny plan ogranicza do 11 metrów),
- 13 metrów przy ul. Piekarniczej na zachód (tj. w stronę Myśliwskiej) od pawilonu handlowego (obecnie 10-13 m),
- 22 metry przy ul. Lema i chodniku łączącym tę ulicę z ul. Rakoczego (ciąg ten zostanie zachowany, obecnie 15 m),
- 15 metrów przy ul. Rakoczego na działce obok osiedla Morenova (obecnie 15 m),
- 16 metrów na działce przy rondzie Lema - Hausbrandta (teren ten zajmuje niewielki biurowiec; obecnie 11 m).
Należy przy tym podkreślić, że oprócz działki Euro Stylu funkcję przemysłową na usługi lub mieszkania z usługami zmieniono na niemal wszystkich działkach objętych projektem planu.
BRG: istniejący i planowany układ drogowy jest wystarczający
Czy takie parametry dla potencjalnej nowej zabudowy nie spowodują przeciążenia układu drogowego, opierającego się przede wszystkim o ul. Piekarniczą i skrzyżowanie z ul. Rakoczego?
- Pełna realizacja zapisów planu - zwłaszcza dla terenu 005-M/U32 [to działka dewelopera Euro Styl - dop. red.] - nie spowoduje przeciążenia skrzyżowania Rakoczego-Piekarnicza. Działania niwelujące wpływ planowanych inwestycji wskazane zostały w analizie komunikacyjnej, a dodatkowo zabezpieczone są planistycznie tereny pod rozbudowę układu uliczno-drogowego: ul. Hausbrandta, ul. Lema, Nowej Myśliwskiej i Nowej Politechnicznej - przekonuje Biuro Rozwoju Gdańska (odpowiedź na to pytanie i pozostałe została udzielona nam bez wskazania konkretnego pracownika odpowiedzialnego za plan zagospodarowania).
Czytaj też:
Zamknięto popularny skrót z Moreny do ul. Kartuskiej. Alternatywne drogi bez terminów realizacji
Wspomniany dokument został przekazany i opracowany na zlecenie dewelopera Euro Styl. Jak informuje BRG, zostały w niej przeanalizowane parametry potencjalnych terenów inwestycyjnych oraz ich wpływ na układ uliczno-drogowy. Wskazano także działania niezbędne do zrealizowana w układzie uliczno-drogowym w celu ograniczenia negatywnego wpływu na warunki ruchu w analizowanym obszarze.
Jakie konkretnie są to rozwiązania? Zdaniem miejskich urbanistów należy ich szukać w przygotowanym projekcie planu, który poza tzw. liniami rozgraniczającymi drogi (czyli ich szerokość w metrach, a nie pasach ruchu) nie wskazuje konkretnych rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu, zaś granice planu nie obejmują skrzyżowania Piekarnicza-Rakoczego.
Deweloperzy wiedzą najlepiej, jak kształtować zabudowę?
Szczegółowych rozwiązań przestrzennych nie uwzględniono także w zakresie kształtowania zabudowy. Tutaj deweloperzy mają niemal nieograniczone pole do popisu. Budynki można sytuować w dowolny sposób - frontem, bokiem czy skosem do układu drogowego, w dowolnym oddaleniu od ulic.
Jedyne ograniczenia dotyczą zabudowy wzdłuż ul. Piekarniczej i Lema, gdzie przed zabudową w pierwszej linii nie można lokalizować dróg serwisowych oraz parkingów (mogą być pod ziemią lub po drugiej stronie budynków), a w przypadku ul. Piekarniczej zakazuje się "cofania" zabudowy w głąb działki dalej niż trzy metry.
W odniesieniu do tych ulic narzucono też obowiązek tworzenia lokali handlowo-usługowych w parterach, a dla działki Euro Styl częściowo wykonanie elewacji eksponowanych, czyli z lepszych jakościowo materiałów budowlanych oraz utworzenia na swojej działce placówki opieki nad dziećmi do lat trzech lub przedszkola (w formie osobnego budynku lub w kubaturze planowanych budynków).
Żadnych ustaleń dla terenów wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej
Co warto odnotować, żadne ustalenia dotyczące kształtowania atrakcyjnej zabudowy nie dotyczą ul. Nowej Politechnicznej, która w zamierzeniach Biura Rozwoju Gdańska miała być miejską, atrakcyjną aleją.
Od tej strony projekt planu dopuszcza pełną swobodę zagospodarowania, np. budowę parkingów naziemnych, altan śmietnikowych czy sytuowanie budynków z ogrodami przydomowymi. Jedynym elementem poprawiającym odbiór estetyki zabudowy od tej planowanej głównej trasy łączącej Południe z Wrzeszczem jest częściowy szpaler drzew.
Czytaj też:
[2015 r.] Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Dlaczego miejscy urbaniści po raz kolejny nie chcą wykorzystać podstawowego narzędzia planistycznego, jakim jest linia obowiązująca (obligatoryjna), czyli wskazująca, w którym dokładnie miejscu ma się pojawić nowa zabudowa? Dlaczego tak bardzo ufają deweloperom?
- Kształtowanie przyszłej zabudowy, również na styku z miejskimi ulicami, nie polega wyłącznie na wyznaczaniu obowiązujących linii zabudowy. Takie działanie byłoby daleko idącym uproszczeniem, uniemożliwiającym czasem zagospodarowanie terenu zgodnie z intencją planu - przekonuje bezosobowo Biuro Rozwoju Gdańska.
Skwer do chodzenia w kółko, likwidacja "dzikich" parkingów
Choć już dzisiaj Gdański Zarząd Dróg i Zieleni nie jest w stanie zadbać o bieżące utrzymanie terenów zieleni, Biuro Rozwoju Gdańska proponuje utworzenie kolejnych parków i skwerów:
- przy rondzie Lema - Hausbrandta istniejące parking-klepisko zamienić się ma w "park kieszonkowy", otoczony z dwóch stron układem drogowym i z trzeciej uczęszczanym ciągiem pieszym,
- wokół stawu przy budynkach sądu, który ma zająć obszar aż do ul. Piekarniczej z bezwzględnym zakazem lokalizacji miejsc postojowych (obecnie teren ten w znacznej części stanowi lokalne zaplecze parkingowe),
- przy ul. Piekarniczej, położony na wysokiej skarpie oraz otoczony z trzech stron ogrodzonymi osiedlami.
O ile urządzenie dwóch pierwszych terenów zieleni, poza problematyką sfinansowania i bieżącego utrzymania, a także faktycznie zapotrzebowania na takie zagospodarowania, np. zamiast miejsc postojowych lub zabudowy handlowej, nie budzi jeszcze większych zastrzeżeń, to utworzenie skweru przy ul. Piekarniczej, po którym spacerowicze mają chodzić jak na więziennym spacerniaku, stawia pod znakiem zapytania taką propozycję planistów z BRG.
- Teren ten może zostać wyposażony np. w miejsca spotkań dla lokalnej społeczności, boiska i urządzenia sportowe dla różnych grup wiekowych, place zabaw. Plan dopuszcza też lokalizację budynków obsługujących użytkowników parku, np. dom sąsiedzki, gastronomia, toalety. Nowy teren rekreacyjny może więc stać się miejscem spędzania wolnego czasu mieszkańców o różnych potrzebach, a potencjalny spacerowicz będzie mógł wykazać się innymi aktywnościami niż chodzenie dookoła zieleńca - argumentuje Biuro Rozwoju Gdańska.
W projekcie planu uwzględniono także obowiązek utworzenia zieleni rekreacyjnej przydomowej na terenach inwestycyjnych. Plan jednak nie jest gwarantem jej ogólnodostepności dla osób postronnych, które nie będą mieszkańcami nowych osiedli.
Czytaj też:
Zarastający nowy skwer na Przymorzu. Urzędnicy: wkrótce go uporządkujemy
Minimalne szerokości chodników (do parkowania)
Na koniec warto odnotować "nowość" wprowadzoną do projektów planów zagospodarowania w Gdańsku (dotychczas bardzo rzadko korzystano z tych zapisów) - ujęcie obowiązku budowy chodników wraz z podaniem ich minimalnej szerokości:
- dla ul. Piekarniczej - obustronne chodniki o minimalnej szerokości 2,5 m
- dla ul. Lema od ronda w stronę ul. Kartuskiej - obustronne o minimalnej szerokości 2 m,
- dla ul. Lema wzdłuż osiedla Słoneczna Morena - minimum 1,5 i 2 m szerokości,
- dla ul. Piekarniczej - obustronne, minimum 2,5 m szerokości,
- droga od ul. Piekarniczej do planowanej ul. Nowej Politechnicznej i przystanku tramwajowego - minimum 2 i 3 m szerokości.
Jednocześnie w projekcie planu nie wprowadzono zakazów traktowania chodników jako dodatkowej przestrzeni do parkowania, więc takie zapisy dają dużą swobodę w interpretacji na niekorzyść pieszych.
Czytaj też:
- Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
- Wybudowali chodnik... głównie dla samochodów
- Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy
- Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Uwagi do planu składać można do 13 października
Projekt planu zagospodarowania oraz prognoza oddziaływania na środowisko dostępna jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska. Zgłaszanie uwag w formie pisemnej lub elektronicznej (opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym) możliwe jest w nieprzekraczalnym terminie do 13 października br.
Miejsca
Opinie (475) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-19 11:16
Panna nas wykonczy (3)
zbyt dużo betonu, moloch straszny, brak retencji wód opadowych, antyludzki projekt
- 44 6
-
2020-09-19 12:20
Plotka niesie (2)
Ze juz ma zonę.
- 3 0
-
2020-09-20 04:56
Prozne nadzieje .Jaroslaw ma kota i nic sie od tamtej pory nie zmienilo-Nie siej fermentu. (1)
- 0 2
-
2020-09-20 10:10
Odrzucil twe zaloty?
Stad ta gorycz.
- 2 0
-
2020-09-19 11:19
obowiązkowo ma powstać placówka opieki nad dzieckiem do lat 3ch?
w strefie ograniczonego użytkowania? zanim projektujecie to sprawdźcie
- 12 3
-
2020-09-19 11:21
Budują i będą budować dopóki znajdą się chętni na zakup. (4)
"Apartamenty" po 45 M2 typu kurna chata czyli kuchnia i pokój w jednej izbie. Ludzie jednak chcą być niewolnikami systemów. A pytania o komunikację, drogi, parkingi jak zawsze bez odpowiedzi?. Jedyny rozwój komunikacji to wzrost liczby elektrycznych hulajnóg na chodnikach.
- 34 4
-
2020-09-19 11:44
Rozwój transportu innego niż samochód to słuszny kierunek (2)
Nie da się doprowadzić trzypasmowej autostrady do każdego mieszkania. Rowery i hulajnogi na krótkich miejskich dystansach to przyszłość.
- 5 12
-
2020-09-19 12:06
Jak najbardziej. Ale miejski transport zbiorowy.
Gdyby dzisiaj ludzie w jednej chwili przesiedli się z samochodów na transport miejski to starczyłoby miejsca dla 10% podróżnych. I zdecydowane nie dla hulajnóg zawalających chodniki i zatruwających środowisko litem.
- 14 1
-
2020-09-19 14:47
WektorWirusowy
Oczywiście, uwielbiam jeździć komunikacją, zawsze widać w niej jakąś urwiącą patologię, kaszlącą babę i nawet znajdzie się zboczeniec z żółtymi papierami niewinnie podrywający nieśmiałe licealistki. To wszystko w ścisku, żarze i smrodzie, by poświęcić się nieemisyjności (w końcu nie każdego stać na dwa mieszkania, by miał elektryka).
Ostatnio jechałem Gdańsk-Gdynia, autobus nie przyjechał, bo złapał kapcia i odliczało najpierw 8 minut, a potem 9. Pojechałem innym autobusem na przystanek SKM, na który nie chciałem (bo dalej). Na prawym torze stała SKM z zamkniętymi drzwiami, a tej samej linii przyjechała druga na tor lewy. Na szczęście tam było opóźnienie, jeśli ufać głośnikom, tylko 3 minuty, ale o tym w drugą stronę, co wyszło 20 już nie słyszałem. Tam z kolei musieli się przesiadać z pociągu na pociąg. Ale pewnie wystarczy podwyższyć podatki, bo są za niskie, by partactwo publiczne i prywatne przestało istnieć, prawda? Ale spokojnie, w walce z ekologią (i długiem publicznym) pozakazują starych pojazdów, bo smrodzą, nakażą poduszki dla pieszych przebiegających na czerwonym i będzie się jeździło co najwyżej uberem ze swoich 20 mkw apartamentów na kilkunastym piętrze kupionych na 25 letni kredyt z wkładem własnym 40% wynoszącym legalnie samodzielnie zarobione 240000 złotych.- 12 0
-
2020-09-20 09:19
Mieszkam na piekarniczej i dojeżdżam hulajnoga elektryczna do Wrzeszczą. 7.30 piekarnicza stoi od Myśliwskiej już teraz jest masakra a co dopiero będzie po wybudowaniu nowych blokowisk bez dodatkowej infrastruktury drogowej
- 1 2
-
2020-09-19 11:23
Park kieszonkowy dla ...kieszonkowych apartamentów (1)
To chyba jakaś nowomowa deweloperska
- 27 1
-
2020-09-21 17:31
na balkonie
- 0 0
-
2020-09-19 11:23
Wywalić to całe BRG na zbity pysk! Szkodniki miejskie!
- 31 5
-
2020-09-19 11:27
pojemność retencyjna wielkich topoli przeznaczonych do wycięcia jest większa niż nawet 10 x takich stawików piecewskich (1)
ale po wycięciu topoli nic już nie zatrzyma wód opadowych które sobie popłyną ...hajże na Gdańsk
- 29 3
-
2020-09-21 06:37
skąd wziąłęś te bzdury?
- 0 0
-
2020-09-19 11:29
A gdzie nowa przychodnia?! (1)
Już w tej chwili kolejki do lekarzy w przychodni na Morenie (przy ul. Jaśkowa Dolina) są makabryczne Nie wyobrażam sobie tego, co się będzie działo po zwiększeniu liczby mieszkańców Moreny o kolejne tysiące.
Jakaś instytucja typu NIK powinna się przyjrzeć kryteriom tworzenia planów przez BRG, bo uległość wobec oczekiwań deweloperów jest faktycznie zastanawiająca.- 38 3
-
2020-09-21 18:22
Morena
W przychodni kolejki, a szkoła dzieci chodzą na zmiany . Wszystko dlatego że deweloperzy pobudowali bloki Piecewska koło Lidla cały poligon zabudowany , tysiące ludzi ale wszystko chodzi do budynków wybudowanych przez spółdzielnie osiedla Morena . Spółdzielnia jak się budowała to od razu sklepy,przedszkole , szkoły i przychodnie dla swoich lokatorów , obecnie deweloper tylko bloki .
- 1 0
-
2020-09-19 11:29
Spółdzielcze punktowce
Jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni
- 25 1
-
2020-09-19 11:32
Jesteś deweloperem i chcesz budować w Gdańsku? To obowiązkowo musisz się dorzucić do remontu lokalnych dróg. (3)
Np: Hallera. I taki powinien być wymóg!
- 30 3
-
2020-09-19 11:34
w Gdańsku jesteś deweloperem
to miasto ci sprzeda teren już wyczyszczony z ruin i zagrabiony.
- 10 2
-
2020-09-19 12:18
No jest wg ustawy prawo drogowe
Ale lapowkaze go nie wymagaja od deweloperow. Patrz rondo 3lipy Rakoczego Myśliwska.
- 4 1
-
2020-10-08 13:20
I tak jest od lat
sprawdź zanim otworzysz japę.
- 0 0
-
2020-09-19 11:34
Budyniowo ciąg dalszy !!! (1)
wybraliście sobie władze hehe , będziecie mieć drugie Tokio.
- 35 5
-
2020-09-19 11:42
To
To do Detroit się przeprowadz.
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.