• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Dajcie wszędzie tam gdzie możliwe to jest dodatkowy pas ruchu, choć na kilka metrów, barierki ograniczające widoczność drugiej strony, i lepsze odblaski w niektórych miejscach wieczorem , w nocy czy przy mgle naprawdę nie widać gdzie kończy się ulica, szczególnie za zakrętem

    • 0 0

  • Roszczeniowi kierowcy znowu chcą pieniędzy (41)

    A płacić na tę drogi nie ma komu...

    • 149 301

    • Hmmm skończyła/e-ś podstawówkę? (8)

      "Przedsiębiorczość to zdolność do kreowania i zaspakajania swoich i cudzych potrzeb. Siłą napędową przedsiębiorczości są niezaspokojone potrzeby człowieka. Osoba przedsiębiorcza , niezależnie od warunków jakie stwarza mu otoczenie , potrafi dostrzegać i zaspakajać potrzeby swoje i swoich bliskich. Wykorzystuje szansę , które pojawiają się w jego otoczeniu i przekształca je w sukces.

      Potrzeba jest odczuwalnym stanem braku czegoś , co jest , mu niezbędne do życia lub rozwoju.
      Potrzeby dzielimy na:
      A/ niższego rzędu - potrzeby podstawowe, które człowiek musi zaspokoić aby przeżyć(np. potrzeba jedzenia, snu, bezpieczeństwa ,dachu nad głową)
      B/ potrzeby wyższego rzędu pozostawiam puste. jak się z nimi zapoznasz, z r o z u m i e s z! i potrafisz zinterpretować napisz następny komentarz

      • 10 13

      • (7)

        Wykreowano więc potrzebę poruszania się wszędzie samochodem to są i korki. Naiwny ten kto mysli, ze nowa ekspresówka załatwi problem. Przecież ona tylko zachęci kolejne osoby do poruszania się samochodem. Ilość samochodów nie jest stała, że wystarczy rozładować ruch nową droga.

        • 24 19

        • oświeć nas

          czym jechać z Gdyni Redłowo/Orłowa/Sopotu do Miszewa, Kokoszek przemysłowych, Banina, Klukowa, itp.?
          Mam na myśli transport krótszy niż 2 godziny jazdy w jedną stronę z 5 przesiadkami.
          Dla utrudnienia - zimową porą.

          • 3 0

        • ceny paliwa trzeba podnieść x2 (5)

          korki rozładują się w sposób naturalny a budowa nowej obwodnicy nie będzie konieczna

          • 9 18

          • (4)

            Podnieść ceny paliwa x 2? Ale cen żywności (i nie tylko) pewnie ju z nie chciałbyś, żeby podnosili. Jedno łączy się z drugim niestety, a wielcy przeciwnicy samochodów tego nie rozumieją.

            • 24 3

            • Żadnego ręcznego sterowania. Społeczeństwo musi po prostu do tego dojrzeć.

              • 1 2

            • Podnieść VAT na paliwo do 300% (2)

              I z bani.
              Transport sobie odliczy, Janusz w gruzie zastanowi się, czy może nie pojechać lepiej pociągiem.

              • 6 10

              • (1)

                Geniusz ekonomiczny! Szkoda, że Nobla w ekonomii nie przyznają bo bym Cię zgłosił.

                • 13 2

              • Nobel

                dokształcamy się...
                Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii przyznaje się od 1969 roku :-)

                • 5 0

    • podatki z paliw i vatu na paliwa (9)

      pokrywaja wydatki na drogi koleje panstwowe i jeszcze troche zostaje co rzad wydaje na cos innego

      wiec przestan klamco pie...c ze placic nie ma komu

      • 19 6

      • Zarzuciłeś kłamstwo bez dowodu (7)

        Czy mogę poprosić o przedstawienie kwoty, jaka wpływa do budżetu centralnego z podanych przez Ciebie podatków na paliwo?

        Prócz tego należałoby zestawić tę kwotę z ilością pieniędzy przeznaczanych na drogi krajowe.

        Gdy wyjdzie, że kierowcy więcej płacą niż Polska wydaje na drogi to można uznać Twoje pretensje za słuszne. Bez tego nie. To tyczy się także wypowiedzi o tym, że nie ma komu płacić.

        • 7 15

        • (5)

          w 2016 roku z akcyzy paliwowej wpłynęło prawie 27 mld zł, na drogi w 2016 KFD miał budżet ponad 3 mld

          dziękuję

          • 16 2

          • (2)

            I oczywiście KFD jest jedynym sposobem wydawania pieniędzy na drogi? Same wydatki na budowę dróg krajowych wyniosły w zeszłym roku 23 mld zł. A utrzymanie? A drogi wojewódzkie i gminne? Uwielbiam takich statystyków amatorów.

            • 8 6

            • (1)

              nawet jeśli to 23 +3 mld to wychodzi 26 mld, czyli wszystko sobie kierowcy sami finansują ,
              dziękuję

              • 4 0

              • Szanowny Matematyku, dziękujemy Ci za udowodnienie starej informacji, że kierowcy finansują wyłącznie drogi krajowe za to 100% dróg innych jest dotowanych. W Twoim równaniu zabrakło utrzymania dróg krajowych, kosztów pomocy ofiarom wypadków, kosztów budowy i utrzymania dróg niższych klas itp. Ale to już ktoś przed Tobą policzył i wyszło, że paliwo powinno kosztować 10 zł/l żeby się infrastruktura spinała. Więc jeśli chcesz zarzucać, że kolej jest dotowana, to zauważ, że drogi dotowane są jeszcze bardziej. Dziękuję.

                • 2 0

          • Koszt wypadków drogowych w Polsce w 2015 - 48,3 mld zł (1)

            źródło - Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

            OC pokrywa tylko niewielką ich część (dlatego stale rośnie i rosnąć będzie dopóki kierowcy przestaną jeździć "szybko i bezpiecznie")

            dziękuję

            • 6 10

            • OC to inna opłata, dziękuję

              • 2 3

        • Poszukaj sobie chłopie raportów, bo przedmówca ma rację

          Kierowcy dopłacają do interesu i jeszcze zostaje trochę na 500+ i zasiłki dla takich jak Ty

          • 19 7

      • wpływy z akcyzy ze sprzedaży paliw, vat i podatek pobierany przy kupnie samochodów

        pokrywają jedynie ułamek kosztów ponoszonych na budowę i utrzymanie dróg

        W USA nie dają rady z utrzymaniem istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

        • 3 6

    • Najpierw sprawdz glowne dochody panstwa. Jednym z nich jest akcyza za paliwo, a kto ja w znacznym stopniu oplaca? No wlasnie.... wiec co jak co kasa na drogi powinna byc, bo inne grupy jakos nie placa ekstra podatkow. A zeby gospodarka szla rownomiernie do przodu dobra instratruktura jest niezbedna!

      • 2 0

    • Ponad 50% ceny paliwa to podatki, które teoretycznie powinny być przeznaczane na drogi. Ale nie są. Więc argument o "bezpłatnych" drogach i o niepłaceniu za drogi to mit.

      • 5 1

    • stać i gnić (2)

      kupiłeś smroda to gnij

      • 14 43

      • Zawistne zero :)

        • 4 1

      • Idź brodę przyciąć...

        Nakarm kota i przemaluj europalety

        • 48 10

    • (3)

      Roszczeniowi kierowcy znowu chcą pieniędzy (17)
      A płacić na tę drogi nie ma komu

      Zastanów co piszesz zanim coś napiszesz !!! Najwięcej podatków płacą kierowcy w paliwie i nie pitol takich głupot . Drogi są potrzebne i trzeba budować !!!!

      • 9 8

      • Każdy płaci za opłaty w paliwie, nawet jak nie ma auta

        Przecież uciemiężeni dostawcy produktów naszej pierwszej potrzeby pobierają niemało za swoje usługi. Wszyscy zrzucamy się więc na ich paliwo -> płacimy akcyzę, podatek drogowy etc

        • 1 2

      • Kierowcy w paliwie nie płacą nawet tyle, co akcyza za alkohol

        Więc sprawdź zanim zaczniesz gadać głupoty

        • 5 5

      • Potrzebna jest teleportacja, drogi to XX wieczny zabytek.

        • 9 0

    • Wymalujmy na obwodnicy buspasy!

      Wierzcie mi, znam się na tym.

      • 1 3

    • Dokładnie, a to są te pękające obwodnicze szwy na leniwych, rozdętych tyłkach blachośmierdzieli (2)

      co przecież dowożą żywność i art. pierwszej potrzeby do centrów miast.
      Bez nich cały świat zatrzymałaby się w miejscu, a nawet cofnął do ery przedindustrialnej.

      • 25 70

      • Zawsze ten argument od czapy (1)

        Gdyby to dostawcy jeździli obwodnicą, nie byłoby korków, ani wypadków, bo wszyscy śmigaliby równo ze swoimi kagańcami na 90km/h.

        Osobówki stanowią większość, nie wożąc nic poza tłustym tyłkiem kierowcy...

        • 18 12

        • O wypraszam sobie!

          Mam zgrabną i przytulną d-peczkę, a nie tłusty tyłek.

          • 16 6

    • Zamilcz rowerowy chamie!

      • 3 8

    • Roszczeniowemu komentatorowi chyba szczędzi jego żona, o ile znalazła się taka która nad nim się zlitowała za jego istnienie..

      • 8 0

    • Obwodnica

      Roszczeniowi kierowcy? Ciekawe, skąd u Ciebie takie hasło,,?My kierowcy płacimy podatek drogowy w paliwie, ciężarówki jeszcze viatoll.co jeszcze?Im więcej róż(...)anych dróg tym lepiej dla samorządów,rządu idt.Ile w Polsce jeździ samochodów?Im gorsza droga ,im większe korki tym lepiej dla rządu (samochody więcej palą)akcyza vat .jeżeli każdy samochód ma chociaż raz w roku naprawiane zawieszenie,to ile jest z tego podatków?VAT,dochodowy z warsztatów?Kręci się?A np.rowerzyści,hybrydy może połowę elektryki za darmo? Dlaczego?

      • 16 8

    • ty biedny idioto (3)

      bangladesz to twoje miejsce, gdzie transport rowerowy to podstawa. Precz

      • 38 22

      • dawno nie byłeś w Bangladeszu widać (2)

        Bangladesz już dawno przegonił Polskę

        • 10 18

        • Chyba w ilości taniej siły roboczej debilu

          Jak myślisz dlaczego wszystkie najgorsze szmaty które kupujesz z lpp pochodzą z Bangladeszu?

          • 20 5

        • Ty też dawno nie byłeś.

          Bangladesz nie przegonił Polski.

          • 15 7

    • A Lysemu nie chciało się dzisiaj robić...

      I dekoncentrowal innych :).. Taaaki z niego Typ

      • 4 1

    • przecież każdy płaci podatek drogowy w paliwie plus kilka czy kilkanascie innych podatków w paliwie, a drogi w tej okoli z czasów 2 wojny światowej, no i obwodowa dzięki Gierkowi

      • 60 10

  • Wypadek na obwodnicy za Ikeą w str Pruszcza

    • 2 0

  • Wypadek na obwodnicy w str Tczewa

    • 2 0

  • komfort

    Ostatnio jak jechałem w podróż służbową to też wpakowałem się w ogromne korki. Akurat jechałem samochodem z Panek więc dało się jechać nawet komfortowo

    • 2 0

  • wielu Idiotów - a najbardziej te trepy nowobogackie co jeżdżą lisingowymi parusetkonnymi taczkami... (1)

    chcą i traktują Obwodnice jak tor Prób i Testów służący do przeprowadzania wszelkiego rodzaju wyścigów i rajdów ! . Gdybysmy wszyscy poruszali się po Obwodnicy przyzwoicie i uzywali na niej głowy tzn.- rozumnie na pewno jazda na niej była by wiele bezpieczniejsza ,płynniejsza a za tem i szybsza . Nie było by jazdy szarpanej i rwanej jak to nazywają Niemcy ! do tego dochodzą kolizje wypadki i nerwy ! Zyczę użytkownikom Obwodnicyduzo spokoju , płynnej bezpiecznej i w miare szybkiej jazdy !

    • 12 1

    • widać że zadrościsz, to brzydka cecha

      • 0 0

  • nie wpuszczać na obwodnicę gka, gwe, gpu (1)

    i będzie po problemie

    • 8 5

    • gpu nie wpuści gd, wi kr i el, wi nie wpuści gd

      I będzie nareszcie jak za piastów

      • 0 0

  • Wolniej (1)

    Na całej obwodnicy trzeba wprowadzić ograniczenie prędkości do 90 km i to egzekwować. Najniebezpieczniej jest jak niedzielny kierowca jedzie lewym pasem 70 km a reszta próbuje coś mu udowodnić....

    • 5 3

    • jeszcze postawić czarny punkt, uratuje niejedno życie!

      • 0 0

  • procesy cywilne dla tych pięciu odważnych egoistów (4)

    pięciu odważnych egoistów miało tupet by zablokować inwestycję, która by zmieniła życie regionu;
    pięciu egoistycznie i krótkowzrocznie myślących ludzi spowodowało, że życie innych ludzi jest w zawieszeniu a jeszcze innych ma niską jakość poprzez korki, życie w wiecznym hałasie jak np. w Żukowie ; autorowi dziękuję za przypomnienie tych nazwisk- niech się ci odważni zmierzą z procesami cywilnymi przeciwko sobie od tych ludzi, których życie zawisło w próżni przez czekanie czy ta obwodnica będzie czy nie, wszystkie skargi są niezasadne, tylko zabierają czas...tych pięciu skazało się na społeczną śmierć własnymi rękami i własnymi decyzjami.

    • 12 9

    • z procesem cywilnym powinien liczyć się funkcjonariusz naskręt oraz jego redakcja

      Dziwię się że Ci ludzie na których co miesiac szczuje w swoich sponsorowanych wypocinach jeszcze go do sądu nie pozwali

      • 0 1

    • Ależ się podnieciłeś..... (1)

      • 1 3

      • jeżeli tyle tylko masz do powiedzenia to raczej milcz bo twój komentarz być może oddaje twój stan ale nic nie wiesz o tym, co się ze mną dzieje, miarkuj słowa w przestrzeni publicznej , zwłaszcza gdy jest mowa o poważnym problemie jaki dotyczy wielu tysięcy osób;

        • 1 0

    • zmieniła by życie wielu mieszkańców regionu na gorsze za duże pieniądze

      • 1 3

  • ... (4)

    Obwodnica Metropolitalna i Trasa Kaszubska tylko spotęgują te problemy wyrzucając cały ruch na obwodnicę w już dziś zakorkowanej okolicy Chwaszczyna i Wielkopolskiej
    są to drogi znikąd donikąd które jedyne co nam dadzą poza większymi korkami to dewastację Kaszub czyli miejsca w którym wypoczywamy
    co zrobić?
    - zainwestować w transport publiczny nowe składy kolejowe i autobusy wraz z liczniejszymi rozbudowanymi połączeniami
    - zbudować małe proste (i tanie!) obwodnice Chwaszczyna i Żukowa (4 ronda na drogach dojazdowych w każdym przypadku)
    - zbudować w Trójmieście ze dwie nowe drogi dojazdowe do obwodnicy możliwie wykorzystując już istniejącą infrastrukturę
    - wyremontować Wielkopolską, Kartuską oraz tę drogę przez Osowę
    - poszerzyć Spacerową, Malczewskiego/Sopocką (odcinek leśny)
    - połączyć Hutniczą z Obwodnicą na osi Północna Południowa
    - zbudować OPAT
    - połączyć Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną poza obszarem metropolii gdzieś w okolicach Czeczewa i nie nadawać tej trasie statusu ekspresówki!
    - ograniczyć prędkość na obwodnicy i ją egzekwować...

    • 28 7

    • nareszcie ktoś madry bo czytając tego durnia Przekręta można pomyśleć że już w kraju rozsądnych ludzi brakuje

      • 0 1

    • bzdury (2)

      • 3 3

      • (1)

        dla kogoś kto nie jeździ obwodnicą ani nie był na Wielkopolskiej ani w Chwaszczynie to na pewno...
        masz udziały w tych wielkich państwowych budowach że ich bronisz?

        • 4 1

        • Ja jeżdżę i zgadzam się, że to bzdury.

          • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane