• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy pomysł na kursowanie PKM w Gdyni

Patryk Szczerba
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Otwarcie nowych przystanków PKM w Gdyni

Inauguracyjny wjazd z zatrzymaniem się na przystankach PKM Stadion i PKM Karwiny w Gdyni.


Trwa walka o zwiększenie liczby kursów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przez Gdynię. Walczących o to społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne wsparli przedsiębiorcy z biurowców przy ul. Łużyckiej. Wspólnie proponują, by niektóre pociągi PKM startowały w Chyloni i jeździły w szczycie co 15 minut do Osowy. Pieniędzy na te cele chcą szukać w miejskim budżecie.



Czy w nadchodzącym roku przybędzie kursów na linii PKM?

Nowy rozkład linii PKM zacznie obowiązywać w niedzielę, wraz z otwarciem nowych przystanków w Gdyni: Karwiny i Stadion. Od kilku tygodni trwa dyskusja dotycząca częstotliwości kursowania. Spore grono mieszkańców wskazuje, że kursów w stosunku do potrzeb jest za mało. Atmosferę podgrzała dodatkowo decyzja Gdyni o likwidacji linii 4A wożącej pasażerów na lotnisko w Rębiechowie.

Może być jeszcze mniej kursów



Władze województwa przyznają, że kursów więcej nie ma, bo Gdańsk i Gdynia nie chcą wykładać dodatkowych środków na funkcjonowanie PKM. Co więcej, zapowiadają, że jeśli podejście władz w Trójmieście nie zmieni się, to przy najbliższych korektach rozkładów jazdy pociągów może być jeszcze mniej niż teraz.

Władze Gdańska mówią, że priorytetowym zadaniem miasta jest doprowadzenie komunikacji miejskiej - autobusowej i tramwajowej - do linii PKM. Z kolei władze Gdyni widzą potrzebę większej liczby kursów, ale jeśli pieniądze na ten cel nie będą pochodziły od wszystkich samorządów zainteresowanych rozwojem PKM, to wykładać środków nie będą.

Czytaj też: Dlaczego Gdańsk i Gdynia nie dofinansują połączeń PKM?

- Jeśli wszystkie gminy, które obsługuje PKM, miałyby dopłacać do kursów, nie byłoby żadnej wątpliwości. Gdynia poniosłaby swoje koszty - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Wsparcie od biznesu



W sprawę zaangażowali się społecznicy z Miasta Wspólnego, proponujący, by zaoszczędzone na likwidacji linii 4A oraz budowie gdyńskich przystanków PKM kwoty zainwestować w rozwój siatki połączeń.

- W nowym rozkładzie mamy kursy średnio co godzinę, brak większej liczby kursów w szczycie, brak kursów porannych i wieczornych na lotnisko. Na dziś nowe przystanki to raczej wiaty chroniące przed deszczem niż prawdziwe ułatwienie w podróżach gdynian - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Lokalizacja nowych przystanków PKM Lokalizacja nowych przystanków PKM
W ostatnich dniach otrzymali duże wsparcie ze strony biznesu - przedstawicieli firm zlokalizowanych przy ul. Łużyckiej, w pobliżu powstałego przystanku Stadion.

- Zabiegamy o większą liczbę kursów, szczególnie w szczycie popołudniowym. Obecny rozkład w żaden sposób nie zachęca naszych pracowników do rezygnacji z samochodu w podróżach do pracy. Jeśli chcemy rozwoju, to musimy postawić na lepszą komunikację. Nikogo nie zachęci do pracy w Gdyni codzienne godzinne stanie w korkach - mówi Radosław Krasowski z polskiego oddziału firmy Geoban SA, reprezentujący pracodawców z Łużyckiej. 

Nowe przystanki PKM z lotu ptaka

Wskazuje, że jest też bardzo duża grupa pracowników biurowego zagłębia, mieszkających w dzielnicach górnego tarasu Gdańska.

- Oni chętnie wybraliby bezpośrednie połączenie do Gdyni Stadion linią PKM jako zdecydowanie szybszą alternatywę dojazdu do pracy niż podróż zatłoczoną obwodnicą - zaznacza.
W skierowanym do marszałka województwa pomorskiego wniosku społecznicy i przedsiębiorcy proponują konkretne rozwiązania:

  • Uczynienie z dalekobieżnego przystanku Chylonia przystanku początkowego i końcowego dla wybranych kursów SKM/PKM
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia dodatkowych kursów na trasie Chylonia - Osowa (szczególnie w szczycie) i docelowo wprowadzenie taktu 15-minutowego w szczycie i 30-minutowego poza nim
  • Dofinansowanie przez UM Gdynia kursów przyspieszonych na trasie Chylonia-Lotnisko-Strzyża-Wrzeszcz z założeniem, że do stacji Osowa składy zatrzymywałyby się na każdej stacji, a od stacji Osowa tylko na najważniejszych dla mieszkańców Gdyni
  • Honorowanie na odcinku Chylonia - Karwiny biletów ZKM Gdynia

Skąd wziąć na to środki? Działacze stowarzyszenia nieustannie powtarzają, że można to zrobić m.in. dzięki oszczędnościom, bez oglądania się na Gdańsk. Stosowny oficjalny wniosek do projektu przyszłorocznego budżetu Gdyni został złożony.

- Gdynia w związku z otwarciem nowych przystanków likwiduje linię 4A na lotnisko, która kosztowała 1,2 mln złotych rocznie. Zaoszczędziła też 2 mln zł na swoim wkładzie w inwestycję marszałka w nowe przystanki. A wytrasowanie jednego nowego składu na linii PKM to 400 tysięcy rocznie - wyjaśnia Piesiewicz.

Otwarcie przystanków w niedzielę



Przypomnijmy, że z okazji oddania do użytku nowych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion w niedzielę 10 grudnia, w godz. 10-13 na obu przystankach odbędzie się "Dzień otwarty".

Więcej o Dniu Otwartym z okazji nowych przystanków PKM w Gdyni

Specjalnie na tę okazję przygotowano 2,5 tys. pamiątkowych biletów z pierwszego dnia funkcjonowania przystanków PKM Gdynia Karwiny i PKM Gdynia Stadion. Są one stylizowane na stary bilet kolejowy, ale w nieco większym formacie - tak, aby można było go wykorzystywać na co dzień jako np. zakładkę do książki.

Ostatnie dni budowy przystanków PKM w Gdyni


Wprawdzie bilet ten nie będzie uprawniał do darmowego przejazdu pociągiem (do tego, nawet w tym dniu, wymagany jest standardowy bilet wystawiony przez przewoźnika - SKM Trójmiasto), ale będzie go można wymienić na bilet na mecz Arki Gdynia z Górnikiem Zabrze, który zostanie rozegrany 12 grudnia o godz. 20:30.

Natomiast ci wszyscy, którzy przyjadą na "Dzień Otwarty nowych przystanków PKM w Gdyni" pociągiem SKM, po okazaniu ważnego biletu (jednorazowego z tego dnia lub miesięcznego) dodatkowo będą mogli wygrać atrakcyjne gadżety.

Inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządowa Pomorska Kolej Metropolitalna. Koszt budowy obu przystanków wyniósł ok. 25,5 mln zł, z czego 4,5 mln zł dołożyła Gdynia.

Dobre dane dotyczące ruchu na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Urzędnicy Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego pochwalili się dobrymi wynikami przewozów na trasie PKM w październiku. Z przedstawionych przez nich danych wynika, że liczna pasażerów wzrosła na każdym z odcinków tej trasy. W porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, wzrosty sięgają:

  • 33 proc. na trasie z Kościerzyny do Gdyni
  • 51 proc. z Gdańska przez lotnisko do Gdyni
  • 133 proc. z Kartuz do Gdańska



Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Wydarzenia

Opinie (213) 2 zablokowane

  • przepraszam, ale czy komuś odbija? po co takie kombinacje? (7)

    jak na CAŁYM swiecie powinno się przesiadać na głównych węzłach, stąd:

    1) PKM linia Gdynia-Gdańsk powinna jeździć z maksymalna czestotliwością

    2) PKM na Kaszuby (Kościerzyna itd) powinna jeździć także częściej ale w 90% kończyć w Osowej

    takie rozwi,ązanie pozwoli WSZYSTKIM (i tym z Kościerzyny i z Chylonii) dojechać szybko i sprawnie wszędzie

    Chylonia/Gdynia Głowna przesiadka - Osowa przesiadka - Koscierzyna lub Port Lotniczy

    Kościerzyna - Osowa przesiadka - Port Lotniczy/Gdańsk/Gdynia

    Gdynia - Karwiny - Osowa - Port Lotniczy - Gdańsk

    wszystkie te osoby mogłyby wtedy korzystać wtedy kiedy im pasuje, a nie co godzinę jak wymysli sobie jakiś przyg łup urzędas

    Częstotliwość co 10 min?

    Nocą przynajmniej RAZ na godzinę

    Towarowe puszczane tylko nocą...

    coś się NIE zgadza?

    • 12 7

    • Nie przemyślałeś tematu. A co stoi na przeszkodzie, by "Kościerzyna" była poprowadzona raz do Gdańska, raz do Gdyni. (4)

      Bezpośrednio, jak Bóg przykazał. Zamiast właśnie tych pojedynczych kursów startujących nie wiedzieć po co z Osowy. Na jedno to wychodzi, a połączenia z Kościerzyny pozostaną utrzymane jako bezpośrednie i slusznie. Przemyśl to sobie chłopie jeszcze raz.

      • 1 2

      • to ze BLOKUJE wtedy przejazd z Gdyni na lotnisko - czyli wyłącza Karwiny i Osową (3)

        ja w przeciwieństwie do ciebie akurat przemyślałem temat i dałem bardzo proste rozwiązanie - DLA WSZYSTKICH a nie tylko dla Gdańska

        po co z Osowy, a wiesz jak wygląda tam przystanek? NIe to się dowiedz.

        • 0 0

        • Nic nie blokuje, nie przesadzaj. Nawet gdyby z Gdyni na lotnisko jezdzil co 15 minut (2)

          Zawsze się znajdzie czas na przejazd. Za rzadko to wszystko kursuje, żeby się blokowało. Nawet uwzględniając ruch towarowy.

          • 1 1

          • opieram się na informacjach ogólnodostępnych, także na tym portalu (1)

            ale widać ewidentnie, że ty nie jesteś w temacie nawet w takim stopniu jak ja (relatywnie mnie interesuje)

            to że ty sobie napiszesz, że można coś wcisnąć czy ze niczego nie blokuje, to kompletnie nie ma znaczenia, skoro PKM czy PLK powołuje się właśnie na takie problemy tej linii

            • 0 1

            • dziekuje za minus, ale to nie zmienia informacji jakie sa podawane w mediach

              • 0 0

    • Tak. Kasa. W pomyśle Miasta Wspólnego chodzi o przełamanie niechęci Gdyni do płacenia (1)

      To są kombinacje wymuszone przez okoliczności.

      • 3 0

      • wszystko kosztuje - ale może kosztować albo mniej albo więcej - i trzeba szukac takich rozwiązań, które mają sens

        • 1 1

  • nie ma to jak kupić mercedesa za 1mld zlotych...

    a poźniej marudizć, że nie ma na OC, AC i na paliwo...

    • 4 0

  • to może upychacze, bo nie ma jak wsiąść ? (1)

    ostatnio tłok jak..

    • 42 4

    • Jeśli będzie więcej kursów to nie będą potrzebni :-P

      • 5 1

  • trzeba zrobić (2)

    wizualizację i sondę wśród mieszkańców i ekspertyzę najlepiej jak zajmie się tym żona stępy za 5 000 000 najlepiej przed świętami

    • 19 3

    • pomoże marek CBA Ł:)) (1)

      • 2 0

      • I jeszcze MTM coś rozkopie w samym centrum.

        • 1 0

  • Albo od razu do Oksywia

    albo zostawić z Gdyni Głównej. Do Chyloni można się przesiąść na skm lub trajtek. Poprzewracało się w głowach tym z Łużyckiej. I nie tylko do Osowy a normalnie do Wrzeszcza lub chociaż do lotniska.

    • 1 0

  • Moi weekendowi goście z W-wy po podsumowaniu wydatków na miejscu na kilka przejazdów tam i z powrotem po Trójmieście: "faktycznie droga ta wasza komunikacja".
    Jedna aglomeracja, trzy miasta, czterech najważniejszych organizatorów ruchu + nieprzydatny mzkzg. No, ale taki klimat i "niedasie" inaczej.

    • 9 0

  • Śmiech na sali, a nie kolej! (4)

    Dlaczego ludzie nie jeżdżą? Bo rozkład jest beznadziejny.

    Kwadratura koła.
    Bareja wiecznie żywy.
    Sztuka dla sztuki.
    Itp. Itd.

    • 137 4

    • Urwanie głowy...

      po 3 kursy na stronę z każdego nowego przystanku

      • 1 1

    • Poranne kursy - pociągi są zawalone ludźmi, ledwo da radę wsiąść

      • 10 1

    • Zatrudnić niemieckiego menadżera albo skandynawa.

      • 14 1

    • po co autobusy do pkm jak slabo ona jezdzi?

      • 13 0

  • Tak na zdrowy rozsądek...

    ...to takt 15 minut jest nierealny chyba. No bo co wtedy na odcinku lotnisko-Wrzeszcz? Sumarycznie takt co 5 minut z pociągami Gdańsk-Kartuzy? Chyba się nie pomieszczą.
    Ale z drugiej strony bez taktu 30 minut mamy tylko drogie wiaty... Moje rozumowanie jest takie: przy takcie 30 minut nie mogę się spóźnić bo w przeciwieństwie do SKM musiałbym długo czekać. Więc i tak muszę mieć bilet na SKM i autobusy w wybranym mieście. Taki bilet jest drogi bo władze miast chcą mnie zniechęcić do komunikacji zbiorowej a ja jednak rozważam. Co więcej SKM+autobus jako alternatywa dla PKM jest słaba bo autobus stoi w tym samym korku.
    Na dzisiaj samochodem jest szybciej (nawet jak się poruszam w żółwim tempie ale tak samo jedzie autobus) i taniej. Bardzo liczyłem na PKM ale nawet do głowy mi nie przyszło, że w mieście wywalającym kilkadziesiąt milionów złotych na niepotrzebne lotnisko i odmieniającym zrównoważony transport przez wszystkie przypadki można puścić pociągi co godzinę w szczycie i się z tego cieszyć.
    Tam gdzie konieczna jest współpraca więcej niż jednej jednostki samorządowej tam jest dramat. Jedyne co dobrze wychodzi to wydawanie kasy z dotacji ale i to tylko tam gdzie wydający jest jeden. I tam możemy mieć najnowocześniejsze nowe ekologiczne trolejbusy z których nie można się przesiadać na pociąg bo się nie idzie dogadać.

    • 7 0

  • Obserwuję, że władze miasta Gdynia mają ogromne wsparcie ze strony Miasta Wspólnego. Tylko chcieć to zauważyć i skorzystać (1)

    Jestem pełen uznania dla działaczy Stowarzyszenia Miasto Wspólne za ich niełatwą pracę. Opór i kłody kładzione przez Wielu pod nogi, niejednemu już dawno podcięłyby skrzydła i taki zapał do działania. W obecnych czasach aż jestem zdumiony, że tej grupie niewielu tak bardzo zależy na wydobyciu potencjału, który drzemie w PKM, a także wielu centralnych ulicach miasta.
    Naprawdę Brawo Wy !

    • 29 6

    • Ktoś musi myśleć za urzędników

      • 1 0

  • Niech się Gdynia najpierw do SKM dorzucić bo ma proporcjonalnie dużo mniejsze udziały niż Pruszcz Gdański gdzie SKM nie jeździ wcale

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane