• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 32 do 76 mln zł za Rower Metropolitalny

Kamil Gołębiowski
7 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo. Moment otwarcia ofert w przetargu na Mevo.

Do przetargu stanęły trzy podmioty. Najkorzystniejsza cenowo oferta należy do konsorcjum spółek Full Speed, Telfourth i Liber Bike z Irlandii (32,6 mln zł), druga do firmy NB Tricity (40,3 mln zł), a trzecia do konsorcjum Egis Bike, Home Port i BikeU (76,7 mln zł). Jednak o wyborze nie decyduje wyłącznie cena, ale także liczba rowerów, głównie pojazdów elektrycznych - a tych najwięcej oferuje NB Tricity. System zostanie uruchomiony częściowo jesienią.



W przetargu na Mevo wpłynęły trzy oferty na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy:

  1. Konsorcjum firm Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd. z Dublina, które zaproponowało cenę 32 mln 563 tys. zł. Konsorcjum oferuje 5000 rowerów, z czego 500 szt. elektrycznych.
  2. Nextbike poprzez spółkę NB Tricity zaoferował za kwotę 40 mln 272 tys. zł w sumie 4080 rowerów i wszystkie elektryczne.
  3. Konsorcjum Egis Bike Polska, Homeport Praga, i BikeU zaproponowało 3900 rowerów, w tym 100 proc. pojazdów elektrycznych. Wartość oferty wynosi 76 mln 675 tys. zł


Każda firma postawiła na co innego (cena, liczba rowerów elektrycznych, całkowita liczba rowerów). W efekcie największą liczbę punktów zgarnęła spółka-córka Nextbike utworzona do udziału w tym przetargu. Ta oferta obejmuje 100% floty ze wspomaganiem elektrycznym. Jeśli zostanie faktycznie zatwierdzona, to taki system może okazać się hitem, który z nawiązką zrekompensuje wprowadzone opłaty abonamentowe. Wyzwaniem jest, by rowery działały a akumulatory były sprawnie wymieniane. Nastawiam się na naprawdę duży eksperyment, ale warto trzymać kciuki - komentuje na gorąco Roger Jackowski z kampanii Rowerowa Metropolia
efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii. efekt obliczeń dokonanych na gorąco przez Rogera Jackowskiego z Rowerowej Metropolii.
Na sfinansowanie tego zadania przeznaczyliśmy 56 mln zł - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik projektu ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty. Ich analiza potrwa około dwóch tygodni.
O wyborze zwycięzcy zadecyduje:
  • cena (60 proc.)
  • liczba rowerów elektrycznych (35 proc.)
  • zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu (5 proc.)


Liczba rowerów elektrycznych musi stanowić przynajmniej 10 proc. całościowej liczby pojazdów, a tych musi być minimum 3866. Dwa podmioty zadeklarowały, że rowery elektryczne będą stanowiły 100 proc. ich floty. Gdyby tak się stało byłby to pionierski system nie tylko na skalę Polski.

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze 30 proc. rowerów pojawią się jesienią tego roku. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku.

Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019. Prace nad stworzeniem systemu Roweru Metropolitalnego dla Wybrzeża rozpoczęły się już w 2014 roku. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to pierwszy etap "Mevo" zostanie zrealizowany jeszcze w tym roku, a następny w pierwszych miesiącach 2019.
Nie wszyscy byli jednak zadowoleni z założeń projektu. Przypomnijmy. Aktywiści kampanii Rowerowa Metropolia krytykowali brak bezpłatnych minut. Ich zdaniem ustalona cena usługi wciąż jest zbyt wysoka, nie spodobał im się również brak dodatkowych zniżek dla posiadaczy biletów okresowych komunikacji publicznej oraz opóźnienia w pracach nad wprowadzeniem Biletu Metropolitalnego. Ostrożnie podchodzili też do systemu składającego się w całości z rowerów wspomaganych elektrycznie.

Niedawno analizowaliśmy na ile cena poruszania się Mevo będzie faktycznie korzystna,
w porównaniu z innymi rodzajami mobilności w Trójmieście. Porównaliśmy też koszty na tle innych systemów roweru publicznego w Polsce

W międzyczasie firma Nextbike złożyła odwołanie od warunków przetargu., które wycofała dosłownie na godzinę przed posiedzeniem Krajowej Izby Odwoławczej nie informując o przyczynie swojej decyzji. Firma chciała domagać się, aby wszystkie rowery musiały mieć obowiązkowo komputery pokładowe i klawiaturę. Obecnie komputer z klawiaturą jest dla oferenta opcjonalny. Rowery mają być wypożyczane głównie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Rzekomą konieczność posiadania internetu oraz smartfona do wypożyczenia roweru krytykowali z kolei niektórzy seniorzy skupieni dookoła Przewodniczącego Rady Dzielnicy Śródmieście. Jednak jak się okazuje, niepotrzebnie.

Rower będzie można wypożyczyć nie tylko za pomocą smartfona, ale także karty bezstykowej, na przykład Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, karty kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna - wyjaśnia Grzegorz Krajewski z Urzędu Miasta Gdańska, reprezentujący komisję przetargową - Dla identyfikacji konieczna będzie jedynie rejestracja przez internet. Każdy, kto będzie miał z tym kłopot, będzie mógł otrzymać pomoc pracowników Centrum Kontaktu. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład Kartę Mieszkańca, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę. Ponadto rowery elektryczne w systemie mają właśnie seniorom ułatwić korzystanie z roweru.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (324) 7 zablokowanych

  • (11)

    Brac nextbike'a. Oferują wszystkie rowery elektryczne. Nie jesteśmy Warszawą płaska jak patelnia, tutaj przeważnie góry i doliny.

    • 19 13

    • (2)

      to możesz jeździć hulajnogą

      • 5 0

      • (1)

        hulajnogą pod górę ?

        • 1 2

        • Nie.

          Kategorycznie, tylko i wyłącznie z góry.

          • 0 0

    • (1)

      Biorąc pod uwagę wszystkie kryteria (cena, liczbę rowerów i udział rowerów elektrycznych) najlepszą ofertę złożył Nextbike.

      • 4 1

      • Szkoda że m.in. polskie konsorcjum zaoferowało

        dwukrotnie wyższą cenę. Ale rozumiem, w Polsce duże zarobki, to i kwota duża... a nie zaraz...

        • 0 0

    • (1)

      A ty myślisz, że na rowerze elektrycznym nie trzeba pedalowac? Elektryka, to tylko wspomaganie. Bez pedalowania tylko z górki.

      • 1 2

      • Wiem ale lżej pokonywać wzniesienia ze wspomaganiem niż bez. Życie trzeba sobie ułatwiać.

        • 3 1

    • ja kibicuje nextbike (bo można będzie korzystać w innych miastach) (2)

      ale pomysł ze 100% elektrykami to bezsens

      mam pytanie praktyczne - o ile jest taki rower cięższy?

      bo ja nie chcę być wożonym, ale nie chcę tez używać jakiegoś roweru treningowego dla atletów...

      • 3 1

      • za 200zł kupisz sobie odpowiedni do Twoich potrzeb rower... (1)

        Rower metropolitalny ma być alternatywą dla KOMUNIKACJI a nie alternatywą centrum fitness

        • 6 2

        • kolejny głupek nie rozumie po polsku

          właśnie ciężki rower jest substytutem fitness jeśli pedałujesz lub robi z ciebie grubasa jeśli nie

          kto powiedział, ze masz być jedynie wożony?

          • 1 2

    • A jak ktos chce pojezdzic to ma obowiazkowo wozic akumulatory?

      • 0 0

  • policzcie (9)

    Wychodzi około 10.000 zł za jeden rower
    sami oceńcie czy to dużo .
    A i trzeba będzie płacić za minuty

    • 28 4

    • Łosiu a serwis i obsługa przez 6 długich lat? (2)

      • 4 8

      • 78 miesiecy to nawet więcej niż 6 lat

        • 0 2

      • serwis i obsługa osobno

        NEXTBIKE podaje np. koszt 4 729 842,00 zł, co daje niecałe 15 zł miesięcznie za rower

        • 1 0

    • (2)

      A stacje rowerowe?

      • 4 0

      • (1)

        Nie będzie żadnych stacji rowerowych.

        • 1 2

        • Ryśki na swoich rejonach będą stali i pilowali za browara :) U nas panie, "parkingowych" z wieloletnim doświadczeniem pełno :)

          • 2 1

    • (1)

      Jak za elektryki to normalna cena.

      • 1 2

      • Ale ja nie kupuję tylko wypożyczam

        • 0 0

    • 8711 zł za rower

      przy wyborze NEXTBIKE

      • 1 0

  • Brawo! (2)

    Robić, robić, czekam z niecierpliwością.
    Matko, jak się namnoży nagle rowerzystów na ulicach miast.
    Samochodziarze - szykujcie maść na ból sami wiecie czego!

    • 16 14

    • A najwięcej w grudniu po południu

      Tysiące, setki tysięcy.

      • 1 1

    • Na ulicach?

      Fajnie by było, gdyby rzeczywiście pojawili się na ulicach, ale niestety, jestem więcej niż pewna, że znowu będą rozbijać się głównie na chodnikach.

      • 1 0

  • Haha...albo rower będzie kosztował 1000 albo 2000 tysiące:) (1)

    Grunt to dobry plan biznesowy:) Jednak u nas nie może być normalnie:) Idąc do sklepu po chleb nie zastanawiam się czy będzie ALBO ALBO.... tylko widzimy cenę.... i chyba w takich projektach powinna być cena "konkretna" a nie albo albo.... Ale wiem wiem.... trzeba podładować konta wszelkiej masci znajomym.... więc 32 można włożyć między bajki a przygotować się na ciut wyżej niż 76.....czyli 120:) Ale fantazję mają trójmiejscy urzędnicy:) Nic tylko dostać tam prace:)

    • 7 9

    • Nie widziałem jeszcze roweru za 2000tysięcy...

      To można kupić lamborgini za taki rower

      • 3 0

  • 1. Jak będą przekazywane rowery między użytkownikami? (6)

    2. W jaki sposób będą sprawdzane rowery i ich stan techniczny,
    po użytkowniku i przed przekazaniem nowemu użytkownikowi?
    3. Kto będzie określał stan techniczny rowerów po i przed przekazaniem?
    4. Czy będą protokoły przekazania?
    5. Czy użytkownik roweru będzie brał na siebie całą odpowiedzialność za ewentualne niedopatrzenia przy spowodowaniu przypadkowej kolizji po przekazaniu roweru?
    6. A jeśli ktoś się nie dopatrzy złego stanu roweru i weżmie w uzytkowanie rower, potem spowoduje kolizje, to kto będzie pokrywał koszty ewentualnych skutków wypadków i leczenia?
    7. Czy warunkiem użytkowania bedzie posiadanie ubezpieczenia?
    8. Czy wypozyczane rowery będą objęte ubezpieczeniem, jesli tak, to do jakiej kwoty, sumy ubezpieczenia?

    • 24 10

    • Dobrze napisane...

      I dlatego, dla wlasnego spokoju nie bede korzystal z tego systemu.

      • 2 6

    • Wystarczy zobaczyć jak to działa w innych miastach...

      • 10 0

    • (1)

      Może ty już lepiej nie zadawaj pytań i korzystaj ze swojego roweru.
      Wyobraź sobie że w trojmiescie działa na podobnej zasadzie wypozyczalnia aut i wypozyczajacy płaci tylko za ewentualne mandaty za wykroczenia.
      A ty masz problem z rowerem.

      • 3 4

      • prawdopodobnie nigdy w dzieciństwie nie pozyczales roweru teraz pewnie tez jeszcze nie masz wlasnego :)

        • 0 0

    • Kto zaplaci za kolizje.

      No człowieku. Jak spowodujesz wypadek to kto ma płacić?
      Jak Ci koło odpadnie albo pedał odleci w trakcie jazdy to wiadomo że będziesz mógł się starać o odszkodowanie. Rowery na pewno będą ubezpieczone. Od kradzieży i zniszczenia. Ale jak umyślnie uszkodzisz rower to będziesz płacił. Tak samo jeżeli dojdzie do kolizji z twojej winy.

      • 0 0

    • Bo idiota normalnie.

      Przejedź się do Warszawy i wypożycz Veturilo.

      • 0 0

  • 5000 rowerów czy lepiej mniej czyli 4080 elektrycznych. (1)

    Różnica jest spora

    • 9 0

    • Oczywiście ze lepiej 4080 100% elektrycznych.

      • 7 8

  • Tylko elektryki i tylko Nextbike. Firma ma największe doświadczenie w polskich miastach, a ich elektryki w Warszawie są rozchwytywane, choć wypożyczenie jest znacznie droższe niż zwykłych rowerów.

    • 2 14

  • te pieniądze powinny być przekazane na kościół, a nie jakieś lewackie pomysły. (3)

    np na większe i głośniejsze dzwony kościelne, żeby ludzie słyszeli że czas iść na msze!

    • 15 26

    • (1)

      tylko lewak mógł to napisać ;)

      • 6 3

      • ***o burze trzeba umieć robić.

        • 0 0

    • zgoda buduje

      Wierni powinni móc wchodzić do kościoła z rowerem i tam dzwonić.

      • 0 0

  • Powinni za to wybudowac sciezki rowerowe. A jak ktos ma chcec zarobic to niech wyklada kase i zarabia. (3)

    Po co miasto do tego sie miesza?

    • 24 5

    • Po co miasto miesza się do komunikacji publicznej?? wszyscy zdrowi w rodzinie? (1)

      • 2 5

      • To jeszcze niech miesza sie do wózków dzieciecych

        • 3 2

    • Jak to po co?! Żeby swoi mogli zarobić :)

      • 2 0

  • Czy te rowery maja polise OC? (3)

    • 13 9

    • Nie muszą

      • 3 1

    • (1)

      Polise OC ma czlowiek.

      • 6 0

      • Pokarz mi człowieka z polisą oc?

        Polisa oc może być na pojazd. Rower nie musi mieć.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane