• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Obwodnica Metropolitarna i OPAT powinny schodzic sie we Wladyslawowie/Pucku (1)

    O - B powinna isc z Wezla w straszynie do Wejherowa i dalej do Morza i nastepnie na Morzem w kierunku Wladyslawowa/Pucka i tam powina sie spotkac na Wezle.

    OPAT - powinien isc z Gddyni do Pucka/Wladyslawowa a z Wezla w Redzie do Wejcherowa.

    Takie rozwiazanie by rozladowaly korki w Calej Aglomeracji Trojmiejskiej

    • 0 0

    • Nie do końca rozumiem jak

      trasa ze Straszyna do Wejherowa i Chyloni do Pucka ma rozładować korki w Gdańsku i Gdyni. Myślę, że to mocno optymistyczne założenie.
      No chyba, że Rumia, Osowa i Chwaszczyno to Cała Aglomeracja Trójmiejska.

      • 0 0

  • co to jest?

    Po co komu taka droga? Powinny powstać drogi o planie koncentrycznym skupiające się na wlotach do trójmiasta! Kto jeździ do trójmiasta? Pracownicy mieszkający we "wioskach" wokół Wejherowa Kościerzyny Kartuz Starogardu itd. Zatem powinny powstać drogi w tych kierunkach a NIE w poprzek!
    Powinna powstać droga z Pruszcza w kierunku Lęborka (najlepiej Słupska) żeby nie jechać przez obwodnicę i nie korkować Rumi i Redy.

    • 3 0

  • ale Budyń ostro idzie !!!

    Ta nowa kadencja, to będzie mistrzostwo świata ???

    • 2 0

  • "...Sześć wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do (3)

    końca 2016 r. ..." Lubie troszkę pożartować z rana, śmiech to w końcu zdrowie. Te wybory to taki radosny okres dla dobrych wiadomości.

    • 79 11

    • nuuuda (2)

      ty już nie potrafisz nic innego wymyślić? to już chyba setny twój komentarz, że wybory idą. że ci się chce w kółko to klepać, nie masz nic innego do roboty?

      • 7 10

      • ma racje (1)

        po wyborach nowa szara rzeczywistosc

        • 6 3

        • tylko Karton starszy...

          • 0 0

  • OPAT - brak walki mieszkacow miast zainteresowanych ta droga

    OPAT - widze ze mieszkancy Gdyni - Rumi - Redy - Wejherowa - Pucka - Wladyslawoa i wszystkich miast Polwyspu Helu - Helskiega a przedewszystkim Helu nie sa specjalnie zainteresowani budowa OPAT i naty portalu tu wogole nie walcza o OPAT

    • 0 0

  • OPAT - Obwodnica Polnocna Aglomeracji Trojmiejskie - nigdy nie powstanie

    Przeszlo 60 lat gadania o OPAT - Obwodnica Polnocna Aglomeracji Trojmiejskie - ta droge juz budujecie/gdadacie juz przeszlo 60 lat , ta droga jest potrzebna juz na wczoraj a nie dzisiaj a jak zdudujecie nowa trase tzw Obwodnica Metropolitarna to Gdynia - Rumia - Reda nigdy same nie zduduja OPAT i do tego Obwodnica Trojmiasta przejdzie pod zarzad Gdanska - Sopotu - Gdyni .

    Trasa Kaszubska powina isc z koszalina na wezel w Straszynie a Obwodnica Metropolitarna powina isc z Wezla w Straszynie do Wejherowa

    • 1 1

  • Zrobić dojazdy bezkolizyjne do Obwodowej dodać po 1 pasie i będzie taniej i lepiej

    móżgi.

    • 0 0

  • Zmieńcie lepiej sygnalizację przy rafinarii , to ulżycie trochę kierowcom. (1)

    • 1 0

    • zmienią ale w 2016

      cierpliwości

      • 0 0

  • dla wtajemniczonych

    tutaj link do gminy Zukowo. Znalezc mozna aktualne kierunki zagospodarowania i mapki. http://bip.zukowo.pl/index.php?pli=1&expandable=0 i wszystko jasne

    • 0 0

  • Herhor (5)

    Jestem jak najbardziej za budową nowych dróg, ale w tej idei nie mogę doszukać się sensu, nie dało by się lepiej wydać tych pieniędzy?

    • 28 41

    • bez sensu (2)

      Też nie kumam po co ta trasa...? Lepiej zróbcie pożądne wielopoziomowe skrzyżowanie podwale - armii krajowej z rozjazdami na centrum, orunię itd..

      • 2 3

      • jw (1)

        porządne oczywiście ;)

        • 0 1

        • nie lepiej porzerzyć istniejacą obwodnicę?

          do 3 / 4 pasów

          • 1 3

    • (1)

      oczywiście że tak ale po co? proponuję jeszcze 10 innych wariantów, referenda powiatowe, konsultacje plenerowe i gęganie przez następne 5 lat. rzrzrzygać się chce

      • 0 2

      • holandia ma prawie tylesamo km drog co polska

        holandia ma prawie tyle samo km drog co Polska, a autostrad o wiele wiecej bedac krajem 5 razy mniejszym budowanie drog jest oplacalne. Trzeba budaowac nowe drogi i ta droga jest jak najbardziej potrzebna. Samochodow przybywa, trojmiasto sie rozrasta i trzeba patrzec perspektywicznie a nie obudzic sie za 10 lat ze trzeba droge zbudowac, ktora mozna bylo juz wybudowac wczesniej.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane