• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Rozwiązanie proste i miarę tanie (1)

    Kilka odcinkowych pomiarów prędkości na całej długości obwodnicy i w godzinach szczytu ograniczenie do 100 km/h. Na długości całej obwodnicy pojedynczy kierowca straci 5 minut. Ile zyska? Mniej wypadków, koniec mojego ulubionego korku co się tworzy jak obwodnica zmienia się z 3 pasów do 2.. I może pozbędziemy się tych mistrzów kierownicy co trzymają się zderzaka, żeby zaoszczędzić 10 sekund, a potem przez niego połowa miasta traci godzinę...

    • 9 2

    • Wracaj do siebie na wieś jezdzić 100 km/h po polu !

      • 0 4

  • S7 (2)

    Panie naskret a jak pana info o otwarciu S7 do kiezmarka??

    • 14 1

    • Nie otwarcie S7 do Kieżmarska. Tylko otwarcie 1 pasa planowane w tym miesiacu. Ograniczenie do 70 Km/h

      • 2 0

    • Było napisane, że jak nie będzie problemów :)

      To jest budowa nawet redaktor nie poradzi

      • 4 3

  • Ruch lokalny (2)

    Trzeba dodać, że po drodze z Gdańska do Gdyni jak pryszcz na ... leży Grajdół, którego włodarze są słynni z tego, że budując ronda i inne szykany ograniczają przepustowość dla ruchu lokalnego, sami nie mając dostępu do Obwodnicy. Powoduje to zwiększony ruch dla jadących między Gdańskiem i Gdynią wylewający się na Obwodową. Gdyby Grajdół nie zablokował budowy trasy wzdłuż torów, zbywając nieruchomości zbudowane na rezerwie terenu i proponując budowę (na co ich nie stać) nierealnego tunelu, nie byłoby takich kłopotów na Obwodowej. Wiwat Polska lokalna Karnowskiego et consortes.

    • 6 3

    • Typowy tekst trolla przyspawanego mentalnie do fotela samochodu. (1)

      Ronda uspokajają ruch i paradoksalnie zwiększają przepustowość skrzyżowań.

      Ten Grajdół to Sopot - najbardziej atrakcyjne miejsce do zamieszkania w Trójmieście.

      Między Gdańskiem a Gdynią możesz wygodnie przemieszczać się inaczej niż samochodem. Sopot powinien pobierać opłaty za przejazd tranzytem wzdłuż Alei Niepodległości.

      Poprawa jakości taboru i zwiększenie częstotliwości SKM można osiągnąć za ułamek kosztów budowy kolejnej obwodnicy.

      Całe szczęście Sopot porzucił pomysł marnowania pieniędzy na tunel pod miastem.

      • 0 4

      • Typowy tekst trolla w krótkich spodenkach z plecaczkiem, przyspawanego mentalnie do SKMu i siodełka roweru

        Wiecznym studencikiem nie będziesz, żerującym na pracującym społeczeństwie, zaraz zaczną się te roszczeniowe teksty o darmowej komunikacji.
        W dorosłym życiu nie jeździ się tylko z piwkiem z biedry w plecaku między akademikiem we Wrzeszczu a Monciakiem.
        Czas dorosnąć i zrobić to prawo jazdy.

        • 4 1

  • Rozbudowa Zaludnienie Gdańsk Południe

    Problem jest taki, że Prezydent Gdańska zamiast inwestować w drogi szybkiego ruchu, to zezwala na stawianie bloku za blokiem. A co tam ... I tak mnie to nie dotyczy. A zbyt szybka prędkość jest powodem zbyt małej ilości patroli policji, ale trzeba przyznać, że kierowców z roku na rok mamy to lepszych.

    • 4 1

  • Tak zwani a-pacze

    robią korki po przeciwnej stronie robiąc fotki i filmy które są publikowane w raporcie Trójmiasta,więc portal ten przyczynia się w taki sposób do korków. Jest w sieci,film jak w Niemczech sobie poradzili w takiej sytuacji.Stał policjant z aparatem fotograficznym i robił zdjęcia gamoniom po przeciwnej stronie którzy bawili się w fotoreporterów. Pozdrowienia przysłane pocztą niewątpliwie bolały

    • 6 3

  • Mongolia

    Sytuacja z wtorku godzina 17,stoje w korku w kierunku Gdyni i spoglądam na pas przeciwny a na nim na lewym pasie błękitny Passat b5 siedzi na zderzaku chłopowi i mruga światłami żeby mu zjechał bo on się spieszy bardziej. Jak ruch jak w Paryżu na wsi i nie po pędzi bo się nie da... Odcinkowy pomiar prędkości zrobić w godzinach szczytu do 80km i będzie wolniej się jechać ale wszyscy szybciej dojdą do domu.

    • 8 1

  • tak bardzo potrzebna ale robcie po 3 pasy ! robcie na dzis a nie na wczoraj ! zlomu przybaywa !

    3 pasy na 3 pasy tylko tak nie 2 na 2 !

    • 4 0

  • (5)

    Jeśli mistrzowie prostej nie zrozumieją, że praw fizyki nie oszukają I siedzenie na zderzaku gwarantuje stłuczke, a od przewoźnikow wiecznie zepsutych ciężarówek nie zacznie się egzekwować opłat za expresowe odcholowanie, to utkniemy na tej obwodnicy na amen.

    • 209 10

    • jak amen w pacierzu nie miałeś(-aś) zderzenia ze słownikiem ortograficznym - wyHamowałaś(-eś) (3)

      • 8 12

      • ale on o holowaniu, a nie hamowaniu

        • 0 0

      • no człowieku, że Ty masz czas i energie na coś takiego, znaczenie to samo, czepialstwo lever hard ;) miłego dnia purysto językowy!

        • 1 1

      • stól

        Pysk

        • 3 8

    • i tak utkniemy więc w czym problem?

      • 1 2

  • Panie Naskręt

    Zgadzam się z Panem. Sam widuję tych rzeczoznawców przy pracy i w obecności policjantów. Jeszcze nie widziałem, aby któryś dostał mandat. Czy widział Pan nieoznakowany radiowóz w pracy na Obwodnicy?

    • 2 3

  • Soltys Glincza

    Zawsze znajdą się takie m*ndy, co zechcą zaistnieć, np. wspomniani w artykule pieniacze, skarżący o cokolwiek. Byle zaistnieć w lokalnej gazietce.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane