- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (285 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (16 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (165 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (52 opinie)
Nowy tramwaj i kary na 14,5 mln złotych
W nocy, z czwartku na piątek, do Gdańska dotarł szósty tramwaj z pierwszej transzy pojazdów, które zamówiło miasto. To kolejny skład, który niebawem zostanie oddany do użytku. Wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Ze względu na niedotrzymanie terminów spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje nałożyła na wykonawcę kary umowne - to w sumie 14,5 mln zł.
W tym tygodniu gdańszczanie korzystać mogli już z następnych dwóch. A w nocy z 23 na 24 stycznia dotarł do Gdańska kolejny - szósty tramwaj z pierwszej transzy zamówienia.
- Niebawem zostanie włączony do ruchu. Nastąpi to po zakończeniu procedur odbiorczych. Ekipa wdrożeniowa Pesa Bydgoszcz SA jest w Gdańsku i na miejscu konfiguruje ustawienia oprogramowania parametrów, m.in. układu napędowego, hamulców. Nowe tramwaje posiadają blisko 30 sterowników programowalnych, połączonych ze sobą w sieci CAN - wylicza Anna Dobrowolska, rzeczniczka GAiT.
Zobacz też: ładowarki od Trojmiasto.pl w SKM
Fakt, że nowa Pesa wreszcie zmierza do celu, nie umknął naszym czytelnikom, którzy poinformowali nas o tym w Raporcie z Trójmiasta.
Nowa PESA w drodze do Gdańska (14 opinii)
Kolejne tramwaje do połowy 2020 r.
Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (to łącznie 15 zamówionych pojazdów) odbierane będą i sukcesywnie włączane do ruchu do połowy tego roku.
- W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy, czyli kolejne 15 składów. Łącznie gdański tabor wzbogaci się o 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo - dowiadujemy się od rzeczniczki GAiT.
Kary za spóźnienie na 14,5 mln złotych
Co ważne, wszystkie tramwaje z pierwszej transzy zamówienia pierwotnie miały dotrzeć do Gdańska do sierpnia 2019 roku. Jednak ze względu na niedotrzymanie terminów spółka GAiT nakłada na wykonawcę kary umowne.
Czytaj też: GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary
- Obecnie kary za opóźnienia - za pięć odebranych i włączonych do ruchu tramwajów oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą łącznie 14,5 mln zł - podsumowuje Anna Dobrowolska.
Podwójny przetarg na tramwaje dla Gdańska
Warto przypomnieć, że Pesa przetarg na dostawę tramwajów do Gdańska wygrała dopiero za drugim razem. Przy pierwszym podejściu przegrała z konsorcjum Solaris-Stadler, które zaoferowało wprawdzie wyższą cenę (różnica ok. 600 tys. zł), ale jednocześnie oferowało też znacznie dłuższe okresy gwarancji.
Ostatecznie GAiT unieważnił przetarg, uznając obie oferty za zbyt drogie.
W drugim podejściu wystartowała tylko Pesa. Jej oferta była co do grosza zgodna z oczekiwaniami finansowymi miejskiej spółki i wyniosła 138 mln 375 tys. zł (ok. 5,5 mln mniej niż w pierwszym przetargu) za 15 tramwajów z pakietem serwisowym. Następnie miasto zdecydowało się na skorzystanie z prawa opcji i rozszerzyło zakres zamówienia o dodatkowe 15 pojazdów.
Miejsca
Opinie (228) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-24 17:26
Kary, hehe, dobre sobie, zobaczycie jak PESA odbije je sobie
na serwisowaniu maszyn, idę o zakład że są związani umową serwisową na długi czas i będzie dużo do naprawiania w obecnie eksploatowanych maszynach po upływie gwarancji...Z 14 baniek miasto zwróci ze 28 :)
- 4 2
-
2020-01-24 16:14
Bzdury z karami
Opóźnienia ponad rok a Warszawa miała taki sam problem i zrezygnowali z pesy chcieli mieć tramwaje a nie jakieś kary na papierze.
- 10 4
-
2020-01-24 15:38
(1)
Odnośnie ankiety, Gdańskie tramwaje oprócz Bombardierów mają za mało miejsc siedzących.
- 21 0
-
2020-01-24 16:13
kazdy to wie, a dalej zamawiaja takie
- 2 0
-
2020-01-24 14:53
no i znalazła się brakująca kasa na nową Warszawską (1)
- 70 12
-
2020-01-24 16:11
chyba
na krawężniki, przy dzisiejszych wycenach publicznych inwestycji
- 4 4
-
2020-01-24 16:08
Naiwni
Jakie kary niech ZKM zapomni skoro Rząd nie musi wykonywać wyroków NSA to dlaczego ma to robić Pessa hhha
- 10 5
-
2020-01-24 15:42
Zamiast kary finansowej
Lepiej się dogadać na promocje 3 za 2
- 6 2
-
2020-01-24 15:29
dajcie jeszcze wieksze kary, firma walnie bankruta i sie skonczy babci sr*nie
nie bedzie serwisu, nie bedzie czesci zamiennych, beda za to zamowienia 50 letnich dortmundow z Niemiec.
- 13 6
-
2020-01-24 14:53
Jak tam kary umowne za biletomaty? (3)
- 107 7
-
2020-01-24 14:57
a za mevo? (1)
- 20 1
-
2020-01-24 15:26
Przecież wypłacone, o co chodzi?
- 2 4
-
2020-01-24 15:09
tristar
nie zapominajmy, że ta innowacja też doskonale pomaga nam na co dzień
- 20 2
-
2020-01-24 15:25
już to widzę .
Od nałożenia kary / 14,5 mln. zł / do jej wyegzekwowania jest jak stąd do Glasgow .
- 20 0
-
2020-01-24 15:25
Jeżeli Pese upaństwowiono i do tego dano do zarządu
pisospecjalistów to istnieje niestety duża szansa
że kolejnych tramwajów możemy nie doczekać.- 15 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.