• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • ORUNIA ORUNIA ORUNIA - walcz o swoje (2)

    Mieszkancy

    • 2 0

    • ORUNIA - Kiedy Nowa Trakt Sw Wojciecha

      • 1 0

    • ORUNIA PROSI o ZWROT i ODBUDOWE Zlikwidowanej Linii Tramwajowej

      • 2 0

  • Trasa Polnoc - Poludnie tzw P-P. Dlaczego milczycie dlaczego nic nie piszecie (6)

    Trasa Polnoc - Poludnie P-P w latach 70 zostala zbudowana na Chelmie tylko w krodkim odcinku od Trasy W-Z do obecnego Hipermakietu TESCO - dalczego tej drogi dalej nie budujecie dlaczego otej drodze nic nie piszecie

    • 4 4

    • Juz nie przesadzaj (4)

      ta droga jest wykorzystywana w ciagu 2x2 od Słowackiego przez Rakoczego, Łostowicką do WZ.
      A teraz mają się zabrać za Bulońską.

      • 1 2

      • Ty masz mala wiedze (3)

        Trasa P - P w odcinku zostala zbudowana na Chelmie w latach 70 od Trasy W - Z tj Al Armi Krajowej do obecnego TESCO na Chelmie i konczy sie w kartoflach

        • 3 1

        • Zgodzę się, że brakuje tej trasy P-P (2)

          Ale można do niej wrócić dopiero po zrobieniu Małomiejskiej, bo w innym wypadku, będzie taki sam problem jak na Havla.
          Wszystko super dojeżdżamy do świętokrzyskiej i korek :(.

          A trasa by się przydała, dla mieszkańców Orunii Górnej, którzy teraz skracają sobie drogę przez Niepołomnicką i tam korkują osiedle. Do tego mogła by ta trasa trochę trakt odciążyć. Tak czy siak nic to nie pomoże bez zmian w centrum Gdańska.

          • 1 0

          • Malomiejska juz w latach 30 miala pojsc do ul Glebokiej na Dolnym Miescie

            Orazx Nowa Walowa tez tam miala pojsc to sa stare plany.
            Przedwojna zbudowali tylko ul Gleboka 4 pasmowa z tego Ringu

            • 2 0

          • Dalej nic nie wiesz

            Trasa P-P ma isc po ul Malomiejskiej do RONDA na skrzyzowaniu Swietorzyskiej i Havla
            Kiedys Trasa P - P miala Przciac Orunie Gorna kolo Kosciola ale zmieniono za AWS i pojdzie po Malomiejskiej i Swietokrzyskiej

            • 1 0

    • A po co dublować trasę "Ł", czyli Havla?

      • 0 1

  • OMT (4)

    Czekamy na budowę OMT!!!
    Ta obwodnica nie spełnia już swojej roli.

    GDDKiA- więcej odwagi:)
    Trzymamy kciuki

    • 38 11

    • (3)

      OTM- nie ma to jak dwupasmowa droga ekspresowa do Żukowa. Strata pieniędzy -
      Dołożyć trzeci pas do istniejącej obwodnicy i wykonać zjazdy bezkolizyjne na obecnych węzłach.

      • 5 11

      • Gdzie chcesz dołożyć ten trzeci pas np. na wysokości Osowy? (2)

        Skąd weźmiesz kasę na przebudowę wszystkich obiektów inżynieryjnych na węzłach,żeby mieć prześwit na 3 pasy? Wreszcie,z jakiej drogi będziemy korzystać w czasie przebudowy? Z helikopterów? Przemyśl,zanim coś napiszesz...

        • 8 4

        • (1)

          Też mi argument.
          Przebudowa obiektów inżynieryjnych i organizacja ruchu to nie problem - przykład węzeł na wysokości Auchana.
          Natomiast na pewno jest to tańsze, skuteczniejsze rozwiązanie niż budowa drogi do KTÓRA NIC NIE ZAŁATWIA.

          • 3 12

          • Nie problem

            Ot ciekawostka, bo ja widziałem miesiące wylewania pomyj w trakcie budowy.

            Ale na pewno parę usprawnień by się przydało.
            -Przebudowa węzła Słowackiego tak aby była możliwość wjechania z Obwodnicy na Słowackiego czyli poszerzenie mostu :(.
            - Całkowita przebudowa węzła na Chwaszczyńskiej na bezkolizyjny.

            Resztę jako tako da się jeszcze przeżyć.

            • 5 2

  • omt (3)

    Wierzę że OMT stanie się w końcu inwestycją realną i nie utonie w RDOS tak jak trasa kaszubska.

    • 4 8

    • (2)

      Klakier
      Ale powiedz proszę po co komu ta droga - utopione pieniądze na projekty, utrzymanie, realizację. Przecież Trójmiasto jej nie potrzebuje i nikt jej tu nie lobbuje.
      Natomiast zamysł jej budowy skutecznie wstrzymuje prace modernizacyjne istniejących dróg które akurat są potrzebne.

      • 7 3

      • Blady,a Ty wiesz,że budżet miasta na naprawę ulic i budżet Gdaki na obwodnice (1)

        ...to są dwie różne sprawy? OM (prawie/wcale) nie pobiegnie przez terytorium Gdańska ani Gdyni.

        • 2 4

        • Ok. Ale dalej nie wiem gdzie OMT ma prowadzić, co usprawnić.

          • 4 2

  • Wołga Power ! (1)

    • 0 0

    • wolga to bardzo bezpieczne auto

      bo duze, wygodne, nie to co trumny jak maluch, matiz, daewoo tico, vw up, fox , skoda citigo, audi a1, clio i inne badziewia. Tylko duzo blachy dookola = duze bezpieczenstwo. TO FIZYKA tworzy bezpieczenstwo przy zderzeniu masy z masa a nie dziadowska komercja i reklama ktora wrzeszczy aby kupowac coraz mniejsze za coraz wieksza kase.
      co by nie mowiec ale Rosjanie przynajmniej nie kitowali ze takie toczydelko jak kaszlak co ma 2,5m dlugosci i silnik 0,6 l jest samochodem rodzinnym...
      W Rosji wszystko zostalo zaprojektowane aby bylo toporne, duze, i dlugowieczne, bezpieczne. A koncerny zachodnie mysla dzis tylko jak nabic klienta w butelke oferujac mu toczydelka z silnikami od kosiarki za cene za ktora kiedys sie kupowalo auta typu opel omega z silnikami v6 3.0. Nawet Daimler nie umie dzis skonstruowac uczciwych solidnych mercedesow jak np W123, W140. Rzucane na rynek sa dziadowskie wynalazki z obliczonym terminem przydatnosci, 3 ,4 lata i masz lemingu kupowac nowe. Przyklad - 2.0 TDI... 1.9 TDI bylo wieczne, a 2.0 to jest nie tragedia, to zwykle wredne oszustwo od VW.

      • 2 0

  • OBWODNICA?

    Zwłaszcza dzisiaj odciążyła trójmiasto

    • 4 2

  • Może w końcu ruszy się coś z wiecznie zakorkowaną Spacerową? (6)

    maxikas

    • 8 3

    • Sposob na odkorkowanie ul SPACEROWEJ (2)

      1) Zrobic rondo i polaczyc w Oliwie Ul. Opata Jacka Rybickiego i ul Wita Stwosza
      2) 4 pasmowa ul Wita Stwosza i 4 pasmowa al Wojska Polskiego sa puste i niewykozystana bo sa slepe
      3) Zrobioc rondo na Al Grunwaldzkiej i na Al Wojska Polskiego
      4) Zrobic Nowy Most nad torami
      5) Polaczyc Al Wojska Polskiego z Al Jana Pawla II na Zaspie
      6) Zrobic 4 pasmowa ul Czrny Dwor/ Droga zielona od Al Jana Pawla II do Al Generla J. Halera - ijest piekny wyjazd zarowno na Warszawe/Krakow jak i na Lodz/Katowice

      • 3 3

      • Sposob na odkorkowanie ul SPACEROWEJ 2 (1)

        - wyciąć las oliwski, żeby poszerzyć spacerową do co najmniej 4 pasów (po co nam ta kupa zielska w mieście)
        - wyburzyć połowę oliwy (to i tak rudery i starocie) - żeby Rybińskiego zrobić 6 pasmową, bezkolizyjną z estakadą nad grunwaldzką
        - może uda się zachować park oliwski, ale koniecznie 10 metrowe ekrany akustyczne

        - oliwiaków ze zburzonych domów wyprowadzić na osowe, każdy kupi 2-3 auta i będziemy piknie stać w korku na sześcio- zamiast jednopasmówce

        • 3 6

        • Spacerowa bedzie 4 pasmowa i tunelem wyjdzie na Droge Zielona na wprost Nowej Hali Sportowo - Widowiskowej na Zabiance

          • 2 0

    • Borusewicz niech ja odkorkuje

      • 0 0

    • Spacerowa będzie się korkować, dopóki nie powstanie tunel pod Pachołkiem i Nowa Kielnenska

      Spacerową korkują nie "tylko jeden pas", czy "ofermy jadące 50", lecz z jednej strony tragicznie wąska i zniszczona Kielneńska, niezdolna obsłużyć ruch na przedmieścia,a z drugiej - Oliwa do skrzyżowania z Grunwaldzką. Jedynym "doraźnym" rozwiązaniem było by "zaślepić" Rynek Oliwski i zlikwidować skrzyżowanie przy parku (zrobić tam elegancki bulwar i deptak, a ruch samochodowy wpuścic w Wita Stwosza),a przebudować ul. Czyżewskiego do Drogi Zielonej... Ale już sobie wyobrażam te protesty!

      • 3 3

    • Korki na Spacerowej mogą zmniejszyć się po zbudowaniu PKM

      i refleksji mieszkańców Osowej na temat sensu mieszkania za lasem i kupowaniu kolejnego samochodu.

      • 6 0

  • (1)

    Chciałym wiedzieć czy na Obwodnicy Południowej taki pofalowany asfalt był w planach czy to jakiś nowy polski pomysł?

    • 6 1

    • Polska Gospodarka i Polska Jakosc to wszystko co nowe zaraz musi byc stare zepsute polamane osmarkane oplute

      Korupcja Pozera Ten Kraj

      • 1 1

  • Obwodnice na obżeżach - TAK! Autostrady w centrum miasta zabijające tkankę miejsską - NIE! (1)

    Wysłać tych wszystkich geniuszy z biur planowania rozwoju miasta i ZDiZetów na szkolenia, wysłać do Europy zachodniej, niech popatrzą jak wielkie aglomeracje żyją bez korków! Można, tylko trzeba się uczyć, niestety nasi inżynierowie ruchu zatrzymali się na teoriach z lat 20 i 30tych zeszłego wieku!

    • 19 6

    • OBRZEŻACH

      • 2 0

  • Obwodnica Trójmiast ajest wspaniała. Ciągle zatkana, wystarczy kolizja albo zepsute auto i wszystko stoi na wiele kilometrów. Nie ma tablic informacyjnych w razie zatoru, a jak podada śnieg to armagedon pełną gębą.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane