- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (79 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (70 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (159 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (102 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (155 opinii)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (70 opinii)
Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych
W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.
W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.
- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM
Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)
Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.
Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.
Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych
Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.
Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary
- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (228) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-24 16:27
Opinia wyróżniona
Tramwaje (12)
W tramwajach jest mało miejsc siedzących. Może należałoby zamówić po pierwsze: dłuższe tramwaje np. o 10 metrów (miasto pobudowało długie przystanki to się zmieszczą), a po drugie więcej miejsc siedzących tak jak np. w bombardierach.
- 96 25
-
2020-01-24 16:56
Bombardiery są super, szkoda że tylko 3. PESY przy nich to pomyłka (1)
I do tego noszą dumne nazwy patronów!
Leopold von Winter
Eduard Wiebe
Oskar Kupferschmidt- 17 15
-
2020-01-25 09:54
Ale wstyd tak gadać
- 6 3
-
2020-01-24 20:02
(4)
Jak się robi tłok, to przez siedzenia jest wąski korytarz. Oczywiście nie da się jełopom dogodzić, bo albo siedzeń jest za mało, albo za dużo... Czy Wam coś w tym Gdańsku kiedyś pasowało?
- 24 14
-
2020-01-25 11:17
Widzisz (2)
To nie komentarze z Gdańska, lecz aktyw pisuaru smrodu zapach się roznosi.
- 14 14
-
2020-01-25 12:20
(1)
Komentarz zdradza ze osiemnastka jeszcze przed toba
- 4 8
-
2020-01-25 13:01
ty 70+
- 2 3
-
2020-01-26 06:10
Dla Gdańska -tylko rydwany.
- 2 1
-
2020-01-25 09:33
kilka osób siedzi, a cała reszta stłoczona przy drzwiach, bo nie ma miejsca. a jak staniesz w głębi tramwaju, to potem nie wyjdziesz. super pomysł
- 6 4
-
2020-01-25 14:56
Po co ? (3)
To nie jest podróż wielogodzinna żeby się rozsiadać. Ważniejsza jest przepustowość w obiekcie.
- 9 3
-
2020-01-26 09:43
Pojeździj codziennie z Łostowic na Uniwerek, to inaczej zaśpiewasz (2)
Znam takich, co jeżdżą bryka tylko dlatego, że czytanie w tramwaju na stojąco ich nie rajcuje.
- 2 1
-
2020-01-26 10:59
to niech czytaja idac pieszo. jak sie nie podoba nie jedz (1)
- 0 1
-
2020-01-26 14:47
no to i z tramwaju nie korzystają
a tacy jak ci mają potem problem, skąd na Havla i Małomiejskiej korki
- 0 0
-
2020-01-24 16:30
Tabor jest ok (2)
Gorzej że prawie nigdy na czas, a nowe ceny biletów to żart.
- 12 4
-
2020-01-25 20:02
(1)
taa 90zł za miesięczny to rzeczywiście kupa kasy.
- 1 0
-
2020-01-26 09:44
a 3,80 za 3 przystanki, to już owszem
zaproszenie do jazdy na gapę na pustych końcówkach
- 0 0
-
2020-01-24 17:26
Kary, hehe, dobre sobie, zobaczycie jak PESA odbije je sobie
na serwisowaniu maszyn, idę o zakład że są związani umową serwisową na długi czas i będzie dużo do naprawiania w obecnie eksploatowanych maszynach po upływie gwarancji...Z 14 baniek miasto zwróci ze 28 :)
- 4 2
-
2020-01-24 17:45
Tak to jest jak się kupuje szmelc z państwowych spółek.
Autosany jeszcze mogli kupić zamiast Solariów i Mercedesów.
Warszawa dlatego kupiła inny tabor bo na tym dziadostwo już się przejechali.- 7 7
-
2020-01-24 18:05
Mevo zniknęło za pomocą kar umownych.
- 5 2
-
2020-01-24 18:14
Bilety są tanie. Tabor bardzo dobry.
- 2 5
-
2020-01-24 18:19
Biorą wszystkie zamówienia jak leci
Lecz nie są wstanie wywiązać się.
- 4 3
-
2020-01-24 18:21
To lepiej marzyć o kasie z kar
Czy kupić tramwaje od rzetelnej firmy.?
- 2 2
-
2020-01-24 18:32
A ktokolwiek z osób decydujących o zakupie tramwajów jeździł tymi PESAmi?
One są okropne. Tam nie można ani wygodnie stać ani siedzieć.
To jest wielki tramwaj z małym i niewygodnym wnętrzem.
Bombardier przy tym to szczyt luksusu.- 13 3
-
2020-01-24 18:47
Tylko z państwowej firmy kupować to jest biznes
Wygrali przetarg myśleli że zdobędą pracowników za ,,psi grosz"i dopną kontrakt a tu figa z makiem.Minus to na kary wszyscy w całym państwie pis się zrzucimy tak jak na 500+dla milionerów którzy więcej dają kieszonkowego swoim dzieciom
- 4 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.