Fakty i opinie

stat

Nowy sprzęt do obsługi tramwajów: podnośnik i wóz techniczny

Tramwaj może być podniesiony maksymalnie 160 cm ponad poziom podłogi hali.

Nowoczesny podnośnik i wóz ratowniczo-manewrowy to nowy sprzęt, który ułatwi serwisowanie tramwajów w Gdańsku. Szybciej i sprawniej będzie także usuwać awarie, w tym wyciągać z torowiska samochody oraz wstawiać na tory wykolejone tramwaje.



Jak oceniasz bieżące utrzymanie techniczne tramwajów w Gdańsku?

świetnie - widać, że ZKM dobrze o nie dba 31%
przeciętnie, część tramwajów wymaga pilnych napraw 38%
fatalnie, tramwaje ciągle ulegają awariom 31%
zakończona Łącznie głosów: 513
Największym udogodnieniem dla pracowników Zakładu Komunikacji Miejskiej jest długi na 30 metrów i zdolny udźwignąć do 50 ton podnośnik całowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę Pfaff Silberbalu Verkehrstechnik z Niemiec i kosztował ok. 2,3 mln zł (530 tys. euro).

- To pierwszy podnośnik tego typu w naszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk. - Spełnia najnowsze normy Unii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.
Podnośnik wyróżnia rozwiązanie "Long Beam", które umożliwia obsługę różnego typu wagonów na jednym stanowisku bez potrzeby przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych będących na wyposażeniu ZKM-u.

Ponadto dotychczasowe podnośniki działały tylko na zasadzie podnoszenia karoserii przy kołach pozostających na torze. Nowe urządzenie pozwala na podniesienie obu części jednocześnie, po czym możliwe jest zwolnienie układu jezdnego i opuszczenie go do poziomu szyn.

- Eliminuje to kanał naprawczy, ponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali, zaś pracownik może dostosować wysokość pola pracy do swojego wzrostu - dodaje Mongird.
Nowy podnośnik pozwoli na szybszą i wygodniejszą wymianę elementów podwozia takich jak wózki jezdne z kołami, silniki czy inne ciężkie elementy znajdujące się pod pudłem wagonu.

Zakupiony wóz ratowniczo-manewrowy może również służyć do holowania tramwaju.

Przy okazji prezentacji nowego podnośnika, ZKM przedstawił również zakupiony za prawie 1,6 mln zł netto pojazd ratowniczo-manewrowy Mercedes Benz Unimog U423. Może on poruszać się zarówno po szynach, jak i jezdni. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy.

Pojazd będzie wykorzystywany przede wszystkim przy usuwaniu awarii na trasie. Wyciągarka linowa pozwoli na usunięcie samochodów z torowisk, zaś będący na wyposażeniu zestaw podnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do ponownego ustawienia na torach wykolejonych tramwajów.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (62) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.