• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca. Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca.

Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.



Jak oceniasz pomysł wspólnego biletu ZTM-kolej w cenie 99 zł?

Rozwiązanie, które ma zostać wprowadzone już 1 kwietnia 2020 r. wraz z podwyżkami pozostałych cen biletów w całym Trójmieście, stanowi - jak określają to lokalni politycy - pilotaż wspólnego biletu na terenie całej aglomeracji.

Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.

Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
  • podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
  • szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
  • pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne. Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne.

Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca



Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
  • są zameldowane w Gdańsku,
  • lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
  • lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
  • lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.

Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.

Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.

- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie. Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie.

Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy



Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.

O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.

Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.

- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Gdynia i Sopot protestują



Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:

- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa). W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa).
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł



Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.

Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Wielkie nieba!

    Czyżby kogoś olśniło przez te święta?

    • 16 17

  • z Gdynia sie jak (3)

    widać nie da dogadać, 20 lat Gdynia miała na to :(

    • 35 14

    • Tak? A Struk to od wczoraj jest marszałkiem, to co on robi w tym województwie? (2)

      Wszystkie miasta o których mowa to to samo województwo.
      I co to za paplanina o kosztach wspólnego biletu? To ludzie nie płacą za bilety?

      • 8 6

      • O czym Ty piszesz? (1)

        Przychody z biletów pokrywają w Gdańsku ok 30% kosztów, a na kolei w województwie jest to poziom ok. 50%. Do transportu doplacaja samorządy z pieniędzy m.in.podatnikow.

        • 1 1

        • no własnie...

          Dopłaca jak mu podyktują i w żaden sposób nie cywilizuje tej wolnoamerykanki...

          • 1 1

  • w sumie dobrze, że Gdańsk nie ogląda się na papudraków

    i realizuje swoje cele. Niech się maruderzy obudzą i doszlusują do czołówki. A nie płaczą i skarżą się do mediów i marszalków.

    • 58 27

  • Koalicja obywatelska ma większość w radzie miasta. Cały program proponowany przez frag powinni zrealizować.

    • 21 5

  • mieszkaniec Gdanska

    Chcialoby sie powiedziec - wreszcie!! :)

    • 30 20

  • Czyli Innobaltica jest już nie potrzebna

    • 18 3

  • Pożyjemy, zobaczymy. Niedługo się (6)

    okaże, że kolej tak, ale nie na trasie PKM. Albo nie da się zrobić tak, by objąć biletem autobusy wyjeżdżające poza granice Gdańska, ale zlecane przez nasz ZTM. Ulgi w ZTM są inne niż na kolei, więc zaraz okaże się, że ulgowych być nie może, albo będzie ich kilka wariantów.

    No i czemu ma służyć ten program "pilotażowy"? Dlaczego Sopot i Gdynia nie mogą miec takich biletów? Skoro nie chcą się dogadać jako Trójmiasto, to niech mają oddzielne dla siebie.

    • 40 8

    • na pilotaż to szybciej namówisz Kosakowo (5)

      niż Gdynię...

      • 6 6

      • Nie o to chodzi, że Sopot i Gdynia mają (4)

        wprowadzić takie bilety, ale boli mnie, że nie dano im nawet szansy.

        • 15 5

        • Skąd wiesz że nie dano? (3)

          • 2 5

          • MEVO nawet nagrody dostawało zanim zaczęło i przestało działać, więc ochłoń z tem brawem

            • 4 0

          • Z treści artykułu. W przeciwieństwie (1)

            do Ciebie przeczytałem go, zanim skomentowałem.

            • 5 1

            • To przeczytaj jeszcze raz. Tym razem ze zrozumieniem

              Ponad 20 lat mieli szansę

              • 0 3

  • 99 zł/m-cznie za wszystko od Wejherowa do Tczewa i... jeszcze więcej (2)

    Za tyle każdy kupi transport publiczny i nawet postawi rowery na nogi w dialogu społecznym. Niech to przeliczy Pan Piotr Grzelak - to będzie miało branie w szoszal mjidiach!

    • 49 9

    • Cena nie jest jedynym wyznacznikiem atrakcyjności zbiorkomu. Gdyby tak było, to po wprowadzeniu darmowych przejazdów dla dzieci w Gd, korki powinny zmaleć znacząco, bo rodzice nie odwoziliby swoich pociech codziennie rano.

      • 1 8

    • W interesie Gdanska jest by mieszkancy przedmiesc placili wiecej niz Gdańszczanie

      • 2 2

  • W końcu! (4)

    Cieszę się bardzo. Na początek sam Gdańsk wystarczy.
    Nareszcie jazda komunikacją miejską będzie wygodniejsza.
    Malkontenci pytający: czemu bez Sopotu, czemu bez Gdyni? powinni zauważyć, że po 1. Nie wszystko na raz.
    2. Nie ze wszystkimi da się dogadać.
    3. Wszystko wymaga czasu.
    4. I tak dla wielu osób to duże ułatwienie i oszczędność.
    Jak można być tak zapatrzonym w siebie i myśleć tylko o swoim zadku?

    • 35 60

    • Jak można być tak zapatrzonym w siebie i myśleć tylko o swoim zadku?

      Klasyczne odwracanie kota ogonem. Chciał Gdańsk kogokolwiek dołączyć, Kolbudy czy Żukowo chociaż?

      • 1 4

    • " Cieszę się bardzo. Na początek sam Gdańsk wystarczy "

      Pragnę przypomnieć że ten show trwa już ponad 20 lat i kosztował kilkaset milionów złotych. Dodam, że końca nie widać i przed nami jeszcze wiele rozdziałów tej tragicznej historii. Pewnie kilka zwrotów akcji i być może brak happy endu.

      • 3 0

    • Po trzydziestu latach nie wszystko na raz?!
      Oczadziałeś?
      150 lat mamy czekać żeby goście z magistratów ogarnęła, że ludzie w 3mieście żyją de facto w jednym mieście? Że chcą wsiąść w autobus pod domem w Gdyni, kupić bilet i wysiąść na tym bilecie w Gdańsku albo Sopocie bez rozwiązywania zagadek jakie pięć biletów w pięciu miejscach trzeba kupić. Za to Wam płacimy pensje byście to w końcu ogarnęli do ciężkiej cholery! Nie macie się zajmować swoim prestiżem tylko by nam się łatwiej żyło w tym mieście, 3mieście.

      • 2 0

    • Rozumiem żeś z Gdańska

      Dlatego wszystko ok?

      • 0 0

  • Pomysł ma już 28 lat

    28 lat temu pierwszy raz pojawiły się pierwsze rozmowy z kolejarzami o honorowaniu biletów miejskich, wreszcie ktoś zmądrzał.

    • 50 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane