• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd kolejowy na Kaszuby ma być gotowy za 2,5 roku

Michał Brancewicz
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego. W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego.

PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201. Przy tej okazji kolejarze ograniczają zakres prac, by zmieścić się w budżecie ok. 100 mln zł. Wkrótce również PKM ogłosi przetarg na swoją część zadania. Roboty mają się zakończyć jesienią 2022 roku.



Najczęściej pociągami jeździsz:

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski ma stanowić objazd dla pociągów kursujących na trasie Gdańsk - Kartuzy na czas planowanej rozbudowy i elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Maksymilianowem pod Bydgoszczą.

Po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, zaś za odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki odpowiadać ma spółka Pomorska Kolej Metropolitalna.

Pierwszy przetarg kolejarze z Warszawy musieli jednak unieważnić, bowiem najtańsza oferta - 216 mln zł - była i tak o 35 mln zł wyższa, niż zakładał budżet inwestycji.

Teraz rozpoczęło się drugie postępowanie. Przy tej okazji PLK ograniczyła zakres prac do niezbędnego minimum, by zmieścić się w kwocie ok. 100 mln zł (bez VAT).

- W ramach prac zmodernizowany zostanie dziewięciokilometrowy odcinek linii 229, a remont przejdzie siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Przebudowane zostaną perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na siedmiu przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - wylicza.
Inwestycja powstanie w formule zaprojektuj i zbuduj. Całość ma zostać zrealizowana w okresie styczeń 2021 - listopad 2022.

W podobnym terminie swoją część inwestycji ma zrealizować również PKM. W tym jednak przypadku projekt jest już na ukończeniu. Do zrealizowania pozostały prace budowlane. Według najnowszych zapowiedzi przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu. W tym miejscu należy wspomnieć, że z projektu wykrojony został na razie przystanek PKM Karczemki, ale rezerwa terenu pod peron zostanie zachowana.

Z kolei na drugą połowę roku zapowiadane jest poszukiwanie wykonawcy elektryfikacji trasy PKM (linia 248 i 253) i budowy nowego przystanku Firoga, co ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023.

Lini 201 będzie elektryfikowana etapami do 2025 roku. Dlatego PKM dąży do porozumienia, by PLK w pierwszej kolejności zelektryfikowała dwukilometrowy odcinek od Gdańska-Osowej do Rębiechowa, żeby elektryczne pociągi PKM mogły dojechać do stacji w Osowej.

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • (8)

    Wszystko pięknie,tylko niech zrobią jeszcze drugi tor w kierunku Słupska.Pomorskie kolejowo jest zaorane.

    • 61 3

    • senator "Beckham" (2)

      25lat tylko likwidował.

      • 4 3

      • Tak, zaczął w 1945 (1)

        Od razu

        • 1 0

        • wtedy to go jeszcze w planach

          nie było...
          A kolej była dla niego przeciwnikiem.
          Więc nie tylko nie starał sie o odtworzenie linii na Słupsk ale doprowadził do katastrofalnego stanu linie do Szczecinka czy "kolej nadwiślańską". O zamykaniu wszystkiego, co tylko obciążało budżet samorządu nie wspominając.

          • 1 0

    • Nic z tego ważniejsza jest Trasa Kaszubska

      • 0 0

    • (2)

      Od II wś.

      • 16 1

      • (1)

        drugi tor własnie po II wś zastał rozebrany przez armią czerwoną

        • 7 0

        • (Armia Czerwona piszemy z dużych liter) , drugi tor był tylko ze Słupska do Lęborka

          oraz od Koszalina do Stargardu i dalej , I na razie PLK zmieniło zdanie i nie planuje odbudowy , pozostały tylko plany, tak samo jak 4 tory od Chylonii do Wejherowa i prawdopodobnie one beda pierwsze zrealizowane , kiedys tam.

          • 3 0

    • Mają robić

      • 8 0

  • (4)

    Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą V. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, na chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino. Po kilku godzinach spędzonych w oknie wagonu, w Lęborku kończyła się dłuższa niż zwykle podróż.

    • 27 0

    • gdyby połączono torami Skorzewo z Sierakowicami

      "Węglówka" funkcjonowałaby zupełnie inaczej.

      • 0 0

    • Super trasa (2)

      Stacje Juszkowo , Straszyn-Prędzieszyn , Bielkowo , Pręgowo , Kolbudy 2-3 wagony ciągnięte przez Lokomotywę SM 42. Super frajda. Nad jezioro do Łapina z rowerami można było dojechać i wieczorem wrócić

      • 8 0

      • Myślę, że trasa Kolbudy, Bielkowo, Straszyn i Pruszcz (1)

        Podłączona do tras SKM byłaby opłacalna. Nowa stacja w Pruszczu przy ulicy zastawnej obsługiwałyby firmy ( Lpp, poczta, Żabka i parę innych) które i tak dowożą same pracowników. Straszyn rozbudowuje się w okolicach dawnego dworca i mógłby tam powstać parking dla okolicznych miejscowości. Kolbudy też mogłyby zasysać pasażerów z całej gminy.

        • 8 0

        • Teraz to mogą mieszkańców w d pocałować

          Przyciśnięci sytuacją w poprzednich trzech dekadach pokupowali sobie samochody i zapewne ani pomyślą z nich zrezygnować.

          • 1 1

  • Ciekawe (4)

    Kto i dlaczego dopuścił do dewastacji istniejących przecież wcześniej lini kolejowych? Brak wyobraźni, czy zła wola?

    • 16 0

    • senator "Beckham"

      który w samorządzie był odpowiedzialny za komunikację. Za ofiarne "nicnierobienie" przez 25 lat został senatorem...
      Bo samochód to prestiż i wolność.

      • 3 1

    • NIgdzie na świecie

      nie zlikwidowano tyle km czynnych linii. Nigdy nikt za to nie beknął. Zresztą urzędnik z tym kraju nigdy nie miał odpowiedzialności za niegospodarność. Ostatnie maseczkowe zakupy pokazały to dobitnie.

      • 8 0

    • transformacja! (1)

      • 7 1

      • Balcerek wspaniały.

        • 6 0

  • Skm na poludnie kiedy? (3)

    Kiedy SKM na poludnie mialy byc plany i co?

    • 13 6

    • Tramwaj już prawie masz.

      • 0 0

    • Oby nie za duże koszty

      • 1 0

    • Zaraz po wybudowaniu N. Świętokrzyskiej

      Czyli pewnie w przyszłym jego mać stuleciu!

      • 3 1

  • kiedy odtworzona zostanie linia do Nowego Portu? (8)

    • 35 5

    • Nigdy, bo nie ma takiego tematu jak linia do Nowego Portu. (1)

      Masz autobus 148, masz tramwaje na marynarki polskiej. Mało jaśnie panu?

      • 6 4

      • Na południe też masz autobus w niektóre miejsca dojeżdża tramwaj a mimo to chcą tam budować skm

        • 4 1

    • Po co (5)

      • 4 9

      • Poco to sie nogi noco. (4)

        Bo jest potrzebna i im więcej torów z pociągami na nich tym mniejszy ruch samochodowy w mieście!

        • 9 4

        • (3)

          A co lepsze - tramwaj co 10 minut czy pociąg co pół godziny?

          • 4 2

          • Szynobus

            • 3 0

          • Tramwaj do Nowego Portu w weekendy raz na godzine (1)

            Tory kolejowe prowadza na Nowa Letnica, poza tym ktos musi obsluzyc to oceanarium jezeli ma powstac

            • 2 3

            • I tramwaj to obsłuży bez problemu.

              • 3 3

  • Jeśli będzie tylko jeden tor gdzie agaglomeracja się rozwija (6)

    to ja dziękuję za taką inwestycję.

    • 69 21

    • A ja czekam na SKM/PKM na południe Gdańska -> Orunia Góna, Ujeścisko i dalej (1)

      tramwaj na trasie Orunia Góna Oliwa czy na Zaspe albo nawet Wrzeszcz jest zbyt wolny

      • 16 0

      • Skm na południe jest za to zbyt droga. Tramwaj wolny? A doliczyłeś dojazd do kolejki?

        • 2 3

    • Bez przesady, kowale, stara piła, wielka mi aglomeracja... (2)

      Ja bym raczej zapytał, gdzie jest PKM do Oksywia obiecane jako drugi etap i czemu najpierw realizuje się budowę linii na wsi zapominając o kilkudziesięciu tysiącach mieszkańców płn. Gdyni?

      • 12 3

      • Generalnie to prawda, ze podłaczenie dzielnic Gdańska i Gdyni powinno być priorytetem ale

        system jest jaki jest. Za gdyńskie i gdańskie musiałyby się wziąć władze tych miast.
        Tu mamy robienie objazdu, bo Rębiechowo-Glińcz będzie zamknięte na skutek robót linii Gdynia-Kościerzyna. Gdynia-Kościerzyna robi PLK więc i ten objazd (w większości) robi PLK.

        • 3 0

      • Gdzie?

        To ta mała baza wojskowa za Gdynią? Przecież tam nawet 20k mieszkańców nie ma...

        • 2 4

    • kilka lat temu wywali gruby haj$ na modernizację, a teraz od nowa, za to ktoś powinien beknąć, no ale to polandia, 10 razy to samo

      • 10 4

  • (2)

    No to kolej się elegancko rozwija. Pamiętacie niedawny zmasowany atak hejt na PKMkę? Obecnie "niepotrzebna kolej PKM" pęka w szwach. Brakuje tylko skmki na południe Gdańska!

    • 30 1

    • Na południe najlepiej się sprawdzi tramwaj

      • 1 1

    • nudny jesteś koleś

      wrzuć to samo jeszcze 5 razu, chora lemingowa propaganda

      • 1 8

  • To może odbudowa linii Pszczółki-Kościerzyna?

    Byłaby znakomita alternatywa dla innych linii i łatwiejszy dojazd do Tczewa i Trójmiasta.

    • 15 0

  • powinno być połączenie kolejowe z Wejherowa do Kartuz
    bo tak trzeba jechać dookoła przez Trójmiasto

    • 11 0

  • Co z Juszkowem? (1)

    Juszkowo ludzie!

    • 5 0

    • Tramwaj potrzebny na wczoraj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane