- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (241 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (257 opinii)
- 3 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (485 opinii)
- 4 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (137 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (154 opinie)
Nowy pomysł na Targ Sienny i Rakowy. Krok w dobrą stronę
Jest nowa koncepcja zabudowy Targu Siennego i Rakowego, jaką we współpracy z miastem ma zrealizować holenderski deweloper Multi Development. Kilka zmian przybliża ten projekt do realizacji, choć niektóre elementy prawdopodobnie będą wymagały kolejnych poprawek.
Jednym z warunków zawiązania spółki, jest przygotowanie przez dewelopera takiej koncepcji zagospodarowania tych terenów, którą zaakceptuje wojewódzki konserwator zabytków. Ten już odrzucił jedno takie opracowanie, przedstawione mu w czerwcu. Jednak we wrześniu, podczas spotkania z generalnym konserwatorem zabytków w Warszawie, ustalono, co musi się znaleźć w dokumencie, by tym razem został zaakceptowany.
Z naszych informacji wynika, że taka poprawiona koncepcja została już złożona u konserwatora. Co w niej jest?
W stosunku do pierwotnej wersji zaproponowano w niej kilka zmian. Szklany dach nad Kanałem Raduni został podniesiony na wysokość 18 metrów. Elementy zadaszenia kanału dopasowano też do podziałów budynków, które powstaną w tym miejscu. Dach jest teraz bardziej ozdobny i można uznać, że nie narusza już integralności Kanału Raduni, na co zwracano uwagę na warszawskim spotkaniu z generalnym konserwatorem zabytków.
Projektanci z biura pracującego dla Multi Development rozdzielili obiekty, jakie powstaną nad kanałem, w ten sposób, że pomiędzy nimi powstała oś widokowa łącząca ul. Rogaczewskiego z ul. Bogusławskiego (widać to na grafice nr 3).
Podobnego rozbicia budynków dokonano w południowej części działki, gdzie postanie kino wielosalowe. Dzięki temu wjeżdżający do Gdańska od strony Traktu św. Wojciecha nie zobaczą jednorodnej bryły z monotonną fasadą, lecz kilka obiektów o mniejszej skali.
Mimo to, kilka rozwiązań wciąż może być ocenione jako dyskusyjne.
Wątpliwości może budzić sposób zagospodarowania brzegów Kanału Raduni. W obecnie przygotowanym projekcie usunięto z nich niemal całą naturalną zieleń i wyłożono je kostką brukową (widać to na grafice nr 4). Zachowana zostanie natomiast część drzew, kilka zostanie nawet dosadzonych. Projektanci zaproponowali jednak gatunki egzotyczne (np. fikus australijski czy oliwkę), nie występujące naturalnie w naszej strefie klimatycznej. Możliwe, że zostaną poproszeni o zastąpienie ich ciepłolubnymi gatunkami drzew charakterystycznych dla polskiego klimatu.
W najnowszym projekcie niezbyt dokładnie zaprezentowano bardzo ważny z punktu widzenia całej zabudowy Targu Siennego plac, jaki powstanie zaraz za tunelem biegnącym od Bramy Wyżynnej pod ul. Okopową. Nie określono ściśle jego rozmiarów, ani tego na jakiej głębokości będzie zlokalizowany. Z naszych informacji wynika, że im będzie płytszy, z tym większą przychylnością się spotka.
Gdy już koncepcja zostanie przyjęta i miasto utworzy z holenderskim wspólnikiem spółkę, ta będzie mieć pełne ręce roboty. Najpierw zacznie powstawać infrastruktura. Po pierwsze betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja. Po drugie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie, łącząca okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńską. Po trzecie dodatkowe pasy na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscu zmieni się w węzeł komunikacyjny.
Dopiero potem przyjdzie czas na komercyjne budynki, które będą musiały "zarobić" na część infrastrukturalną inwestycji. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają biura. Rozrywka, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw. Wraz z drogami wewnętrznymi ciągami spacerowymi ma tu powstać ok. 100 tys. m kw. powierzchni.
Na spółce z Holendrami miasto zyska dla siebie jeszcze jeden obiekt. Przy kanale Raduni, w północnej części zabudowywanej działki, odbudowany zostanie tzw. Kunszt Wodny, który działał w tym miejscu do lat 70. XIX wieku. W zrekonstruowanym budynku o powierzchni 2,4 tys. m kw. powstanie miejskie Centrum Dziedzictwa Historycznego.
Zabudowa Targu Siennego ma potrwać ok. 5 lat i w zależności od tego, kiedy się rozpocznie, powinna zakończyć się w 2017 lub 2018 roku.
Miejsca
Opinie (153) 5 zablokowanych
-
2011-11-12 09:40
(1)
Postmodernistycznej szpetocie w Gdańsku mówimy NIE
- 33 1
-
2011-11-12 14:34
my????
- 0 0
-
2011-11-12 09:42
bedzie biedronka?
- 14 1
-
2011-11-12 09:43
-
Tak, na takie pierdoły to maja pieniadze ale na to by zrobic most w Sobieszewie to już nie ma. Poprostu śmieszne...
- 21 8
-
2011-11-12 09:47
Przy całym szacunku, ale ... (6)
ten projekt jest beznadziejny. Podoba mi się koncepcja dokonania zmian przedmiotowego terenu, ale na litość boską nie w ten sposób. Czy osoby odpowiedzialne za tenże koncept znają Gdańsk? To miasto ma inny charakter niż proponowana zabudowa. Proszę Państwa - jak coś robić to porządnie.
- 43 1
-
2011-11-12 11:05
(2)
Proste: trzeba głosować mądrze i wybierać innych ludzi!
- 6 0
-
2011-11-12 11:36
Proste ????
....przecież nie było wyboru.Bo wybór Adamowicz albo ta PiS-owska miernota to nie wybór
- 9 2
-
2011-11-12 11:56
Otóż to.
Ja na Adamowicza i jego świtę nie głosowałam. Mam czyste sumienie. Niestety racją jest, że brakuje poważnego kontrkandydata dla Budyniozy. Nie wiem z czego to wynika - każdy z pomysłem i charyzmą byłby lepszy.
- 8 1
-
2011-11-12 12:45
Problemem jest zachowanie zabytkowości Raduni nad którą rozprawia
Generalny konserwator zabytków. Do kiedy będą Polską rządzili ekolodzy i "zabytkolodzy" będą powstawały gnioty architektoniczne. Bo jak można ochronić kształt radunii, postawić nowy wielki węzeł, poprawić skrzyżowanie okopowa/AK/3 Maja i jeszcze utworzyć tereny zielone. Noi najważniejsze nie wydać złotówki czyli zmusić kogoś do inwestycji w postawienie, biur, sklepów itd. Tego nie da się łączyć, ale w Polsce od zawsze jest problem z takimi ludzmi przez to na każdą inwestycję wydajemy 4x tyle niż gdzie indziej.
- 4 1
-
2011-11-12 14:53
No to Gdańszczanko... (1)
Co ty "światowego: byś tam widziała??!! No i co dla Ciebie nie jest "gniotem architektonicznym"??
- 3 1
-
2011-11-13 11:45
Opinia odnośnie zabytkowości Raduni nie jest moją opinią.
Zresztą nie zgadzam się z tym.
- 0 0
-
2011-11-12 09:55
niech jeszcze jakiś pomnik pierdykną i będzie ok.najlepiej Wojtyły.
- 10 10
-
2011-11-12 09:56
Oczywiscie bedzie duzy parking tez...? (1)
Wszystko dla inwestorow czy mieszkancow?,,Kiedy bedzie tak,ze na to co bedzie sie budowac w miescie beda mieli wplyw mieszkancy?..Jezeli jest jakis konkretny teren miasta to czy nie mozna pozwolic mieszkanca na to co by chcieli widziec w danym miejscu,..a pozniej szukac inwestorow do takiego projektu? Inaczej powstanie kilkanascie multipleksow,galerii handlowych i ECS-ow...Rozumiem tez ze tych terenow zielonych w miescie tez mamy coraz wiecej..
- 13 2
-
2011-11-12 16:58
jesteś sflustrowany
- 0 0
-
2011-11-12 10:22
Po Polnordzie i Wyspie Spichrzów
znając gdańskich urzędników i władze miasta, na pięknych wizjach się skończy ;)
- 9 1
-
2011-11-12 10:25
LEPSZE JEST WROGIEM DOBREGO
LEPIEJ JUŻ BUDOWAĆ O JEDEN PRZEMYŚLANY PROJEKT, A PIERWSZY MOIM ZDANIEM TAKIM JEST. jEŻELI BĘDZIEMY POPRAWIAĆ TO NA ZABUDOWĘ TEGO TERENU POCZEKAMY TYLE CO NA ODBUDOWĘ WYSPY SPICHRZÓW.
- 3 0
-
2011-11-12 10:25
80 000 000 ?! (3)
80 milionów za jedną stację ?! Przecież można ten kawałek tramwajem czy autobusem przejechać ? Pomysł fajny ale za taką kasę to wg mnie za dużo.
- 11 4
-
2011-11-12 15:03
Jeśli chodzi o tą stacje SKM... (2)
tutaj nie chodzi o to zeby ten odzinek "przejechać" jak to mówisz.. Tylko chodzi o to zeby tak cała rzesza "nowobogackich" z południa miała łatwiejszy i szybszy dostęp do SKM. a trtam mogłu zawracac już na Hucisku i nie musiały jechac aż do Wrzeszcza (albo na Kliniczną).
- 2 1
-
2011-11-12 15:38
porównak ceny biletów tramwajowych i SKM. Jak ktoś ma kartę miejską, to po co ma wydawać forsę na upiornie drogą i rzadko kursującą SKM?
- 4 0
-
2011-11-12 15:51
Jeśli aspirujących do miana nowobogackich nie stać na samochód, to są po*****ułki, a nie nowobogaccy.
- 0 1
-
2011-11-12 10:34
nowe pomysly...jak slysze to z ust tych lajz,nieudacznikow z Urzedu to sie flaki przewracaja
znajac zycie znowu bedzie cos nie tak,Wyspa Spichrzow,dziura przy Nocie,budynek Lotu,malo nieudacznicy Budynia?!!!
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.