• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 48 do 84 mln zł za elektryfikację PKM i nowy przystanek

Michał Brancewicz
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Trzy z 11 ofert mieszczą się w budżecie na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Rozstrzał cenowy jest duży - od 48,8 do 84,2 mln zł. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań.



W poniedziałek, 22 lutego, otwarto koperty z ofertami na modernizację i rozbudowę trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej.

Inwestycja obejmie elektryfikację całego tego odcinka oraz budowę przystanku PKM Gdańsk Firoga, który powstanie między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

11 ofert na elektryfikację i budowę przystanku:

  1. Torpol - 48,850 mln zł
  2. Zakład Robót Komunikacyjnych Dom - 56,136 mln zł
  3. Colas Rail Polska - 62,373 mln zł
  4. Torhamer i Zakład Budownictwa Kolejowego Radom - 68,063 mln zł
  5. ZUE - 69,117 mln zł
  6. Roverpol - 69,958 mln zł
  7. Strabag - 72,450 mln zł
  8. Intop - 74,410 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol - 76,714 mln zł
  10. Mosty Gdynia - 81,585 mln zł
  11. Trakcja SA - 84,195 mln zł.


Jak oceniasz jakość usług kolejowych na Pomorzu

Spółka PKM zarezerwowała na zadania podstawowe 67,869 mln zł, co oznacza, że trzy oferty mieszczą się w budżecie.

Inwestycja może zostać rozszerzona o budowę dodatkowych rozjazdów na przystanku Firoga oraz stacji Gdańsk Rębiechowo. W tym przypadku budżet PKM wyniósł 9,828 mln zł. Wszystkie firmy biorące udział w postępowaniu oszacowały wyżej ten element przedsięwzięcia.

Wybrany wykonawca będzie miał 18 miesięcy na realizację od dnia podpisania umowy.

297 mln zł na elektryczne pociągi



Po elektryfikacji pociągi będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Obecnie po trasie PKM kursują wyłącznie pociągi spalinowe. Elektryfikacja sprawi, że będą mogły tam jeździć pojazdy elektryczne. W planach przetargowych urzędu marszałkowskiego na ten rok jest zakup dwóch nowych pociągów z opcją rozszerzenia zamówienia do 14 sztuk. Szacowany koszt zakupu to 297 mln zł.

Bajpas kartuski do końca 2022 roku



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.

Od dwóch miesięcy trwają prace projektowe poprzedzające odbudowę 1,5-kilometrowego odcinka PKM między Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki. Wykonawcą jest firma Torhamer, która za realizację zainkasuje 43,25 mln zł. Prace potrwają do końca 2022 r.

Z kolei konsorcjum Rajbud i Torhamer zmodernizuje 16 km istniejącej linii Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz. Warte 91 mln zł roboty sfinansuje PKP PLK. Prace potrwają do listopada 2022 r.

Opinie (91)

  • Pkm (1)

    Dajcie lepiej prezesowi Pkm 100 tys zl mcznie wynagrodzenia zamiast 50 tys.Prokurentowi także zamiast 20 tys zł. Wszystkim z Pkm dajcie podwyżki zamiast elektryfikacji.

    • 12 0

    • i postawcie pomnik Aleksandrze D.

      • 0 0

  • A co z planowanym kiedyś przystankiem Osowa Północ?

    • 0 0

  • Ile z tego to koszt materiałów

    i robocizny a ile całkowicie zbędnych ekspertyz, badań, opracowań, analiz, et cetera et cetera.

    • 0 0

  • Największą głupotą tej inwestycji, było to że tej linii od razu nie zelektryfikowano. (21)

    Używane szynobusy hałasują jak F-16 podczas startu, są za małe na linie aglomeracyjne, smrodzą, a do tego nie nadają się koncepcyjnie do obsługiwania takich tras. Są po prostu dobre do tras typu Gdynia -Hel, czy Gdynia -Chojnice, ale nie na ruch aglomeracyjny. Na PKM lepiej się sprawdzi nawet stary EN57 niż te żenujące PESY.
    Po drugie, kolejny przystanek, to też nieporozumienie. Na prawdę nie wiem komu i do czego on jest potrzebny...

    • 75 61

    • Teoretycznie to może masz rację...

      Ale praktycznie: dzięki technicznie absurdalnej decyzji zastosowania trakcji spalinowej i obecnej konieczności elektryfikacji będziemy mieli reaktywację linii kokoszkowskiej, oraz elektryfikację linii 201. To jest tak jak z aborcją: zaostrzenie prawa poskutkowało zmianą poglądów większości społeczeństwa. Czyli krok wstecz umożliwia trzy kroki w przód.

      • 0 0

    • Przystanek Firoga jest lobbowany przez Intel (3)

      tuż obok jest kampus i 5 (w niedalekiej przyszłości 6) sporych biurowców gdzie pracują i dojeżdżają do pracy tysiące ludzi. Tak przynajmniej było jeszcze rok temu, przez covidem

      • 17 4

      • bez przesady z tymi tysiącami (1)

        z lotniska mają 5 min drogi piechotą i darmowy autobus

        • 13 5

        • No to większość zamiast tych 5 minut (pieszo raczej 10-15) i fatygi przesiadkowej pozostanie przy samochodzie

          • 5 0

      • Oby ten przystanek nigdy nie powstał.

        Intel niech sobie dowozi ludzi z lotniska, mają swój busik więc jaki to problem? Pociąg to nie jest tramwaj żeby go zatrzymywać z byle powodu. Już teraz jest zbyt długi czas jazdy i raczej powinno się dążyć do przyspieszenia poprzez brak zbędnych zatrzymań. To co ludzi przyciąga do kolei to szybkość podróży a nie gęstość przystanków. Jakby pasażerowie chcieli przystanków co kilkaset metrów to by autobusem jechali.

        • 20 9

    • W okolicę tego przystanku dojeżdża 2 tys. ludzi do pracy

      Przynajmniej część skorzysta z kolejki.

      • 1 0

    • Nie kumasz systemu transz unijnej kasy

      marszałkowie Kozłowski i Struk i ich ekipa naprawdę analizowali temat, a przeciwnikiem ich był poprzedni prezydent Gdańska, który forsował jakieś tramwaje dalekobieżne :)

      • 4 0

    • (1)

      Dokładnie, Najpierw zbudowali niezelektryfikowane trasy aby jednak po kilku latach wydać kilkadziesąt mln na elektryfikacje. Nie mozna było od razu ?

      • 14 15

      • Nie, nie mozna bylo, bo nie bylo na to pieniedzy.

        • 8 7

    • (2)

      Tia, łatwo się krytykuje. Kasy misiu nie było. I tyle, żaden spisek.

      Poza tym zelektryfikowałbyś odcinek do "skrzyżowania" w Osowej i co? Zmiana lokomotywy na lotnisku?

      • 26 4

      • (1)

        a teraz co? będziesz zmieniał lokomotywę w Osowej? Nie ma nawet decyzji PKP kiedy będą elektryfikować odcinek do Gdyni Głównej - równie dobrze będzie można poczekać kilka lat gdy zaczną od Maksymilianowa.

        • 2 13

        • ale bedzie do Kartuz i reszty, coż najwyzej do Gdyni jak do jakiejś wiochy tylko spalinowe

          • 2 1

    • Największą głupotą jest jak się komentuje bez wiedzy na dany temat... (2)

      Wiele razy także na tym portalu było wyjaśnione, że elektryfikacja samej PKM bez linii Gdynia - Kościerzyna (należącej do PKP) byłaby bez sensu, bo muszą one zostać jednocześnie zelektryfikowane, aby mogły być obsługiwane taborem elektrycznym. Inaczej pociągi elektryczne mogłyby dojeżdżać tylko do lotniska i co dalej???
      A że państwowa PKP miele takie projekty dłużej niż samorządowa PKM, to linia PKM powstała tymczasowo jako spalinowa, do czasu, kiedy PKP w końcu zdecydują, żeby swoją linię też zelektryfikować.
      I wszystko w temacie!

      • 28 4

      • wiele razy mówiono że budowa ślepych torów nie ma sensu tymczasem modernizujący skrzyżowania montują je w ulicy by potem nie rozwalać jej na nowo.

        • 1 1

      • wynika z tego że PKM nie umie się dogadać z PKP - oni nie mają planów elektryfikacji to my także! Takie rzeczy tylko w Polsce.

        • 5 17

    • Tyle lat, a tym dalej trzeba tłumaczyć... (3)

      1) Z pustego i Salomon nie naleje, kto miał dać na to pieniądze?, 2) Tory należące do PKM kończą się w Rębiechowie, reszta to niezelektryfikowana linia należąca do pkp plk. chciałbym się dowiedzieć, co miałaby wnieść elektryfikacja linii tylko do Rębiechowa - jako że PLK wtedy nie było gotowe przeprowadzić elektryfikacji swojej części.

      • 20 1

      • (2)

        rozumiem że wtedy nie mogli się dogadać na elektryfikację odcinka z Gdyni do Osowy lecz teraz już tak. Kiedy PKP zrobi elektryfikację swojego odcinka?

        • 5 1

        • pkp plk szykuje modernizację linii na dużo dłuższym odcinku, od Maksymilianowa do Gdyni. (1)

          Dla odcinka Somonino - Osowa przetarg ogłoszą w połowie 2021, ukończenie w połowie 2025. PKM ma się dogadywać z PLK, żeby harmonogram ułożyć pod ukończenie odcinka Rębiechowo-Osowa w podobnym czasie jak ukończenie elektryfikacji PKM, czyli do końca 2023 roku.

          • 9 0

          • a jaka pewność że zmieszczą się w harmonogramie i co ważne czy będą oferty odpowiadające funduszom?

            • 0 6

    • największą głupotą jest, że nie trzeba elektryfikować tylko zastosować zasobnikowe zespoły (1)

      tak jak w Austrii (zamówione 300 szt.), Niemczech i Holandii. Tam już niczego nie elektryfikuje

      • 1 18

      • Polecam poczytać wykonane studium takiego wariantu.

        Jeśli ktoś lubi eksperymentować z niedopracowanymi technologiami i ma na to pieniądze, to spoko. Bo okazuje się, że: "Na przykładzie wykonanego studium można
        stwierdzić, że zastosowanie elektrycznych zasobnikowych jednostek trakcyjnych jest możliwe dla niezelektryfikowanych odcinków o długości 15 - 20 km w warunkach miejskich i na liniach o charakterze górskim." - na nasze: "zapomnij, że dojedziesz do Kartuz".
        Oraz: "Konieczne są dalsze badania w celu znalezienia
        najbardziej efektywnych rozwiązań. Jednym z zagadnień do przyszłych analiz są trudności w seryjnej produkcji pojazdów, które wynikają z doboru optymalnego zasobnika do każdego przypadku trasy. Dodatkowym zagadnieniem nie ujętym w analizie jest wpływ
        niskiej temperatury na zmniejszenie pojemności akumulatorów.". Czyli na nasze: "będzie drogo i zawodnie, bo nie ma gotowych, sprawdzonych rozwiązań".

        • 28 0

  • (8)

    Niezła rozbieżność cenowa. Kto zgadnie z czego na prawdę wynika?

    • 42 4

    • przeciez do tej stacji Firoga nie ma nawet jak dojść (2)

      • 6 3

      • A to ciekawe, że nie ma jak dojść. Ale skąd? Z Gdyni czy ze Słupska?

        • 0 0

      • To jest rolą miasta

        Jak budowano PKM, to zadaniem miasta było zbudowanie dojść, dojazdów, parkingów, pętli... tu powinno być tak samo.

        • 9 0

    • .... (1)

      Wykonawca, który złożył najniższą ofertę, realizuje obecnie po sąsiedzku przebudowę LK 227 wraz ze stacją Gdańsk Zaspa Towarowa. Stąd na pewno jest w stanie pewne rzeczy wykonać taniej.

      • 22 1

      • Co nie zmienia faktu, że zakres robót pkp plk jest okrojony. Wcześniejsze ceny też były wyższe.

        • 0 1

    • Dodatkowym smaczkiem jest (1)

      Bajpas, nie wykluczone, że tymczasowy, który umożliwia modernizacje za 60mln kosztuje 40mln. A wystarczyło odrazu wybudować zelektryfikowaną. Bajpas niebyłby potrzebny.

      • 1 10

      • bajpas jest z powodu remontu linii PLK. Gdyby nie on to przez 2 lata byłoby zero pociągów.

        • 1 0

    • Z tego, że pkp plk okroiła roboty, bo pierwsze próby rozstrzygnięcia przetargu się nie udawały (zbyt drogo), a PKM zostawiła stare wysokie wymagania tak, aby projekt był kompatybilny ze starym zakresem PLK. Tak obstawiam - niech mnie ktoś poprawi, jeżeli się mylę.

      • 2 10

  • Urząd marszałkowski, (3)

    chciałby ,żeby zrobić z Trójmiasta metropolię,ale dbają jedynie o Gdańsk.Nie inaczej będzie oost factum.Komu jest potrzebna stacja Firoga,czyżby na trasie PKMki nie było potrzebniejszych przystanków.Myślenie urzędu jest takie,żeby wydać jak najwięcej w Gdańsku z funduszy wojewódzkich.

    • 16 8

    • Urząd Marszałkowski dba o region (2)

      Gdańsk bez PKM by sobie poradził. Kaszubom jest to bardziej potrzebne, bo w końcu mają alternatywę dla VW Golf czy Passat B4.

      • 1 3

      • poradzi?

        A co ci ludzie w PKM robią? Na spacer jeżdżą?
        Nie, do roboty jadą, aby Gdańsk (jego "kręgi gospodarcze") zarabiał.
        No i lepiej (bo mniej) wydać na tory, niż na drogi i parkingi...

        • 0 0

      • Słabo dba

        Raczej dba o interes korporacji budując średnio potrzebny przystanek

        • 1 1

  • a tymczasem w gdyni... (7)

    2 przystanki na krzyż.północ gdyni zakorkowana - zapomniane dzielnice

    • 62 4

    • W województwie rządzi PO (4)

      Gdynia nadal sekowana jak widać

      • 8 14

      • coś przypomnę - historia budowy pewnej gdyńskiej drogi (3)

        - Budowa tej drogi to jedna z naszych strategicznych decyzji, a nie przedwyborcza obietnica - mówi Janusz Śniadek,
        ...
        - Już dwa lata temu wpisaliśmy to w nasz program rozwojowy dla Polski - dodaje jego partyjny kolega Jarosław Sellin
        ...
        - My stawiamy sprawę jasno: OPAT stanie się rzeczywistością, gdy PiS przejmie władzę - podkreśla Marcin Horała,

        • 16 1

        • - Powiem brutalnie: (1)

          Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.

          • 0 1

          • ?

            Co ty za bzdury wypisujesz, jak nie rozwiązuje jak zdubluje estakadę i Północna Gdynia będzie miała alternatywna trasę na obwodnicę jak i małe trójmiasto kaszubskie

            • 0 0

        • spór "kompetencyjny" - dawne animozje na temat estakady?

          Pojawia się tu bowiem nowy problem, nazywany eufemistycznie barierą administracyjną, czyli sporem kompetencyjnym, pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a Urzędem Miasta Gdyni, i w tle, dr Kurtem Bodewigiem, koordynatorem unijnego korytarza BAC, należącego do sieci TEN-T.

          W 2016 roku z kart projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk usunięta została Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będąca wcześniej podmiotem współodpowiedzialnym za wykonanie projektu nr 1167.

          W tym samym roku z Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk zniknęło Miasto Gdynia, które było promotorem projektu Droga Czerwona. W II Planie Roboczym BAC Miasto Gdynia wypadło bowiem z wykazu tzw. punktów bazowych korytarza Bałtyk-Adriatyk, a pozostały nimi nadal: Port Gdynia oraz Miasto Gdańsk i Port Gdańsk.

          • 1 0

    • A po co (1)

      Tam kolej. Podziękuj geniuszom którzy stawiali domy mieszkalne w rejonie o przeznaczeniu przemysłowo wojskowym

      • 0 1

      • a "robole" do przemysłu nie mają mieć dojazdu?

        wojsko szyn nie potrzebuje?

        W stoczni pracowało 20k ludzi, w gdańskim OBC obecnie chyba nawet więcej. To spore miasteczka. Nie powinny mieć komunikacji zbiorowej?

        Co to za argument?!

        • 0 0

  • Gdańsk Główny

    A kiedy kolejka PKM pojedzie z Gdańska Głównego.......

    • 4 0

  • (1)

    Było nie rozbierać brakującego odcinka, istniał do samego rozpoczęcia budowy PKM

    • 1 2

    • Rozkladli, bo nikt nie pilnowal. Nie pilnował, bo nic nie jeździlo... itd itp.

      • 1 0

  • Żadamy przystanku gdansk karczemki!!!!!!!!!!!!!! I to natychmiast z calą drogową infrastrukturą (7)

    • 10 36

    • To byłby najgorzej wykorzystany przystanek (2)

      Ten Wasz przystanek, byłby gorzej położony niż Niedźwiednik.

      • 4 1

      • To byłby najlepiej wykorzystany przystanek (1)

        dojście z Karczemek i Kokoszek, oraz dojazd z Kiełpina Górnego.
        Spójrz na mapę, teren 4 razy większy niż dla PKM Kiełpinek, dzielnica dalej się rozbudowuje i ma gdzie.

        • 0 0

        • tez tak uwazam. Prawdziwym niewypałem jest ten nieszczęsny Kiełpinek, gdzie nic nie zrobisz, nie ma jak dojść ani specjalnie jak puscic autobusu

          • 1 1

    • Chyba

      Natychmiast z całą stanowczością a nie z infrastrukturą

      • 0 0

    • Tam mieszkają słabi nie ma szans (2)

      Tylko będziemy zwalniać do 30 i wskakujcie

      • 9 1

      • (1)

        a gdzie mieszkaja mocni ? :D

        • 2 2

        • Nie w Karczemkach

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane