• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: węzeł Lipce najwcześniej w październiku

Maciej Naskręt
7 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Nieukończony Węzeł Lipce w Gdańsku - zjazd z Południowej Obwodnicy Gdańska do Traktu św. Wojciecha. Nieukończony Węzeł Lipce w Gdańsku - zjazd z Południowej Obwodnicy Gdańska do Traktu św. Wojciecha.

Jest kolejny problem z budowaną Południowej Obwodnicy Gdańska. Błąd w projekcie spowodował, że otwarcie splotu w Lipcach nastąpi dopiero po jego naprawie, czyli najszybciej w październiku. Wykonawca ułoży nową nawierzchnię w miejscu ugięcia nowej drogi ekspresowej na Olszynce.



Zobacz jak wygląda ugięcię Południowej Obwodnicy Gdańska.

Niemal w każdy piątek w czasie powrotu ze stolicy do rodzinnego Gdańska budowę Południowej Obwodnicy Gdańska wizytuje prezes spółki Bilfinger Berger. Jak mówią budowlańcy: - Nie raz nam się dostało za robotę. Jednak uwagi przełożonego najwyraźniej nie robiły wrażenia na wszystkich pracownikach, czego efekt już widać.

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o ugięciu jezdni między największą estakadą w Polsce a mostem nad Motławą. Sprowadzono na budowę i uruchomiono georadar, który przeniknął w głąb nasypu i zbadał co jest przyczyną ugięcia jezdni. Wstępne wyniki mówią, że nie został dobrze zagęszczony grunt pod jezdnią, po otwarciu obwodnicy tę czynność wykonały, zamiast maszyn budowlanych... samochody.

Naprawa ugięcia na szczęście nie będzie skomplikowana. - Wymienimy nawierzchnię na odcinku 20 metrów. Zajmie to nam zaledwie jedną noc - uważa Mateusz Gdowski, rzecznik prasowy Bilfinger Berger.

Teraz jednak wykonawcy, choć już nie z jego winy, więcej problemów zapewnia budowa Węzła Lipce zobacz na mapie Gdańska. W projekcie dostarczonym przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych do wykonawcy odkryto błąd podczas przeprowadzenia prób obciążeniowych obu zjazdów. Pod wpływem nacisku boczne estakady zbytnio pracują.

Czy Południowa Obwodnica odkorkowała nieco centrum Gdańska?

- Biuro projektowe opracowało według wytycznych nadzoru naukowego - specjalistów z Politechniki Gdańskiej - i dostarczyło nam projekty naprawcze trzech zjazdów. Na początku przyszłego tygodnia będzie też czwarty. Zgodnie z założeniami, w celu ustabilizowania obiektu, przewiduje się wymianę, naprawę oraz korektę ustawienia łożysk na podporach. W przypadku jednej z łącznic będzie prawdopodobnie dodatkowo wzmocniona konstrukcja jednego z przęseł spośród siedmiu istniejących - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Na podstawie projektów naprawczych wykonawca sporządzi harmonogram dalszych prac. Orientacyjne zakończenie robót na węźle Gdańsk Lipce drogowcy przewidują do końca października tego roku.

Po ulewach i burzach, które wystąpiły pod koniec zeszłego tygodnia, część skarp i rowów odwodnieniowych oberwała się do tego stopnia, że w wielu miejscach widać podbudowę jezdni. Drogowcy jednak nie widzą w tym nic dziwnego, bowiem nasypy bez roślinności będą się obrywać, dopóki nie ukorzeni się na nich trawa. Ubytki w skarpach ma naprawić generalny wykonawca.

Nadal nie ma też przy Południowej Obwodnicy Gdańska miejsca obsługi podróżnych w Koszwałach, w którym kierowcy mogliby odpocząć, zjeść, a nawet przenocować w trakcie dłuższej podróży. Władze Lotosu, które wydzierżawiły teren od gdańskiego oddziału GDDKiA zapewniają, że niebawem ruszy budowa tzw. MOP-u.

- GDDKiA zadeklarowała przekazanie terenu na 10 sierpnia br. Lotos Paliwa posiada już stosowny projekt. Otrzymaliśmy również decyzję o pozwoleniu na budowę. Teraz czekamy na jej uprawomocnienie i przekazanie terenu pod budowę stacji - wyjaśnia Jan Michalak, dyrektor do spraw infrastruktury i rozwoju w Lotos Paliwa.

Przypominamy, że Południowa Obwodnica Gdańska - mimo że przejezdna - wciąż jest w budowie. To inwestycja zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt zakłada budowę 18-kilometrowej drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta przez Olszynkę. Pierwotnie generalnym wykonawcą było konsorcjum firm Blifinger Berger (lider) i Wakoz (partner), jednak ta druga firma w marcu wycofała się i zeszła z placu budowy. Blifinger Berger kończy budowę ekspresówki samodzielnie. Inwestycja kosztuje ok. 1,133 mld zł. Umowny termin zakończenia robót przy drodze ekspresowej to koniec lipca.

Od 9 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowej trasy, ale czynne są jedynie dwa spośród pięciu węzłów drogowych. Do połowy lipca ma być oddany Węzeł Koszwały zobacz na mapie Gdańska, a pod koniec roku mamy zjeżdżać z obwodnicy przez Węzeł Gdańsk Port zobacz na mapie Gdańska do Trasy Sucharskiego.

Miejsca

Opinie (75) 3 zablokowane

  • ugięcie jest bardzo wyraźne i odczuwalne

    a co oni niby mogą tam naprawić ? że dodatkowy dywanik asfaltu łagodzący dołek podleją ? to jest według mnie nie do naprawienia i będą z tym co roku kłopoty, firma będzie mieć zlecenia pogwarancyjne na wiele lat

    • 1 2

  • Jaka Motława?

    Tam jest Radunia pismaki!

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestie. Treść została poprawiona.

    • 3 3

  • obwodnica (1)

    projektowały to niedouki nie sprawdzając co to za teren

    • 5 5

    • Dobra ksywa, gorzej z komentarzem

      Mały - chyba od małego rozumku. Projekt nie był najgorszy, tyle że tak kończy się wygrywanie przetargów na wykonawstwo za połowę ceny. Cena przetargowa - około 1200 mln zł, Zamawiający miał na tą realizację 2000 mln zł. Wychodzi tanie budowanie...

      • 1 0

  • Dopiero teraz zauważyli że jest błąd w projekcie? (7)

    Ktoś przecież zaprojektował, ktoś z GDDKiA sprawdzał i zatwierdził projekt, ktoś wydał pozwolenie na budowę i nikt do tej pory nie zauważył błędu w projekcie?
    Zaskakujące.

    • 80 18

    • Niestety typowe (2)

      A poza tym, wszelkie dyskusje z GDDKiA o jakichkolwiek błędach w projektach przez nich dostarczanych jest jak kopanie się z koniem - zawsze wygra koń. Poczytajcie sobie o jajach z budową mostu w Mszanie (A1) na Śląsku. Do dzisiaj te barany uważają, że dali dobry projekt, mimo, iż przepychanki z Alpne bau na ten temat trwają już co najmniej trzy lata, jak nie więcej.
      Problem w tym, że w tej instytucji nie ma ludzi znających się na tym, na czym powinni się znać. Są za to krewni i znajomi królikaka i to jest najważniejsze. Reszta jakoś będzie, zrobi się w razie czegoś jakąś kolejną ustawę o przejezdności po mostach, których nie ma albo coś w tym stylu. Do tego zrobi się jedynie słuszny PR w jedynie słusznych naszych mediach i żyje nam się coraz lepiej, psy szczekają, a karawana idzie coraz dalej w pustynię. Nie wiadomo tylko, czy znajdzie oazę.

      • 7 6

      • gdaszczanin (1)

        Akurat odnośnie Mszany to racje ma Gdaka . Poczytaj sobie orzeczenie nadzoru budowlanego z czerwca. Awarie jakie miały miejsce wyniakają z błędów weykonawczych. Alpina przygrywa sobie z gdaką bo chce wygrac proces i mści się za w3yrzucenie ich z budowy za pierwszym razem. Najważniejsze jest, że obwodnica jest czynna i zbiera ruch tranzytowy ze śródmieściia Gdańska. Odnośnie MOP-u to jego brak na 17 km odcinku drogi nie jest uciążliwy. Za Koszwałami jak kończy sibwodnica jest zaraz stacja w Cedrach Małych. Będzie to miało znaczenie po wydłużeniu s 7 do Elbląga, ale do tego czasu MOP-Koszwały już będzie

        • 5 0

        • Odnośnie obiektu w Mszanie

          A'propos błędów w projekcie przedmiotowego wiaduktu można poczytać sobie ekspertyzy naukowe - były zamieszczone na stronie internetowej Alpiny. Opracowali je bardzo znani specjaliści od mostów - generalnie konkluzja jest jedna, jak Wykonawca będzie ten wiadukt budował zgodnie z projektem dostarczonym przez GDDKiA, to obiekt grozi zawaleniem jeszcze w trakcie budowy. GDDKiA będzie się upierać przy swoim, ponieważ przyjęła wadliwy projekt - nie jest to niestety odosobniony przypadek. Południowa to pikuś przy innych realizacjach...

          • 1 1

    • słuszna uwaga, jednak ten artykuł to bzdura

      • 4 0

    • w wojsku to się nazywa "rozpoznanie walką"

      • 6 0

    • Nie dodales ze ktos wzial pensje i pewnie tez koperte...

      i winnych nie ma... wszyscy zadowoleni

      • 3 4

    • Witamy w Polsce

      żeby Polska rosła w siłę a ludzie żyli dostatniej

      • 7 8

  • gdzie jest mądrala? (4)

    Która twierdziła, że wszystkie inwestycje GDDKiA są idealne, a miejskie złe?

    Prawda jest taka, że nie ma reguły i wiele zależy od wykonawcy. Dla przykładu miasto dociągnęło WZ-kę do Karczemek szybciej od samego węzła i wg mnie sama trasa ma wyższy standard wykonania od węzła. Być może ma to związek z tym, że Skanska to lepsza firma od Budimeksu.

    • 38 5

    • Bosz... (1)

      To otwórz, Łosiu, oczka i popatrz, ile było do zrobienia na WuZetce, a ile na węźle.

      • 2 5

      • Co to ma do jakości? Tylko małe rzeczy można robić dobrze?

        • 0 1

    • przestan chlopie...

      rozumiem twoje porownanie gddkia kontra gik. poziom wiedzy gik kontra gddkia jest znacznie wyzszy na korzysc tej drugiej instytucji. wiadomo zdarza sie lesne dziadki, ktore siedza aby dopierdziec do emerytury i nie wiedza do WMSy, WR-y, tefra, MCE, metoda slizgowa betonowania.

      podstawowa roznica miedzy inzynierami gik kontra gddkia jest taka, ze od tych drugich nie uslyszy sie odpowiedzi na jakiekolwiek pytanie "zgodnie z siwz", albo "nie wiem" lub tez kazdej innej glupiej odpowiedzi pt "w koncu cos musze powiedziec"

      patrzac na to calkowicie na chlodno, zarowno gddkia i gik ma swoje za uszami. niestety instytucja z krotsza nazwa jest znacznie bardziej nieprzewidywalna, ich slowa jest gie warte bo suma sumarum powazne decyzji sa podejmowane w stricte politycznym gronie.

      a odpowiadajac na jakosc budimex kontra skanska. rzeczywiscie skanska jest numer 1 jezeli chodzi o wykonawstwo. budimex... hym ... krotko budimex "wiecej prawnikow niz kierownikow". obie budowy sa zrobione mozna by rzecz "srednia krajowa", ale jakosc robot znacznie spadla wzgledem lat 2002-2010.

      porownanie jakosci/zarzadzania kontraktem wz - trasa (skanska) vs wezel (budimex) trzeba zwrocic na inna wazna rzecz.
      gik nie zarzadzal kontraktem tylko DHV, to tez mialo duzy wplyw, ze inwestycja poszla z platka w sumie. gdyby za kontrakt wzial sie bezposrednio gik to na od samego poczatku bylby popis, straszenie, co to nie my, gie ma wykonawca do powiedzenia, to nie nasz problem, zgodnie z sst, siwz, projektem i inne tanie/tepe teksty.

      dziekuje za uwage

      • 8 3

    • oznaczenia na węźle to jest klasyk GDDKiA

      informacje w ostatniej chwili

      • 6 0

  • Za taki błąd w projekcie projektant powinien pójść siedzieć i już nigdy nie zaprojektować żadnego mostu, drogi i budynku.

    • 4 2

  • Taa wymienią nawierzchnię na ugiętym odcinku i za pół roku na łączeniu z tą pierwotną będzie hopka. A grunt pod drga i tak się tam znowu zapadnie.

    • 3 1

  • Róbcie dalej najtniej jak się da !!!!!!!!!!

    Róbcie dalej najtniej jak się da !!!!!!!!!!

    • 3 1

  • Na nawierzchnię zamiast asfaltu dać budyń i będzie dobrze

    Wytrzyma i 100 lat

    • 9 0

  • no tak "cud euro" się skończył
    droga budowana przez lata była w końcu z pompą odebrana
    i choć nie była gotowa bo choćby nie miała węzłów to była "przejezdna"
    nie minął dobrze miesiąc
    i tu się ugina
    tam się obrywa (ale to przeciez nie kłopot bo to nie nasza brocha)
    tu filary złe
    a tam za słabe
    prezesi mają się dobrze
    urzednicy i dyrektorzy też
    robotnicy niekoniecznie
    a nasza kasa popłynela - znaczy się ugięła
    i bedzie płynąć dalej

    do tych którym ma się żyć lepiej...

    ale to nie dziwi wszak Gdańsk z woli rządzących urzedników na dawnej bramie stoczni znów ma nowego - starego patrona

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane