• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj dla Gdańska wciąż niedopuszczony do ruchu

Krzysztof Koprowski
18 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca. Dostawa Pesy, z ponad półrocznym opóźnieniem, nastąpiła nocą z 29 na 30 lipca.

Pod koniec lipca do Gdańska dotarł pierwszy z 30 zamówionych tramwajów Pesa Jazz Duo. Zgodnie z zapowiedziami oraz dotychczasową praktyką, po około dwóch tygodniach pojazd powinien wyjechać na tory. Do dzisiaj jednak nie wyjechał z pasażerami na żadną trasę, zaś dostawa kolejnych tramwajów znów się opóźnia.



Czekasz na pojawienie się nowych tramwajów?

Pierwsza i na razie jedyna Pesa Jazz Duo z nowej dostawy dla Gdańska (kilka lat temu Gdańsk zamówił już pięć tramwajów tego typu) dotarła nocą 29 na 30 lipca.

Tramwaj miał zostać udostępniony mieszkańcom ok. dwa tygodnie później - po uzyskaniu homologacji oraz przeprowadzeniu odbioru technicznego.

Do dzisiaj jednak nie został skierowany do ruchu liniowego z pasażerami. Nie odbyła się też żadna oficjalna prezentacja pojazdu, jak miało to miejsce przy dostawie pierwszej Pesy Jazz Duo z poprzedniego zamówienia.

Tramwaj niezgodny z wymaganiami przetargu?



W ostatnich dniach pojawiły się spekulacje, że tramwaj został wyprodukowany niezgodnie z wymaganiami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jak twierdzi portal Zbiorowy.info, najwięcej zastrzeżeń dotyczy kabiny motorniczego, a ze względu na dużą liczbę usterek - pojazd nie może uzyskać homologacji.

- Tramwaj Jazz Duo dostarczony do Gdańska został wyprodukowany zgodnie z wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia przetargowego, ukończył wszystkie badania homologacyjne z wynikiem pozytywnym, a sprawozdanie z badań zostało już złożone do Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego. Czekamy na wydanie świadectwa homologacji - mówi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR Pesy Bydgoszcz.
- Czekamy na gotowość Pesy do formalnego przekazania nam pojazdu, a niezbędne jest do tego uzyskanie przez producenta homologacji. Ta procedura jest obecnie prowadzona przez producenta - dodaje Karolina Kowalska, specjalista ds. marketingu w GAiT - Pojazd zostanie odebrany przez naszą spółkę i włączony do ruchu dopiero, gdy dopełnione zostaną przez producenta wszystkie wymogi formalne. Pojazd powinien spełniać najwyższe standardy i zapewnić komfort jazdy naszym pasażerom.
Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat. Po Gdańsku jeżdżą Pesy Jazz Duo, ale z poprzedniego zamówienia, sprzed kilku lat.

Coraz większe opóźnienia w dostawie tramwajów



Tramwaj, który dotarł pod koniec lipca, zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien zostać dostarczony już pół roku wcześniej. To jednak nie jedyne opóźnienia. W tej chwili w Gdańsku powinny być już trzy kolejne pojazdy, a do końca roku na stanie GAiT powinno być wpisanych łącznie 15 nowych Pes.

- Jazzy dla Gdańska są produkowane. Po wydaniu świadectwa homologacji kolejne tramwaje będą sukcesywnie dostarczane. To kwestia tygodni - zapewnia przedstawiciel Pesy - Robimy wszystko, by do końca roku dostarczyć jak najwięcej tramwajów. W tej chwili wszystkie ich konstrukcje są gotowe, a sześć kolejnych tramwajów jest na różnym etapie zabudowy wnętrza.
- Zgodnie z zapewnieniem producenta, do końca roku do Gdańska ma trafić dziewięć tramwajów, natomiast kolejnych 21 przyjedzie do końca 2020 r. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nałoży na wykonawcę kary umowne - zapowiada Kowalska.
Zgodnie z zapisami przetargu, miejska spółka nalicza producentowi 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w dostawie i 5,5 tys. zł za każdy niedotrzymany termin przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi. Według szacunków urzędników, dotychczasowa suma naliczonych kar jest już tak duża, że pozwala na zakup dodatkowych dwóch pojazdów.

Miejsca

Opinie (197) ponad 20 zablokowanych

  • panowi bez obrazy. (6)

    jak za PO jedzily graty ze drzwi opadaly w czasie jazdy i to nie zmyslane historia to co to nazwac teraz skoro ta sama paka lewicowych czerwoncow obiera z problemami cos co jest 1000% skokiem technologicznym.

    • 20 44

    • Ledwo PiS kupił sobie PESĘ, a już są obrońcy...

      • 2 0

    • Uwaga! Troll! (2)

      A co mają rządy PO do produkcji tramwajów i opóźnień producenta?

      • 13 2

      • przecież ci durnie z Gdańska (1)

        właśnie te PESY zamówili. Te i poprzednie szroty, upychali te przetargi lisim prąciem

        • 2 8

        • ty p si e

          • 3 0

    • Bredzisz Człowieku!!!

      • 2 2

    • Ale bełkoczesz przyjacielu.

      Napisz proszę jeszcze raz, używając znaków interpunkcyjnych i słownika.

      • 3 3

  • A mnie się podobają tramwaje jeżdżące po Krakowie długie, wygodne , ciche i bilet mozna kupić w srodku.

    • 6 0

  • Beka z was tramwajarze ja tam swoim jak to ped**arz mówią blachosmrodem wygodnie i nie w tłoku stoję razem z wami w korkach (1)

    • 1 3

    • i co zadowolony jesteś z siebie?

      • 1 0

  • (1)

    Czekam no nowe tramwaje, ale nie na pese.

    • 5 4

    • To kup sobie za swoje gdzie tam chcesz

      • 0 1

  • Pojazdy eksperymentalne szczególnie awaryjne :D (7)

    W Gdańsku klasycznie na odwrót... Pesa już dawno stoczyła się na dno, Kraków toczył batalie sądowe z producentem tych bubli przez około ROK, aby tylko nie dotarło więcej awaryjnych tworów bydgoskich. Co robi w tym czasie Gdańsk? Ustawia przetarg pod pesę i dodatkowo korzysta z prawa opcji na kolejnych 15 sztuk. To miasto zawsze idzie pod prąd. Pytanie tylko kto, gdzie, kiedy i ile dostał w łapę... A próbkę tych wspaniałych pojazdów spełniających najwyższe standardy widzimy już teraz: wyjące, baaaardzo głośne na łukach, telepiące się jazzy i korodujące, bujające się przy hamowaniu, słabo skręcone swingi, których powłoka lakiernicza jest tak cudna, że niektóre wozy dostały już nowe "ubranie" (po 8 bądź 9 latach eksploatacji!).

    • 28 6

    • Warszawa też wybrała Hyundaie, to jakiś PiSior gębę rozdarł (1)

      że przetarg należy unieważnić. Ponowne rozstrzygnięcie wygrał Hyundai, PESA przepadła. Warszawa będzie miała tramwaje.

      • 2 0

      • Zobaczymy

        • 0 0

    • (1)

      8 lat bez malowania to i tak długo, na kolei lokomotywy malują Maks po 5 latach

      • 0 0

      • Kolomorywy się ścierają od prędkości kamieni z torowiska

        Much i ludzi...

        • 1 0

    • Masz 100% racji (1)

      Wszystko to prawda

      • 1 1

      • dali łapówę Wszystko dla Pawła, a PIS wstrzymał swoje dzikie konie bo ładuje publiczną kasę w Bydgoszcz

        POPIS działa jak w zegarku, bez zarzutu.

        • 2 0

    • masakrą są głównie wnętrza, całościowo

      liczba, jakość i projekt siedzeń, okien, profili, wszystko

      • 7 0

  • to już wiadomo czemu miasto woli używki z Niemiec

    • 3 5

  • GAiT odrazu powinno wziąć oferta od Solarisa a nie od sypiącej się PESY, tak by wszystkie tramwaje już dawno były by w Gdańsku. Solaris Tromino jest dużo lepszy, albo tak jak w zeszłym roku po targach tracko był testowany Moderus GAMMA.

    • 6 3

  • Państwowa pesa

    Pesa jedzie na pomocy państwa.

    Produkcja: tanio, ale byle jak...

    • 3 5

  • Nowe tramwaje mają dużo elektroniki , A niestety kurs odbywa się na starych tramwajach . Więc taki nowy pracownik jak wsiada do takiej pesy to poprostu jest zagubiony.

    • 3 4

  • Pesa dawała radę, dopóki nie została unarodowiona.

    Po tym, jak stała się socjalistycznym zakładem pracy, już nie daje. Widocznie mają zbyt wielu z zawodu dyrektorów.

    • 9 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane