• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Witomina. Potrzeba więcej czasu na projekt

Patryk Szczerba
2 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni. Obwodnica Witomina ma odciążyć zakorkowaną ul. Chwarznieńską, która obecnie jest jedyną drogą z Chwarzna i Wiczlina prowadzącą w najkrótszej linii do centrum Gdyni.

Dokumentacja projektowo-kosztorysowa obwodnicy Witomina powinna być już gotowa. Władze Gdyni podpiszą jednak aneks z projektantem i dokument pojawi się dopiero pod koniec roku. - Termin zakończenia budowy to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - zapewniają urzędnicy.



Obwodnica Witomina ma połączyć ul. ChwarznieńskąMapkaKieleckąMapka.

Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Pomysł wrócił po tym, gdy - z powodu wysokich cen w przetargu budowlanym - fiaskiem zakończyła się koncepcja przebudowy ulicy wewnątrz dzielnicy.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - informował w lipcu 2019 r. Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, ogłaszając budowę Obwodnicy Witomina.

Powstanie Obwodnica Witomina



Problemy z dokumentacją projektową



Władze Gdyni twierdziły, że zaprezentowaną wtedy koncepcję drogi przez las pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych.

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazywał Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dokumentację projektowo-kosztorysową dla inwestycji od lutego 2020 roku przygotuje firma Lafrentz Polska z Poznania. Za projekt, prace geodezyjne i nadzór autorski inkasuje blisko 2 mln zł. Zgodnie z terminem wykonania dokumentacja pod koniec czerwca powinna być już na biurkach gdyńskich urzędników. Wciąż jej nie ma. I nie będzie prawdopodobnie aż do grudnia.

Przedstawiciele miasta wyjaśniają, że dokument w części drogowej jest niemal gotowy. Tłumaczą, że problem pojawił się, gdy trzeba trzeba było uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji.

- Wykonawcy nie udało się uzyskać decyzji środowiskowej w przewidywanym w umowie terminie. Zostanie podpisany aneks do umowy - tłumaczy opóźnienia Marek Łucyk.

Termin przetargu na budowę niezagrożony



Zapewnia jednocześnie, że przetarg na wykonanie inwestycji zostanie ogłoszony zgodnie z planem jeszcze w tym roku. Ten sam plan wskazuje, że po podpisaniu umowy z wykonawcą prac budowlanych Obwodnica Witomina ma powstać w półtora roku.

- Termin zakończenia budowy zgodnie z harmonogramem to przełom lat 2023/24 i nie jest on zagrożony - mówi Łucyk.

Obwodnica Witomina: niewykluczone, że będą buspasy



Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 m. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów. Koszt budowy Obwodnicy Witomina jest szacowany na ok. 70 mln zł.

Co ciekawe, jest rozważana koncepcja utworzenia buspasów, które mogą wspomóc ewentualne starania władz miasta dotyczące dofinansowania unijnego na inwestycję. Unijni urzędnicy chętnie bowiem przyznają środki na rozwój transportu publicznego, stroniąc od wspierania rozbudowy dróg dla ruchu kołowego.

Jesienią władze miasta przyznały, że jeśli tylko będzie taka możliwość, Gdynia będzie o dotację wnioskować.

Czytaj też: Obwodnica Witomina: czy będą buspasy?

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Jeśli wycinka kilku hektarów lasu to dla Kucyka minimalna ingerencja w tereny zielone... (5)

    ... to nie mam pytań.

    • 81 30

    • Wyciąć i koniec (1)

      Ten dziki i zaniedabny od 100 lat las zwany szumnie parkiem krajobrazowym nie jest żadną atrakcją i trzeba go trochę ogarnąć na tych kilku hektarach właśnie. Nie broń swojej dzielnicy, ja pamiętam Witomino koło radiostacji jak było jeszcze miejskim wysypiskiem, a Chwarzno czy Wiczlino to były wioski zabite dechami, a nie sypialniami dla przyjezdnych z okolicznych województw nowych mieszkańców Gdyni D.

      • 9 19

      • Mocny towar żeby ci się nie zawiesiły te myśli

        • 6 1

    • Kucyki wolą otwartą przestrzeń niż las... (1)

      • 6 0

      • Ten to raczej kon Przewalskiego

        • 1 1

    • A co, ma wyburzać domy żeby zrobić drogę dla tych, co to bez samochodu nie mogą?

      • 11 7

  • Malkontenci (1)

    Mają używanie. Ja popieram projekt. Brawo Gdynia. Brawo zarząd miasta.

    • 0 12

    • Wyprostowały ci się zwoje mózgowe

      • 5 0

  • Obwodnica Witomina

    ...hmm... ta obwodnica zostałaby zrealizowana już przed laty, gdyby prezydent Miasta Gdynia zechciał wreszcie rozliczyć się z własnymi wyborcami, ile kosztował zwrot wyłudzonych środków z Unii Europejskiej - z tytułu rzekomej "budowy" lotniska cywilnego w Babich Dołach. O innych kompromitujących, tak zwanych "przedsięwzięciach" owego prezydenta - nawet nie wspomnę (vide: słynna, zlikwidowana pospiesznie budowla na rogu ulic 10 Lutego i Świętojańskiej). Ot, i wcale (nie)wszystko...

    • 11 1

  • Czy ktoś wziął po uwagę ze cały ruch (10)

    teraz skupi się na Chwarznie na skrzyżowaniach z obwodnicą , Apollina i Sliskiej (do Biedronki).
    Już teraz nie można w godzinach szczytu wyjechać z ulicy Apollina a miasto nic nie robi.

    • 126 30

    • A miasto poza oczywiście zmiennymi planami robi cokolwiek? Nawet dziury po zimie jeszcze straszą sakramencko i to w wielu miejscach.

      • 1 0

    • Chwarzno (7)

      Trzeba było tam budować jeszcze więcej bez żadnej koncepcji drogi ani PKM-ki. Miasto ma gdzieś mieszkańców, liczy się tylko szybki zysk ze sprzedaży ziemi, opłaty parkingowe, podwyżki dzierżaw i pewnie wiele innych elementów pod pretekstem budowania miasta nowoczesnego ze szczęśliwymi mieszkańcami żyjącymi w zgodzie z naturą... I temu służą te wszystkie kupowane nagrody jakoby Gdynia była najlepszym miastem w Polsce, a jest zupełnie odwrotnie.

      • 40 9

      • koncepcja na transport szynowy akurat jest, nawet podobno rezerwy terenowe na tory (1)

        ale patrząc na to jak poszli z retencją to raczej plany sa już nieaktualne ;)

        • 8 1

        • Nadal chyba aktualne

          Bojano rok temu zgłosiło akces by nie kończyć trakcji w Gdyni a przedłużyć do granicy z gminą Szemud by tam dalej ja rozciągnąć . W planach to są okreslane te pojazdy jako szynobusy czyli za pewne tramwaje

          • 3 1

      • Płać kataster to miasto będzie (3)

        Miało środki na inwestycje. Co? To już się nie podoba?

        • 9 13

        • (2)

          zwolnić połowę urzędników i miasto będzie miało pieniądze na inwestycje.

          • 18 6

          • a kto będzie dysponował tymi pieniędzmi? (1)

            • 4 5

            • Lud

              Jak to kiedyś bywało.
              Głupi żart oczywiście

              • 6 1

      • Ale jest koncepcja gondoli w centrum miasta. Kiedyś.

        • 13 1

    • a co ma robić?

      przebudować skrzyżowanie według planów niezrealizowanej jeszcze drogi?

      • 18 2

  • A gdzie wizualizacja? Przecież obecna ekipa ma w tym duże doświadczenie! Realizacja za - jak dobrze pójdzie - dwadzieścia albo trzydzieści lat.

    • 8 3

  • Panie Szczurek potrzeba na wczoraj : (1)

    1.Alternatywy dla Estakady, 2.Tunelu Pucka / Chylońska, 3.PKM do Oksywia, 4.Obwodnicy Witomina, 4.Piętrowego parkingu w Śródmieściu Gdyni. Do roboty.

    • 18 0

    • Cd.

      Alternatywa dla estakady to droga czerwona + tzw viamaris czy jakoś tak dawniej nazywana OPAT czytaj obwodnica północna aglomeracji trójmiejskiej

      • 1 0

  • Naizdup

    Za duzo słoikow w Gdyni

    • 10 0

  • (3)

    W 2023r będą wybory samorządowe.Teraz trochę opóźnia budowę,przed wyborami trochę przyspieszą i będzie znakomita kiełbasa wyborcza.Do tego kupią kilka nowych autobusów,zorganizują jakieś igrzyska dla mieszkańców i Samorządność wygra kolejne wybory samorządowe.Niestety obecnie rządzący Gdynia mocno się zasiedzieli,co było widać nawet w tym tygodniu.Pan Łucyk opowiadając o przyczynach podniesienia opłat za parkowanie wymienia ekologię,w tym samym czasie zmniejszając częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej traktuje swoich wyborców jak głupców.Tu trzeba zmienić władzę,albo płacić podatki w jakimś Szemudzie.

    • 61 5

    • No nie . (2)

      A kto ma wygrac w normalnym miescie ?

      PIS ?

      To bylby zart .

      • 1 1

      • Gdynia to juz od lat nie jest normalne miasto - to prywatny folwark, ktory zostal zadluzony na 1mld200mln przez "ekonoma"

        • 0 0

      • Tu nie ma mowy o żadnym PiS.Rządzący miastem lecą w kulki,mieszkańców mają za i**otów i coś z tym trzeba zrobić.Ale Ty jesteś tak zaślepiony antypisem,że nawet wybierzesz ludzi rozwalających miasto byle by PiS nie wygrał.Chyba że nie mieszkasz w Gdyni i wypisujesz jakieś brednie w celu podgrzania atmosfery.

        • 1 1

  • Taaa... Jeszcze czego (2)

    Po dwa pasy w każdym kierunku? Najlepiej p***dolnijcie kilkupasmową autostradę, a po drodze parę węzłów bezkolizyjnych na sto hektarów każdy. Las można wyciąć.

    • 20 38

    • i to jest bardzo dobra koncepcja! (1)

      • 8 1

      • Wycinka lasu

        Lepiej wyciąć las, niż pompować do atmosfery miliony metrów sześciennych spalin, pochodzących z rur wydechowych pojazdów stojących w korkach.

        • 1 1

  • Teraz juz spokojnie mozna nie budowac obwodnicy - wine zwali sie na RDOS.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane