• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany w rozkładach jazdy trolejbusów i autobusów w Gdyni od 1 lutego

Patryk Szczerba
26 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów. Najwięcej zmian w rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać od 1 lutego, dotyczy kursowania trolejbusów.

Zmniejszenie częstotliwości kursowania większości linii trolejbusowych oraz kilkunastu autobusowych, a także likwidacja części kursów - to zmiany, które przyniesie nowy rozkład komunikacji miejskiej w Gdyni. Zacznie obowiązywać od 1 lutego. Kierownictwo ZKM ograniczenia tłumaczy pandemią i zmniejszającą się liczbą pasażerów, co przekłada się na niższe wpływy z biletów.



Czy w trakcie prawie dwóch lat pandemii zmieniłe(a)ś stosunek do transportu zbiorowego?


  1. Od nadchodzącego wtorku, 1 lutego, zacznie obowiązywać w Gdyni nowy rozkład jazdy autobusów i trolejbusów.
  2. Rozkład przynosi największe od lat zmiany, które będą w większości niekorzystne dla pasażerów.
  3. Najwięcej zmian dotyczy linii trolejbusowych, gdzie właściwie na każdej linii nastąpią ograniczenia kursów.


Najważniejsze zmiany w kursowaniu trolejbusów

  • W dni powszednie, w godzinach porannego szczytu przewozowego, rzadziej pojadą linie: 20, 24, 25, 26, 27, 28, 29 i 30. Zamiast co 12 minut będą jeździły co 15 minut. Linie 23 i 33 pojadą od lutego co pół godziny.
  • Linie 22, 25 i 28 we wszystkie dni tygodnia w godzinach 20-21 w kierunku Cisowej, Pustek Cisowskich i Chyloni do Śródmieścia pojadą nie co 20, ale co 30 minut.
  • Zostaną zlikwidowane dwa kursy na linii 21 wykonywane w dni powszednie w godzinach wczesnowieczornych na skróconej trasie - z Gdyni Dworca Gł. PKP do Orłowa SKM "Klif".
  • Na linii 27 w dni powszednie i w soboty w godzinach wieczornych zostaną zlikwidowane trzy kursy z Cisowej do Kaczych Buków. W zamian za nie pojawią się trzy kursy zjazdowe w ramach linii 710 trolejbusów z Cisowej do Grabówka oraz cztery kursy linii 27 na części trasy - z węzła Franciszki Cegielskiej do Kaczych Buków.
  • Rzadziej pojadą trolejbusy na linii 30 w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8-13). Zamiast co 20 minut pojadą co 40 minut. Po godz. 13 linia nie będzie funkcjonować.
  • Linia trolejbusowa 320 (Dworzec Główny PKP - Przystań Żeglugi) będzie jeździć w dni powszednie do godziny 14 zamiast do godz. 18. Częstotliwość zmniejszy się z 30 do 40 minut, a linia mająca w założeniu pomóc w dotarciu na skwer Kościuszki i plażę przestanie jeździć w soboty.


Bieżący rozkład ZKM Gdynia



Najważniejsze zmiany w kursowaniu autobusów

  • Więcej autobusów przegubowych pojawi się na liniach: X, 109, 173 i 209. Na linii 109 pojazdami przegubowymi zaplanowano obsługę w dni powszednie wszystkich kursów w godzinach 6-19.
  • Rzadziej będzie kursować linia 119 (Dworzec Morski - Wzgórze św. Maksymiliana Syrokomli) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy odjadą co 30 minut i będą jeździć tylko do godz. 17.
  • Autobusy linii 147 nie dojadą już na ul. Polską. Trzy kursy realizowane w tej relacji zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP.
  • Dodatkowe pary kursów pojawią się na linii 160 (Dworzec Główny PKP - Chwarzno Polanki) w dni powszednie i soboty w godzinach wieczornych. Umożliwią zmniejszenie liczby zajazdów autobusów linii 147 do przystanku Chwarzno Polanki.
  • Kilka kursów na linii 141 (Witomino Sosnowa - Pogórze Górne) w dni powszednie w godzinach szczytów przewozowych zostanie zlikwidowanych. Pojawi się dodatkowy kurs w dni powszednie w godzinach wieczornych z Witomina do Pogórza Górnego.
  • Mniej kursów będzie na linii 159 (Chylonia Dworzec PKP - Pustki Cisowskie) w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu przewozowego. W niedzielę i święta linia przestanie jeździć.
  • Mniej kursów pojawi się na linii 180 (Karwiny Tuwima - Redłowo Szpital) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. Do szpitala tym autobusem będzie można dojechać do godz. 15:30.
  • Rzadziej będzie kursować linia 182 (węzeł Franciszki Cegielskiej - Obłuże Maciejewicza) w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych (8:30-13:30). Zamiast co 20 minut autobusy pojadą co 40 minut, kursując do godz. 17:30.
  • Rano pojedzie mniej autobusów na linii 190 (pl. Kaszubski - Witomino Leśniczówka) w dni powszednie w godzinach porannego szczytu przewozowego. W zamian pojawi się jeden dodatkowy kurs wieczorem.
  • Po południu nie będzie kursować linia 209 (pl. Kaszubski - Babie Doły).
  • Linia W (Redłowo Szpital - Pustki Cisowskie) w niedziele i święta pojedzie w godzinach 10-19 zamiast 9-20.
  • Wszystkie kursy zjazdowe autobusów wykonywanych pod numerem 700 na trasach z Dworca Morskiego, Domu Marynarza i Witomina Leśniczówki do Kaczych Buków zostaną zlikwidowane.


Więcej informacji o zmianach na stronie ZKM Gdynia

ZKM: Mniej kursów z powodu mniejszej liczby pasażerów



Kierownictwo ZKM Gdynia cięcia w rozkładzie jazdy tłumaczy trudną sytuacją ekonomiczną.

- Zmiany dostosowują ofertę przewozową do zmian popytu ze strony pasażerów wynikających z pandemii. Mieszkańcy miast ograniczyli swoją mobilność zarówno w ujęciu ogólnym, jak i z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego - co przełożyło się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia. - W takich uwarunkowaniach pewne oszczędności w wydatkach budżetowych na funkcjonowanie komunikacji miejskiej okazały się niezbędne, ale są one relatywnie niewielkie i dotyczą tych kursów lub linii, gdzie z pomiarów potoków pasażerskich wynika jednoznacznie, że liczba pasażerów spadła bardzo mocno, a możliwość przemieszczania się w danej relacji zapewniają inne linie.

Elektrobusy w Gdyni w pierwszym półroczu



Przedstawiciele ZKM Gdynia informują przy okazji, że do końca pierwszego półrocza sukcesywnie będą włączane do eksploatacji autobusy elektryczne. Obsłużą linie: 128, 133, 150, 190, 282, N40 i N94 objęte projektem unijnym oraz dodatkowo 104 i 196 - funkcjonujące w godzinach porannego szczytu przewozowego.

Miasto kupiło 16 elektrobusów standardowych i osiem przegubowych. Założono, że akumulatory gdyńskich pojazdów będą doładowywane w nocy w zajezdni (tzw. wolne ładowanie), a w dzień na trasie - podczas postojów na pętlach - poprzez montowane w dzielnicach ładowarki pantografowe w ramach tzw. szybkiego ładowania.

Elektrobusy w Gdyni: więcej informacji



Społecznicy: komunikacja w Gdyni zwija się od kilkunastu lat



Zmiany krytykują m.in. społecznicy z Miasta Wspólnego proponujący kilka miesięcy temu wspólny, tani bilet miesięcznym na kolej i ZKM w granicach miasta, który mógłby być rekompensatą za cięcia w komunikacji.

Zwracają też uwagę, że to właśnie przez zakup elektrobusów trzeba ograniczać kursowanie innych autobusów.

- Budżet na transport publiczny jest mniejszy niż w ubiegłym roku. Wszystko w obliczu prowadzonej przez miasto polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów i jednoczesnego kasowania projektów rozbudowy sieci dróg rowerowych - co zaczyna zakrawać o schizofrenię. Cięcia są spowodowane m.in. wprowadzeniem elektrobusów. To błąd, za który będziemy płacić przez kolejne lata. Pojazdy te są drogie zarówno w zakupie, jak i utrzymaniu, a jednocześnie zapomina się o sieci trolejbusowej. Przy zmniejszającym się poziomie finansowania komunikacji miejskiej z budżetu miasta musiało to się skończyć cięciami - zauważa Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.


Jak wskazuje, cięcia w komunikacji miejskiej w Gdyni trwają już od kilku lat.

- Zgodnie z danymi samego ZKM - trwa to od 2006 r. Mechanizm był prosty - praktycznie co roku, wraz ze zmniejszaniem się liczby pasażerów, zmniejszano częstotliwość kursów poszczególnych linii, co powodowało dalszy odpływ pasażerów, przybywało za to samochodów, problemów z parkowaniem, rosły koszty inwestycji drogowych, przy czym jeszcze w 2014 r. długość linii buspasów wynosiła okrągłe "zero" - dodaje.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz
07:39 2 LUTEGO 22

Ztm Gdynia linia 33 (3 opinie)

Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min
Coś chyba nie tak, drugi dzień nowego rozkładu a oni już się nie wyrabiają.z Karwin spóźnienie 6 min

Miejsca

Opinie (366) 8 zablokowanych

  • Jak można zlikwidować linie 209 w godzinach szczytu popołudniowego (2)

    Tyle osób na Babie Doły ma jeździć teraz Morską??, kpina. Jak tak można

    • 10 0

    • Odp:

      A dla kogo jest 109? Nie jedzie on do Babich Dołów?

      • 1 0

    • No to spadaj ztąd

      • 0 6

  • Tnie się rozkład, zamiast zagęszczać i zachęcać ludzi do jazdy komunikacją. Daje się krótkie autobusy, ludzie jeżdżą w tłoku, więc zniechęca się ludzi do jazdy KM. Dodaje się kosztów do obsługi zamiast je ciąć, wprowadza się drogie autobusy elektryczne zamiast kupować trolejbusy. Brawo! logika zwijania komunikacji miejskiej w Gdyni trwa!

    • 7 0

  • idzie nowa bieda w/g pis (4)

    niestety

    • 21 40

    • jak przyjdzie tfusk to benzynę zrobi po 7 pln

      to wtedy wszyscy przesiądą się znowu na komunikację miejską

      • 2 2

    • Sam widziałem jak Kaczyński flamastrem rozkłady w Gdyni zmieniał

      Taka prawda...

      • 3 1

    • Pis w Gdyni? Chyba kierunki Ci się pomyliły.

      • 5 0

    • Wg. Czego? To robią samorządowcy w ścisłej współpracy z otępiałą "opozycja"...

      I poparciem ,inteligentnych" wyborców. Sami sobie robicie szkodę a potem zwalacie na PiS.

      • 18 5

  • komunikacja

    witam oni sami tylko wymieniaja sie stolkami ta cala beznadziejna ekipa szczurka banda darmozjadow teraz likwiduja polaczenia niech jezdza rowerami bedzie taniej ta pani spychalska jedynie tylko klamstwa opowiada na bruk z nia i ztym panem kolodziejem dlaczego tam nia likwiduje etatow po co jest to cale zkm

    • 7 0

  • 145 (3)

    Rozumiem ograniczenia, ale nie rozumiem dlaczego linia 145 nie podlega tym ograniczeniom. Autobus ten przewozi powietrze.

    • 15 3

    • Jeździ na cześć i chwałę Gruszeckiej i Spychały.

      • 2 0

    • Tak samo linia 150 w kierunku Oksywia, gdzie w przegubowym busie jeździ 3-5 ludzi...

      • 4 0

    • Bo ma pętle koło biura rzecznika.

      • 11 1

  • Czekam z utęsknieniem na kolejne badania preferencji komunikacyjnych mieszkańców Gdyni. Poprzednie, w 2018, dały wynik 48,9% dojeżdżających samochodem. W trzy lata skoczyło z 42%. Teraz, w czasach postpandemicznych, daję głowę, że lekko pęknie granica 50%, co może wreszcie zamknie japy durnym aktywistom.

    • 5 0

  • Paranoja

    Redukcja połączeń co w rezultacie będzie powodować większy tłok w autobusach. Co defacto w pandemii nie powinno mieć miejsca.

    • 8 0

  • Jak można w sytuacji zmniejszającego się zainteresowania komunikacją miejską obcinać kursy?

    Wyobraźmy sobie, że szewc pogarsza jakość swoich usług. Przychodzi do niego coraz mniej osób. Co robi szewc? Podnosi jakość, stawia na lepszą ofertę? Nie, ucina wszystko jeszcze bardziej. W ten sposób pozbywa się kolejnych klientów.
    Mam nadzieję, że ZKM zobaczy kiedyś błąd w powyższym rozumowaniu.

    • 7 0

  • upadek zkm Hdynia (4)

    Brawo tak trzymac Prezydencie propisowski Szczurek i szkodnik Łucyk.Cofanie Gdynia do średniowiecza nabiera tempa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 30 4

    • Szczurek propisowski? (3)

      Większego platformersa to można już tylko w Warszawie lub Gdańsku szukać!

      • 4 3

      • Szczurek jest propisowski. Tyle lat mineło, a ty dalej tego nie widzisz?

        • 4 0

      • Wojciech Szczurek to dawny doradca założyciela PiS tj. Lecha Kaczyńskiego. Oficjalnie występował w spotach kandydata PiS na prezydenta Warszawy.

        • 2 1

      • Rejtan - nie ściemniaj, takie kity to w TVP Info.

        • 3 2

  • Absurd, można już podziękować ZKM (6)

    Rzadko się zgadzam z Miastem Wspólnym, ale co do tego komentarza pełna zgoda:

    Radykalne obcinanie połączeń wobec "polityki wprowadzania wyższych opłat za parkowanie, wytyczania nowych buspasów". Absurd.

    I co z tych elektrobusów skoro wszyscy się od ZKM odwrócą, bo nawet gdyby ludzie chcieli korzystać, to nie będzie się opłacać (i chciało) jeździć wszędzie z 3 przesiadkami.

    • 146 5

    • (5)

      nie absurd tylko tok myślenia bankruta moralnego i bankruta gospodarczego miasto Gdynia to bankrut pod każdym względem wystarczyły dwie dekady rządów szczura i jego kolesi i miasto które było niegdyś wzorem rozwoju jest cieniem samego siebie tok myślenia bankruta jest właśnie taki maksymalizacja dojenia mieszkańca na każdym polu plus maksymalne cięcie wydatków

      • 30 3

      • ale wydatków nie będą cieli (4)

        kierowcy w gdyni dostaną sute podwyżki pensji...
        może nie tak sute jak ci z rządu matooluszka - ale też nieżle... i też będą pracować mniej ...

        • 4 7

        • (3)

          Nie trzeba jechać na wiejską, żeby zobaczyć podwyżki w lokalnej polityce:

          "Wojciech Szczurek będzie natomiast miał pensję 19 602,50 zł brutto miesięcznie. Składa się na to pensja zasadnicza, dodatek funkcyjny, dodatek za przepracowane lata i dodatek specjalny. To niecałe 400 zł mniej niż maksymalna możliwa stawka." Cytat z trojmiasto.pl.

          • 8 3

          • 19tysi brutto - toż to prezydent nędzarz (2)

            króliczki NBP+ socjoloszka z rusyfistką biorą po 65tys do łapki
            kurski na kontrakcie menadżerskim bierze 30tys - wcześniej na pensji miał tylko 12tys

            • 12 1

            • Króliczki z NBP

              Króliczki z NBP i tak zarabiają ledwie 60% tego co zarabiały Króliczki prezesów z lat 2000-2015.
              Mimo wszystko obecna władza jest duuużo Tańsza niż poprzednia.
              Pan Obajtek w Orlenie zarabia 4 razy mniej niż otrzymywali kolesie Tuska żeby móc opłacać łapówki Nowakowi.
              Poseł Gramtyka 700 tyś za nie całe 2 miesiące pracy w Turonie.
              Poseł Kropiwnicki przez 7 lat pracował w samorządzie za 5 tyś i kupił sobie 9 mieszkań.
              Teraz jako poseł oficjalnie zarabia 3 razy więcej ale stać go na zakup jedynie 1 mieszkania.
              To jak pracował w tym samorządzie ile trzeba było przynieść kasy w reklamówce żeby załatwić sprawy ???!!!!????

              • 1 4

            • Porównujesz stawki krsjowe ze stawką powiatowego prezydenta który zadłużył Gdynię na 1 miliard ?

              • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane