• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od czerwca droższe bilety jednorazowe, okresowe bez zmian

Krzysztof Koprowski
28 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Od 1 czerwca za przejazd autobusem, trolejbusem oraz tramwajem zapłacimy więcej. Bilet jednorazowy zdrożeje o 20 gr., zaś dobowy aż o 1 zł. Od 1 czerwca za przejazd autobusem, trolejbusem oraz tramwajem zapłacimy więcej. Bilet jednorazowy zdrożeje o 20 gr., zaś dobowy aż o 1 zł.

Od 1 czerwca ceny biletów jednorazowych idą w górę. Tym razem podwyżka obejmie pasażerów korzystających z autobusów, trolejbusów i tramwajów. Zmian nie będzie dla korzystających z biletów okresowych i SKM.



Ceny biletów przez komórkę będą nadal niższe o 20 gr. względem papierowych odpowiedników ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia oraz 40 gr. względem MZKZG. Ceny biletów przez komórkę będą nadal niższe o 20 gr. względem papierowych odpowiedników ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia oraz 40 gr. względem MZKZG.
Podwyżki dotkną przede wszystkim turystów i pasażerów sporadycznie korzystających z komunikacji - zmiana taryfy obejmuje wyłącznie bilety jednorazowe i krótkookresowe. Od 1 czerwca za przejazd komunikacją miejską w Gdańsku lub Gdyni zapłacimy 3 zł (dotychczas 2,8 zł). 20 gr. więcej zapłacimy też za bilet na linie nocne, pospieszne i specjalne - jego nowa cena to 4 zł.

W górę idą także ceny biletów czasowych. Tu również podwyżka wynosi 20 gr. Bilet 1-godzinny na linie zwykłe będzie kosztować 3,60 zł. Za ten sam bilet, lecz ważny na liniach nocnych, pospiesznych, specjalnych i zwykłych, zapłacimy 4,60 zł.

Największa podwyżka czeka pasażerów, którzy zdecydują się na zakup biletu dobowego, a więc uderzy ona głównie w kieszeń turystów, którzy w ciągu dnia często przemieszczają się po aglomeracji. Dotychczas taki bilet kosztował 11 zł, zaś od 1 czerwca będzie droższy o 1 zł.

Jak oceniasz podwyżkę cen biletów za przejazd komunikacją miejską?

Zachowane zostają dotychczasowe ulgi - tj. bilet ulgowy nadal będzie kosztować połowę biletu normalnego. Gdańsk, w przeciwieństwie do Gdyni, zdecydował dodatkowo o ograniczeniu przywilejów dla emerytów. Od nowego miesiąca z biletów ulgowych korzystać będą mogli wyłącznie emeryci, którzy ukończyli 55 (kobiety) lub 60 lat (mężczyźni).

- Oczywiście istnieje również możliwość wykorzystania biletów w dotychczasowych cenach, lecz po zakupie tzw. biletów dokładkowych. Będzie je można nabyć w punktach obsługi klienta oraz zgodnie z zapewnieniami firmy Avista, również w biletomatach - dodaje Jerzy Dobaczewski, dyrektor ZTM Gdańsk.

Podobnie będzie w Gdyni. Tu również tzw. bilety dokładkowe nabędziemy w biurach obsługi klienta. Mało prawdopodobne jest, by bilety te było można kupić u kioskarzy, gdyż nie byli oni zainteresowali ich rozprowadzaniem.

Nie zmieniają się także zasady zakupu biletów u kierujących pojazd. W Gdańsku sprzedawać będą oni wyłącznie bilety czasowe. W Gdyni natomiast dostępne karnety jednoprzejazdowe (5 x 1,50 zł i 5 x 2,00 zł) oraz czasowe (2 x 2,30 zł i 2x6,00 zł), co nieco komplikuje płatność za odliczoną kwotę.

- Uznaliśmy, że nie będziemy zmieniać ilości biletów, tak by uzyskać "okrągłą" kwotę, gdyż perspektywa ewentualnych kolejnych podwyżek nie wydaje się perspektywa bardzo odległą, a wówczas kolejna zmiana w ilości biletów w karnecie wywołałaby niepotrzebny chaos wśród pasażerów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Z początkiem czerwca, zmianie ulega również taryfa Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej. Bilet jednorazowy na linie zwykłe kosztować będzie 3,20 zł (dotychczas 3 zł), zaś na linie nocne, specjalne, pospieszne i zwykłe - 4,20 zł (dotychczas 4 zł). Bilety dobowe, trzydniowe i 30-dniowe pozostają w tej samej cenie.

- Zmianie ulega także cena biletów przez telefon komórkowy. Będzie ona jednak nadal niższa od papierowych odpowiedników i wyniesie 2,8 zł (bilet jednorazowy na linie zwykłe) oraz 3,80 zł. (bilet jednorazowy na linie nocne, specjalne, pospieszne i zwykłe). Należy pamiętać, by zaktualizować ceny poprzez odpowiednią opcję w aplikacji Mobilet - mówi Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.

MZKZG zapewnia także, że wciąż ma na uwadze wprowadzenie sprzedaży biletów krótkookresowych przez telefon. Jednocześnie trwają rozmowy z nowym, dodatkowym operatorem e-dystrybucji biletów. Miałby on oferować sprzedaż w inny sposób niż przez aplikację na telefon.

Co ciekawe, nad sprzedażą biletów przez telefon pracuje także Szybka Kolej Miejska. Pomysł ten jednak ma być realizowany przez kolejarzy z pominięciem współpracy z MZKZG, co wynika też pośrednio z całkowicie odmiennej taryfy przejazdowej. Jednocześnie na razie zmianie nie ulegnie koszt podróży pociągiem (ostatnia podwyżka została wprowadzona w marcu br.) - W tym roku nie planujemy podwyżek cen biletów - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Pod względem cen, nowa taryfa za przejazdy komunikacją miejską nie będzie się wyróżniać na tle największych polskich miast:

Warszawa - bilet jednorazowy (ważny maks. 120 minut) kosztuje 3,60 zł, godzinny - 5,20 zł, dobowy - 12 zł. Najtańszy bilet to wydatek 2,60 zł i uprawnia do podróży przez 20 minut.

Kraków - bilet jednorazowy kosztuje 3,20 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 12 zł. Najtańszy bilet za 2 zł pozwala na podróż nie dłuższą niż 15 minut.

Łódź - bilet jednorazowy kosztuje 3,6 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 11 zł. Najtańszy w ofercie bilet to 20-minutowy, który kosztuje 2,40 zł.

Wrocław - bilet jednorazowy kosztuje 3 zł, godzinny - 4,40 zł, dobowy - 11 zł. W ofercie jest też bilet ważny na 30 minut w tej samej cenie, co jednorazowy. 3 zł to też najniższa opłata w cenniku za przejazd.

Poznań - od 1 czerwca również wchodzi w życie nowy cennik za przejazdy komunikacją miejską. Bilet jednorazowy (ważny wyłącznie w autobusach lub 30 minut w tramwaju) kosztować będzie 3,40 zł, godzinny - 4 zł, dobowy - 12 zł. Co ciekawe, bilet dobowy skasowany między godz. 20 w piątek a 23:59 w sobotę, zachowuje ważność do końca weekendu tj. do 23:59 w niedzielę. Najmniej kosztuje bilet 15-minutowy - 2,60 zł.

Miejsca

Opinie (259) 9 zablokowanych

  • rozumiem, że wszystko idzie w górę, tylko nie pensje (2)

    • 34 1

    • wybierz wolny zawód i zapomnij o pensjach

      inaczej całe życie będziesz smutny do bólu. Wtedy dopiero będziesz miał wydatki na kolejne tabletki.

      • 0 0

    • jesteśmy niewolnikami systemu czarnuchami

      Greccy wyszsli na ulice mimo że mają o wiele lepsze życie od nas.
      NIE wiem ale my naprawdę mamy cierpliwość.Co roku się pogarsza wiem że kryzys ale młodzi to nie mają szans na założenie rodziny bez plecków.

      • 0 1

  • (12)

    W Trójmieście bilety 15/20 minutowe też by się przydały..

    • 111 27

    • Bredzisz (10)

      szczególnie przy wszechobecnych korkach.

      • 8 3

      • Wcale nie bredzi. (7)

        Czasami chcesz podjechać 1 czy 2 przystanki bo Ci się spieszy i akurat podjechał autobus i wydać na to 3 lub 4 złote to trochę drogo.

        • 24 0

        • Jak się śpieszysz (1)

          to płać , pieszo będzie zdrowiej.

          • 2 0

          • nie zapominaj o opcji roweru

            • 1 0

        • racja (4)

          Od czasów biletów 2,8-złotowych a teraz 3-złotowych - komunikacja miejska mi się nie opłaca. Z Oliwy do Wrzeszcza taniej jest jechać samochodem. I to nie jest takie sobie gadanie bez wyliczeń. Prowadzę dziennik kosztów samochodu i jasno mi wynika że koszt 100 km samochodem to 40 zł czyli 6 km z Oliwy do Wrzeszcza kosztuje mnie 2,4 złotego.
          Bilet 3 zł, samochód 2,4 zł.
          Jakub

          • 14 3

          • Pewny jesteś, że wszystko policzyłeś? (3)

            Benzyna to nie wszystko.Ile płacisz za ubezpieczenie rocznie?

            Mi łączne koszty utrzymania auta wychodziły ok 500zl/mc (10km do pracy w jedna strone+korki, 5x tyg., wszystkie opłaty roczne Włącznie z eksploatacyjnymi...)

            • 4 3

            • tak policzyłem (1)

              Tak jak pisałem, prowadzę dziennik kosztów, także wszystkie opłaty eksploatacyjne wliczyłem.

              Trochę szczegółów:

              koszt paliwowy - 30 zł za 100 km
              koszt w sumie (z ubezpieczeniem, opłatami drogowymi, wymiana i zakup opon) - 40 zł za 100 km
              (72% to opłaty za paliwo, 28% to reszta opłat)

              Średni koszt miesięczny 542 zł na miesiąc.

              • 8 1

              • a teraz tak samo skrupulatnie policz jaki jest koszt zakupu biletu miesięcznego

                Do tego trzeba jeszcze uwzględnić ile razy (średnio) w miesiącu, z jakiegoś powodu, musiałbyś jechać do pracy autem zamiast KM i doliczyć koszt tych przejazdów do ceny miesięcznego.

                Dopiero wtedy porównanie opłacalności będzie miało sens.

                • 1 3

            • Ubezpieczenie nie licz, bo pewnie i tak by miał samochód nawet jakby jeździł KM. Ale trzeba liczyć olej, paski, łożyska, ogumienie, klocki hamulcowe, wycieraczki, elementy zawieszenia. W moim przypadku to pewnie wyjdzie coś koło 8000pln rocznie na ropę (7l/100km * 20000)*5,7 + 1500pln na resztę wymienionych, co da około 0,475pln/1km.
              I tak to drodzy Państwo wygląda. Wożenie pupy kosztuje :-(

              • 5 1

      • a Ty jesteś nieuprzejmy (1)

        tramwaje nie stoją w korkach

        • 12 8

        • Na Hallera też nie stoją?

          Ostatnio 20 min tam straciłem w tramwaju.

          • 10 0

    • ale to już było...

      • 12 2

  • W Trójmieście dopłaty do komunikacji to ponad 40% kosztów działalności, w Wawie chyba z 60%...

    Więc stąd takie realia biletowe itd. Za to płaci podatnik... i pasażer. Może warto dopłacać więcej by zachęcać do komunikacji zbiorowej...ale jak widzę progress w niedorozwoju SKM (pudrowanie ciosanych złomów) to wysiadam.

    • 2 0

  • na dobry początek

    Kombinują jak zarobić na turystach, a dostaną po tyłkach mieszkańcy:), nie porównujmy W-wy do Gd. tam są i tak wyższe zarobki :)

    • 2 0

  • ZA PODJECHANIE GDZIES DWA PRZYSTANKI (6)

    MAMY ZAPŁACIĆ 3,60ZŁ?????????? POGIĘŁO ICH

    • 10 2

    • (4)

      przejdź sie z buta, jeśli to tak blisko. Jeśli dla Ciebie to daleko, to nie marudź.

      • 4 2

      • (3)

        zarąbista wypowiedź ja ktoś idzie obładowany siatkami to nie będzie szedł z buta dwa trzy przystanki to 5 minut a z buta z ciezkimi siatkami to juz dużo dłuzej a jak matka z dzieckiem chce podjechać trzy [rzystanki to co? z buta ma iść z dzieckiem i zakupami pierdzielisz i tyle

        • 0 2

        • to po co robisz zakupy tak daleko od domu, skoro wiesz, że będziesz iść z siatami i dzieckiem? Albo robisz zakupy w oddalonym markecie i oszczędzasz tam pieniądze, ale wydajesz na bilet, albo kupujesz drożej na miejscu i nie wydajesz na bilet, bo masz sklep pod domem. Coś za coś, nie ma nic za darmo.

          • 1 0

        • Zawsze możesz (1)

          - kupić mniej
          - iść dwa razy
          I to za darmoche.

          • 2 0

          • mam lepsze rozwiązanie ciebie wykorzystać do noszenia ciężarów i przenoszenia zmęczonych ludzi na barana zamiast autobusów ty byś brał na plecy "pasazerów" i biegł z nimi przez kilka przystanków to by było coś i to za darmochę.

            • 0 0

    • Zawsze przecież możesz podbiec

      Czysty zysk

      • 1 1

  • podwyzki

    DOSC podwyzkom !!!!!kolejna podwyzka cen biletow komunikacji to skandal skadnal i jeszcze raz skandal !!!!!

    • 2 0

  • BRAWO PANIE GROMADZKI

    BRAWO BRAWO...nie wiem gdzie wasze pseudo zachęcanie ludzi do transportu zbiorowego??? Już chyba nie wiecie po co tam pracujecie, przepraszam opierdz... się. A tekst w stylu cyt. "Uznaliśmy, że nie będziemy zmieniać ilości biletów, tak by uzyskać "okrągłą" kwotę, gdyż perspektywa ewentualnych kolejnych podwyżek nie wydaje się perspektywa bardzo odległą, a wówczas kolejna zmiana w ilości biletów w karnecie wywołałaby niepotrzebny chaos wśród pasażerów - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia." to już kompletna żenada. To kiedy mamy się spodziewać kolejnej podwyżki??? Wrzesień, grudzień, a może lipiec tego roku. Żenada!!!

    • 2 1

  • nauczcie się durnie raz na zawsze, że klima nie działa przy otwartych oknach! (3)

    • 4 2

    • Z chwilą kiedy pojazd rusza z przystani autobusowej, ma pozamykane wszystkie okna... (2)

      Nie ma możliwości ich otwarcia, kiedy pracuje klimatyzacja. Małe dziecko nawet to wie!!! I kto tu jest durniem?

      • 1 0

      • (1)

        co to za bzdety, nawet jak są pozamykane to klima i tak nie działa,
        za pewne brakuje czynnika chłodniczego,
        bo przecież po co nabijać nowym, nieopłacalne..

        • 0 1

        • Nie wszystko na raz. Skoro piszesz "że klima nie działa przy otwartych oknach", to nie można przed wyruszeniem z przystani

          ją zwyczajnie włączyć? Wtedy okna się już nie otworzy... Inną kwestią jest sam fakt, że nie są używane z uwagi na awarie - ale to akurat mało nas interesuje. Mają działać dla komfortu pasażerów. Tym bardziej, że ceny biletów znowu idą do góry. ZA CO?! MÓWIMY NIE DLA POJAZDÓW BEZ KLIMATYZACJI!!! W PRZECIWNYM BĄDŹ RAZIE TAKIE PRZEJAZDY BĘDĄ TRAKTOWANE JAKO BEZPŁATNE!!! KONIEC TEGO DZIADOSTWA!!!

          • 0 0

  • MOGĘ ZAPŁACIĆ WIĘCEJ - POD JEDNYM WARUNKIEM! (1)

    W dni ciepłe/upalne autobusy i trolejbusy, którymi jeżdżę niemal na co dzień będą miały klimatyzację, która jest włączona i DZIAŁA!!! Jeżeli nie działa, to taki przejazd należałoby traktować - jako darmowy!

    • 2 1

    • i to jest bardzo dobry pomysł,
      trzeba stworzyć listę na 10 pkt,
      jak przynajmniej jeden z tych 10 warunków nie zostanie spełniony,
      to mamy prawo jechać za darmo.

      gdzie podziały się prawa konsumenta !?

      • 1 1

  • Złodzieje! (4)

    Taka jest już mentalność Polaka...Nakraść ile się da!

    • 132 19

    • Wszyscy by chcieli... (2)

      ...nowych tramwajów, na wypasie, co 4 min, z dopasowaną do ubioru i preferencji każdego pasażera osobno klimą latem i ogrzewaniem zimą.
      Najlepiej, żeby motornicza była biuściastą blondyną z powiększonymi ustami, a na na końcowym robiła użytek z tych ust, co?
      Oczywiście, wszystko za darmo, bo inaczej napiszę w Internecie, że jesteście polskimi złodziejami!

      Jak ci nie odpowiada usługa w tej cenie, to po prostu nie korzystaj, kup sobie hulajnogę i się kulaj za free.

      Co innego wymagać klimy, skoro już jest i płacimy za nią, wymagać punktualności i czystości, a co innego wiecznie psioczyć, "jak to mam przechlapane, jak mnie doi to wąsate polactwo, banda polskich decydentów."

      Chcieliście kapitalizmu, to macie.

      • 10 17

      • A teraz spójrz na to z innego punktu widzenia. (1)

        Bardzo często obserwuję, niemal puste tramwaje i autobusy. Ten proces ich wyludniania się, zapoczątkowały właśnie wzrosty cen i brak biletów 10 minutowych. Zastanawiam się więc czy nie lepiej obniżyć cenę i mieć klientów, zamiast wozić powietrze, które nie płaci. Dla przykładu 40 pasażerów po 2 zł za bilet to lepszy interes niż 20 płacących (lub coraz częściej nie) 3,40 zł. Ekonomia i matematyka znają bardzo wiele sposobów na rozwiązanie zagadnienia. Podnoszenie cen wbrew pozorom wcale nie jest najlepszą z nich. Za wzór mogą tu posłużyć Chiny, które w przeciągu 30 lat rozwinęły się bardziej niż Polska w przeciągu 300 lat.

        • 4 2

        • dokładnie, do tego komunikacja miejska nie powinna być firmą do zarabiania pieniędzy !!

          to powinna być jakaś organizacja pożytku publicznego a nie,
          miasto powinno dopłacać jeśli już tak żeby było tanio albo najlepiej a darmo !!

          wyobraźcie sobie żyły które się zwężają i cały organizm obumiera,
          tak samo jest z komunikacją w mieście, proste

          • 1 1

    • i bardzo dobrze

      paliwo drożeje, więc bilety też muszą. przynajmniej będzie mniej plebsu, do czasu gdy będę zmuszony przejść na zbiorkom. za luksus się płaci!

      • 5 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane