• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy wiadukt we Wrzeszczu: o krok od katastrofy budowlanej

Maciej Naskręt
18 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Fragment wiaduktu kolejowego przy ul. Kościuszki, który uległ przesunięciu podczas nasuwania. Fragment wiaduktu kolejowego przy ul. Kościuszki, który uległ przesunięciu podczas nasuwania.

Mało brakowało, a w Gdańsku doszłoby do poważnej katastrofy budowlanej. Podczas nasuwania przęsła wiaduktu nad torami kolejowymi we Wrzeszczu, osunęła się podpora. Ustaliliśmy, co poszło nie tak i kiedy prace na budowie wiaduktu zostaną wznowione.



Jak oceniasz miejskie inwestycje drogowe?

Budowa wiaduktu nad torami w ciągu Trasy Słowackiegozobacz na mapie Gdańska na pewno się wydłuży. W nocy ze środy na czwartek, podczas nasuwania przęsła, konstrukcja nośna wiaduktu przesunęła się ze stolika montażowego na podpory montażowe i oparła o sieć trakcyjną. Z tego powodu w czwartek rano pociągi jeździły nieregularnie i notowały kilkunastominutowe opóźnienia.

Czy przęsło uległo uszkodzeniu? - Nasuwany element nie jest mocno odkształcony, ugięty czy w jakiś sposób zdeformowany. Jednak dla pewności wszystko zostanie dokładanie zbadane po jego uniesieniu, a konstrukcja przebadana pod względem wytrzymałości - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem Trasy Słowackiego.

- Teraz konstrukcja musi powrócić na oś nasuwu. Dziób przęsła zostanie podniesiony i nasunięty poprzecznie na tor nasuwu - dodaje rzecznik.

Co mogło być przyczyną zdarzenia, które niemal spowodowało katastrofę budowlaną? Na to pytanie nie usłyszeliśmy odpowiedzi ani w GIK, ani od prowadzącej prace Hydrobudowy.

O to samo zapytaliśmy więc eksperta w zakresie konstrukcji obiektów inżynierskich, Adama Nadolnego. Kierowana przez niego firma Mosty Gdańsk opracowuje projekty obiektów inżynierskich na Południowej Obwodnicy Gdańska, gdzie powstaje największa estakada w Polsce właśnie metodą nasuwania.

- Prawdopodobnie podczas nasuwania konstrukcji po torach, posadowionych na gruncie, doszło do zbyt dużego przemieszczenia pionowego jednego z nich, co spowodowało przesuniecie poprzeczne konstrukcji. Nie jest to jednak poważna usterka. Podczas tego rodzaju prac szczególnie, w zimie przy znacznych mrozach podobne kłopoty mogą się zdarzyć - przekonuje.

Zatem teraz konieczne jest przywrócenie położenia umożliwiającego dalsze nasuwanie.

Jakie utrudnienia czekają podróżnych do czasu, aż specjaliści usuną usterkę?

- Pasażerowie nie odczują utrudnień. Prace przez najbliższe cztery dni będą prowadzone nocą, w czasie kiedy ruch pociągów jest najmniejszy. Część nocnych składów na głównej magistrali w Trójmieście pojedzie po torach SKM - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

Nasuwanie wiaduktu było zaplanowane na trzy kolejne noce, poczynając od wtorku. Problem z przęsłem sprawił, że potrwają przynajmniej do poniedziałku.

Nasuwanie wiaduktu we Wrzeszczu.

Nasuwanie estakady w Lipcach.

Opinie (170) 7 zablokowanych

  • Nie chcę krakać jednakże bo to być może zwykły wypadek lecz wiadome (4)

    jest iż na drogi np wykonawce dał 10 lat gwarancji (paytząc teraz - za 10 lat wrócimy do staanu wyjściowego) dlatego też pozwolę sobie na lekki sceptycyzm co do wszelkich inwestycjji drogowych. Może poprostu - pożyjemy zobaczymy.

    • 23 52

    • A to kolego daleś popis inteligencji.

      Totalna bzdura, napisz jeszcze, że slońce kiedyś zgaśnie... twórcze.
      Pozdrawiam sceptyk- baranie

      • 3 1

    • po prostu

      pisze się oddzielnie

      • 5 0

    • 3 lata gwarancji max :)

      A potem zyski z remontu. Można to zrobić szybciej i lepiej, ale to się nie opłaca. Wykonanie drogi "na odwal się" to nie tylko oszczędność, ale też inwestycja. Ot to cała historia...

      • 8 6

    • 10 lat?

      cala inwestycja ma okres gwarancji ma 3 lata od odbioru koncowego. 5 lat w polsce jest na autostrady, czasami drogi szybkiego ruchu.

      • 5 1

  • jaki problem ?

    trzeba trochę unieść i przesuwać dalej w właściwym kierunku ....
    zastosować dżwig trakcyjny .....( kolejowy )

    • 2 0

  • hah (10)

    po prostu szło zbyt gładko. to byłoby zbyt piękne!

    • 99 30

    • nic nie będzie dobrze jeśli podpora nie była posadowiona i zabezpieczona przed przesówaniem to o czym tu gadać? (4)

      I jeszcze na trakcję kolejowa przęsło spadło to teraz w tym mijscu trakcja będzie pracowała inaczej i będzie tzn już jest do wymiany.tak sie nie buduje kochani inżynierkowie ( no ale wy macie uprawnienia;)to ja wam mówię a jestem tylko technikiem budownictwa.to mogła być groźniejsza katastrofa niż ta co była tam już kiedyś.

      • 4 17

      • Strażak czy straszak (3)

        Straszysz swoją głupotą biedaku, aż przykro czytać.Trakcja kolejowa mądralo nie składa się z jakichś kształtowników czy prętów lub drutów i jako całość pracuje zupełnie na innych zasadach niż zwykła kosntrukcja stalowa. Słupy trakcujne jedynie podtrzymują przewody na prawidłowej wysokości, natomuast przewody maja po kilkaset metrów długości (albo i więcej) i są podczepiane do specjalnych słupów o zupełnie innej konstrukcji (ze wspornikem. Na końćach przewodów są obciążniki betonowe, które mają za zadanie regulowac napiecie w zaleznosci od temperatury powietrza. Nacisk od góry na przewód trakcyjny najpierw spowoduje ugięcie przewodu w miejcu nacisku i podciągnięcie się do góry "balastu" na końcach tego przewodu. Dopiero wtedy, kiedy siła nacisku jest wieksza od wytrzymałosci całego zestawu, czyli wtedy, kiedy "balast" dojdzie do ogranicznika i przewód utraci swą rozciągliwość następuje jego przerwanie. Zanim zaczniesz sie wymądrzać na forum, wsadź tyłek choćby w SKM i popatrz za okno okiem technika, a nie handlowca od cegieł i wapna.

        • 11 3

        • widziałem juz takich madrych.....inni byli glupi teraz ten madry siedzi wpudle

          • 2 1

        • Jak to mówią uderz w stół a norzyce sie odezwą

          Inżynier od kOleji nie bój sie chyba nie wyrzucą cię z pracy;) nie wymyślaj takich teorii bo nie masz racji, chcesz powiedzieć że spada coś lub osuwa sie coś co waży wiele ton a ty mówisz że jest ok.weź spuśc sobie młotek na nogę a potem pogadamy,współczuję twoim pracodawcom.

          • 2 4

        • Ja widziałem tam już naprawiają tą linię bo coś tam sie pogielo

          • 2 2

    • Tym z GIK budyń też przygotował takie odprawy jak Donek swoim?

      Na wizualizacjach sprzęd 5 lat to już tunel miał być i ekspresówka do W-wy. A oni jeszcze w polu

      • 2 9

    • .. rok temu połozyli troche złomu i był spokój bo nic nie robili

      teraz sie obudxzili jak złom podrdzewiał

      • 3 4

    • (2)

      takie rzeczy się zdarzają. niestetym ale nie zawsze wszystko idzie idealnie. dobrze że się nic nie stało. muszą teraz to wszystko zbadać, zwłaszcza element wiaduktu który mógł zostać uszkodzony.

      takie wypadki się zdarzają na całym świecie a o profesjonaliźmie wykonawcy świadczy to jak się po takim wypadku zachowa

      • 16 5

      • DArek jak twoim świecie?dawno nie było ciebie na forum:)

        Komputer też masz nowy:)?

        • 5 2

      • Nareszcie jakis news, gdzie moge sobie ponarzekac. Dziekuje :)

        • 12 3

  • klan

    rysio z klanu odda swoje organy na przeszczep w przyszłym tygodniu .pozdrawiam inżynierów dróg i mostów poland

    • 5 2

  • (2)

    Będzie OK , aby do przodu.

    • 200 15

    • wiadomo - naskręt

      i musi być negatywnie

      • 5 3

    • "Kilkunastominutowe opóźnienia"?

      Tego dnia musiałem jechać do Tczewa. Czekałem na pociąg "Stoczniowiec" o 5:50, na początku powiedziano, że 10min spóźnienia, potem na tablicy wskoczyło 30min, i tak do 60min. Nie doczekałem się; pojechałem poc. Regio do Tczewa (odjazd miał być 6:04, odjechał jakieś 40min później...

      • 3 4

  • Jechałem tamtędy eskaemką dziś dwa razy, do Sopotu i z Sopotu (3)

    Widziałem jakiegoś człowieka w kasku obserwującego skład którym jechałem. Teraz wiem, że to był nie obibok, ale osoba kontrolująca ruch pod rzeczonym mostem. Mrozy zelżały i budowlańcy odżyli:-)

    • 4 8

    • Kogo to obchodzi gdzie śmieci są wożone ?

      • 0 0

    • Coś bredzisz.Oszukali cie.Sprzedali ci jakiś lewy towar. (1)

      Na butaprenie masz więcej polotu.

      • 8 1

      • Paweł kocha się w Annie Grodzkim.

        • 3 6

  • bu hahahha gdansk tam nic nie wychodzi ciekawe czy przed czy w trakcie euro rozpadnei sie ten psełdo stadion sopocianin

    • 2 5

  • by żyło się lepiej...

    • 2 4

  • normalna rzecz (1)

    jak wiemy podpory były ustawiane podczas mrozu wiec automatycznie ziemia była zmarznięta mróz odpuścił i jedna z podpór zapadła sie i wiadukt troche zjechał o toru często sie to zdarza i nikt na to nie poradzi

    • 10 1

    • podpory grające w tym przestawieniu największą rolę zostały ustawione na nasypie kolejowym, na odpowiednich płytach betonowych i nie ma na nich (ani około) śladu zapadnięcia. Poza tym nawet jak by się jedna zapadła to nie powinien się zsunąć wiadukt, który bujał się jak przysłowiowa małpa na drucie gdy był podnoszony wcześniej żeby w ogóle na nią najechał lub w celu przesunięcia łożyska przy nasypie

      • 1 0

  • GIK i wszystko jasne (1)

    zgłoś do moderacji opinię 3239038 2012-02-16 20:03 o czym wy tu dyskutujecie? o jakjims pokazie studyjnym ? zajmijcie sie prawdziwymi problemami a szczegolnie ta pani radna

    Jeśli chodzi o zarobki szefów gdańskiej spółki budującej stadion, to z ostatnich opublikowanych oświadczeń majątkowych członków zarządu wynika, że Ryszard Trykosko - prezes zarządu - zarobił w 2010 r. 298,7 tys. zł. Warto zaznaczyć, że w tym samym roku objął także kierownictwo w drugiej powołanej przez miasto spółce - Gdańskich Inwestycjach Komunalnych, gdzie zarobił 238 tys. zł (w ciągu trzech kwartałów). Do dziś jest prezesem obu spółek.

    Pensje jego zastępców - wiceprezesów: Adama Kalaty (BIEG 2012) to 257,5 tys. zł i w przypadku Romualda Nietupskiego (GIK, wcześniej prezes tej spółki) - 253,4 tys. zł.

    • 8 5

    • Trykosko nie jest już prezesem BIEG. Widać bardzo poinfornowany jesteś.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane