• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od maja mniej połączeń na linii PKM. Co to oznacza dla pasażerów?

Maciej Naskręt
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pociągi PKM według najnowszych przewidywań przewiozą w ciągu roku 600 tys. pasażerów. Władze województwa liczyły na 2 mln. Pociągi PKM według najnowszych przewidywań przewiozą w ciągu roku 600 tys. pasażerów. Władze województwa liczyły na 2 mln.

Od maja przestanie kursować część pociągów PKM. Samorząd województwa - organizator przewozów kolejowych na Pomorzu - który przeliczył się w liczbie pasażerów, zamierza też zrobić kolejne cięcia w roku 2017. To oznacza zmniejszenie liczby pociągów PKM o co najmniej 25 proc.



Jak oceniasz decyzję zmniejszenia liczby połączeń PKM?

Najnowsze wyniki przewozów pasażerskich po linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pokazują, że z połączeń na wspomnianej trasie rocznie skorzysta średnio 600 tys. osób. Wynik różni się rażąco od założeń. Władze województwa chwilę po uruchomieniu linii zakładały, że z linii korzystać będą dwa miliony pasażerów.

Mniej pasażerów w pociągach to większe dopłaty do ich funkcjonowania z budżetu województwa. Na funkcjonowanie komunikacji na linii PKM zapisano ok. 40 mln zł. Niemal pewnie jest, że wspomniana kwota nie wystarczy i będzie trzeba znaleźć w kasie województwa dodatkowe 10 mln zł. W efekcie władze województwa zdecydowały się na zmniejszenie liczby połączeń. Zmiany zostaną wprowadzone w życie już w maju.

- Za ok. trzy tygodnie zrezygnujemy z połączeń kolejowych, które do tej pory nie przynosiły założonego efektu przewozowego. Mowa tu o wybranych pociągach na linii PKM - porannych i wieczornych - uruchomionych głównie z myślą o obsłudze pasażerów z lotniska. Ustalamy jeszcze, które dokładnie to będą połączenia - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Władze samorządu przyznają, że wracają do punktu sprzed uruchomienia linii i pierwszego planu rozkładu jazdy bez pociągów wieczornych, o które zabiegało wiele osób.

Sprawdź aktualny rozkład pociągów SKM i PKM

Cięcia połączeń w 2017 r.

To nie koniec złych wieści. Samorząd województwa ogłosił przetarg na przewozy kolejowe w województwie na 2017 r. Tak jak w poprzednim roku rozdzielił połączenia na regionalne i aglomeracyjne, czyli SKM i PKM.

Problem w tym, że samorząd województwa w przyszłym roku zamierza zmniejszyć liczbę przewozów przynajmniej o pół miliona kilometrów. W tym roku składy mają wykonać 2 mln km, za rok pojadą już 1,5 mln km. To oznacza zmniejszenie liczby połączeń przynajmniej o 25 proc.

- Cała linia jest bardzo droga w utrzymaniu. To krok w stronę optymalizacji połączeń. Praktycznie codziennie obserwujemy potoki podróżnych, dzięki zainstalowanym w pojazdach licznikom pasażerów mamy podstawy, by zmieniać rozkład. Oczywiście wprowadzamy też takie rozwiązanie w przetargu, że w razie potrzeby można będzie wzmocnić połączenia o ok. 500 tys. km - mówi Ryszard Świlski.
Jak to dokładnie będzie wyglądało, dowiemy się jesienią, gdy rozpoczną się prace projektowe nowego rozkładu.

O wyborze najkorzystniejszej oferty będą decydować trzy kryteria - w 95 proc. cena, w 3 proc. termin płatności rat rekompensaty za przewozy i w 2 proc. honorowanie biletów okresowych innych wykonujących przewozy wojewódzkie na wspólnym odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia.

Przewoźnicy zainteresowani przetargiem mają czas na składanie ofert do 16 maja.

Władze samorządu chcą wycofać nocne składy, które kursowały głównie  do lotniska. Władze samorządu chcą wycofać nocne składy, które kursowały głównie  do lotniska.
Cięcia dotkną też samą SKM-kę?

W tym roku przewozy mogą być okrojone o 100 tys. km, ale już w 2017 r. nawet o 500 tys. z 1,5 mln km. Tak duże ograniczenia odbiją się z pewnością echem w spółce SKM, która przewozi pasażerów na linii PKM. Czy to oznacza cięcia, także kadrowe?

- Zawsze w takiej sytuacji optymalizujemy swoje działania na wielu polach w spółce. Trzeba szukać sposobów na zmniejszenie kosztów. Nie chciałbym jednak zajmować stanowiska do czasu rozstrzygnięcia przetargu na przewozy w 2017 r. - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki SKM.
Czytaj też: Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Dopiero po m.in. elektryfikacji linia PKM ma szansę na przewożenie ogromnych potoków podróżnych. Dopiero po m.in. elektryfikacji linia PKM ma szansę na przewożenie ogromnych potoków podróżnych.
Pokutuje słaba integracja: biletowa, taryfowa i komunikacyjna

Jeszcze zanim ruszyła linia PKM, większość oceniała projekt z hurraoptymizmem. 18-kilometrowa trasa kolejowa, która powstała za ponad 700 mln zł miała być nowym kręgosłupem w organizmie, jakim jest trójmiejska aglomeracja. Okazuje się teraz, że wspomniana trasa kolejowa jest jedynie pojedynczym żebrem. Dlaczego?

Pokutuje zdaniem władz województwa przede wszystkim brak integracji taryfowej i biletowej - jazdy na jednym bilecie bez znaczenia na środek lokomocji. Na takie rozwiązanie samorządy w województwie musiałyby znaleźć wspólnie 67 mln zł. Lwią część musieliby wyłożyć samorządowcy z Gdańska, Gdyni i województwa pomorskiego. Plany są, ale póki co, kończą się na wspólnym bilecie elektronicznym.

- Dużym impulsem dla nowej linii będzie jej elektryfikacja i doprowadzenie jednocześnie drugiego toru z Osowy do Kościerzyny - wyjaśnia Świlski.
Ponadto budowana siatka połączeń komunikacji miejskiej wciąż jest konkurencyjna wobec linii PKM. Sęk w tym, że będzie tak zawsze, dopóki pociągi korzystające z linii PKM będą kończyć bieg we Wrzeszczu, zamiast w centrum Gdańska. M.in. z tego powodu ZTM nie zrezygnuje z konkurencyjnej linii 210 z Osowy do centrum Gdańska.

Czytaj też: Elektryfikacja kolei na Kaszuby. 100 km sieci trakcyjnej i dwa tory z Trójmiasta do Kościerzyny

Komentarz Pawła Rydzyńskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR

Paweł Rydzyński Paweł Rydzyński
Jest szereg czynników, które składają się na niską frekwencję w pociągach PKM. Pociągi nie jeżdżą według cyklicznego rozkładu, więc trudno je zsynchronizować z komunikacją miejską, która cykliczne rozkłady posiada. Nie ma bezpośrednich pociągów z Kościerzyny do Gdańska, a jednocześnie Kartuzy, które posiadają bezpośrednie pociągi do Gdańska Głównego i to połączenie akurat cieszy się bardzo wysoką frekwencją, nie zostały objęte integracją taryfową.

Bardzo istotnym mankamentem jest fakt, iż większość pociągów PKM kończy i zaczyna bieg w Gdańsku Wrzeszczu, zamiast jechać do Gdańska Głównego. Przyszłościowo (ale bardzo szybko) trzeba pomyśleć o połączeniu linii PKM i SKM, tak aby PKM-ki mogły kursować do centrum Gdańska po torach aglomeracyjnych i obsługiwać kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika.

Któremu z jego użytkowników chce się dziś jechać do Wrzeszcza, tam (za chwilę) biegać po schodach i czekać kilka lub, często, kilkanaście minut na przesiadkę? To w naturalny sposób zniechęca do korzystania z PKM. Połączenia z Kartuz do Gdańska Głównego dobitnie pokazują, że, jakkolwiek w Trójmieście jest wiele istotnych punktów przesiadkowych, to jednak kluczową kwestią są bezpośrednie pociągi do centrum miasta.

Miejsca

Opinie (738) 6 zablokowanych

  • Tu i teraz !!! A co jutro ???? !!!! (1)

    Do wszystkich malkontentów i czarnowidzów.

    Czemu żaden/na z Was nie zabiera głosu na temat przyszłości? Miasto się rozwija, dzisiejsza "wątpliwa" wg Was inwestycja, będzie zbawieniem za kilka lat. Przykład, obwodnica Trójmiasta. Wyobraźcie sobie, że jej nie ma a przecież na początku nie było tylu jej użytkowników co dzisiaj.

    • 6 4

    • miasto jest dewastowano przez budynia i kolegow.

      tak od 2002 roku to juz na pelna skale.

      • 1 1

  • Zmniejszcie liczbę przewozów (1)

    A za moment zdziwcie się, że nie korzysta z nich 600 tys. pasażerów a 450 tys. Następnie ograniczcie liczbę przejazdów do 4 dziennie w jedną stronę. Nikt już nie jeździ? Dziwne... Ale skoro nikt nie jeździ to można zamknąć linię :)

    • 8 1

    • jak z skm do nowego portu

      • 1 0

  • Szkoda (1)

    A ja tam polubiłam PKMkę. Zamiast stać w korkach z Osowy do Gdyni jadę sobie spokojnie 19 minut, poczytam i na luzie dojadę.
    Szkoda, że taki słaby marketing i buble w "drobiazgach": kłopot z zakupem biletów, złe oznakowanie etc. Osoby decyzyjne powinny same, swoim własnym samochodem przejechać się na różne stacje, spróbować zaparkować, kupić bilet, poszukać rozkładów jazdy i dopiero "wypuścić produkt na rynek".
    I jeszcze jedno-warto czytać uwagi podróżnych bo pomiędzy lawiną 'hejtów" znajdziecie Państwo mnóstwo cennych uwag. Likwidacja kursów po niecałym roku działalności??? Kto to widział?? Przecież mieszkańcy dopiero przekonują się do tej formy podróży

    • 6 1

    • kup sobie rower

      • 0 0

  • i skonczy sie tak jak z linia do nowego portu

    likwidacja pkm

    • 1 0

  • A kto odpowie (36)

    za wyrzucone pieniądze na PKM?

    • 640 100

    • oj tam oj tam ...samorządowcy wydali i już.

      a co by się stało, gdyby w prywatnej firmie ktoś podjął taką decyzję? Warto być samorządowcem. hej ho hej ho...

      • 2 1

    • personalnie nikt, zasada jest prosta. uspołeczniamy koszty - prywatyzujemy zyski (6)

      finansowo - wszyscy odpowiemy za rozdmuchane "inwestycje" platfusów rządzących na Pomorzu od dwóch dekad. W otchłani dotacji i pieniędzy unijnych zatracili zdrowy rozsądek i zdolność do racjonalnego kalkulowania wydatków, kosztów. ECS, przeinwestowany stadion na euro, teatr szekspirowski, tunel pod kanałem, PKM - fajnie było się tym wszystkim chwalić na różnych portalach i imprezach, produkować foldery i klipy o "inwestycjach". Ale gdy decydowano o wydawaniu pieniędzy na te wszystkie cele władze chyba nie zastanawiały się co będzie potem. Rozsądni ludzie ostrzegali o tym lata temu ale byli zakrzyczani przez niemyślących entuzjastów albo beneficjentów tych pieniędzy i wynajęte przez władze agencje PR. Powiem wam tak drodzy mieszkańcy Pomorza - teraz pijcie ten budyń, który sobie nawarzyliście i tyle lat trzymaliście u steru. Władza na tym zarządzaniu dorobiła się przez te lata niemałych majątków, ale miasto,region za chwilę obudzą się z ręką w nocniku i bez środków na utrzymanie wielu z tych "inwestycji"
      O PKM wątpliwie wyrażano się już na etapie projektowania trasy jej przebiegu (kto będzie tak jeździł jak wytyczono sobie palcem po mapie) no i jak widać nie bez powodu.

      • 114 12

      • (5)

        Masz rację. Rozbijam się o partyjny beton w mojej pracy. Ehh, szkoda gadać. Smutne, ze ludzie patrzą tylko na ładne foto na portalach internetowych a nie mieli okazji poznać osobiście pana Adamowicza, pana Bielawskiego i spółki. Jedno spotkanie i już więcej by na PO nie zagłosowali.

        • 85 13

        • Bielawski i Adamowicz (2)

          Byłam kiedyś na spotkaniu z mieszkańcami Jasienia, był Adamowicz i Bielawski, rzeczywiście ci panowie to tylko piękne, okrągłe słowa, słowa, potwierdzam stadion, ECS, PKM, teatr szekspirowski i jeszcze Muzeum II WŚ, Gdańsk zbankrutuje jak nic, nie utrzyma tych cudów PO, nie ma cudu.

          • 23 2

          • Gdańsk nie placi za przewozy PKM i SKM (1)

            • 1 6

            • Fakt, PKM utrzymują mieszkańcy Kolbud.

              • 1 2

        • Aż takie kompetencje od nich biją?? No to ładnie. (1)

          • 38 1

          • wystarczy posłuchac jak się wypowiadają- o niczym zawsze

            • 30 2

    • Jak zwykle MY (1)

      Kasa za stadiony, PKM, ECS i inne niepotrzebne inwestycje - do keiszeni kogo trzeba a rozwoju gospodarki brak. Kasa powinna iść na rozwój regionu ani nie wydumane projekty do kosza.

      • 2 1

      • Pomorskie to najbardziej rozkradzione województwo a ludzie tacy głupi (przekupieni) ze wybierają ciagle te same władze

        • 5 2

    • (7)

      Kto odpowie, za tę bzdurę z siecią dla diesli a nie EZT?

      • 66 9

      • Zapewne (6)

        nie Świlski, przecież on nie ma bladego pojęcia o kolejnictwie!

        • 40 1

        • Świlski się tylko podpisuje pod decyzjami i jest pierwszy do udzielania wywiadów. Taki z niego goguś. (5)

          Wiadomo, że to są decyzje województwa, czyli zarządu (marszałek i zastępcy), ale problem w tym, że zarząd nie jest firmą i nie musi wykazywać zysku, więc ciężko jest postawić jakiś zarzut, gdyż zarząd województwa może wydawać kasę nawet na największe fanaberię (taką nie jest PKM oczywiście) bez ponoszenia odpowiedzialności karnej. Tak jest skonstruowane polskiego prawo.

          • 29 1

          • (4)

            Jak to nie jest fanaberią?
            Robił ktoś wcześniej ankietę - czy pkm jest nr 1 na liscie potrzeb ludzi?

            Jak nie robił - bo nie jest
            To jest to chora fanaberia

            • 16 4

            • durnota (3)

              zamiast budować pkm można było rozbudować sieć tramwajową

              • 24 3

              • Zamiast tego kolej na obluze/pogorze w Gdyni to by były tłumy

                • 5 0

              • (1)

                Gtamwaj ze strzyzy na morene bylby pelen.

                • 14 0

              • I jechałby jedyne 57min znając polskie realia.

                • 8 3

    • Nikt nie odpowie. (3)

      Haurra optymizmu, wbrew temu co jest napisane w artykule, też w sumie nie było. A założenia i statystyki była takie a nie inne, żeby uzyskać dotację.

      Od początku było wiele rozsądnych głosów, że inwestycja powinna zostać zrealizowana kompleksowo tzn. z uwzględnieniem minimum: zelektryfikowania sieci (żeby koszty eksploatacji były niższe), włączenia do linii SKM (żeby możliwy był dojazd do Gdańska Głównego/Śródmieścia i żeby odpadła konieczność korzystania z bardzo obciążonej linii dalekobieżnej) i oddania do użytku planowanych stacji w Gdyni. W szerszym ujęciu powinna być uwzględniona linia PKM do Obłuża/Oksywia i linia do Kościerzyny. Do tego jeden wspólny bilet na całą komunikację w obrębie aglomeracji i można było w niewielkim stopniu zwiększając koszt inwestycji przekazać produkt pełnowartościowy.

      A przewozy od początku były wyssane z palca i sztucznie zawyżone aby wytworzyć przyjazny klimat i wyciągnąć pieniądze z dotacji. Przy oficjalnie przewidywanym obciążeniu linii małe było prawdopodobieństwo, że inwestycja nie uzyska dofinansowania.

      A tutaj mamy pokazowy przykład jak wydano 80% niezbędnych środków aby uzyskać 20% możliwego efektu (odwrotna zasada Pareto).

      Reasumując, idea była niezła ale realizacja byle jaka.

      • 62 1

      • czyli jak niemal wszystko w polsce (1)

        a kto miał zarobić - ten zarobil

        • 28 1

        • kto zarobił to zarobił, ale jednak powinno się pisać w Polsce :)

          • 3 1

      • Elektryfikacja sieci, kiedy 201 nie jest zelektryfikowana?

        Wtedy bylby totalny placz, ze do Gdyni nic nie jezdzi.

        Poki co PKM rodziala sie w sporych bolach, ale okazalo sie, ze mozna. Wiele do poprawienia, ale ogrom prac wykonany.

        • 8 8

    • Ty się lepiej martw kto odpowie za 22 miliardy przerabiane na nawóz z puli 500+ (5)

      PKM-ka prędzej czy później wykaże swą przydatność - z programu 500+ zostanie tylko kupa (i to dosłownie) nawozu.

      • 6 17

      • Co ma piernik do wiatraka (3)

        A tak wogóle 500+ to najlepszy pomysł jaki powstał od upadku prl, ale tego nie zrozumie ten kto nie ma dzieci i nie ma pojęcia jak w Polsce działa system emerytalny.

        • 16 13

        • moze po prostu nie okradac ludzi podatkami (1)

          a nie zabrac po cichu, rozdac glosno.

          Glupota. Hodowanie narodu zebrakow, ktorzy bez urzednika nie sa w stanie sobie poradzic.

          • 4 1

          • Też uważam, że te 500+ w formie odpisu takiej kwoty od podatku to lepsze rozwiązanie

            Ale w sumie dla osób pracujących to na jedno wychodzi. Ale aktualna forma 500+ jest lepsza niż nic. Ja to interpretuję właśnie jako odciążenie podatkiem osoby mające więcej niż 1 dziecko. Bo biorąc pod uwagę fakt, że młode pokolenia zarabiają na starsze jak również, że koszt wychowania dzieci jest duży to chyba nie ma wątpliwości, że takie odciążenie jest słuszne

            • 1 2

        • Masz rację, najlepszy pomysł jak kupić głosy wyborców za ich własne pieniądze ...

          • 6 4

      • ciebie eunuchu ten program nie dotyczy

        • 7 1

    • Miliony na wybudowanie (2)

      I bez pomysłu jak zachęcić do korzystania !!!
      A moze ktos porozmawia z Auchan, zeby do sklepów było dojście od tylu ? A moze z kielpinka linia 164 jeździła by do kokoszek a nie kręci sie do wrzeszcza. Trochę innego myślenia i czegoś wokół linii pkm to ruch bedzie . Open your mind

      • 26 4

      • Dlaczego znowu Auchan ma dopłacać ??? (1)

        Kto tam pojedzie na zakupy PKM-ką? Żeby potem dymać prawie kilometr do stacji?
        Ogarnij się.
        To Hossa powinna dopłacić bo to jej osiedle jest beneficjentem stacji, a nie Auchan. Tyle tylko, że Hossa ładnie się chwali PKM, ale nie da ni grosza, a miasto we wszystkim jej ustępuje - jak zwykle.

        • 34 0

        • W takim razie to wina Hossy czy miasta?

          • 2 0

    • Czekamy na odpowiedź !

      Należałoby się dokładnie przyjrzeć kulisom powstawania decyzji o powstaniu takiego wniosku. I kto personalnie za tym stoi. Swojego czasu bardzo się tym szczycili, nawet padło podziękowanie z ust przewspaniałej pani Kopacz dla Sławusia.

      • 18 0

    • Pieniądze nie znikają ... (2)

      • 6 1

      • zostały przytulone przez demokratów

        Patriotów i intelektualistów z PO. W Gdańsku ludzie mają klapki na oczach. Nawet nie widzą że w portfelu mniej, w Kod wierzą i ECS się zachwycają.

        • 21 7

      • jak nie? banki nie widziały przelewów amber gold

        łapówixy = zaćma.

        • 4 1

    • gdańskie słoiki - w podatkach

      • 8 4

  • Banino, Tuchom, Rębiechowo

    Hej,
    Codziennie jeżdżę do pracy na trasie Rębiechowo - Gdańsk Wrzeszcz. Czyli mój przejazd idealnie pokrywa się z PKM. Ale jeżdżę samochodem.

    Dlaczego??
    1. gdybym chciał iść pieszo z miejsca zamieszkania to najbliższy mam przy Rębiechowie (dojście nie stanowi problemu) ale pociągi jeżdżą co godzinę co jest bezsensu a drugi przystanek Gdańsk Rębiechowo jest gdzieś w polu gdzie nie dojeżdża komunikacja miejska. a mógłby dojeżdżać autobus np. 126 lekko zmienić trasę przejazdu i byłoby super.
    2. jeśli chciałbym podjechać samochodem do stacji to nie mam gdzie go postawić pod przystankiem PKM - Gdańsk Rebiechowo. no chyba że na polu

    Mam czasami wrażenie że Gdańsk dba o swoich mieszkańców (co nie jest dziwne) ale jeżeli mamy myśleć o aglomeracji to nie można ignorować mieszkańców innych miejscowości bo każda taka inwestycja nie da efektu.

    Po co nazywać to kolejką Metropolitalną skoro mieszkańcy innych miasteczek nie mogą z niej korzystać w sposób optymalny. Może zmieńmy nazwę na Gdańsko-Gdyńska Kolej Osiedlowa.

    Reasumując decyzja o zmniejszeniu liczby pociągów to zamknięte koło. mniej pociągów to większy ruch samochodów. Więcej spalin, bardziej zanieczyszczone środowisko.

    Ale cóż widzę że dalej będę stał w korkach. a miało być tak pięknie.

    Pozdrawiam,

    • 3 1

  • Kolejny niewypał (21)

    PKM - niewypał. Stadion i ECS - do wiecznego dokładania przez mieszkańców miasta. A już wkrótce wprowadzenie samochodowego transportu do mieszkaniowych dzielnic Gdańska dzięki tunelowi. Jak ten Gdańsk się pięknie rozwija! ;)

    • 373 114

    • Sorki ale stadion to co ci nie pasuje (2)

      • 8 8

      • Stadion nie pasuje

        Stadion kolejna wielka pijawka budżetu miasta.

        • 1 1

      • a to że trzeba go utrzymywać, bo sam na siebie nie zarabia

        a to że trzeba go utrzymywać, bo sam na siebie nie zarabia i nigdy nie zarobi. Żaden prywatny inwestor przy zdrowych zmysłach nie zainwestowałby swojej kasy w tak nierentowną inwestycję, jaką jest stadion. Dlatego stadiony budują durne państwa a powinny kluby/organizacje sportowe, które sr*ją pieniędzmi a ich działacze lokują nadmiar kapitału w rajach podatkowych. Wypinając się na podatki dla państwa.

        • 7 1

    • M - wyprowadź się - po co się męczysz?

      • 1 3

    • Zestadionem było wiadomo. (1)

      Pierwotnie jeszcze za komuny stadion był planowany w pasie przy uniwesytecie. Pozwalało to korzystać kibicom z głównych tras dojazdowych Gdynia-Gdańsk bez dodatkowych przesiadek. W dodatku poza głównymi imprezami budynek żyłby non stop bo łatwa byłaby komuniacja. Potem niestety wybrano nową lokalizacje a wraz z nia kłopoty. Tam aby dojechac to wyprawa trzeba zrobic i ogólnie stracić mase czasu. Dlatego do stadionu bedzie sie dokładac.

      Jeśli idzie o PKMke to jestem zaskoczony. Teoretycznie miało byc pięknie. Jednak każdy kto jechał trasą widzi w jakim wygwizdowie są pobudowane stacje.

      • 4 1

      • Z kolei ja pamiętam że stadion lokowano na Zaspie w obecnym Parku JPII

        • 2 0

    • A na nowe tramwaje nie ma. Nowa Bulońska po raz czwarty (!) odłożona w czasie. (4)

      Inne linie też. A to grosze w porównaniu z tunelem, planowanym kolejnym tunelem czy stadionem itd.

      • 20 6

      • moćku, Nowa bulońska odłozona bo twój PIS nie kwapi sie z rostrzyganiem konkursów unijnych (3)

        w PISdu z takim rządem

        • 10 17

        • Jakby nie wywalili 3-4mld na powyższe inwestycje, mieliby 0,2mld (2)

          by wybudować tę linię za własne środki. Bez żebrania do władz centralnych.

          • 11 4

          • znaczy co, skoro sie nalezy kasa z unii (1)

            to lepiej jej nie brac, żeby nie zawracać glowy władzy centralnej ?

            • 2 4

            • żeby z Unii dostac kasę trzeba najpierw wpłacić składke

              żeby z Unii dostać kasę trzeba najpierw wpłacić składkę.

              Nie znam żadnego przypadku żeby z płacenia składek można było dostać więcej niż wpłacasz. Podaj mi choć jeden taki przykład? Bo ja mogę ci podać kilka na to, że nigdy nie dostaniesz tyle ile wpłaciłeś np. ZUS, np. NFZ, np. podatki płacone państwu, składki członkowskie w różnych organizacjach ITD

              • 3 3

    • a jeszcze (2)

      Muzeum 2giej wojny 300 melonów jak duża musi być rodzina Szefa

      • 12 2

      • 450 za sam budynek + 40 mln innych kosztow (1)

        + 50 mln wkladu miasta w postaci przekazanego gruntu, gdzie byla petla autobusowa, ktora przeniesiono na JzK, ktora zlikwidowano, aby deweloper budujacy Trytona mial taniej, bo tam powstal poarking, ktory stoi pusty, a autobusy kluczyly po Starym miescie, aby ostatecznie wrocic na JzK, gdzie bedzie za publiczne pieniadze budowana nowa petla.

        Troche slabo :(

        • 7 1

        • choc sama idea MIIWS, jak i bryle budynku popieram

          To moze byc najlepsze muzeum w Gdansku, nie moge sie doczekac otwarcia.

          Oby MIIWS, a nie "Westerplatte i wojny 1939"...

          • 2 0

    • Spalarnia

      Do listy kolejnych niewypałów dopisz spalarnię. Już brakuje śmieci do spalenia wg wyliczeń a Unia dokręca śrubę norm odzysku materiału i śmieci do palenia z każdym rokiem będzie mniej. Miasto nie słyszy tego bo nie chce słyszeć. Założeń nie zmienia a uważa dodatkowo, że zyska nowych dostarczycieli, oczywiście nie zakłada żadnych problemów. Niestety do spalarni przez to będziemy duuuużo dopłacać.

      • 6 1

    • (2)

      Juz wole PKM niz ESC. To pierwsze to wieksze udogodnienie dla obywateli. Ludzie jednak z tego korzystaja. Szczegolnie mieszkajacy troszke dalej. Natomiast ESC do dzisiaj zrozumiec nie moge, szczegolnie na tak duza skale. Po co takie wielkie cos? I to jeszcze wmawianie ludziom, ze dla nich.

      • 75 11

      • Bolek się ma dobrze w ECS

        • 15 6

      • ceny biletow zaporowe

        • 11 0

    • (1)

      Dopłata na utrzymanie tunelu jest większa niż na stadion

      • 25 2

      • A tunel powstal, bo instnial stadion = bylo tu Euro

        podobnie jak POG, Sucharskiego, PKM, lotnisko.

        • 5 5

    • ECS

      można "sprzedać" ministerstwu kultury. Ale wtedy pracę stracą znajomi i koledzy budynia!!! Nikt tego nie zrobi, dlatego dalej będziemy płacić na to gó...no z naszych podwyższanych podatków!

      • 53 8

  • Bo zarabia się

    na budowaniu nie na eksploatowaniu , bo tu trzeba dopłacać !
    ale my wzieliśmy już swoje i szukamy co jeszcze nierentownego zbudować.
    Szkoda ,że prawie cały przemysł opuścił Gdańsk , chyba za bardzo dokręcilismy śrubkę.....

    • 3 0

  • Transport zbiorowy promowany na siłę , profity od przetargów ?

    Czemu włodarze chcą na siłę wsadzić wszystkich w transport zbiorowy ? a tak opornie idzie im inwestowanie w infrastrukturę drogową ? czyżby mieli lepsze profity z przetargów ? czemu nie liczą się ze zdaniem mieszkańców ? chcemy nowych szybkich i bezpiecznych dróg !!! ale nie drogich w budowie , i płatnych dla kierowców autostrad .

    • 3 0

  • (34)

    Przede wszystkim ceny zniechęcają do korzystania z PKM. Wyobraźcie sobie, że w sporo większej Warszawie możecie skorzystać z biletu kwartalnego za 250zł, tutaj metropolitarny bilet miesięczny kosztuje niewiele mniej. A w Warszawie na tym bilecie można korzystać z SKMek, Metra, tramwai,autobusów, wszystkiego!

    Zastanówcie się najpierw nad zintegrowanym biletem, w normalnej cenie. Bo te przystanki PKM są na takim wygwizdowie, że i tak trzeba dojechać do nich biletem ZTM Gdańsk, bądź ZKM Gdynia. W takiej konfiguracji wybieram nieco dłuższą przejażdżkę, ale za 120zł mogę jeździć wszystkim za wyjątkiem pociągów. I tak dość drogo, ale zawsze to połowe taniej niż z SKM/PKM

    • 789 10

    • (2)

      To prawda, bilet jest kosztowny i naprawdę przydałby się jeden bilet na wszystkich przewoźników.Skoro Warszawa daje radę, to nie wierzę, żeo wiele mniejszy Gdańsk nie da.

      Natomiast jest jeszcze jedna kwestia - włodarze chyba zapominają jak bardzo rozwijaja się tereny wokól Gdańska: Banino, Pępowo, Żukowo, takze tereny w stronę Kościerzyny. W samym Baninie zaplanowano masę inwestycji deweloperskich co zwiększy liczbę mieszkańców gminy Żukowo... Oparkingach przy PKM Gdańsk -Rebiechowo nawet nie wspominam[juzteraz jest problem; linia 812 okrojona dodatkowo z kursów).
      Dodatkowo mówiło się o powstaniu dzielnicy biurowej przy Lotnisku Wałęsy i teraz co?Jak Ci ludzie mają dojechać? Auta nie rozwiązują problemu bo bardziej zakorkują miasto (codziennie w PKM czytam o coraz większych korkach na Słowackiego/Spacerowej).Naprawdę, powinni przemyśleć pewne kwestie:/

      • 7 0

      • Spokojnie, infrastruktura nie zniknie (1)

        Poki co PKM powinno sie skupic bardziej na funkcji kolei dojazdowej.

        Wiecej kursow z Kartuz, Koscierzyny i - uwaga - Osowej. Zamiast Drogi Zielonej, ktora bedzie koszmarnie droga, a nie rozwiaze zadnych problemow.

        • 2 2

        • A PKM NIE BYŁA DROGA....

          • 1 0

    • Warszawa jest dwa razy większa od Trójmiasta...

      ... więc rozwiązanie jest proste: zachęć połowę firm z Warszawy do przeprowadzki siedzib głównych do Trójmiasta,żeby tu płaciły podatki. Doprowadź też do tego,żeby tu były najwyższe pensje w kraju,żeby ludzie tu płacili najwięcej podatków Wtedy będziesz miał bilety jak w Warszawie :)

      • 0 2

    • (13)

      Dlaczego wszyscy porównują Warszawę z trójmiastem. Tam do tych wszystkich środków komunizacji dopłaca jeden samorząd. W trójmieście koszty są dzielone pomiędzy kilka samorządów i jest oczywiście problem kto ile ma dopłacać do wspólnej komunikacji

      • 18 76

      • A z kim się chcesz porównywać? (5)

        Z Koszalinem i trąbić że jest zay.e.biście? Gramy o awans do ligi czy o puchar Mleczarni w Łomży?

        Skończy się tak, że w ramach "dobrej zmiany" uchwalą taką ustawę o aglomeracjach, w której wszystkie takie zadania dostanie komisarz nadany z Centrali a tzw. "włodarzom" (cóż za syfiaste, feudalne określenie) zostanie drukowanie ulotek dla turystów i polerowanie łańcuchów na uroczyste posiedzenia.

        I wiesz co? I ludzie będą mieli gdzieś tą samorządność w Gdańsku czy Gdyni, która 20 lat nie mogła się dogadać kto za co zapłaci. Dostaną bilet miesięczny za 100 PLN i będą mieli gdzieś niezależność samorządów tak jak dzisiaj mają trybunał.

        • 53 4

        • Tak, o puchar mleczarni w Łomży, ten sam poziom

          • 1 1

        • Z Poznaniem, Krakowem, Wrocławiem ... (1)

          Warszawa to inna liga

          • 2 4

          • ale uczmy sie od najlepszych

            Generalnie mam wrazenie gorszych mozdzkow pomorskich i zad..pnosci trojmiasta. No i robienie na pokaz zamiast dla konkretnych uzytkownikow

            • 4 0

        • czy za komuny byl jeden bilet? (1)

          A tez wtedy szedl prykaz z gory i nie bylo wlodarzy...

          • 3 7

          • A był, był...

            Wielki to zarzut do naszej Adamowiczowo - Szczurowej nędzy...

            • 10 1

      • (1)

        W Warszawie też system obejmuje kilka gmin - zresztą II taryfa wykracza już poza Warszawę. A czemu porównujemy? Bo trzeba porównywać z rozwiązaniami, które są przyjazne dla korzystających z komunikacji. Ponadto u nas kompletnie zapomina się o pasażerach korzystających z komunikacji miejskiej sporadycznie.
        A zresztą przykład z autobusem 210 jest dobry - z okolic Cygańskiej Góry mam bezpośredni autobus na lotnisko, z którego czasem muszę korzystać. Teraz jeździ rzadziej - ale przecież mam PKM - czyż nie? Tyle że... muszę dojechać autobusem do PKM (1 bilet), poczekać na PKM i zapłacić po raz drugi. Mogę też jechać przez centrum Gdańska - czyli tramwaj - SKM do Wrzeszcza - SKM na lotnisko....

        A jeśli chodzi o dopłacanie - a może potraktować to jako inwestycję? Sprawny system komunikacji to bardziej przyjazne miasto - także do życia i pracy, mniejszy ruch samochodów (niszczących drogi), mniejsze zanieczyszczenie powietrza...

        • 82 2

        • Najlepiej jakby była darmowa lub półdarmowa. Bo na co idą nasze podatki?

          • 3 3

      • Jeśli by było "ile my i ile wy" to dogadali by się bardzo szybko, ale jest : "ile my i ile wy, a ile mi" razy dwa samorządy i jeden mniejszy + samorządy miast satelickich

        • 3 0

      • to niech się dogadają samorządy

        • 7 0

      • jakby chcieli to problemu by nie było

        a tak, każdy "samorząd" ma swoje spółki, firemki, członków zarządu, kierowników itd.

        • 21 0

      • No jak to? Przecież jest kilka gmin obsługiwanych przez bilet miejski.

        • 14 3

      • Jest jedno rozwiązanie

        Z tego co powiedziałeś wynika, że jest za dużo decydentów. Rozwiązanie jest więc proste, zwolnić ich nadprogramową liczbę i znajdą się pieniądze.

        • 96 3

    • Metro jest drogie (2)

      Warszawa dopłaca do funkcjonowania metra 300 mln zł rocznie. Nie wiem ile dopłaca do jego budowy ale kosztuje koło 1 mld zł za 1 km.

      • 0 1

      • lepiej doplacac do metra

        Niz do ecsu

        • 4 0

      • Jaka jest alternatywa?

        Co to za to rozumowania? Dopłaca? A ludzie którzy codziennie mogą dojechać do pracy nie wytwarzają PKB? Gdyby nie mogli dojechać to byłoby lepiej? Ludzie mają jeździć rowerami? Samochodami się wszyscy nie zmieszczą.

        • 5 0

    • (3)

      na bilecie metropolitarnym też możemy jeździć skm, pkm, regio, ztm, zkm, czyli wszystkim co znajduje się na terenie trójmiasta, a także pobliskich miejscowości jak Reda, Rumia, Wejherowo itp

      • 0 6

      • TO jeszcze porównaj ceny!

        • 5 0

      • Warto jednak zwrócić uwagę na cenę biletu miesięcznego w Warszawie i na cenę miesięcznego biletu na cały obszar MZKZG. Jest spora różnica między 110 złotymi, a 210

        • 5 0

      • Nieprawda

        Z komunikacji Gminy Pruszcz (Straszyn, Borkowo) Nie skorzystasz, chociaż jest to członek MZKZG!

        • 7 0

    • zawsze to porownanie do warszawy. sprawdz ile ta doplaca miasto do komunikacji (1)

      • 3 13

      • głupiego gadanie. Jest taki prog obciążania opłatami powyżej którego, dochody pobierającego już tylko spadają. Jeżeli Warszawa będzie konsekwentnie promować komunikację miejska, to ilość klientów wzrosnie na tyle, że będzie trzeba mniej dopłacać z kasy miasta

        • 10 0

    • Banda debili tam pracuje

      • 4 1

    • (3)

      W Warszawie płacisz 110 zł i śmigasz czym chcesz, ile chcesz i jak chcesz całe 30 dni (metro, tramwaje, autobusy, nocne, skm). Większości znajomym samochody tam służą tylko do wypraw weekendowych. Do pracy, restauracji i na imprezy większość korzysta z komunikacji miejskiej. Ja zawsze będąc w Wawie zostawiam furę pod mieszkaniem i przesiadam się na transport miejski. Można - można!

      • 42 0

      • (2)

        Do tego trzeba uczciwie dodać, że HGW po dojściu do władzy skończyła z kunktatorstwem pt. "co sobie pomyślą kierowcy" i wyznaczono mnóstwo buspasów. Włączając w to święte i nie-do-dotknięcia mosty. Na dwóch z nich z dostępny jest tylko jeden (!) pas. Nikomu się to nie mogło zmieścić w głowie, żeby ograniczać takie dobro rzadkie jakim jest MOST.

        Oczywiście przelała się g.noburza że skandal, że miasto stanie w korkach, wieszczono masowe protesty i.... nic. Ludzie zobaczyli że nagle jadą zbiorkomem 2x szybciej do pracy i stwierdzili że po co im samochód.

        A teraz policzmy buspasy w 3city, ROTFL.

        • 43 4

        • Dokładnie. Jak skończą z drugą linią metra (przedłużaniem) to tyko obrzeża będą korzystać z fur w Warszawie, z czego i tak sporo osób zostawia samochody na Park & Ride i do centrum jedzie komunikacją miejską. Nie zdziwię się jak w ciągu najbliższych kilku lat na wzór London City zamkną ścisłe centrum dla samochodów.

          • 14 0

        • prosze szanowac jezyk polski i nie uzywac wstretnego rusycyzmu "zbiorkom"

          O ile jestem wielkim zwolennikiem rozwiazan promiejskich, a komunikacja zbiorowa/publiczna jest jedna ze skladowych, to na dzwiek tego obrzydliwego (fonetycznie i historycznie) slowa robi mi sie niedobrze.

          • 11 10

    • Słusznie (1)

      Do tego zawsze jest problem z:
      - kupnem biletów (często biletomatów brak, popsute, kierowca nie ma jak wydać)
      - informacją
      - kursami do centrum - dlaczego chyba tylko co godzine jest kurs do centrum i jeszcze mają to obciąć?
      - skoro mało pasażerów to może jakieś promocje, reklama, karnety dla rodzin itp? Gdyby transport był prywatny, to firmy walczyłyby o pasażerów ażby iskry szły!

      Moim zdaniem idea i pomysł są ok, ale z realizacją gorzej.

      • 58 0

      • nie kazdy moze, ale bilet majac smartphona mozna kupic za pomoca apki

        uzywam, polecam. Skycash.

        • 3 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane