- 1 Oszukane "30 stopni" w majówkę (17 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (341 opinii)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (255 opinii)
- 4 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (98 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (361 opinii)
- 6 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (65 opinii)
Objazd kolejowy na Kaszuby ma być gotowy za 2,5 roku
PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201. Przy tej okazji kolejarze ograniczają zakres prac, by zmieścić się w budżecie ok. 100 mln zł. Wkrótce również PKM ogłosi przetarg na swoją część zadania. Roboty mają się zakończyć jesienią 2022 roku.
Po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, zaś za odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki odpowiadać ma spółka Pomorska Kolej Metropolitalna.
Pierwszy przetarg kolejarze z Warszawy musieli jednak unieważnić, bowiem najtańsza oferta - 216 mln zł - była i tak o 35 mln zł wyższa, niż zakładał budżet inwestycji.
Teraz rozpoczęło się drugie postępowanie. Przy tej okazji PLK ograniczyła zakres prac do niezbędnego minimum, by zmieścić się w kwocie ok. 100 mln zł (bez VAT).
- W ramach prac zmodernizowany zostanie dziewięciokilometrowy odcinek linii 229, a remont przejdzie siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Przebudowane zostaną perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na siedmiu przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - wylicza.
Inwestycja powstanie w formule zaprojektuj i zbuduj. Całość ma zostać zrealizowana w okresie styczeń 2021 - listopad 2022.
W podobnym terminie swoją część inwestycji ma zrealizować również PKM. W tym jednak przypadku projekt jest już na ukończeniu. Do zrealizowania pozostały prace budowlane. Według najnowszych zapowiedzi przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu. W tym miejscu należy wspomnieć, że z projektu wykrojony został na razie przystanek PKM Karczemki, ale rezerwa terenu pod peron zostanie zachowana.
Z kolei na drugą połowę roku zapowiadane jest poszukiwanie wykonawcy elektryfikacji trasy PKM (linia 248 i 253) i budowy nowego przystanku Firoga, co ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023.
Lini 201 będzie elektryfikowana etapami do 2025 roku. Dlatego PKM dąży do porozumienia, by PLK w pierwszej kolejności zelektryfikowała dwukilometrowy odcinek od Gdańska-Osowej do Rębiechowa, żeby elektryczne pociągi PKM mogły dojechać do stacji w Osowej.
Opinie (171) 6 zablokowanych
-
2020-05-25 10:53
(8)
Wszystko pięknie,tylko niech zrobią jeszcze drugi tor w kierunku Słupska.Pomorskie kolejowo jest zaorane.
- 61 3
-
2020-05-25 11:03
senator "Beckham" (2)
25lat tylko likwidował.
- 4 3
-
2020-05-25 18:00
Tak, zaczął w 1945 (1)
Od razu
- 1 0
-
2020-05-26 00:06
wtedy to go jeszcze w planach
nie było...
A kolej była dla niego przeciwnikiem.
Więc nie tylko nie starał sie o odtworzenie linii na Słupsk ale doprowadził do katastrofalnego stanu linie do Szczecinka czy "kolej nadwiślańską". O zamykaniu wszystkiego, co tylko obciążało budżet samorządu nie wspominając.- 1 0
-
2020-05-25 19:00
Nic z tego ważniejsza jest Trasa Kaszubska
- 0 0
-
2020-05-25 10:58
(2)
Od II wś.
- 16 1
-
2020-05-25 13:22
(1)
drugi tor własnie po II wś zastał rozebrany przez armią czerwoną
- 7 0
-
2020-05-25 14:49
(Armia Czerwona piszemy z dużych liter) , drugi tor był tylko ze Słupska do Lęborka
oraz od Koszalina do Stargardu i dalej , I na razie PLK zmieniło zdanie i nie planuje odbudowy , pozostały tylko plany, tak samo jak 4 tory od Chylonii do Wejherowa i prawdopodobnie one beda pierwsze zrealizowane , kiedys tam.
- 3 0
-
2020-05-25 10:58
Mają robić
- 8 0
-
2020-05-25 14:14
(4)
Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą V. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, na chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino. Po kilku godzinach spędzonych w oknie wagonu, w Lęborku kończyła się dłuższa niż zwykle podróż.
- 27 0
-
2020-05-26 00:03
gdyby połączono torami Skorzewo z Sierakowicami
"Węglówka" funkcjonowałaby zupełnie inaczej.
- 0 0
-
2020-05-25 14:23
Super trasa (2)
Stacje Juszkowo , Straszyn-Prędzieszyn , Bielkowo , Pręgowo , Kolbudy 2-3 wagony ciągnięte przez Lokomotywę SM 42. Super frajda. Nad jezioro do Łapina z rowerami można było dojechać i wieczorem wrócić
- 8 0
-
2020-05-25 18:30
Myślę, że trasa Kolbudy, Bielkowo, Straszyn i Pruszcz (1)
Podłączona do tras SKM byłaby opłacalna. Nowa stacja w Pruszczu przy ulicy zastawnej obsługiwałyby firmy ( Lpp, poczta, Żabka i parę innych) które i tak dowożą same pracowników. Straszyn rozbudowuje się w okolicach dawnego dworca i mógłby tam powstać parking dla okolicznych miejscowości. Kolbudy też mogłyby zasysać pasażerów z całej gminy.
- 8 0
-
2020-05-25 19:02
Teraz to mogą mieszkańców w d pocałować
Przyciśnięci sytuacją w poprzednich trzech dekadach pokupowali sobie samochody i zapewne ani pomyślą z nich zrezygnować.
- 1 1
-
2020-05-25 19:01
Ciekawe (4)
Kto i dlaczego dopuścił do dewastacji istniejących przecież wcześniej lini kolejowych? Brak wyobraźni, czy zła wola?
- 16 0
-
2020-05-25 23:54
senator "Beckham"
który w samorządzie był odpowiedzialny za komunikację. Za ofiarne "nicnierobienie" przez 25 lat został senatorem...
Bo samochód to prestiż i wolność.- 3 1
-
2020-05-25 23:14
NIgdzie na świecie
nie zlikwidowano tyle km czynnych linii. Nigdy nikt za to nie beknął. Zresztą urzędnik z tym kraju nigdy nie miał odpowiedzialności za niegospodarność. Ostatnie maseczkowe zakupy pokazały to dobitnie.
- 8 0
-
2020-05-25 22:08
transformacja! (1)
- 7 1
-
2020-05-25 22:14
Balcerek wspaniały.
- 6 0
-
2020-05-25 12:45
Skm na poludnie kiedy? (3)
Kiedy SKM na poludnie mialy byc plany i co?
- 13 6
-
2020-05-25 22:15
Tramwaj już prawie masz.
- 0 0
-
2020-05-25 19:03
Oby nie za duże koszty
- 1 0
-
2020-05-25 13:06
Zaraz po wybudowaniu N. Świętokrzyskiej
Czyli pewnie w przyszłym jego mać stuleciu!
- 3 1
-
2020-05-25 11:07
kiedy odtworzona zostanie linia do Nowego Portu? (8)
- 35 5
-
2020-05-25 14:49
Nigdy, bo nie ma takiego tematu jak linia do Nowego Portu. (1)
Masz autobus 148, masz tramwaje na marynarki polskiej. Mało jaśnie panu?
- 6 4
-
2020-05-25 20:54
Na południe też masz autobus w niektóre miejsca dojeżdża tramwaj a mimo to chcą tam budować skm
- 4 1
-
2020-05-25 11:56
Po co (5)
- 4 9
-
2020-05-25 12:39
Poco to sie nogi noco. (4)
Bo jest potrzebna i im więcej torów z pociągami na nich tym mniejszy ruch samochodowy w mieście!
- 9 4
-
2020-05-25 13:22
(3)
A co lepsze - tramwaj co 10 minut czy pociąg co pół godziny?
- 4 2
-
2020-05-25 20:28
Szynobus
- 3 0
-
2020-05-25 16:06
Tramwaj do Nowego Portu w weekendy raz na godzine (1)
Tory kolejowe prowadza na Nowa Letnica, poza tym ktos musi obsluzyc to oceanarium jezeli ma powstac
- 2 3
-
2020-05-25 16:57
I tramwaj to obsłuży bez problemu.
- 3 3
-
2020-05-25 10:42
Jeśli będzie tylko jeden tor gdzie agaglomeracja się rozwija (6)
to ja dziękuję za taką inwestycję.
- 69 21
-
2020-05-25 11:47
A ja czekam na SKM/PKM na południe Gdańska -> Orunia Góna, Ujeścisko i dalej (1)
tramwaj na trasie Orunia Góna Oliwa czy na Zaspe albo nawet Wrzeszcz jest zbyt wolny
- 16 0
-
2020-05-25 20:51
Skm na południe jest za to zbyt droga. Tramwaj wolny? A doliczyłeś dojazd do kolejki?
- 2 3
-
2020-05-25 12:55
Bez przesady, kowale, stara piła, wielka mi aglomeracja... (2)
Ja bym raczej zapytał, gdzie jest PKM do Oksywia obiecane jako drugi etap i czemu najpierw realizuje się budowę linii na wsi zapominając o kilkudziesięciu tysiącach mieszkańców płn. Gdyni?
- 12 3
-
2020-05-25 14:45
Generalnie to prawda, ze podłaczenie dzielnic Gdańska i Gdyni powinno być priorytetem ale
system jest jaki jest. Za gdyńskie i gdańskie musiałyby się wziąć władze tych miast.
Tu mamy robienie objazdu, bo Rębiechowo-Glińcz będzie zamknięte na skutek robót linii Gdynia-Kościerzyna. Gdynia-Kościerzyna robi PLK więc i ten objazd (w większości) robi PLK.- 3 0
-
2020-05-25 14:39
Gdzie?
To ta mała baza wojskowa za Gdynią? Przecież tam nawet 20k mieszkańców nie ma...
- 2 4
-
2020-05-25 12:13
kilka lat temu wywali gruby haj$ na modernizację, a teraz od nowa, za to ktoś powinien beknąć, no ale to polandia, 10 razy to samo
- 10 4
-
2020-05-25 11:14
(2)
No to kolej się elegancko rozwija. Pamiętacie niedawny zmasowany atak hejt na PKMkę? Obecnie "niepotrzebna kolej PKM" pęka w szwach. Brakuje tylko skmki na południe Gdańska!
- 30 1
-
2020-05-25 19:02
Na południe najlepiej się sprawdzi tramwaj
- 1 1
-
2020-05-25 14:29
nudny jesteś koleś
wrzuć to samo jeszcze 5 razu, chora lemingowa propaganda
- 1 8
-
2020-05-25 18:59
To może odbudowa linii Pszczółki-Kościerzyna?
Byłaby znakomita alternatywa dla innych linii i łatwiejszy dojazd do Tczewa i Trójmiasta.
- 15 0
-
2020-05-25 18:01
powinno być połączenie kolejowe z Wejherowa do Kartuz
bo tak trzeba jechać dookoła przez Trójmiasto- 11 0
-
2020-05-25 13:29
Co z Juszkowem? (1)
Juszkowo ludzie!
- 5 0
-
2020-05-25 17:48
Tramwaj potrzebny na wczoraj
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.