- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (108 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (32 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (183 opinie)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (65 opinii)
- 6 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (106 opinii)
O 100 proc. drożeją bilety na miejskie tramwaje wodne
Mimo że ubiegłoroczne rejsy miejskimi tramwajami wodnymi po Wiśle do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską cieszyły się rekordowym powodzeniem i skorzystało z nich ponad 65 tys. osób, to okazuje się, że Gdańsk dołożył prawie 1,9 mln zł do ich funkcjonowania. W związku z tym od tego sezonu ceny biletów wzrosną z 10 do 20 zł za kurs.
Nie zmienia to jednak faktu, że koszty funkcjonowania tramwaju wodnego w 2018 roku wyniosły 2,3 mln zł, a dochody ze sprzedaży biletów wyniosły jedynie 451 tys. zł. W konsekwencji wskaźnik pokrycia kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego wpływami ze sprzedaży biletów wyniósł jedynie 19 proc.
Będzie podwyżka, ale nie zmniejszy się liczba pasażerów?
W związku z tym od tego sezonu planuje się 100-proc. podwyżkę cen biletów za jeden rejs z 10 do 20 zł za bilet normalny i z 5 do 10 zł za ulgowy. Cena za przewóz roweru nie ulegnie zmianie i będzie nadal wynosić 5 zł.
- Według prognoz wzrost cen biletów za przejazd tramwajem wodnym do 20 zł - za bilet normalny i do 10 zł - za bilet ulgowy nie spowoduje istotnego spadku liczby pasażerów, a umożliwi równocześnie zmniejszenie dopłaty z budżetu miasta Gdańska do kosztów funkcjonowania tramwaju wodnego z 1 875 729,73 zł do 1 448 845,83 zł - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały dotyczącej podwyżki.
Miasto jednak planuje nieco zrekompensować tę podwyżkę mieszkańcom i wprowadzić dodatkowe usprawnienia dla posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca, którzy raz w roku będą mogli skorzystać z bezpłatnego rejsu miejskim tramwajem wodnym.
Miejski tramwaj coraz bardziej popularny
Przypomnijmy: do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Budowa dziesięciu przystanków oraz trzech przystani w 2012 r. kosztowała ok. 37 mln zł, z czego 17 mln zł stanowiło wsparcie Unii Europejskiej. Poza budową przystanków, zgodnie z założeniami, same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.
W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów nieco się zmieniło, choć przewoźnik pozostał ten sam. W rozstrzygniętym w 2018 roku postępowaniu na kolejne trzy lata została nim Żegluga Gdańska, która za swoje usługi zażądała 7,35 mln zł.
Wprowadzono jednak udogodnienia, takie jak internetową sprzedaż biletów i małą gastronomię na pokładzie jednostek. Ponadto z powodu minimalnej frekwencji pasażerów zmniejszono liczbę dotychczasowych przystanków na linii F6, co zdaniem ZTM "wpłynęło pozytywnie na szybkość realizacji rejsów i zadowolenie pasażerów".
Przewozy na liniach F5 i F6 od początku funkcjonowania:
- 2012: 11 375 osób i 270 rowerów
- 2013: 25 794 osób i 488 rowerów
- 2014: 31 801 osób i 587 rowerów
- 2015: 43 885 osób i 921 rowerów
- 2016: 47 240 osób i 1225 rowerów
- 2017: 48 367 osób i 1477 rowerów
- 2018: 65 627 osób i 2 451 rowerów
Tramwaje F5 i F6 rozpoczynają sezon w majówkę
Na pierwsze rejsy tramwajem wodnym będzie można się wybrać 1 maja, sezon trwać będzie do 30 września.
Linie tramwaju wodnego obsługiwane będą, podobnie jak w latach poprzednich, przez dwa statki pasażerskie Żeglugi Gdańskiej: "Sonica" i "Sonica I". Mają one możliwość jednorazowego przewozu 50 osób i pięciu rowerów. Ponadto, w okresie wakacji szkolnych na linii F6 do Sobieszewa pływać będzie duży statek "Elżbieta", mogący jednorazowo pomieścić do 140 osób i 10 rowerów.
Do wyboru są dwie trasy:
Linia F5: Żabi Kruk - Westerplatte - Brzeźno
Brzeźno - Westerplatte - Żabi Kruk
Przystanki: Żabi Kruk - Zielony Most - Targ Rybny- Wiosny Ludów - Nabrzeże Zbożowe - Twierdza Wisłoujście - Westerplatte - Nowy Port Latarnia Morska - Brzeźno.
Linia F6: Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo
Sobieszewo - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Targ Rybny
Przystanki: Targ Rybny - Wiosny Ludów - Narodowe Centrum Żeglarstwa - Sobieszewo.
Nie opublikowano jeszcze na stronie ZTM szczegółowego rozkładu jazdy, wiadomo natomiast, że obie linie od maja do czerwca będą kursować jedynie w weekendy, święta oraz wyznaczone dni (sześć rejsów dziennie), a w okresie wakacyjnym odbywać się będzie 12 rejsów dziennie w godz. od 9 do 20.
Rejsy na Hel też będą droższe
Nieco wcześniej sezon planuje rozpocząć prywatny przewoźnik - Żegluga Gdańska. Ze względu na rosnące koszty utrzymania zaplanował on podwyżkę - jednak nie o 100, a tylko o 12,5 proc.
Bilety normalne z 40 zł drożeją do 45 zł, ulgowe z 30 do 35 zł, cena przewozu roweru pozostaje bez zmian - 10 zł.
W tym roku nowością mają być rejsy z Gdańska przez Sopot na Hel - startują już 26 kwietnia i będą odbywały się codziennie (z wyjątkiem 27 i 28 kwietnia oraz weekendów) do 14 czerwca.
Rejsy z Gdańska na Hel startują 27 kwietnia. Do 14 czerwca będą się odbywać tylko w weekendy oraz w dniach 1 do 5 maja. Od 17 czerwca do 1 września włącznie kursy będą odbywały się codziennie.
Rejsy z Gdyni do Helu rozpoczną się 25 kwietnia i potrwają do 30 września i będą odbywać się codziennie.
Przewoźnik ma też oferty na inne rejsy jak zwiedzanie portu czy na Westerplatte - szczegóły i rozkłady jazdy na stronie Żeglugi Gdańskiej.
Materiał archiwalny.
Opinie (441) ponad 20 zablokowanych
-
2019-03-28 09:10
Ciekawe, że za bilet do multipleksu na pierwszy lepszy durny film można płacić po 25-30 złotych (2)
I do tego jeszcze za pop corn przepłacić!
- 10 3
-
2019-03-28 09:49
Do multikina 15zl (1)
- 1 1
-
2019-03-28 09:59
Chyba we wtorek o 10
- 1 1
-
2019-03-28 09:54
nie powinno być żadnych dopłat.
Wyłącznie cena rynkowa.
Przetarg na długoterminową obsługę i być może pojawi się kontrahent z tańszą ofertą.
Jeśli nie, nie ma dramatu. Są pilniejsze sprawy.- 5 1
-
2019-03-28 09:46
Ten stary ruski złom powinien trafic tylko do huty na przetopienie!Muszą doplacac bo to pali jak smok!!
To nadal są silniki z epoki PRLu wtedy nikt się nie przejmował zanieczyszczeniem środowiska i kosztami paliwa! Utrzymywanie tego trupa już dawno przestało być opłacalne ! Można kupić o wiele nowsze ,ekonomiczne i o lepszym standardzie dla mieszkańców.Ale oni po prostu nie chcą bo kasy nie brakuje! Dostali by jeszcze dofinansowanie z UE i od państwa. Nawet prywaciarz może zrobić im konkurencje!!
- 10 3
-
2019-03-28 09:42
re
te atrakcje ostatecznie będą przeznaczone dla bogatych Norwegów i Niemców
- 5 4
-
2019-03-28 09:38
PO - to jest właśnie PO
Brawo wyborcy
- 12 8
-
2019-03-28 09:34
Dzięki Bogu Regio Gdynia - Hel 17zł
Naprawdę nie muszę pływać po Gdańsku, choć chciałbym. No ale cóż, pewnych rzeczy nie przeskoczę
- 7 0
-
2019-03-28 09:04
Gdańsk to jest piękna abstrakcja
to my dopłacamy z podatków a nie Gdańsk, czemu Gdańsk nie podaje o ile wzrosł koszt utrzymania dywizji urzędników????????
- 14 3
-
2019-03-28 09:04
Pierwsze jaskółki pobudzonej inflacji, jak tymczasem sprawy poboczne,
dalej pójdzie już z górki. Smiecie, Bilety, podatki, żywność , itp. Nic nie dzieje się bezboleśnie.
- 12 1
-
2019-03-28 07:58
Może wzrośnie ale raczej na mnie nie zarobią (3)
Za 30zl z rodziną plynąłem, ale za 60zł to sobie odpuszczę. Będzie tramwaj, ale szynowy. Różnicę wolę przeznaczyć na lody itp latem dla dzieciaków
- 37 1
-
2019-03-28 08:07
(2)
Tramwajem do Sobieszewa, to ciekawe co piszesz .
- 1 5
-
2019-03-28 08:30
Pomyśl (1)
Pisał że płynął więc pewnie z okolic n portu do Gdańska skoro pisze o szynowym. Pomyśl
- 3 0
-
2019-03-28 08:55
"Będzie tramwaj, ale szynowy. Różnicę wolę przeznaczyć na lody itp latem dla dzieciaków" Napisał że popłynął za 30 ale za 60 nie popłynie tylko pojedzie (doSobieszewa) szynowym.
- 0 1
-
2019-03-28 07:13
Może Stadt Leipzig sie dołozy, to fajni kolesie i mają tu biznesy (1)
- 32 4
-
2019-03-28 08:49
No własnie , znowu chcialbyś żeby ktoś Ci dołożył . Mało Ci dokładamy? Chcesz coś mieć musisz na to zarobić a nie czekać na mannę z nieba , tak robią żebracy.
- 2 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.