- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (39 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (132 opinie)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (169 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (149 opinii)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (545 opinii)
- 6 Mapa pożarów aut w Trójmieście (127 opinii)
Nowy pomysł na zliczanie pasażerów w Gdyni
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni testuje nowy system zliczania pasażerów. Działa on w oparciu o czujniki podczerwieni nad drzwiami, które wykrywają przechodzące przez nie osoby.
Czytaj też: Ankieterzy odwiedzą pasażerów ZKM
Liczba pasażerów w Gdyni: kierowcy nie liczą
Choć może się to wydawać dziwne, w znikomej części przydaje się spostrzegawczość kierowców.
- Coraz trudniej o kursy przepełnione, dlatego nie pozyskujemy informacji od kierowców o występujących anomaliach, czasami jedynie proszeni są o podanie liczby pasażerów w specyficznych, mało angażujących ich czas i uwagę badaniach, np. w krótkim kursie dojazdowym wcześnie rano. Ważnym źródłem informacji są też sygnały od pasażerów, które otrzymujemy najczęściej w sposób elektroniczny, a także poprzez media społecznościowe - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Przełomem może okazać się w najbliższych latach automatyczny system do zliczania pasażerów. Na razie został zamontowany w jednym gdyńskim trolejbusie.
Całość działa w oparciu o czujniki podczerwieni. Są zamontowane nad drzwiami i wykrywają pasażerów przechodzących przez drzwi. Dane są przesyłane bezprzewodowo, na skrzynkę e-mail lub ustaloną lokalizację w Internecie. Zamawiający usługę otrzymuje później raport o liczbie pasażerów wysiadających, wsiadających i liczbie pasażerów w pojeździe na każdym przystanku na trasie.
W przypadku ZKM dane są przesyłane w odstępach 24-godzinnych - zawsze o godzinie 3.
- Technologia jest stosowana od wielu lat na całym świecie, ale problemem do tej pory była dość niska jej dokładność - duża liczba pomyłek oraz znaczące rozbieżności w raportowanej liczbie pasażerów w stosunku do stanu faktycznego. Celem testów jest sprawdzenie, czy obecny poziom technologii pozwala już na zastąpienie ankieterów systemem elektronicznym, bez szkody dla jakości pozyskiwanych wyników - opowiada Marcin Gromadzki.
Zdecyduje dokładność i koszty
Nie tylko dokładność, ale także koszty będą decydujące przy decyzji o zamontowaniu takich urządzeń na stałe. Według szacunków potrzeba co najmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Koszt jest bardzo zróżnicowany, gdyż zależy od zastosowanej architektury sprzętowej, momentu montażu w czasie produkcji pojazdu lub później, kosztów pracy (czy przeszkolony serwis operatora może zamontować urządzenia samodzielnie), itp. Zamawiający może też zamówić serwer, który będzie gromadzić dane i generować raporty, a także zakupić licencję do specjalistycznego oprogramowania - zaznacza Gromadzki.
Tyle, że w przeciwieństwie do metod tradycyjnych - czyli zatrudniania ankieterów - są to koszty ponoszone jednorazowo, bo późniejsze serwisowanie urządzeń nie wymaga już dużych nakładów.
Miejsca
Opinie (147) 2 zablokowane
-
2018-04-17 19:45
Zamkneli bardzo popularna linie 4A na lotnisko bo podobno mamy poviagi PKM i otworzyli 2 nowe stacje.
Ale pierwsza PKM-ka odjezdza o 4.58 i juz jest lipa bo nie wyrobie sie na lot o 6.05
Autobus odjezdzal o 4.05 i bylem na miejscu o 4.40,1.5h przed odlotem
Musialem jechac taksowka za 80 zl- 7 0
-
2018-04-17 17:06
Wiadukt
Nie radzę przyjechać do Gdyni bo można stracić resory a LUDZIE połamać nogi tak się żyje za szczurka który myśli TYLKO o śródmieściu
- 5 0
-
2018-04-17 16:35
W tłoku da się jechać.Gorzej z przesiadkami! Z Demptowa do szkoły trzy przesiadki i stanie na przystankach po 20 min.
- 5 1
-
2018-04-17 10:08
a nie mozna poprostu zobaczyc ile jest sprzedanych biletow ? (4)
i tych miesięcznych i jednorazowych ?
i porównać z zeszłym rokiem ?- 16 5
-
2018-04-17 14:41
Ładnie sie podpisałeś. (1)
Nie, nie można. Są ludzie, którzy jeżdżą za darmo (po 70 roku życia i do lat 4, wkrótce dzieci będą za darmo jeździły do 18 r.ż. )Myślisz, że mniejszy tłok będzie? Jeżdżą też gapowicze albo osoby, które kupiły metropolitalny bilet ale w Gdańsku. Jak to policzyć? Jak ktoś uważa, że puste w Gdyni jeżdżą to niech wsiądzie u mnie na Pustkach w godzinach szczytu do S., W. i 28.
- 1 0
-
2018-04-17 16:08
Co jest tańsze - wprowadzenie czujników i systemu zliczania, czy wydanie "darmowym" biletów elektronicznych (darmowych)
i obowiązek ich kasowania (nawet jeśli przejazd jest darmowy) ?
- 0 0
-
2018-04-17 10:28
(1)
Nie , nie można przynajmniej w Polsce. A dlaczego ? Domyślnie się .
- 2 3
-
2018-04-17 10:28
Tzn. Domyśl się.
- 1 1
-
2018-04-17 15:46
z tego co widze to maja zamontowane czujniki dyfuzyjne a taki system ma stosunkowo niska dokladnosc.
powodzenia w godzinach szczytu - ktos stanie w drzwiach i dane beda z czapy.- 6 0
-
2018-04-17 10:06
(3)
Najpierw wybiorą metodę zliczania, następnie będą wybierać metodę analizy danych i kolejnym krokiem będzie analiza, symulacja i zaproszenie do konsultacji społecznych :D
- 39 8
-
2018-04-17 15:18
"Sluszna linie ma nasza wladza..."
- 2 3
-
2018-04-17 10:10
a pozniej wynikiem bedzie bomba (1)
- 5 3
-
2018-04-17 14:44
Wynikiem będzie MTM - jak to w Gdyni.
- 1 2
-
2018-04-17 10:40
(1)
Trzeba wanienki z białą farbą postawić na przystankach, potem zliczać ślady...
- 17 3
-
2018-04-17 14:51
Dobre!
- 0 0
-
2018-04-17 14:28
biletomaty kupcie!!!
Nie lepiej odciążyć kierowców ze sprzedaży bzdurmych karnetów i wprowadzić zamiast urządzeń liczących proste i skuteczne w innych miastach biletomaty??
Jak nie w autobusach to może chociaż na przystankach??????- 3 5
-
2018-04-17 14:03
MZA Warszawa
W pojazdach należących do MZA w Warszawie zamontowano w b.dużej ilości czujniki działające w ten sposób, że jeżeli pasażer stoi w odległości mniejszej niż 55-60 cm od drzwi to kierowca zamknąć drzwi nie może i odjechać z przystanku.W godzinach szczytu to masakra-autobus pełny, ludzie upchani jak "sardynki". Drzwi prawie się zamykają by po 1-2 sek na nowo się otworzyły. W "przegubowcu SOLARIS " taki nieudany cykl zamknięcia drzwi to trwa nawet 2-3 minuty zanim autobus ruszy z przystanku. Teraz chyba to już demontują bo się jednak nie sprawdziło chociaż Pani Hanka G_W swego czasu była tą nowinką techniczną-"barrrłł-łdzo i to barrr-łł-dzo zachwycona...
- 5 0
-
2018-04-17 13:34
A może
Jakiś system zaliczania łapówek?
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.