• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca. Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca.

Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.



Jak oceniasz pomysł wspólnego biletu ZTM-kolej w cenie 99 zł?

Rozwiązanie, które ma zostać wprowadzone już 1 kwietnia 2020 r. wraz z podwyżkami pozostałych cen biletów w całym Trójmieście, stanowi - jak określają to lokalni politycy - pilotaż wspólnego biletu na terenie całej aglomeracji.

Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.

Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
  • podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
  • szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
  • pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne. Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne.

Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca



Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
  • są zameldowane w Gdańsku,
  • lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
  • lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
  • lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.

Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.

Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.

- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie. Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie.

Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy



Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.

O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.

Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.

- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Gdynia i Sopot protestują



Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:

- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa). W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa).
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł



Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.

Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • ten bilet to tylko lekarstwo (3)

    na awarie tramwajów autobusów w Gdańsku bo wtedy można pójść na SKM . Oprócz tego mało komu będzie przydatny ten bilet. Z SKM korzysta się przede wszystkim do podróżowania na dalszych trasach. Zaoszczędzić mogą osoby z zamieszkałe w gdańsku bo potem kupują od żabianki bilet miesięczny SKM i jada dalej SKM ale nie za daleko bo potem wyjdzie to samo co obecne bilety metropolitarne i żadnej oszczędności nie będzie.

    • 16 8

    • Albo odwrotnie

      Stosować w sytuacjach awaryjnych, gdy SKM nie pojedzie.

      Np. z Kiełpinka czy z Jasienia o wiele lepiej poruszać się nią niż badziewnym ZTM-em.

      • 1 2

    • sporo ludzi skorzysta. wiekszosc całą trase pokonywała ztm bo bezsensem było dopłacać prawie dwa razy tyle do skm.

      • 4 0

    • mało komu będzie przydatny?

      ponad połowa ludzi głosujących w ankiecie uważa, że to świetny pomysł.

      • 6 0

  • Dlaczego nie do Sopotu? (1)

    Miejski obejmuje Gdańsk i Sopot.

    • 2 11

    • spytaj sie swojego prezydenta.

      Szopen inwestuje tylko w kierowców. pasażerow, pieszych i rowerzystów ma gdzieś.

      • 4 0

  • Bądźmy Trójmiastem (2)

    Może zamiast marnować czas i pieniądze na połowiczne rozwiązania, włodarze Trójmiasta powinni poświecić zasoby i czas aby opracować wspólne rozwiązanie, które byłoby proste (zrozumiałe zwłaszcza dla turysty z obcego kraju), obejmowało Trójmiasto, i było łatwo dostępne jeśli chodzi o zakup.
    O ile byłoby łatwiej dla wszystkich.

    • 16 7

    • wiekszosc takie rozwiazanie satysfakcjonuje.

      malo kto jezdzi do sopotu czy gdyni. bo i po co

      • 1 3

    • Co mieszkańców Gdańska

      obchodzi Gdynia i Sopot?

      • 5 4

  • To nie żaden wspólny bilet, bo nie dotyczy Trójmiasta a tylko jednego z miast. (2)

    • 24 11

    • wspolny bilet w granicach jednego miasta

      • 5 1

    • Wspólny bilet na ZTM i SKM gamoniu

      • 5 5

  • System jest zrównoważony i nie powinno się tego zmieniać

    Na jednego kierowcę/motorniczego przypada jeden kierownik/dyrektor/prezes/naczelnik i nie należy tu kombinować żeby nie naruszyć twardo stojącego na gruncie konstytucji układu

    • 7 4

  • Jest protest czyli bicie piany?

    Zaraz powiedzą my chcieliśmy ale.....

    • 2 3

  • Żeby myśleć o wspólnym bilecie może należałoby najpierw skorelować odjazy ZTM z SKM bo niestety od zawsze jest tak, że wysiada się z pociągu SKM albo PKM a autobus akurat odjeżdza...

    • 7 3

  • Dobry i potrzebny ruch. Panie Szczurku - Gdynia czeka!!!! (3)

    • 121 20

    • Pan Szczurek ma napis na skwerze za publiczne pieniądze. To jest według niego sukces.

      • 10 0

    • ogłaszają konkurs na makietę podobnego rozwiązania!!! (1)

      plany do wglądu w piwnicy magistratu od 2025 r.

      • 24 2

      • Najpierw musi być wizualizacja a dopiero później makieta ;)

        • 20 0

  • Pomysł jest świetny, choć powinni mieć do takiego biletu wszyscy dostęp. Nie tylko ci, którzy posiadają Kartę Mieszkańca. A Sopot, i zwłaszcza Gdynia niech dalej kiszą się w swoich ciasnych, betonowych umysłach. Szczurek, skup się na swoich ulubieńcach, troglodytach w szalikach klubowych. Przeszkadza ci rozwój aglomeracji? A mi przeszkadza Gdynia i jej galopująca głupota.

    • 11 11

  • nareszcie mądra głowa tam siedzi

    i nie mąci tylko cos konkretnego ma do zaoferowania mieszkańcom

    • 10 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane