• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rozkład jazdy pociągów od niedzieli. Na co zwrócić uwagę?

Maciej Naskręt
11 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę. 13 grudnia wszyscy przewoźnicy kolejowi w Trójmieście zmieniają lokalną ofertę.

Duże zmiany czekają od 13 grudnia pasażerów na kolei. Zmienia się oferta u przewoźników aglomeracyjnych, jak i krajowych. Opisujemy najważniejsze zmiany, które warto zapamiętać.



Informacje o ofercie którego przewoźnika kolejowego interesują cię najbardziej?

13 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład na kolei. U wybranych przewoźników zmienia się nie tylko oferta połączeń czy czasy przejazdu, ale też oferta biletowa. Do tej pory opisywaliśmy je wszystkie w odrębnych artykułach. Teraz, przed niedzielą, przyszła pora, by zebrać wszystkie najważniejsze zmiany w jednym miejscu.

SKM: likwidacja kursów do Pruszcza Gdańskiego

Od 13 grudnia przestają kursować pociągi SKM relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny. Decyzję o ich likwidacji przewoźnik tłumaczy niewielkim zainteresowaniem ofertą przewozową. Pasażerowie spod gdańskiej miejscowości będą musieli korzystać z pociągów SKM kursujących do i z Tczewa.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy SKM.

Zmiany obejmą też główną linię SKM. Przewoźnik postanowił wzmocnić ofertę w godzinach popołudniowego szczytu. Dodatkowe pięć par pociągów pojedzie wtedy z Gdańska Śródmieście do Wejherowa.

Nie zmieniają się ceny biletów.

Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM. Szynobus poruszający się m.in. po torach PKM.
Z PKM-ki skorzystają mieszkańcy Gdyni

Od niedzieli co ok. 30-50 minut będą kursować szynobusy PKM na linii z Gdyni Głównej przez Gdańsk Port Lotniczy do Wrzeszcza. W ciągu doby wyjedzie w sumie 38 składów. Pierwszy poranny wyruszy na trasę z Wrzeszcza o godz. 4:44, ostatni 55 minut po północy. Z kolei z Gdyni Głównej pierwszy szynobus wyruszy o 3:48, by po 46 minutach zameldować się we Wrzeszczu. Ostatni wyjedzie na trasę o godz. 22:22.

W przeciwnym kierunku z Wrzeszcza do Gdyni Głównej brakować będzie regularności. Najmniejsza różnica w odjeździe dwóch pojazdów wyniesie 12 minut (21:32 - 21:45), najdłuższa - równo godzinę (9:13 - 10:13 i 23:25 - 00:25). Również w tej relacji przytrafią się krótkie okresy z regularną częstotliwością. Pierwszy między 15:25 a 16:55, kiedy pociągi pojadą co pół godziny i drugi od 21:45 do 22:45 z częstotliwością 15-minutową.

Kolejarzom nie udało się opracować rozkładu tak, by zachować regularne odstępy między poszczególnymi kursami. Tzw. takt ułatwia pasażerom zapamiętanie rozkładu oraz umożliwia zgranie innych środków komunikacji miejskiej z kursami pociągów, dzięki czemu podróżni mogą się przesiadać.

Co z pociągami z Kartuz i Kościerzyny do Trójmiasta?

Po 17 pociągów w jedną i drugą stronę pojawi się na trasie Gdańsk - Kartuzy. I tylko ostatni kurs zacznie i skończy się na stacji we Wrzeszczu. Reszta składów docierać będzie do Gdańska Głównego i stamtąd ruszać w drogę powrotną.

Ponad połowa składów (9 z 17) pokona trasę z Gdańska Głównego do Kartuz w 1 godzinę i trzy minuty, pozostałe będą potrzebowały kilka minut więcej. Najdłużej, bo 75 minut, potrwa podróż szynobusem wyruszającym o 15:59.

Od wejścia w życie nowego rozkładu (13 grudnia) SKM będzie świadczyła usługi na trasie Gdynia - Kościerzyna. Każdego dnia na tej trasie wyjedzie po 10 pociągów w obu kierunkach.

Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim. Czas oczekiwania na przesiadkę może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu minut.

Czytaj też: Nowy rozkład PKM. Gdynianie wreszcie skorzystają z kolei

Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych. Pociąg EN-57 Przewozów Regionalnych.
Przewozy Regionalne z biletem za 4 zł w Trójmieście

Od niedzieli tymi pociągami będzie można podróżować między stacją Gdańsk Główny a Gdynią Chylonią, kupując bilet jednorazowy (bez względu na przebyte kilometry) w cenie 4 zł, dla młodzieży szkolnej - 2,52 zł, dla studentów - 1,96 zł, a nauczycieli - 2,68 zł. W ofercie będą także bilety miesięczne w wysokości 80 zł, dla młodzieży szkolnej - 40,80 zł, dla studentów - 39,20 zł, dla nauczycieli - 53,60 zł.

Do skorzystania z oferty przekonuje o 14 minut krótszy przejazd na trasie Gdańsk Główny - Gdynia Główna w porównaniu do SKM-ki. Składy zatrzymują się na przystankach wyłącznie położonych przy dalekobieżnych torach w Trójmieście.

Czytaj też: Z Gdańska do Gdyni za 4 zł i szybciej o 14 min. Przewozy Regionalne konkurują z SKM

Pociąg Pendolino PKP Intercity. Pociąg Pendolino PKP Intercity.
Szybsza podróż pociągiem Pendolino. Połączenie z Rzeszowem

Od połowy grudnia pociągami Pendolino, które należą do spółki PKP Intercity, dotrzemy z Trójmiasta do Rzeszowa. Podróż zajmie z Gdyni blisko osiem godzin. Za pokonanie tej samej trasy bezpośrednim pociągiem Pendolino (EIP) zapłacimy co najmniej 139,30 zł w II klasie i 259 zł w I klasie.

Od 13 grudnia korekcie ulegają również czasy przejazdów pociągami Pendolino do Warszawy oraz Krakowa i Katowic.

Do Warszawy Centralnej pociągi z Gdyni Głównej dotrą najszybciej w 3 godz. 7 min (szybciej o 12 minut), zaś do Krakowa - 5 godz. 39 min (szybciej o 8 minut). Najwięcej czasu zaoszczędzą pasażerowie udający się pociągami Pendolino z Trójmiasta do Katowic. Podróż najszybszym bezpośrednim połączeniem z Gdyni ulegnie skróceniu z 6 godz. 7 min do 5 godz. 37 min.

Czytaj też: Pendolino pojedzie do Rzeszowa, przyspieszenie na innych trasach

Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity. Nowy pociąg Flirt 3 ze Stadlera w barwach PKP Intercity.
Nowe pociągi do z Trójmiasta do Katowic

Przy okazji niedzielnych zmian na kolei spółka PKP Intercity wprowadzi na trasę Trójmiasto - Katowice pociągi typu Flirt 3 ze Stadlera. Podróż ma się skrócić na tej trasie i kosztować 51 zł w drugiej klasie, a składy zatrzymają się m.in. w Bydgoszczy, Toruniu, Włocławku i Łodzi.

Stolicę Śląska z Trójmiastem od 13 grudnia połączy pociąg IC "Chemik". Odjazd z Katowic zaplanowano na godz. 10:34, a przyjazd do Gdyni Głównej na godz. 19:12. Pociąg z Gdyni Głównej natomiast będzie odjeżdżał o 9:07, a w Katowicach będzie pojawiał się o godz. 17:25.

W identycznej relacji będzie kursował też pociąg IC "Hutnik", którego odjazd z Gdyni Głównej zaplanowano na godz. 5:07, a przyjazd do Katowic na godz. 13:30. W drodze powrotnej natomiast odjazd z Katowic ustalono na godz. 14:43 i przyjazd do Gdyni Głównej o 23:23.

Ostatni skład z Gdyni Głównej, czyli IC "Stoczniowiec" odjedzie do Katowic o godz. 13:08 i dotrze na miejsce o godz. 21:21. Z kolei skład obsługujący "Stoczniowca" z Katowic wyruszy o godz. 6:34 i dotrze do Gdyni Gł. o godz. 15:14.

Czytaj też: Nowym pociągiem do stolicy Śląska

Miejsca

Opinie (178) 2 zablokowane

  • Kościerzyna - Gdąńsk bezpośrednio (8)

    Kościerzyna - Gdąńsk bezpośrednio. Robi się coraz większy smród w okół tego połączenia obiecanego w planach kolei. Skm bowiem zastąpiła je połączeniem bezpośrednim do Kartuz i twierdzi nawet, że nigdy nie planowała bezpośredniego połączenia Kościerzyna - Gdańsk co jest oczywistym kłamstwem

    • 13 1

    • Ale akurat ta przesiadka w Kartuzach ma sens (5)

      Nie będą wozić powietrza. Tylko, że przesiadka to powinno być do 5 minut, a nie kilkanaście-kilkadziesiąt.

      • 3 0

      • przesiadka (4)

        tyle że obecnie nie ma przesiadki w kartuzach...są przesiadki w żukowie i osowej ale tak debilnie dobrane godzionowo, że nie można z nich korzystać. Z kolei żeby dojechać na 8 do gdańska trzeba czekać na przesiadkę 21 minut a wracając o 16stej to poczekamy już sobie 50 minut.

        • 3 0

        • Magia Żukowa (3)

          Czy koleją, czy samochodem, zawsze się stoi i czeka...

          • 4 0

          • ale za to (2)

            Jest Zukago Centralne i Zukago Wschodnie

            • 1 0

            • Mam dla ciebie niespodziankę (1)

              jest jeszcze zachodnie.

              • 1 0

              • Od 100 lat nieczynne

                • 2 0

    • SKM może sobie kłamać jak zawsze (1)

      Marszałek niech się tłumaczy, dlaczego nie ma tego połączenia, choć jest przewidziane w planie transportowym województwa!

      • 7 0

      • Marszałek

        już się wytłumaczył. jak się można było spodziewać zaprzeczył doniesieniom SKMki i stwierdził, że połączenie takowe ma być i miało od początku planów kolei metropolitarnej. Ciekawe zatem jaki cel ma SKM stojąc na takim stanowisku? Głupio im, teraz, że zrobili ludzi w trąbę i puścili sobie połączenie na Kartuzy zamiast na Kościerzynę bo kasy chcieli więcej wydoić i premie sobie szybciej wypłacić?

        • 2 0

  • PKP Intercity (2)

    Pracuje ktoś w PKP Intercity - Zakład Północny albo zna kogoś? Jak tam się pracuje?

    • 5 3

    • Poczekaj na dobrą zmianę (1)

      teraz tam rządzą bankomaty.

      • 3 0

      • podali się do dymisji

        podatek od odpraw ich wystraszył...

        • 0 0

  • Lotnisko - Osowa\Gdynia po 22:55 do 1h czekania!!!

    Jak oni do tego doszli, puszczaja cztery pociagi z Lotniska w kierunku Osowa\Gdynia po 22, tj 22:10, 22:25, 22:40, 22:55 i potem dluga przerwa i nastepny dopiero o 23:51!?

    Moze jest wiecej przylotow o 22? Otoz jest tyle samo tj 4 (21:45, 21:45, 21:50, 22:25) ktore zalapia sie na PKM o 22:55 lub wczesniejsza. A nastepne 4 przyloty (22:45, 22:45, 23:10, 23:35) beda musialy czekac do 1h na PKM o 23:51!

    Coz, taksoweczka czeka!

    • 4 0

  • Zainteresowanie SKM do Pruszcza faktycznie było małe, ale na początku. Teraz ludzi jeździło już dość sporo, szczególnie w godzinach szczytu. Jak to jest, że jak coś zaczyna się opłacać to jest likwidowane. Korzystałem z tych kolejek odkąd zaczęły kursować. W tej chwili rozkład jazdy jadących z i do Tczewa jest taki, że pasuje mi tylko jedna, ta około 6.30, Druga zmiana w pracy najczęściej zaczyna się o 14, a jadąc kolejka w Gdańsku jestem 14.03, a trzeba jeszcze dojechać dalej. Ludzie pomyślcie. Brawo SKM. Właśnie tracicie pasażera

    • 4 1

  • ile kosztuje miesięczny na PKN? (14)

    Ich cennik to czarna magia. Można kupić przez net czy trzeba znosić fochy Pani z okienka?

    • 49 11

    • (4)

      Mieszkam w Baninie. Chcę kupić bilet miesięczny, ale taki który umożliwi mi jazdę raz z Rębiechowa, raz z Gdańska Rębiechowa. Mam kupić dwa bilety miesięczne! Paranoja :(

      • 8 13

      • W tym Baninie to jakieś same marudy mieszkają... Ciągle coś nie tak.

        A to autobusów za mało, a to nie takie jak trzeba, a to bilety im się nie podobają. Jak się wyprowadziło na wieś, to trzeba liczyć się z konsekwencjami. Natomiast skargi i wnioski Baninian przyjmuje wójt Żukowa.

        • 2 0

      • Banino

        Tak miala sie nazywac ta stacja za lotniskiem a tak to sa dwa Rebiechowa - do niczego

        • 1 0

      • Rębiechowo a Gdańsk Rębiechowo

        A czy Rębiechowo nie mogłoby być jest "włączone": do taksy za bilet w obrębie jednego miasta? Tym bardziej że to właściwie stacja alternatywna dla Gdańsk Rębiechowo dla mieszkańców Banina. Poranny o 7,25 jest w Rębiechowie, w Gdańsku Rębiechowie już się nie zatrzymuje, a dojeżdża do Gdańska Głównego bez przesiadki. Pomiędzy tymi stacjami jest ok. 1 km. a różnica w cenie miesięcznego 50% (84zł vs 120zł)

        • 2 3

      • Jeden bilet wystarczy

        Kup bilet miesięczny z Rębiechowa, to h test stacja przed Gdańskiem Rębiechowo więc możesz na nim jeździć i z Rębiechowa i z Gdańska Rębiechowo na 100 %

        Nie rozumiem dlaczego byś miała kupić 2 bilety?

        • 13 1

    • (1)

      Niestety trzeba znosić fochy. Inną informację uzyskujesz na infolinii, co innego mówią osoby w okienku. Ciężko o informację jeśli bilet jest inny niż trójmiejski. A cennik w necie to rzeczywiście czarna magia.

      • 23 0

      • Ciekawostka

        Na Pendolino można tylko przez internet, na PKM tylko w kasie...

        • 4 1

    • Na stronie SKM nic nie mozna znalezc (5)

      Ci, ktorzy sa odpowiedzialni za strone SKM powinni otrzymac nagane. Bardzo tudno znalezc informacje o PKM. A ich domyslny rozklad jazdy w ogole PKM nie uwzglednia (nie ma nowych przystankow). To jest chyba jakis zart...

      Taka informacje znalazlem w necie:

      84 zł bilet miesięczny na jedno miasto,
      120 zł bilet miesięczny trójmiejski.
      Bilety umożliwią przejazd w wymienionych zakresach na trasach PKM i SKM będzie można także przesiadać się między pociągami PKM i SKM.

      • 24 2

      • Dokładnie rozkład jazdy PKM to czarna magia, cieżko to wogole znaleźć i odczytać, tak samo jak taryfa biletowa... Byłby jeden bilet chociaż jeden problem by odszedł

        • 7 0

      • (1)

        A weź, jak u nas na studiach na wykładzie strona SKMki jest pokazywana jako przykład źle zbudowanego interfejsu. ;)

        • 17 0

        • A byś poczytał, czego to nie zażyczył sobie od tej strony marszałek województwa w SIWZ przetargu na obłsugę PKM

          Ciekawe, kiedy zacznie egzekwować te wymagania?

          • 8 0

      • cena za jazdę w tą i z powrotem? (1)

        • 4 2

        • Miesieczne bilety w SKM do tej pory nie mialy limitow

          Jezdze SKM-ka 10 lat i jak dotad miesieczne i kwartalne bilety zawsze obowiazywaly bez limitow na wykupionej trasie. Czyli na danym odcinku mozesz jezdzic w te i z powrotem przez caly dzien.

          • 11 0

    • bilet Trójmieski, 120zł/mc. Cała SKM plus PKM

      • 7 1

  • Pięć "dodatkowe" par pociągów...

    ...czy pięć dodatkowych par pociągów?

    • 0 1

  • Biedna ta nasza Pomorska kolej, biedna bo glup.ia

    W wielu zawodach jest tak, ze wszelkie wykonywane prace wykonuje sie od ogolu do szczegolu, czyli w przypadku naszej kolei, od ogolnego zarysu i strategii jej funkcjonowania az po rozdysponowanie poszczegolnych pociagow, odpowiednio przygotowanych dla danych tras. I nigdy odwrotnie, jak ma to miejsce w Pomorskim. Nie przetargi i inne dziwne kombinacje powinny o tym stanowic, tylko mozliwosci poszczegolnych przewoznikow, a dokladniej komfort i mozliwosci posiadanych przez nich pociagow.

    Na dzien dzisiejszy OGROMNA BZDURA JEST BY SKM WYJEZDZALA POZA TROJMIASTO. SKM jest do tego kompletnie nie przygotowana, nie posiada odpowiednich skladow z klima, WC, WiFi, etc i do tego zatrzymuje sie na kazdej stacji w Trojmiescie. Podroze z Elblaga do Slupska SKM-ka zajmuja w 2015 roku 6-8 godzin !!!!! ABSURD !!!

    Wszyscy pasazerowie i sympatycy kolei wiedza, ze na dzien dzisiejszy:
    PKP IC powinno obslugiwac trasy ogolnokrajowe i miedzywojewodzkie, zatrzymujac sie tylko na najwazniejszych stacjach kolejowych, Nigdzie indziej
    Przewozy Regionalne, powinny tworzyc przewozy regionalne, jak sama nazwa mowi powinny zajac sie obsluga ruchu wokol aglomeracyjnego, zatrzymujac sie na wszystkich stacjach poza aglomeracja trojmiejska i na wybranych w 3 city.
    Jej sklady, podobnie jak PKP IC, powinien cechowac komfort i dzialajace czyste WC. PR-y powinny obslugiwac trasy Elblag - Trojmiasto - Slupsk, a nawet Koszalin, naprzemiennie ze Szczecin - Slupsk Kolej Zachodnipomorskich.
    To PR-y powinny jezdzic na Hel - Koscierzyna - Chojnice, czy Ustka - Ilawa.
    SKM powinna skupic sie tylko i wylacznie na PORZADNEJ ORGANIZACJI PRZEWOZOW W OBREBIE WEJHEROWO - GDYNIA - GDANSK - PRUSZCZ GDANSKI. I nigdzie indziej, no teraz wraz z PKM jeszcze na Kartuzy - Gdansk.

    I Wszyscy o tym wiedza, tylko nie MARSZALEK WOJEWODZTWA I SAMORZADY LOKALNE. A najmniej zarzady miejscowych spolek kolejowych

    • 5 0

  • A może tak w końcu zamknąć SKM w przedziale Pruszcz Gdański-Wejherowo (8)

    Po kiego grzyba jeździ to do Słupska. Chyba od czegoś mamy Przewozy Regionalne!

    • 36 4

    • (6)

      Popieram. I powrót do taktu co 6, 12, 24 min. w zależności od pory i dnia tygodnia.

      • 11 0

      • Zdecydowanie oboje macie racje (3)

        Po co SKM w Tczewie, Slupsku, Elblagu, etc.
        SKM jadac zatrzymuje sie na kazdej malej stacji i jedzie dlugo za dlugo.
        To jest koszmar jechac tym 3 godziny z Gdanska do Slupska, czy z Gdyni do Ilawy, albo Elblaga, Szalenstwo !!!! Do tego takim zlomem bez WC !!!
        Jezdze i cierpie.
        SKM to powinna byc wylacznie nitka Pruszcz Gdanski - Wejherowo, z duza czestotliwoscia.
        Poza te trase powinny jezdzic wylacznie Przewozy Regionalne, NOWYM TABOREM Z WC !!!, zatrzymujace sie w obrebie aglomeracji trojmiejskiej tylko na wezlowych stacjach, a poza aglomeracja na wszystkich.
        No i oczywiscie PKP Intercity laczace duze stacje.

        • 27 1

        • Popieram, sama prawda (1)

          • 8 0

          • Bo planowac to trzeba potrafic, nie tylko zreszta na kolei

            Od PKP IC, poprzez PR, potem SKM, a dalej tramwaje, trolejbusy i autobusy.
            Tak sie buduje dobrze funkcjonujaca siatke komunikacyjna.
            Tylko nie na Wybrzezu !!!

            • 0 0

        • sprinter...

          ...kilka lat temu śmigał z Tczewa do Słupska i było OK, a teraz zwykła skm jedzie Gdańska Głownego z przesiadkami często ponad 3 godz , a z Oruni wyszukiwarka połączeń to nawet wskaże 5 godzinną podróż do Słupska!... Same barany tym skm kierują... Zafajdany marszałek od przetargów na przewozy ma to też gdzieś!

          • 4 0

      • (1)

        Oczywista sprawa ale to skm :D

        • 6 0

        • nie tyle SKM...

          Co wola Marszalka!! ;D
          Tak rozpisuje przetarg i koniec. Nie będzie też przewozów na linii Słupsk - ustka (bo biorę będzie taboru?) a ma linii musi jeździć skm!!!

          Żart i kpina!!

          • 4 0

    • a gdzie są te przewozy regionalne do słupska?

      • 1 0

  • Kościerzyna - Kartuzy - Trójmiasto (2)

    "Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość",
    To jakaś kompletna bzdura.
    Pociągi z Kościerzyny do Gdyni lub Wrzeszcza i tak nie jeżdżą przez Kartuzy. Mogą to robić, ale wówczas z trasy 201 trzeba odbić w Somoninie na tor który obecnie jest zdegradowany. Następnie na stacji Kartuzy pan maszynista musi przejść na koniec składu i ruszyć w przeciwną stronę odnowionym torem przez Dzierżążno.
    Dodam że połączenia Somonino - Kartuzy na razie nie remontują

    • 8 2

    • pociągi (1)

      "Pociągi z Kościerzyny do Gdyni lub Wrzeszcza i tak nie jeżdżą przez Kartuzy" Okazuje się, że pociągi z kościerzyny do wrzeszcza nie jeżdżą w ogóle. miały jeździć ale Skm dostała kasę na kartuzy i nie wywiązała się z publicznie złożonych deklaracji i zobowiązań

      • 6 1

      • PKP PLK

        Miały jezdzic poc. z Kościerzyny przez Kartuzy ale debile z PLK rozebrali stacje w Kartuzach i jej nie poskladali. Zabrakło im rozumu. Teraz jadac z Somonina do Kartuz mozna wjechac na tor z którego brak jest połaczenia z torami w kierunku Glincza. To jest powód.

        • 1 0

  • Niech mi ktoś to wytłumaczy??? (4)

    "...Niestety, ze względu na trwającą przebudowę stacji w Kartuzach, pociągi będą omijały tę miejscowość. Mieszkańcy Kościerzyny chcący dostać się do Gdańska będą mogli przesiadać się na pociągi PKM jadące z Kartuz na przystankach w Żukowie lub Żukowie Wschodnim..."

    • 24 1

    • każdy powód jest dobry (1)

      by głupotę tłumaczyć. Połączeń Gdańsk - Kościerzyna nie ma tylko dlatego, że SKM ich nie chce, a marszałek na to pozwala.

      • 6 0

      • Głupota

        Jak masz jeden tor to albo po tym torze pojedzie pociąg w godz. dojazdu np. do pracy do Gdyni albo do Gdańska. Trzeba zrobić referendum!!!

        • 1 0

    • a mnie ciekawi

      zniżka dla nauczycieli???? nie rozumiem tego uprzywilejowania. Dlaczego nie np. kucharze wszak obsługują większą cześć społeczeństwa

      • 13 4

    • Niestety tego tez nie rozumiem...naturalna trasa przebiega przez Kiełpino, a nie naokoło przez Kartuzy

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane