• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych

Szymon Zięba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska
  • Nowe tramwaje były transportowane do Gdańska

W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.



Jak oceniasz wyposażenie taboru tramwajowego w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku na tory wyjechały trzy nowe tramwaje Pesa Jazz Duo z pierwszej transzy zamówienia.

W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.

- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM

Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
17:50 23 STYCZNIA 20

Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)

Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.
Nowa PESA w drodze do Gdańska. Jest już na wysokości Pelplina. Pewnie dziś wieczorem zjedzie na tory.

Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.



Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.

  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
  • Nowa Pesa dotarła do Gdańska w nocy, z czwartku na piątek. Niedługo przewiezie pierwszych pasażerów.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.

Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych



Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.

Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary

- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.

Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska



Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.

Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.

W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.

Miejsca

Opinie (228) ponad 10 zablokowanych

  • Kary, hehe, dobre sobie, zobaczycie jak PESA odbije je sobie

    na serwisowaniu maszyn, idę o zakład że są związani umową serwisową na długi czas i będzie dużo do naprawiania w obecnie eksploatowanych maszynach po upływie gwarancji...Z 14 baniek miasto zwróci ze 28 :)

    • 4 2

  • Bzdury z karami

    Opóźnienia ponad rok a Warszawa miała taki sam problem i zrezygnowali z pesy chcieli mieć tramwaje a nie jakieś kary na papierze.

    • 10 4

  • (1)

    Odnośnie ankiety, Gdańskie tramwaje oprócz Bombardierów mają za mało miejsc siedzących.

    • 21 0

    • kazdy to wie, a dalej zamawiaja takie

      • 2 0

  • no i znalazła się brakująca kasa na nową Warszawską (1)

    • 70 12

    • chyba

      na krawężniki, przy dzisiejszych wycenach publicznych inwestycji

      • 4 4

  • Naiwni

    Jakie kary niech ZKM zapomni skoro Rząd nie musi wykonywać wyroków NSA to dlaczego ma to robić Pessa hhha

    • 10 5

  • Zamiast kary finansowej

    Lepiej się dogadać na promocje 3 za 2

    • 6 2

  • dajcie jeszcze wieksze kary, firma walnie bankruta i sie skonczy babci sr*nie

    nie bedzie serwisu, nie bedzie czesci zamiennych, beda za to zamowienia 50 letnich dortmundow z Niemiec.

    • 13 6

  • Jak tam kary umowne za biletomaty? (3)

    • 107 7

    • a za mevo? (1)

      • 20 1

      • Przecież wypłacone, o co chodzi?

        • 2 4

    • tristar

      nie zapominajmy, że ta innowacja też doskonale pomaga nam na co dzień

      • 20 2

  • już to widzę .

    Od nałożenia kary / 14,5 mln. zł / do jej wyegzekwowania jest jak stąd do Glasgow .

    • 20 0

  • Jeżeli Pese upaństwowiono i do tego dano do zarządu
    pisospecjalistów to istnieje niestety duża szansa
    że kolejnych tramwajów możemy nie doczekać.

    • 15 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane