• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Objazd kolejowy na Kaszuby ma być gotowy za 2,5 roku

Michał Brancewicz
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego. W tym miejscu nastąpi rozwidlenie linii PKM i pociągi wjadą na tor, który będzie elementem trasy objazdowej - tzw. bajpasu kartuskiego.

PLK ogłasza drugi przetarg na stworzenie objazdu kolejowego na Kaszuby, którym pociągi pojadą w trakcie elektryfikacji linii 201. Przy tej okazji kolejarze ograniczają zakres prac, by zmieścić się w budżecie ok. 100 mln zł. Wkrótce również PKM ogłosi przetarg na swoją część zadania. Roboty mają się zakończyć jesienią 2022 roku.



Najczęściej pociągami jeździsz:

Przypomnijmy: tzw. bajpas kartuski ma stanowić objazd dla pociągów kursujących na trasie Gdańsk - Kartuzy na czas planowanej rozbudowy i elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Maksymilianowem pod Bydgoszczą.

Po stronie spółki Polskie Linie Kolejowe jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, zaś za odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki odpowiadać ma spółka Pomorska Kolej Metropolitalna.

Pierwszy przetarg kolejarze z Warszawy musieli jednak unieważnić, bowiem najtańsza oferta - 216 mln zł - była i tak o 35 mln zł wyższa, niż zakładał budżet inwestycji.

Teraz rozpoczęło się drugie postępowanie. Przy tej okazji PLK ograniczyła zakres prac do niezbędnego minimum, by zmieścić się w kwocie ok. 100 mln zł (bez VAT).

- W ramach prac zmodernizowany zostanie dziewięciokilometrowy odcinek linii 229, a remont przejdzie siedmiokilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h - zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. - Przebudowane zostaną perony w Gdańsku-Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które dzięki wygodnym pochylniom zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, które ochronią podróżnych przed złymi warunkami atmosferycznymi, oraz antypoślizgowa nawierzchnia, ławki i energooszczędne oświetlenie. Wyremontowanych lub przebudowanych zostanie 12 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych pojawi się nowa nawierzchnia oraz lepsze oświetlenie, a na siedmiu przejazdach także sygnalizatory świetlne i dźwiękowe oraz kamery do obserwacji przejazdu i rejestracji zdarzeń - wylicza.
Inwestycja powstanie w formule zaprojektuj i zbuduj. Całość ma zostać zrealizowana w okresie styczeń 2021 - listopad 2022.

W podobnym terminie swoją część inwestycji ma zrealizować również PKM. W tym jednak przypadku projekt jest już na ukończeniu. Do zrealizowania pozostały prace budowlane. Według najnowszych zapowiedzi przetarg ma zostać ogłoszony już w czerwcu. W tym miejscu należy wspomnieć, że z projektu wykrojony został na razie przystanek PKM Karczemki, ale rezerwa terenu pod peron zostanie zachowana.

Z kolei na drugą połowę roku zapowiadane jest poszukiwanie wykonawcy elektryfikacji trasy PKM (linia 248 i 253) i budowy nowego przystanku Firoga, co ma zostać zrealizowane w latach 2021-2023.

Lini 201 będzie elektryfikowana etapami do 2025 roku. Dlatego PKM dąży do porozumienia, by PLK w pierwszej kolejności zelektryfikowała dwukilometrowy odcinek od Gdańska-Osowej do Rębiechowa, żeby elektryczne pociągi PKM mogły dojechać do stacji w Osowej.

Opinie (171) 6 zablokowanych

  • czy będzie połączenie z szadólkami? (2)

    • 7 3

    • śmieciarki na tory? (1)

      • 10 0

      • A chociażby.

        Poczytaj sobie trochę o historii. Istniało kiedyś coś takiego jak tramwaj cargo to i śmieciarki PKP mogłyby istnieć.

        • 3 2

  • Nie korzystam

    z komunikacji publicznej.

    • 4 8

  • Najczęściej

    Autem

    • 1 5

  • czy są jakieś szczegóły jak wyglądać ma Gd. Kokoszki ?

    • 3 2

  • (3)

    Oferta za 216mln przekracza budżet o 35mln, więc... obniżają budżet do 100 mln, robiąc takie dziadowskie oszczędności jak wyrzucenie z zakresu prac dwóch mijanek, bez których ciężko będzie ułożyć jakkolwiek sensowny rozkład. Logika level PLK.

    • 93 6

    • No niby jest to jako prawo opcji. Mam nadzieję, że i tak tam prędzej czy później będą te mijanki bo to mocno wpływa na przepusto (1)

      • 7 1

      • Znając PLK - nie będo

        Nic nie poradzimy, nie można zwiększyć przepustowosci bo nie ma mijanek

        • 11 1

    • wyższa matematyka :)

      • 5 0

  • Szczurek zniknj na zawsze

    A w Gdyni SKM na północ to nadal mit.

    • 17 1

  • Jak najszybciej zrobić, nawet w wersji oszczędnej. Tam nie potrzeba jeździć szybko tylko zostawić rezerwę pod mijanki bo bez nich przepustowość będzie bardzo niska.
    W następnej kolejności linie do Pruszcza i Sierakowic. Drut tylko przy ważnych magistralach.

    • 12 0

  • 229 całą zrewitalizować

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane