• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

  • Co za bzdura, 141 w godzinach szczytu nigdy nie jeździ pusty. Podobnie 182. Czasem są tak nabite, że aż się prosi o kolejny a nie jego redukcję.

    • 4 0

  • eko terrorysta łucyk jeżdzi do pracy samochodem... (1)

    • 9 0

    • Samo Słońce Bulwaru też

      A z Wiczlina jest przecież znakomity dojazd komunikacją publiczną.

      • 1 0

  • Szkoda, że nie ma wspólnego biletu na ZKM i PKM. (10)

    Z chęcią bym korzystała na trasie Gdynia Główna- Karwiny, bo to totalnie oszczędza czas, ale niestety nie pieniądze. Czy juz jest taki bilet? Proszę mnie oświecić.

    • 53 5

    • Bilet metropolitalny (2)

      Bilet ZKM + KOLEJ od MZKZG uprawnia do przejazdów ZKM i PKM :)

      • 1 1

      • Nie ma odpowiednika w bilecie miesięcznym

        Nie można kupić takiego biletu na obszar jednego miasta, a dwumiastowy jest dużo droższy od zwykłego ZKM.

        • 1 0

      • Czy można go kupić w jakdojade?

        Nie widzę jednego biletu, który jest na ZKM i PKM.

        • 3 0

    • To jeszcze musisz trafić na PKM

      Ostrzegam, kursuje równie często jak osobowe do Zamościa.

      • 2 0

    • Z chęcią bym skorzystała? (4)

      To proszę skorzystać. Bilety miesięczne metropolitalne na pociągi i autobusy funkcjonują od chyba 10 lat jak jeszcze PKM nie było. Artykułów na ten temat było pewnie dziesiątki. No a że będzie drożej niż bilet na sam autobus to chyba jasne.

      • 4 7

      • Nie ma biletów miesięcznych metropolitalnych

        Na obszar jednego miasta.

        • 1 0

      • Skoro pokonuje się taki sam dystans (1)

        To jest to absurdalne, a nie jasne.

        • 4 0

        • Nawet chyba krótszy?

          • 1 0

      • Chodzi o bilet jednorazowy.

        • 5 0

    • By takie rozwiązanie obowiązywało, miasto potrzebuje gospodarza którego nie ma

      Obecnie jest układ zamknięty. Nie uważają że komunikacja miejska powinna stanowić jedność i uzupełniać się. Kolejką wzdłuż ciągu głównego a autobusy i tramwaje uzupełniające. Nie, tutaj jest klika w 1 spółce, 2,3,4,5 i 10 każda ma swój zarząd i swoich pociotków do wykarmienia. Dlatego takie tumany będą tłumaczyć że to nie ma znaczenia że chcesz przez 1 miasto przejechać 10 km dla niego ma znaczenie że chcesz skorzystać z autobusu i kolejki więc płać za bilet osobno tu i tam. Komuna umysłowa

      • 6 0

  • Mieszkaniec Wiczlina (9)

    Jak zawsze idea nie dla mieszkancow Gdyni.Mniej parkingow mniejsza czestotliwosc autobusow i brak kompletnie synchronizacji dojazdu do kolejk SKM i z Wiczlina .
    OGromne korki na Wiczlinie i Witominie brak zjazdow bezkolizyjnych na Wiczlinie to jest gdynia pod wodza dzielnego wojciecha.
    Czas na zmiane i oddanie miasta mlodym i myslacym

    • 187 7

    • BTW a wiczlino to (2)

      jakaś cześć Gdyni jest? Może tam po prostu za daleko żeby było synchro komunikacji itp?

      • 2 6

      • tak, aktualnie jedna z największych dzielnic.. jeśli nie największa. (1)

        • 3 1

        • to nie dzielnica

          tylko osiedle w krzakach

          • 0 3

    • młody, to nie znaczy myślący

      Zatrudniam młodych, bo starych jak na lekarstwo. Niestety, z żalem stwierdzam, że większość to przygłupy. Wiedzy tyle co pantofelek a oczekiwania płacowe z kosmosu.

      • 3 2

    • Maż jeździć jak Azjata- na rowerku albo na osiołku.

      • 6 0

    • "oddanie miasta mlodym i myslacym"

      ...o rowerach i wrotkach...
      :\

      • 10 1

    • (2)

      W naszym kraju rządzą byli komuniści, nic się nie zmieniło musimy czekać aż czas zrobi swoje bo na ten moment nikt na szczęście nie jest nieśmiertelny

      • 10 5

      • Nie w kraju tylko w miastach! (1)

        Wrocław, Poznań, Gdańsk, Gdynia, Kraków, Warszawa. I jeszcze kilka tzw. wielkich, z których wywodzi się sztandarowa kasta ich wyborców, o których pieją kury.

        • 13 8

        • Kraków,warszawa

          Ma duuuzo lepszą komunikację niż trójmiasto

          • 8 4

  • bravo Gdynia

    Co tu zrobić by pozbyć się mieszkańców z własnego miasta? Wiem jedno na plaże latem pojade sobie na Rewe lub Mechelinki. Taniej mnie to wyniesie. Nie będę musiał się zastanawiać czy przyjedzie autobus czy nie, czy mam gdzie zaparkować czy nie. Nawet jazda po 10 lutego mnie irytuje. Dziury w jezdni. jak na Marsie. Miasto Gdynia zbankrutuje jak Detroit. Na Świętojańskiej już co drugi lokal pusty. Oczywiście oprócz pandemii doszła do tego nieudolność władz miasta.

    • 4 0

  • Brawo Gdynia (1)

    A gdzie SM i Policja bawiąca się łapaniem piratów drogowych ,maja z mandatów profile , a gdzie jest łapanie pijaków np firma BEZ i np bart bikes adres Świerkowa 46/ Jesionowa 7 / kilka razy dziennie kupujący alkohol w okolicznych sklepach doktorach jeżdżą pod wpływem a. Wieczorem do miejsca zamieszkania bocznymi uliczkami chyba służby są skorumpowane bo to synalek radnego dzielnicy a oni maja serwis rowerowy gratis

    • 3 0

    • Postaraj sie i napisz to jeszcze raz po polsku.

      No chyba,ze jestes ukraincem i to szczyt twoich mozliwosci.

      • 1 0

  • Najlepiej wszystko zamknąć a co z tymi co musza dojechać do pracy (mało to mało ale są ludzie którzy jeszcze pracują)nieroby tylko zdalnie pracują w parkach i galeriach

    • 2 0

  • Brawo (14)

    No brawo władcy Gdyni. Najpierw pozbyliscie się parkingów zachęcając do transportu publicznego a teraz i ten więdnie. Teraz zachęcacie malowankami do korzystania z rowerów a potem wprowadzicie dla nich opłaty. A jak już ludzie się wyniosą z tego miasta wrogiego mieszkańcom to sobie będziecie latać hulajnogami po pustych, smętnych i zasypanych kurzem ulicach.

    • 330 8

    • Ja już myślę poważnie o wyprowadzce (4)

      Gdynia wygląda coraz bardziej jak wielki śmietnik. Bałagan, dziury w drogach, dezorganizacja na każdym kroku, nawet kosze na smieci są bez daszku po to żeby szybciej wiatr wywiewal je gdzie popadnie. Straszne miejsce do życia.

      • 22 4

      • Droga wolna. (2)

        Nikt nie będzie tęsknił.

        • 5 14

        • Ciekawe więc, kto będzie płacił miastu podatki jak się połowa wyprowadzi? (1)

          • 9 2

          • szczur nie będzie płacił. bo on już nie bedzie Prezydentm więc w d*pie będzie miał miasto

            • 0 1

      • Po prostu zacoFAnie

        • 3 1

    • (4)

      Ja juz do centrum Gdyni zagladam tylko z musu. Nie oplaca sie po prostu.

      • 35 0

      • Też tak robie (3)

        Nie stac mnie na płacenie darmozjadom z UM 10 zł za godz koślawego postoju na obsr*nym chodniku obok dziur w drodze.

        • 27 1

        • Nikt tu za Bosym Antkiem nie będzie tęsknił. (2)

          Turystów w Gdyni wciąż nie brakuje.

          • 0 22

          • Zwlaszcza w styczniu

            Dzikie tłumy

            • 10 1

          • Nikt nie będzie tęsknił?

            A skąd te błagania i konkursy, żeby tylko opłacić PIT w tym powiatowym miasteczku rozmiaru Radomia?

            • 15 5

    • Takie miasto

      Kiedys to sie na skwer jechalo umytym w niedziele samochodem.
      Zeby dziecko na statki moglo popatrzec. Przejsc sie po bulwarze i cieszyć że sie mieszka w ladnym miejscu...

      • 17 0

    • Latac

      Jeszcze po lotnisku mogą latac

      • 3 0

    • Co za nieudacznicy rządzą w tym mieście...ups... wiosce rybackiej.

      • 8 5

    • Drewno

      • 3 3

  • Wprowadzić pojazdy autonomiczne

    zwolnić wszystkich drajwerów i po temacie

    • 1 0

  • Gdynia rzadzi Kononowicz (3)

    niedlugo nie bedzie niczego
    ani parkingow
    ani nowych drog
    ani parkow
    ani komunikacji miejskiej
    nic, Szczurek z ekipa to antyMidas czego sie nie dotknie to zamienia w ....

    • 30 1

    • Piasku na plazy tez brakuje, po kazdym sztormie

      • 0 0

    • Będxie parking dla AB Inwestors

      • 3 0

    • Kononowicz byłby lepszym prezydentem od Szczurka..

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane