• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Tak K*** przez kartuzy i koscierzyne , na skroty

    • 6 3

  • Europa 2 (1)

    1. Budowa drugiej równoległej drogi. potrzebne min 3.4 pasy w jednym kierunku na odcinku Gdańsk Gdynia Chylonia.
    2. Rozbudowa dróg wiczlino Gdynia główna 2 pasy w jednym kierunku do centrum omijając Witomino.
    3. to samo Spacerowa do Oliwia 2 pasy w jednym kierunku.
    4. Oczywiście droga opisana w artykule podstawa.
    Bez tych inwestycji trójmiasto stanie. pojawi się więcej głupich artykułow o komunikacji miejskiej i rowerzystach. Promocja kolei itp. nic nie da bo większość ludzi nie ma tyle czasu chęci i możliwości żeby regularnie z tego korzystać. pomijając że też nie najlepiej to działa. Osobiście jak mam się narażać w autobusie na kontakt z różnymi dziwnymi typami czuć się jak bym oblał kilka klas w szkole jadac z młodzieżą. Czuć się winnym że zmęczony po pracy nie mam siły wstać ustąpić miejsca starszej osobie. A co najgorsze wydchac zapach potu i Adidasa z wyprzedaży w biedronce to wolę postać w kotku i posuchac radia.

    • 12 5

    • A ja nie mam ochoty przeciskać się przez twój blachosmród na trawniku pod moim domem, wdychać jego spalin i słuchać warkotu silnika. Wyprowadziłeś się na wieś, nie odprowadzasz podatków w mieście, to stój sobie w korkach.

      • 2 5

  • A moze po prostu pomyslec o komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej (2)

    Kursy pkm co 10-15 minut.
    Wiecej autobusow i wiecej linii.
    SKM do Pruszcza i Tczewa oraz na polnoc Gdyni. Wspolny bilet na wszystkie srodki komunikacji (zarowno jednorazowy jak i okresowy, kartkowy i elektroniczny).

    Wiecej polaczen komunikacja zbiorowa i duza czestotliwosc to tez lepsza synchronizacja - wszystko jedno ktorym kursem sie pojedzie, krocej sie bedzie czekac na przesiadke. Niezaleznie w ktorym kierunku sie jedzie. To tez wiekszy komfort - brak tloku.

    Ktos powie, ze autobusy stoja w korkach jak auta wiec lepiej wybrac komfortowe auto. Tyle ze czesc osob, ktore obwcnie jadac autem tworzy korek, przesiadze sie do autobusu, wiec nie zwiekszy korka.

    • 29 5

    • Jakby było więcej połączeń SKM z/do Pruszcza i Tczewa

      to by przynajmniej drogowa część Gdańska odetchnęła.

      • 5 0

    • bez 1 biletu nic z tego

      tu ktoś się uparł że ma być GAiT i nie chcą konkurencji pkm/skm

      • 7 0

  • Budujcie wielkie silne bogate i piękne Niemcy kupująć wszstkie złomy i szmelce od nich

    • 2 2

  • OPAT - czeka na budowę - Szczurek zabierz się za łopatę

    • 3 3

  • opat opat opat budować OPAT

    • 3 3

  • Jasne bidowac nowe drogi...

    a kowlaski nadal bedzie tworzyc korki . Jazda na zderzak , szybko ale bezpiecznie....ja Cie kur*a nie puszcze itd . Mentalność to od tegi trzeba zaczac...Polacy sa zbyt zawistni i wrogo nastawieni do braci Polakow...nawey 100 obwodnic nic nie zmieni....xhyna ze kazdycmialby swoja prywatna drogę

    • 10 2

  • U Niemców taka droga ma ograniczenie do 80km/h

    Przestrzegane przez 95% kierowców. Przyklad - autostrada 4 pasmowa A9 z Monachium do Norymbergi. U nas na obwodnicy jest 100-120, a sprobuj tyle jechac lewym pasem. Polacy Polakom zgotowali ten los.

    • 16 4

  • Typowe urzędowa gadka urzędasów nierobów...

    ... - wybudujmy obwodnicę metropolitalną a potem zajmiemy się rozbudową obecnej obwodnicy. Dalej czytam: Przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy obecnej obwodnicy zajmie kilka lat. Potem znając życie kilka lat na przetargi, protesty. Nóż się w kieszeni otwiera!!!
    Urzędasy brać się do roboty: już teraz przygotujcie dokumentację rozbudowy obwodnicy. Jak zaczną budować metropolitalną to już zacząć organizować przetarg z terminem rozpoczęcia prac po zakończeniu budowy OM. Budowa ma ruszyć zaraz po oddaniu OM. Przy takiej organizacji w 2024 jest szansa na obie drogi.

    • 17 3

  • Obwodnica powstała pod koniec lat 70-tych

    Potem dodawali kolejne odcinki. Nic dziwnego ze przy obecnym ruchu pęka w szwach

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane