• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: projektanci wskazali jej przebieg

Maciej Naskręt
19 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską. Obwodnica Metropolitalna w przyszłości połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską.

Projektanci Obwodnicy Metropolitalnej zalecają jej budowę według wariantu czerwonego, czyli na wschód od Żukowa. O przebiegu drogi zadecyduje jednak GDDKiA.



Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej z ujęciem wariantu czerwonego.
Biuro projektowe Lafrentz z Poznania sugeruje budowę Obwodnicy Metropolitalnej według wariantu, w którym droga pobiegnie między Gdańskiem i Żukowem. To efekt przygotowywanego przez poznańskie biuro Studium Techniczo-Ekonomiczno-Środowiskowego dla drogi, która ma stać się nową obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa jest niezbędna, ponieważ obecna obwodnica coraz bardziej staje się wewnętrzną arterią naszej aglomeracji.

Dlaczego wariant czerwony jest najlepszy? - Przy wyborze najważniejszą rolę odgrywały warunki środowiskowe. Ale nie był to jedyny argument. Analizowaliśmy także warunki społeczne, bezpieczeństwo ruchu - mówi Dariusz Jarysz, projektant ze spółki Lafrentz.

Projektanci nie chcą mówić o ewentualnych kosztach budowy drogi i wyburzaniach budynków. Odsyłają do inwestora - gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Rekomendacja projektanta jednak nie oznacza, że droga według wariantu czerwonego kiedykolwiek powstanie. Ostatnie słowo należy właśnie do inwestora.

Z której strony Obwodnica Metropolitalna powinna omijać Żukowo?

- Trwa sprawdzanie projektu, co potrwa jeszcze kilka tygodni. Zakończy się to odebraniem formalnym dokumentacji i wyborem wariantu - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA, oddział w Gdańsku.

Posiedzenie Komisji Opiniującej Projekty Inwestycyjne zatwierdzające wariant drogi przeznaczony do realizacji, które działa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych, odbędzie się na przełomie marca i kwietnia.

Jeśli drogowcy przystaną na propozycję projektantów to Obwodnica Metropolitalna przetnie na pół m.in. ieś Lublewo. Projektanci zrezygnowali z budowy ekspresówki na zachód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta.

Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście rezerwowej opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury w styczniu ubiegłego roku Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Drogowcy przewidują, że inwestycja mogłaby ruszyć w 2015 r.

W galerii poniżej prezentujemy przebieg wariantu czerwonego naniesiony na ortofotomapę.

Miejsca

Opinie (234) 10 zablokowanych

  • bez sensu przeprowadzona (19)

    Bo z Chwaszczyna do Gdyni trzeba będzie jechać przez ...Osowę!!! Wiecie o tym? Nie będzie można z Chwaszczyna wjechać na tą planowaną obwodnicę. Ciekawe, czy uwzględniono ruch komunikacji miejskiej? Jak autobusy linii Z i 171 będą do Gdyni z Chwaszczyna jechać? A i tak, ci co będą jechać od strony Olsztyna/Warszawy pojadą kawałkiem starej obwodnicy i dopiero w Osowej na trasę lęborską wjadą a nie że będą jechać łukiem przez Żukowo.
    Przebieg trasy tej obwodnicy jest nieprzemyślany. Wskazuje na to np. prof. Marek Szczepaniec z Uniwersytetu Gdańskiego.

    • 39 42

    • to o kasę chodzi nie osens i funkcjonalność

      • 0 0

    • Wariant czerwony

      Żukowo jest wiecznie zakorkowane, chyba w związku z tym lepiej aby obwodnica przebiegała po jego zachodniej stronie ?!

      • 2 1

    • Węzeł będzie z DW218 przy jeziorze w Chwaszczynie (5)

      Guzik wiesz, a się wypowiadasz i jeszcze psujesz opinię profesorowi.

      • 4 2

      • O czym Ty mówisz (4)

        Rzuć sobie okiem na plany węzła : http://www.chwaszczyno.pl/images/stories/2011-07/omt-mapa-chwaszczyno-1.jpg

        Węzeł będzie łączył Trasą Lęborską, Obwodnicą Metropolitalną i Nową Kielnieńska.
        DW218 będzie przebiegać pod/nad Obwodnicą Metropolitalną na południe od węzła.
        Mieszkaniec Chwaszczyna chcący dostać się na przykład z kościoła (rondo w Chwaszczynie) do Gdyni będzie musiał albo pojechać jakimś dziwnym objazdem przez pola na zachód od węzła (widać na mapce, do której dałem tu link), albo pojechać DW218 pod Obwodnicą Metropolitalną dojechać do 3/4 jeziora Osowoskiego, gdzie już właściwie wjeżdża na teren Osowy i tam skręcić na Nową Kielnieńską i z niej dopiero można wjechać Obwodnicę Metropolitalną do Gdynii. Jednak trzeba wiedzieć, że zapewne najpierw powstanie Trasa Lęborska i Obwodnica Metropolitalna, a Nowa Kielnieńska to projekt jeszcze bardziej odległy, w związku z czym takiemu mieszkańcowi Chwaszczyna pozostaje albo wspomniany wcześniej dziwny objazd przez pola z zachodniej strony, albo jazda przez DW218 do Osowy, tam dopiero wjazd na obwodnicę i do Gdyni. Taka inwestycja powinna pomóc mieszkańcom, albo chociaż nie pogarszać obecnej lokalnej infrastruktury, tymczasem mocno w nią ingeruje i to niestety w bardzo negatywny dla mieszkańców sposób.

        • 12 0

        • Ech, jak ja nie lubię nie mieć racji :))) (3)

          No to zwracam honor, bo tego, że zabraknie łącznika w kierunku na Gdynię, nie wiedziałem (ale za to już podziękować trzeba BRG i projektantom "bezkolizyjnej" "Nowej Kielneńskiej" - IMHO powinien tu być dodatkowy tunel/wiadukt w kierunku od DW218 do DK20.

          • 8 0

          • Zdecydowanie... (2)

            ...tym bardziej, że taki tunel/wiadukt nie miałby ogromnego wpływu na całkowity koszt inwestycji. Niestety brakuje dobrej woli, czy coś.

            • 3 0

            • Cóż, w przeciwieństwie do GDDKiA, potrafię się przyznać do błędu ;) (1)

              Już sam fakt, że żaden "tir" nie pojedzie tą obwodnicą (bo dłuższa i paliwka szkoda), jest skandaliczny, ale z odcinaniem Chwaszczyna od Gdyni to się przegina.

              • 7 1

              • ;)

                tak to u nas wygląda niestety...

                • 0 0

    • To budowa tej obwodnicy... (3)

      ...oznacza jednoczesną likwidację dotychczasowych dróg? Nie da się juz później zjechac z Chwaszczyna do Gdyni przez Dąbrowę i Karwiny? Autobusy 171 i Z nie beda mogły kursowac dotychczasową drogą (krajowa 20)? Obwodnice się buduje po to, żeby po nich kursowały... autobusy miejskie?

      • 13 6

      • (1)

        171 to jedna wielka porazka ;>

        • 2 2

        • to tak jak Ty

          • 4 2

      • Dokładnie

        20'ka w obecnej formie przestanie istnieć, nie będzie możliwe dojechanie od ronda w Chwaszczynie do Gdyni, gdyż na tym odcinku droga zostanie zamknięta, a w miejscu gdzie 20'ka zaczyna być dwupasmowa podpięta zostanie obwodnica. Nie jestem mieszkańcem Chwaszczyna, ale swego czasu postanowiłem się zainteresować tematem tej obwodnicy i jestem przekonany o bezmyślności osób, które ją projektują i są za nią odpowiedzialne. Ilość nieprzemyślanych rozwiązań i nieudolna próba ich obrony po prostu razi w oczy. Jeżeli ktoś jest zainteresowany to na którejś z chwaszczyńskich stron internetowych można znaleźć różne informacje, materiały ze spotkań (rzekomo konsultacji społecznych, które oczywiście okazywały się formalnością na której w większości przedstawiano zapadnięte decyzje)

        • 14 6

    • "od strony Olsztyna/Warszawy pojadą kawałkiem starej obwodnicy"

      Tak, bo nie ma to jak przeciskać się między osiedlami, jak można ekspresówką :D

      • 0 0

    • (4)

      wszystkie warianty są przemyślane do bólu

      • 6 4

      • chyba do bulu, mistrzu (3)

        • 5 10

        • eee tam

          miszczu

          • 0 1

        • ó

          bólu, bólu, mistrzu...

          • 4 1

        • jakby to prezydent powiedział

          • 5 2

    • No i dlatego to się nazywa obwodnica

      • 1 4

  • Brak Perspektywicznego Myślenia (BPM)

    Jedną z bardziej cenionych cech twórców, wynalazców oraz budowniczych UZNANYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ jest cacha perspektywicznego myślenia.
    W wypadku tego zadania ta istotna cecha jest na niższym poziomie niż za czasów tzw. komuny.Gdyby w ten sposób myślano prawie 40 lat temu, gdy powstawały plany budowy aktualnej obwodnicy to rozpoczynała by się gdzieś koło urzędu wojewódzkiego g omijała dzielnice Gdańska na wysokości Moreny,Niedźwiednika a w Gdyni "wbijała" by się w ulicę Morską na wysokości obecnej Trasy Kwiatkowskiego.
    Apeluję do osób które będą podejmowały decyzję o przebiegu trasy, odblokujcie swoje umysły i otwórzcie się na nowe rozwiązania a będziecie mieli satysfakcję i zadowolenie z wykonanej pracy, a ludzie, może nie od razu, Wam podziękują.
    To nie ma być TYLKO droga, ale zakres rozwoju Trójmiasta, okolic i całego regionu, więc radziłbym tak mocno nie trzymać sie wariantów które powstały w latach 1997-2000. Dzisiaj mamy rzeczywistość 14 lat po tym, zanim droga powstanie to będzie co najmniej 10 lat później (2025-30r.), proponuję pomyśleć o tym. Myślę że rejon wokół obecnych wariantów trzeba uzbroić w dobre drogi lokalne, co znacznie odciąży obecną 20-tkę. Nie sposób nie zauważyć że wiekszość dróg jest prowadzonych prostopadle do obwodnicy, a równoległych BRAK.

    • 2 0

  • dobry wybór ale redaktor kłamie (1)

    Panie reaktorze sprawdziłem przebieg bo będę miał szybciej na piwo ze Straszyna do Żukowa i nie widzę aby obwodnica dzieliła Lublewo na pół ! Idzie pomiędzy Lublewem a Bąkowem. Pan pisze bzdury a potem wieśniacy się buntują, a ja chcę jak najszybciej na piwo.

    • 10 2

    • redaktor ma racje.

      Redaktor pisze prawde. Obwodnic tnie lublewo na pol. Lublewo zaczyna się za Bąkowem przy tzw. Koreii a konczy na zielnej przed Kolbudami

      • 0 0

  • konsultacje z mieszkańcami odbyły się, uwagi przyjęto do wiadomości a na koniec zarekomendowano pierwszą wersję (1)

    jak można zlecać projektowanie komuś, kto mieszka 350 km od Gdańska. Mają w d... jak ta droga będzie przebiegać, komu służyć a komu utrudniać życie.

    • 9 2

    • bo jest najlepsza czerwona najmniej niszczy

      • 0 2

  • Precz poznańskie pyry! (1)

    Niech mi tu pyry nie decydują, która wersja jest najlepsza! Czerwona= najwięcej wyburzeń domów.

    • 9 10

    • akurat jest najmniej

      • 0 1

  • Dlaczego zamkną 20? (1)

    Jak dojadę z Tuchomia do Chwaszczyna do kościoła? To w końcu jedna parafia... Budują nową drogę, żeby zaraz zapchać ją niedzielnymi kierowcami w kapeluszch?!?! A tamtą co - zaorają?!? Mało zakładów przy niej stoi?

    • 3 0

    • Z Tuchomia do Chwaszczyna dojedziesz

      Większy problem będziesz mieć, jeżeli np. pracujesz w którejś z firm na Chwaszczyńskiej i miałe(a)ś dotąd blisko do pracy.

      • 0 0

  • bardzo dobry pomysł z tą drogą (2)

    20 lat temu obwodnica trójmiejska nie była obciążona takim ruchem jak obecnie,
    rozbudowa musi iść w kierunku południa gdyż w perspektywie kilku lat może się okazać że dla Trojmiasta obecny układ drogowy jest niewystarczający.
    BUDOWAĆ bo trzeba podgonić cywilizacyjnie rozwinięte kraje. Dla lubiących miej wygodne życie są jeszcze Bieszczady.

    • 7 4

    • Pomysł dobry, ale realizacja jak dotąd do rzyci.

      • 0 0

    • i zamknąć dojazd z Chwaszczyna do Gdyni takie budowanie to debilizm i marnotrawienie kasy niech jakiś idiota z tej firmy projektowej podpowie mi jak dojechać na rowerze z Chwaszczyna na Kacze Buki?Przez Wejherowo?

      • 1 0

  • Bardzo dobrze (4)

    BUDOWAC!!!

    • 86 30

    • Ale OBWODNICĘ , a nie topić pieniądze, których nie mamy !!! - zanim się wypowiesz popatrz na mapę gęstości zaludnienia i porównaj ją z przebiegiem proponowanych wariantów .

      • 1 0

    • droga??hi hi

      to nie jest żadna obwodnica metropolitalna tylko korytarz eksterytorialny, który powstanie 80 lat później zamiast w 1939. to wszystko w temacie. nie dziwię sie Niemcom, że w 1939 napadli na Polskę jak widzieli w jaki sposób Polska jest rządzona. Teraz jest podobnie.

      • 0 4

    • Naduzywaja slowo metropolia co chwile

      Smieszny tekst naprawde. Trojmiasto nie jest zadna metropolia, tylko dziura, sponsorowana przez Niemcow z podatkow ( wszystko co sie buduje, czy remontuje)

      • 2 3

    • ciekawe jak Niemcy długo zastanawiali się nad tym czy tu, a może tu.... pewnie zaczęli w XV wieku

      • 2 2

  • "konsultacje społeczne" (8)

    szkoda że u nas jest to pretekst do pyskówek lokalnych niezadowolonych. Przestałem się trochę interesować tą inwestycją dopóki wiecznie niezadowoleni się nie zdecydują na jakiś sensowny wariant. A może trzeba by podjąć decyzję za ludzi?

    • 44 21

    • No to może niech zaproponują obwodnicę , a nie drogę "między-osiedlową" przez sypialnię Trójmiasta - wtedy nie będzie protestów. Jeżeli ludzie przez lata budowali domy poza aglomeracją - to maja prawo protestować, przeciw przebiegowi drogi przez ICH osiedla ( i powinni to robić). A niestety prawda jest taka, że nie ma żadnego sensownego wariantu, co więcej nie ma nawet żadnego wariantu OBWODNICY - BO TO CO JEST PROPONOWANE NIE JEST OBWODNICĄ !!! Bo obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza tereny zamieszkałe - a nie zrobić "slalom" między osiedlami.

      • 2 0

    • (2)

      jakby ci przez środek domu biegła to być nie był taki cwany pajacu

      • 3 6

      • ja się modlę żeby jeden z jej przebiegów wybrali

        bo sprzedam działkę której nie chce, a której inaczej nie warto sprzedać bo ceny spadły

        • 0 0

      • A jakies propozycje masz oprocz inwektyw

        PAJACU

        • 1 0

    • tak i wybudowac ją pod Twoimi oknami (3)

      • 5 2

      • ja mam pod oknami kartuską i łostowicką (2)

        i bardzo to sobie chwalę bo nie stoję w korkach jak kiep z GDA.

        Coś jeszcze?

        • 8 9

        • @Prezes, sam jesteś kiep

          • 3 0

        • to ty pan jestes

          • 0 0

  • Co ja tu widzę na tej mapie (2)

    Rząd, Gdańsk i GDDKiA nie tylko blokuje inwestycyjne dynamiczną Gdynię, ale na mapie doskonale widzę, że jeszcze chce ją fizycznie zablokować samochodami, spalinami, hałasem, substancjami toksycznymi,.. Wprowadzając w piękne i ekologiczne dzielnice to całe skażenie.

    Toż to zwykła blokada a nawet szkodliwa agresja.

    • 12 4

    • blokadę to masz dynamiczną (1)

      ale swojego mózgu

      • 0 0

      • może jaśniej

        chyba, że widzimy inne mapy i blokady a wtedy to faktycznie tylko psychiatra i psycholog może rozsądzić.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane