• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2020 roku

Michał Brancewicz, Patryk Szczerba
19 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta. Powstanie Trasy Kaszubskiej i łączącej się z nią Obwodnicy Metropolitalnej pozwoli odciążyć coraz częściej korkującą się obwodnicę Trójmiasta.

Minęły już ponad trzy miesiące od momentu, kiedy kilkadziesiąt firm i konsorcjów zadeklarowało chęć budowy dwóch kluczowych dróg ekspresowych w rejonie Trójmiasta. Wyłonienie tych, które zostaną zaproszone do złożenia swojej oferty przesuwa się w czasie, co nie pozostanie bez wpływu na ostateczne terminy realizacji. Nie ma już szans, by obie zostały oddane do użytku na przełomie 2019 i 2020 roku.



Obie inwestycje nie są jedynymi, jakie w najbliższym czasie realizować będzie, bądź już buduje, gdański oddział GDDKiA. Oprócz Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej, będzie to także odcinek S6 między Lęborkiem a Słupskiem, stanowiący przedłużenie TK oraz fragment S7 do Elbląga, którego budowa trwa od kilku miesięcy.

Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach. Najważniejsze inwestycje drogowe w rejonie Trójmiasta, które będą realizowane w najbliższych latach.

Które inwestycje drogowe mogą najbardziej przyczynić się do podniesienia komfortu jazdy po Trójmieście?

Dwie pierwsze bez wątpienia przyczynią się do polepszenia codziennego funkcjonowania mieszkańców trójmiejskiej metropolii. Trasa Kaszubska przejmie bowiem znaczną cześć ruchu ciężarowego wyjeżdżającego z portu w Gdyni w kierunku zachodnim, co z kolei pozwoli zmniejszyć ruch na drodze krajowej nr 6 w stronę "Małego Trójmiasta". Natomiast Obwodnica Metropolitalna odciąży istniejącą obwodnicę, która - szczególnie latem - dochodzi do granic swojej przepustowości, a w przyszłości umożliwi jej rozbudowę o dodatkowe pasy ruchu.

Prawomocne decyzje

W listopadzie zeszłego roku największe konsorcja i firmy budowlane z Polski oraz zagranicy rozpoczęły starania o możliwość wybudowania Trasy KaszubskiejObwodnicy Metropolitalnej. Nic dziwnego, skoro realizacja każdej z nich może pochłonąć po ok. 3 mld zł.

- Weryfikacja wniosków trwa. Wysyłamy dziesiątki, jeśli nie setki pism z prośbą o wyjaśnienia do złożonych już dokumentów - tłumaczy Robert Marszałek, szef gdańskiego oddziału GDDKiA. - W międzyczasie obie inwestycje uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe, wydane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Czytaj więcej o tej sprawie.

Jak wyglądają zatem aktualne harmonogramy dla obu przedsięwzięć?

Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku. Realizacja Trasy Kaszubskiej łączącej Trójmiasto z Lęborkiem ma się rozpocząć w kwietniu 2018 roku.
W przypadku Trasy Kaszubskiej założenia są następujące. Prace nad koncepcją programowo-przestrzenną zakończą się w kwietniu. To niezwykle ważny dokument, bowiem na jego podstawie powstanie ostateczny projekt drogi.

W maju drogowcy zamierzają wzywać wybrane podmioty do składania ofert. Przypomnijmy, że o wyborze decydować będzie w 90 proc. cena, a na pozostałą ocenę złoży się termin realizacji (5 proc.) i okres gwarancji (5 proc.). W przypadku tego pierwszego kryterium, wykonawcy mają ograniczone pole manewru, gdyż mogą zaproponować czas realizacji, mieszczący się w widełkach między 34 a 37 miesięcy (nie wliczając okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "Projektuj i Buduj" to styczeń 2017. Sam projekt budowlany powinien być gotowy w listopadzie tego samego roku.

Potem jeszcze tylko uzyskanie ZRID-u czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, co powinno nastąpić do kwietnia 2018 i prace będą mogły ruszyć.

Kilkaset drobnych uwag

GDDKiA zakłada, że Trasa Kaszubska zostanie oddana do ruchu w sierpniu 2020 roku. Znany jest już jej ostateczny kształt. Wykrystalizował się po konsultacjach z mieszkańcami gmin, przez które będzie poprowadzona droga. Jako ostatni podczas grudniowego spotkania mogli się wypowiedzieć mieszkańcy Gdyni.

Wpłynęło kilkaset uwag. Dotyczyły najczęściej drobnych kwestii, jak korekta dojazdów czy profilowanie zakrętów. Mieszkańcy pytali jednak również o ważne z ich punktu widzenia kwestie, jak wykup gruntów, przejścia dla pieszych oraz ekrany dźwiękochłonne.

Dalszej analizie ma być poddana budowa kładki łączącej ul. Wiczlińską z Oliwkową zobacz na mapie Gdyni, choć na razie odstąpiono od jej projektowania. Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV zobacz na mapie Gdyni przy ul. Chwaszczyńskiej.

- Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł - wyjaśniają przedstawiciele GDDKiA.
Z kolei budowa drugiej jezdni ul. Nowowiczlińkiej, która padła jako propozycja do inwestycji realizowanej przez GDDKiA, zrealizowana zostanie wtedy, gdy zdecyduje się na nią miasto. Wśród najważniejszych spraw, do których udało się przekonać projektantów, jest przedłużenie i podwyższenie ekranów akustycznych na wysokości wiaduktu nad ul. Nowowiczlińską o 100 metrów w kierunkach północnym i południowym.

Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja powinna ruszyć w lipcu 2018.
W przypadku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, terminy są przesunięte jeszcze o kilka miesięcy. Koncepcja programowo-przestrzenna trafi na biurko dyrektora GDDKiA w lipcu. Miesiąc później wybrane zostaną firmy mogące składać swoje oferty. Wykonawca zostanie zakontraktowany w kwietniu 2017. Do lutego 2018 r. upora się z projektem, ZRID uzyska w lipcu i wtedy też wystartuje z budową (taki sam czas realizacji, jak w przypadku TK). Kierowcy skorzystają zatem z Obwodnicy Metropolitalnej w listopadzie 2020 roku.

Miejsca

Opinie (219) 4 zablokowane

  • Wymazaś plugawe imię (1)

    Kiedy wreszcie Rada Miasta Gdańsk, unieważni swoją uchwałę nadającą lotnisku w Gdańsku imię Lech Wałęsy. W kwietniu wybieram się na Majorkę i nie chcę znowu pluć na ścianę z autografem tego donosiciela i kanalii.

    • 6 8

    • Jak pis wprowadzi kolejne dobre zmiany to możesz sporo dopłacić do tej wycieczki

      • 1 0

  • Pis rozj**ie wszystko w 2-3 lata a potem 20 lat odbudowy po "dobrej zmianie"

    • 5 4

  • a skończy siĘ jak z NOWĄ Kościuszki

    • 1 0

  • kocham vw- gwe (2)

    już nie mogę się doczekać kiedy wyjadę swoim 17 letnim golfem tdi na obwodnicę metlopolitarną, wcisnę pedał gazu, zostawię za sobą kłąb czarnego dymu i polecę 140km/h lewym pasem siedząc na zderzaku jadącym przede mną :-))))

    • 6 2

    • kochaj, kochaj....

      A 18 letni vw - GS bedzie ci pasował?

      • 0 0

    • Kolego! Lewy pas będzie dla jadących z przeciwka!

      • 2 0

  • Trasa Kaszubska.

    Trzeba stwierdzić krótko. Budowa ta to ślimacze tempo. Niesamowity marazm. Nigdy nie wyjaśniono dlaczego to wszystko tak długo trwa?
    Czytając komunikaty o jej budowie i patrząc na to wszystko z boku to tak wygląda jakby decyzje były w rękach nieudaczników ! Decyzje środowiskowe są , projekt budowlany trwał już kilka lat, a budowa jak dobrze pójdzie rozpocznie się dopiero w 2017 roku.

    • 0 0

  • I to ma być ku....a ta dobra zmiana PiS? Źenada!

    • 3 4

  • (5)

    OPAT sniegu by się przydał

    • 59 12

    • Zbędna... (3)

      Jak i Nowa Kielnieńska i wiele innych dróg w 3mieście ;)

      • 9 15

      • No co Ty??? (1)

        Przecież nawet "słoneczko Peru" i jego przydupasy mogły się mylić.
        A tak na serio OPAT-u nie dali na złość temu paskudnemu gryzoniowi za karę. Za jego samodzielność.
        Tego w PO nigdy nie tolerowano - przypomnijcie sobie, jak szybko prysł mit "trzech tenorów". Tak naprawdę, to nasza PO była taka samą partią wodzowską jak pisiory, tylko o tym nie wolno było mówić ze względów czysto "pijarowych". Póki I Sekretarz, sorry, Donek, trzymał towarzystwo krótko za pysk, to się jeszcze jako tako, choć słabiutko kupy trzymało. Ale jak zwiał do Brukseli, to szybko piardło i teraz mamy, to co mamy.
        Problemem jest teraz to, że niepotrzebnie napompowaliśmy balonik KOD, który już się usamodzielnia i za kilka miesięcy zostaniemy tylko w parlamencie i strukturach lokalnych - za to bez elektoratu i członków. Nikt nie jest głupi i nie będzie kurczowo trzymał się brzytwy, kiedy obok jest jakakolwiek szalupa, choćby śmierdząca moralnie (największy w Polsce dłużnik alimentacyjny ma czelność mówić o uczciwości i tp.). Popierając tę bandę, sami sobie kopiemy groby, w dodatku z takim wodzem jak Grzesiu i wygadującym coraz większe bzdury Sławkiem, to daleko nie zajedziemy.

        • 6 4

        • gryzoń jest bardzo samodzielny

          samodzielnie wybudował wspaniałe lotnisko, użyteczny infobox i inne bardzo ważne dla mieszkańców inwestycje

          • 2 0

      • szczególnie ta pod twoim domem

        • 14 3

    • można się zastanawiać gdzie ta ciężka ka$a idzie z paliw, bo na pewno nie w drogi
      jaja se robią, z każdego litra dziś prawie 90% ceny to podatki
      dziki kraj

      • 2 2

  • Zgubiłem się

    Mowa tu jedynie o koncepcji, a przecież miesiąc temu był artykuł o skreśleniu tych inwestycji z listy dofinansowania z budżetu więc jak chcą sfinansować budowę.
    Chyba ktoś nam robi wodę z mózgu.

    • 3 0

  • Dziadostwo

    • 0 0

  • Droga za kilka mld zł a 3.6 mln nie ma? (9)

    "Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej przez przyszłą drogę ekspresową na wysokości obecnego przystanku Centrum Nadawcze RTV przy ul. Chwaszczyńskiej.

    - Po przeprowadzonych badaniach ruchu pieszych okazało się, że potoki pieszych w kierunku przystanku są znikome. Jednocześnie sporządzony wstępny kosztorys wykazał stosunkowo wysoki koszt budowy obiektu mostowego - ok. 3,6 mln zł"

    • 16 60

    • ""Nie ma za to żadnych szans na budowę kładki pieszo-rowerowej" (3)

      co to znaczy nie ma szans ? Szanse są, bo inaczej rowerzyści i ludzie którym zależy na zrównoważonym rozwoju zablokują tę nieprzemyślana do końca budowę. To skandal, ze GDDKiA coś takiego podnosi dla nich widać człowiek to zwykły śmieć liczy się blacho-smród:((

      • 5 4

      • Se zablokuj (1)

        Tyłek pompką

        • 3 2

        • swoje fetysze zostaw dla siebie

          • 0 0

      • Te słowa to kolejny dowód na stygmatyzowanie osób popierających alternatywne środki transportu.

        • 2 3

    • i to jest właśnie typowe, zdegenerowane myślenie polo-coctowców (2)

      Co szkodzi parę milionów w te czy wewte.
      Jak wydajecie parę miliardów, to i mi moglibyście sypnąć.

      • 14 3

      • Drogę budują dla innych, dla nas budują przeszkodę w codziennym zyciu (1)

        • 9 4

        • teraz to wy stanowicie przeszkodę dla innych w ich codzinnym życiu

          • 2 10

    • A czego nie rozumiesz w cytowanym tekscie? (1)

      Maja finansowac kazdy pomysl, bo i tak pieniadze beda wydawac?

      • 6 4

      • Maja finansowac to, co powinni, gdy odcinają mieszkańców

        Czego nie rozumiesz? Jakby tobie zamurowali drzwi do domu z mówili, że za drogo jest aby zrobić nowe z boku, to też byś głupka udawał?

        • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane