• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Hallo ludzie przeciez oni chcą dokonac rzezi tysiaca drzew!!!! Protestyjmy przeciwko tej chorej obwodnicy-nowobogaccy maja stac

    Dalej w korkach i koniec kropka!!!

    • 11 1

  • A po co tam buspasy? Komunikacja ma jechać na Witomino, tam są mieszkańcy. Komunikacja ma ominąć Witomino i jechać prosto na Chwarzno?

    • 9 0

  • droga 2600m i budowa trwa latami..... (1)

    w czasach technologii kosmicznych....wstyd i hanba dla tej calej biurokracji.

    • 45 1

    • Decyzje zapadaja na Nowogrodzkiej , Pegasus nie zadowala ,więc KC piSS opiniuje i decyduje .

      • 0 0

  • Projekty projekty projekty (1)

    W Gdyni powstają projekty za miliony i nic się nie dzieje

    • 121 6

    • Skoro powstaną projekty ,będą zlecenia , czyli wszystko dla swoich . Amen

      • 0 0

  • Obwodnica to pusta obietnica

    Poza tym to priorytet nr 10. W Gdyni natychmiast trzeba odciążyć Estakadę inaczej pomożemy marnie.

    • 10 0

  • Dlaczgo aneks do budowy? (17)

    Jeżeli projekt nie wykonano w terminie to należą się kary umowne. W cenie projektu wchodził również czas , jeżeli nie został dotrzymany to cena powinna ulec obniżeniu za każdy dzien opóźnienia. Zawieranie umów "zrobimy to kiedyś jak będziemy mieli czas" jest niedopuszczalne.

    • 173 15

    • Decyzje (2)

      Uzyskiwanie decyzji administracyjnych niestety trwa zwykle dłużej niż jest to możliwe do przewidzenia. Nie ma tu często, chodź nie zawsze, winy wykonawcy. A przedłużenia wynikające z procedur administracyjnych zawsze są opisane w umowach. Bez tego nikt przy naszej rzeczywistości nie podpisze umowy. Urzędy powinny wszystkie kluczowe decyzje już posiadać zanim zacznie się etap projektowania, ale to wymaga wysiłku więc wola zrzucić na wykonawcę i potem aneksy podpisywać...

      • 4 1

      • (1)

        O wiele decyzji można dopiero występować gdy jest zrobiona jakaś część projektu - na tym to polega. Najpierw robisz coś, żeby pokazać urzędom, a one muszą się wypowiedzieć. I projekt od nowa. Bo każdy ma swój pomysł

        • 2 0

        • Nie do końca.

          Dobra koncepcja wariantowa, uzyskanie decyzji na jej podstawie i zapisami ogólnymi, tak aby nie było problemów później i dopiero projekty itp. Uzyskuje takie decyzje i wszystko się da, a zaprojektuj i zbuduj bez decyzji środowiskowej lub/i bez pozwolenia wodnoprawnego gdy jest to konieczne to pewne problemy i przesunięcia terminów budowy ...

          • 2 0

    • Musiałbyś być jasnowidzem (5)

      W naszym kraju nie da się przewidzieć czasu uzyskania decyzji środowiskowej. Dodatkowo był Covid, a praca zdalna urzędników to niestety w wielu wypadkach nie różni się od urlopu.

      • 20 5

      • urzędnicy urzędnikom zgotowali ten los??? nie zdążyli bo byli na home??? (4)

        • 14 3

        • Urzędnicy prywatnej firmie zgotowali ten los. (3)

          • 9 1

          • (2)

            Dokładnie. Urzędy od 1,5 roku nie działają praktycznie bo nie umieją sobie skonfigurować poczty żeby odbierać maile zdalnie.

            • 6 0

            • no jak to (1)

              doskonale sobie radzą, widać to po Dworczyku i innych?

              • 3 2

              • No świetnie - skonfigurował sobie tak przekierowanie, że mu się włamali ;)

                • 2 0

    • Czy ? (1)

      Na wydanue opini Srodowiskowej nie ma Ustawowych terminow ?

      • 9 1

      • Teraz jest Covid i terminy nie obowiązują

        • 3 0

    • Współpracowałam kiedyś z Gdynia przy projekcie. Wszelkie możliwe opóźnienia wynikają z niekompetencji gdyńskich urzędników. Czasem na jedną odpowiedź od nich czeka się kilka miesięcy, bo nikt nic nie wie albo nie chce wiedzieć. A dodzwonić się to jak do papieża.

      • 13 1

    • masz procent jakiś z tych kar umownych? (2)

      • 3 25

      • nie ,to łapówkarze z UM mają procent od tych co "zawsze wygrywają konkursy"

        • 8 2

      • PLN

        Takie są procedury, chyba że ktoś ma coś z tego.

        • 15 1

    • A masz pewność, że wykonawca zawinił? (1)

      • 13 9

      • a masz argument, że jednak tak było?

        • 2 1

  • Hahahahahaha

    Z całą pewnością wybudują na 200 - lecie naszej Gdyni.

    • 5 0

  • ochhhhhhhh a czemu mnie to nie dziwi?

    • 7 1

  • To tylko wywalić tego prezydenta miasta

    • 10 1

  • Mam tylko jedno pytania

    Dlaczego obwodnica nie kończy na skrzyżowaniu Kieleckiej, Witominskiej, Konwaliowej? Znacznie mniej ładu by wycięto, nie trzeba by budować wiaduktów nad Witominską i taki układ byłby bardziej logiczny.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane