• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet na Gdańsk i SKM za 99 zł od kwietnia

Krzysztof Koprowski
27 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca. Obecnie, aby móc swobodnie korzystać z tramwajów i pociągów w Gdańsku, należy wykupić bilet metropolitalny łączony komunalno-kolejowy za 150 zł (obejmuje swoim zakresem także Sopot). Od kwietnia do realizacji takich podróży wystarczy bilet ZTM miesięczny w cenie 99 zł i Karta Mieszkańca.

Od 1 kwietnia w Gdańsku nie tylko wzrosną ceny za przejazdy komunikacją miejską, ale wprowadzony zostanie długo wyczekiwany jeden wspólny bilet miesięczny w cenie 99 zł na tramwaje, autobusy oraz wszystkie pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio w granicach miasta. Władze Gdyni i Sopotu twierdzą, że takie rozwiązanie przeczy idei integracji taryfowej na obszarze całego Trójmiasta.



Jak oceniasz pomysł wspólnego biletu ZTM-kolej w cenie 99 zł?

Rozwiązanie, które ma zostać wprowadzone już 1 kwietnia 2020 r. wraz z podwyżkami pozostałych cen biletów w całym Trójmieście, stanowi - jak określają to lokalni politycy - pilotaż wspólnego biletu na terenie całej aglomeracji.

Nowy bilet w cenie 99 zł będzie "rozwinięciem" obecnego miesięcznego biletu ZTM na wszystkie tramwaje i autobusy, obowiązującego przez wszystkie dni tygodnia w granicach Gdańska.

Od kwietnia będzie on też uprawniał do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej oraz PolRegio na trasach:
  • podstawowej linii SKM od Śródmieścia do Żabianki-AWFiS,
  • szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do Osowej,
  • pociągami podmiejskimi po torach dalekobieżnych od przystanku Gdańsk Lipce do Oliwy.

Rozkłady jazdy: tramwaje, autobusy, trolejbusy i pociągi


Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne. Z nowego rozwiązania taryfowego będą mogli skorzystać m.in. mieszkańcy Oruni, gdzie zatrzymują się pociągi regionalne.

Wspólny bilet tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca



Co istotne, nie będzie obowiązku zakupu osobno biletu ZTM i kolejowego, ale w zamian obligatoryjne będzie posiadanie Karty Mieszkańca. Przypomnijmy, że otrzymanie Karty Mieszkańca możliwe jest wyłącznie dla osób, które:
  • są zameldowane w Gdańsku,
  • lub/i rozliczają się z podatku dochodowego w gdańskich urzędach skarbowych,
  • lub/i opłacają podatek od nieruchomości znajdującej się w Gdańsku,
  • lub/i opłacają media związane z nieruchomością zlokalizowaną w Gdańsku.

Nie wiadomo jeszcze, czy nowe rozwiązanie taryfowe będzie posiadało również odpowiednik ulgowy, a zatem czy będzie także skierowane do uczniów i studentów.

Włodarze poinformowali natomiast, że wspólna taryfa ZTM-kolej będzie obowiązywała w biletach semestralnych w nowej cenie (występuję one jedynie w wersji ulgowej): czteromiesięczny - 188 zł, pięciomiesięczny - 235 zł.

Niewiadomą pozostaje również przyszłość istniejących biletów okresowych ZTM ważnych od poniedziałku do piątku oraz przez wszystkie dni tygodnia bez przewoźników kolejowych.

- Wszystkie szczegóły w tym zakresie przedstawimy wraz z projektem uchwały Rady Miasta Gdańska, która zostanie skierowana na sesję już w styczniu 2020 r. - ucina spekulacje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie. Niemal identyczny bilet za 99 zł zaproponował po raz pierwszy FRAG w październiku 2018 r., udzielając oficjalnego poparcia Jarosławowi Wałęsie.

Pomysł z programu... Jarosława Wałęsy



Przypomnijmy, że propozycja niemal identycznego wspólnego biletu w cenie 99 zł była jedną z obietnic wyborczych Jarosława Wałęsy, kandydującego w 2018 r. na prezydenta Gdańska, zaś szefem jego sztabu był wówczas Piotr Borawski.

O idei wspólnego wewnątrzmiejskiego biletu mówiono podczas konferencji Jarosława Wałęsy - w sierpniu 2018 r.

Do współautorstwa koncepcji wspólnego biletu poczuwają się także członkowie stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które współtworzyło program Wałęsy.

- Odrobinę nam przykro, że zapomina się o autorach tego pomysłu. Proponowana forma wspólnego biletu bez konieczności oczekiwania na inne miasta, była jednym z naszych postulatów w minionej kampanii wyborczej. Cieszymy się, że zostanie on wcielony w życie. Jesteśmy przekonani, że znacznie ułatwi to codzienne podróże komunikacją miejską mieszkańcom Gdańska - komentuje Karol Spieglanin, prezes FRAG.

Gdynia i Sopot protestują



Jeszcze przed piątkową konferencją prezydenci Gdyni i Sopotu, Wojciech Szczurek oraz Jacek Karnowski, przesłali oświadczenie, w którym czytamy m.in.:

- Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że Urząd Marszałkowski WP oraz Miasto Gdańsk podejmują działania, by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet obejmujący komunikację miejską i kolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, że taki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, a docelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy się pisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiego rozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie są jeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dla Gdyni i Sopotu.
W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa). W piątek oficjalnie podpisany został list intencyjny w sprawie wspólnego biletu przez Aleksandrę Dulkiewicz (prezydent Gdańska) oraz Mieczysława Struka (marszałka województwa).
Do treści tego oświadczenia odniósł się Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

- Podobne rozmowy [nad wspólnym biletem - dop. red.], jak z Gdańskiem, będziemy również prowadzić z Sopotem i Gdynią, o co zabiegają obaj prezydenci. Mam nadzieję, że będziemy dyskutować nad rozwiązaniami technicznymi i finansowymi - zapewnia Struk.
- Bardzo cieszy mnie gotowość moich kolegów prezydentów do podjęcia rozmów na ten temat z marszałkiem województwa. Pracujemy z naszej inicjatywy nad tym rozwiązaniem kilka miesięcy i uważam, że kolejnym krokiem powinna być dalsza integracja. Każdy musi jednak odpowiedzieć na pytanie, ile to będzie kosztowało i czy stać na to dany samorząd - dodaje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Koszt wspólnego biletu to 6,5-9,4 mln zł



Szacunkowy koszt wprowadzenia wspólnego biletu dla budżetu Gdańska to wydatek ok. 6,5-9,4 mln zł. Dokładne wyliczenia będą znane dopiero w październiku przyszłego roku, gdy zostaną przeprowadzone badania transportowe.

Dla porównania, wprowadzenie darmowych przejazdów dla dzieci i uczniów kosztuje budżet miasta ok. 9 mln zł rocznie (dokładne wyliczenia są niemożliwe, ponieważ uczniowie i dzieci są niejako poza systemem taryfowym - ich obecność w środkach transportu nie jest odnotowywana w żaden sposób). Włodarze nie odpowiedzieli w piątek na pytanie, czy ulga ta zostanie także rozszerzona o przejazdy pociągami.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Ktoś tu chyba rzucił niechcianych prezent. Gdyż np jadąc do Gdyni tak i muszę kupić bilet z Żabianki do Gdyni.

    • 19 18

    • Tak zdecydował prezydent Gdyni. (2)

      • 9 5

      • heh (1)

        Dla mnie to bardzo wyczekiwany prezent. Adamowicz stworzył ideę Obszaru Metropolitalnego i latami szukał sposobów na wciągnięcie Szczurka. Dość czekania. Szczurek jest pierwszy do utyskujących konferencji, za to do roboty ostatni. Gdańsk dziękuję. Gdynia też powinna, bo może przez ruch Gdańsk Gdynia się wreszcie zmotywuje i zacznie myśleć o całej aglomeracji, a nie wyłącznie o sobie. Panie Szczurku, niech Pan przestanie myśleć, że Gdynia może zostać uznana za przybudówkę Gdańska, bo z tym Pan miał wiecznie problem. W 3 miastach siła, sama Gdynia odjedzie na sam koniec.

        • 5 2

        • po co "metropolia"?!

          Prezydenci nie mogą sie dogadać? Połączyć zdublowanych funkcji się nie da?
          Potrzebne kolejne "pięterko" stołków dla koterii i kolegów, co w głosowaniu swoje przepchają?
          Po to była "metropolia" Adamowiczowi.

          • 2 2

    • nie bilet a dopłatę (2)

      na przedłużenie podróży.
      To jest zupełnie inna cena. Pierwsze kilometry sa najdroższe.

      • 2 0

      • Żadnej dopłaty nie zrobi (1)

        Gość będzie musiał zrobić dokładnie tak, jak pisze: kupić nowy bilet na najdroższe kilometry

        • 1 1

        • wielokrotnie takie dopłaty robiłem

          fakt, że "eskaemowych" kolejarzy "uczą" aby nie stosować się do regulaminu.

          • 2 0

  • ten bilet to tylko lekarstwo (3)

    na awarie tramwajów autobusów w Gdańsku bo wtedy można pójść na SKM . Oprócz tego mało komu będzie przydatny ten bilet. Z SKM korzysta się przede wszystkim do podróżowania na dalszych trasach. Zaoszczędzić mogą osoby z zamieszkałe w gdańsku bo potem kupują od żabianki bilet miesięczny SKM i jada dalej SKM ale nie za daleko bo potem wyjdzie to samo co obecne bilety metropolitarne i żadnej oszczędności nie będzie.

    • 16 8

    • mało komu będzie przydatny?

      ponad połowa ludzi głosujących w ankiecie uważa, że to świetny pomysł.

      • 6 0

    • sporo ludzi skorzysta. wiekszosc całą trase pokonywała ztm bo bezsensem było dopłacać prawie dwa razy tyle do skm.

      • 4 0

    • Albo odwrotnie

      Stosować w sytuacjach awaryjnych, gdy SKM nie pojedzie.

      Np. z Kiełpinka czy z Jasienia o wiele lepiej poruszać się nią niż badziewnym ZTM-em.

      • 1 2

  • (8)

    Biorąc pod uwagę warunki jakie trzeba spełnić to propozycja nie trzyma się kupy i rzeczywiście przeczy zdrowemu rozsadkowi. Przyjęto założenie że jak ktoś mieszka w jednym mieście to porusza się tylko w granicach tego miasta sugerując równocześnie żeby Sopot i Gdynia wprowadziły takie samo głupie rozwiązanie.

    • 28 13

    • Masz wybór (7)

      Do jazdy po Gdańsku - wspólny bilet.
      Do jazdy po aglomeracji - bilet metropolitalny.

      • 3 8

      • (2)

        Nie mam wyboru, nie jestem zameldowany w Gdańsku. W sumie dobrze ze odpowiedziałeś na mój komentarz bo uświadomiłes mi że to rozwiązanie jest nie tylko nie mądre to w zasadzie niepotrzebne. Równie dobrze mozna było zrobić zniżki na bilet miesięczny dla osób zameldowanych w Gdańsku.

        • 5 7

        • To się zamelduj. (1)

          Albo chociaż płać podatki w Gdańsku. Wspólny bilet nie jest za darmo - miasto będzie musiało płacić za to kilkanaście milionów rocznie. Te pieniądze biorą się właśnie z podatków.

          • 2 3

          • Mam się z Sopotu przemeldowac do Gdańska? Lol. Pieniądze biora się z podatków i droższych biletów jednorazowych. Szumnie oglosszona zmiana jest jedynie redystrybucja kwot z różnych źródeł a nie nowym rozwiązaniem. Taka ściema

            • 3 0

      • No właśnie, mzkzg. po co to? (3)

        Kiedyś kursował sobie taki autobus 510 (Port Lotniczy - Gdynia). Zapytałem się kierowcy o ten bilet metropolitalny. Powiedział, że nie sprzedaje takich i raczej będzie problem z kupnem, bo w Gdyni sprzedają tylko w kilku punktach, na pewno na dworcu kolejowym. Kupiłem u niego bloczek za 10 zł, a biletu metropolitalnego nie dostałem, bo nie byłem w okolicy dworca, a w kioskach nikt o tym nie słyszał. Taki pożytek z tego wspólnego biletu.

        Teraz na szczęście jest SKM z Matarni do Gdyni.

        • 2 0

        • (2)

          Kurcze, następny uswiadomiony. Taki bilet istnieje i działa tylko w tej chwili jest nieco drozszy. Nic nowego nie zostanie wprowadzone.

          • 2 3

          • Nieco droższy? 230 zł! (1)

            • 3 0

            • 150 zl. Ten bilet potanieje a podrozeja jednorazowe. Ot i cała reforma.

              • 4 0

  • Brawo (1)

    We Wrocławiu też się płaci podobna stawkę za autobus i pociąg. Także brawo Gdańsk. Cena jest ok, jeszcze zróbcie na bilet czasowy, ale to po wprowadzeniu Fali. Idźcie do przodu i zostawcie tych wiecznie narzekających i nic nie robiacych prezydentów Gdyni i Sopotu

    • 11 15

    • po wprowadzeniu Fali

      A na h to g? Platformy płatnicze zostały już stworzone komercyjnie bez publicznych pieniędzy.

      • 2 0

  • Czekam na narzekanie trolli, że w Warszawie potrafią a u nas nie. (5)

    Macie teraz pole do popisu.

    • 9 21

    • a już kupiłeś ten bilet? (2)

      • 3 4

      • (1)

        Jakbyś umiał czytać to byś wiedział, że będzie dostępny od 1 kwietnia...

        • 3 3

        • Prima aprilis

          • 1 0

    • w wawie na zolibozu maja zbawce narodu u nas jedynie gorszy sort

      • 0 1

    • byłem szybszy i zdążyłem ponarzekać bez twojego pozwolenia

      Tak, potrafią...
      A raczej boleśnie się przekonali, ile kosztuje niesprawna sieć komunikacji samochodowej.

      • 0 1

  • Jakiś chaoteczny i mylący ten artykuł (3)

    Redaktor żongluje raz "Kartą Miejską" a za chwile pisze o "Karcie Mieszkańca" jakoby było to samo. Nagłówek: "tylko dla posiadaczy karty miejskiej" a potem w akapicie, "tylko dla posiadaczy karty mieszkańca".

    Potem pisze, że nie wiadomo co z uczniami i studentami, a w następnym akapicie informuje, że semestralny bilet ulgowy, (który jest właśnie tylko dla uczniów i studentów) będzie ZTM-kolej. WTF?

    I jeszcze redaktor zastanawia się, że nie wiadomo jaka przyszłość czeka istniejący bilet bez kolei. No skoro ZTM-kolej ma być tylko dla zameldowanych w Gdańsku lub płacących podatku tu, to chyba oczywiste, że musi pozostać jakiś bilet miesięczny dla nie-Gdańszczan.

    • 28 2

    • szczególnie, że większość klientów SKM (1)

      to studenci i pracownicy spoza Gdańska...
      Więc wygląda to na głupio-mądrą podpuchę...

      • 0 4

      • Robiłeś badania?

        Robiłeś badania, że wiesz ile osób i gdzie są zameldowane, korzysta z SKM? Wątpię!!

        • 2 0

    • A nie jest to to samo?

      • 0 1

  • Super

    Brawo Gdańsk :).

    • 9 15

  • Ja tam nie chcę wspólnego biletu.

    Jeszcze przez przypadek zajadę do Gdańska i co? Paszportu nie mam to mnie powiną.

    • 13 12

  • Dlaczego nie do Sopotu? (1)

    Miejski obejmuje Gdańsk i Sopot.

    • 2 11

    • spytaj sie swojego prezydenta.

      Szopen inwestuje tylko w kierowców. pasażerow, pieszych i rowerzystów ma gdzieś.

      • 4 0

  • Ale jaja, ale jaja, ale jaja (1)

    Tak bez Sopotu i Gdyni. Coś w tej pełowiźnie POmorskiej nie tribi, skoro towarzystwo wzajemnej adoracji się nie dogadało wspólnie.

    • 16 5

    • Świlski uciekł...

      To reszta chce błysnąć...
      Może w końcu będzie pociąg do Bytowa...

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane