- 1 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (108 opinii)
- 2 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (119 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (217 opinii)
- 4 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (66 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (151 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (102 opinie)
Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?
Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.
Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.
W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.
- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.
Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).
Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.
Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.
Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.
To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.
Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.
- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.
Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica - południowa obwodnica - Trasa Sucharskiego - tunel pod Martwą Wisłą - Droga Zielona - Nowa Spacerowa .
Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego .
Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego - Wałów Jagiellońskich - Okopowej - Podwala Przedmiejskiego - Nowej Wałowej.
- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego - uważa Berendt.
Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.
- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Miejsca
Opinie (183) 2 zablokowane
-
2013-03-19 08:06
kolejny przykład potrzeby poważnej dyskusji nad reorientacją polityki transportowej miasta (3)
pierwszą kwestią do rozstrzygnięcia jest dylemat: czy miasto ma być głównie (wyłącznie) dla chcących korzystać z samochodu, czy miasto ma być po prostu dla ludzi. Drugą: czy jedyną poważnie braną alternatywą samochodu ma być transport publiczny.
Trzecią: jak uwzględniać przy planowaniu miasta potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu osób chcących poruszać się pieszo na krótkie odległości, rowerem na średnie (do 7 km - tj. ca 20 min jazdy) a na dłuższe ich kombinacją z transportem publicznym.- 6 2
-
2013-03-19 08:35
Ja przestałem "poruszać" się pieszo (2)
na krótkich dystansach jak mi na chodniku zrobili wijącą się ściężkę rowerową, która przechodzi kilka razy z jednej strony na drugą i teraz mam kilka przjeść dla pieszych przez "brązowy" trakt na 300m. O tym, ze w kilku miejscach chodnik przez ścieżke zrobił się szeroki na jedną osoba nie wspomnę ;-)
- 5 2
-
2013-03-19 09:29
czyżbyś przesiadł się na wózek inwalidzki i inni tobą poruszają?
naprawdę nie poruszasz się pieszo, nawet po mieszkaniu? Samochodzik trzymasz pod pokojem stołowym czy kuchnią z aneksem jadalnym?
- 3 0
-
2013-03-19 09:08
bo odwrotnie niż przyjęte na Zachodzie Gdańsk buduje drogi rowerowe kosztem chodników a nie jezdni
święta krowa brg - Przepustowość jest nie do ruszenia przez beton partyjny- 4 1
-
2013-03-19 09:10
ORUNIA dzielnica zapomniana przez wszystkie wladze
Orunia zabrali nam tramwaj i nie od dali
Trakt Sw Wojciech od 67 lat czeka na przebudowe i nic
Slamsy obiecali rozebrac to zawiesili zielone tablice na te smirdzace ruiny - zabytki smierdzace smrodem i walace sie- 7 1
-
2013-03-19 09:06
wypicie szklanki wody jest sposobem na ugaszenie pragnienia ?
odkrywcze stwierdzenie z tymi obwodnicami.
- 1 1
-
2013-03-19 08:57
Spokojnie!!!
Zanim by ja zaczeli robic to stwierdza ze nie potrzeba bo paliwo bedzie tak drogie ze nie bedzie sensu!!!
- 0 1
-
2013-03-19 07:42
Obwodnice guzik pomogą jak będą płatne! Via Toll to jeden z najgłupszych pomysłów rządu... (1)
- 3 9
-
2013-03-19 08:49
raczej najlepszych
- co im tyle kasy przyniesie ?
- 7 0
-
2013-03-19 08:25
ORUNIA - Kiedy Nowa Trakt Sw Wojciecha
Trakt Sw Wojciecha czeka na przebudowe
- 6 0
-
2013-03-19 08:24
Srodki masowego przekazu nawet nie wiedza gdzie juz zostal zbudowany odcinek Trasy P - P
- 2 0
-
2013-03-19 08:11
TRASA P-P to porazka wladzy i prasy
Pisza o Drodze Zielonej
Pisza o Drodze Czerwonej
Nic nie pisza o Trasie Polnoc - Poludznie o Trasie P - P
Trasa P - P w budowie od 1946 roku- 1 2
-
2013-03-19 08:02
czy ten OPAT to jakis nowy ,polski,katabas abstynent duchowny ?
- 4 9
-
2013-03-19 07:59
Trakt Sw Wojciecha t wielka kompromitacja wladz gminy miasta powiatu i wojewodztawa (1)
Zadamy natychmiast od wladzy lokalnej:
Prezyzydent Gdanska
Marszalek Pomorski
Wojewoda Pomorski
przystapienia do gruntownej przebudowy Traktu Sw Wojciecha
oraz
przywrocenia zlikwidowanej linii tramwajowej na ORUNIE- 10 3
-
2013-03-19 08:02
67 lat temu obiecali to zrobic i nic nierobia
wladza do roboty bo lud czeka na wasze decyzje
wladzo obudz ten lud by ciebie lud obudzil- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.