• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od wtorku zmiany w strefie płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami. Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami.

We wtorek, 1 października, wchodzi w życie nowelizacja uchwały w sprawie stref płatnego parkowania w Gdańsku. Choć do strefy dołączy część Siedlec i Przymorze to na razie kierowcy nie będą płacić tam za postój. Zmienią się niektóre stawki za parkowanie. Sprawdzamy, co ZDiZ zamierza zrobić ze starymi parkometrami.



Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny. Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny.
Na razie bez opłat na Przymorzu i Siedlcach

Najpoważniejszą zmianą obowiązującą w Gdańsku od 1 października jest wprowadzenie nowych stref płatnego parkowania. Pierwsza powstanie na Siedlcach. Zostaną nią objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to Przymorze, obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska.

O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej.

Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Czy często stawiasz samochód w strefie płatnego parkowania?

Dodatkowo rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy.

Na razie jednak w tych strefach opłaty nie będą pobierane. - Nowa uchwała dała nam możliwość pobierania opłat we wspomnianych dzielnicach. Decyzja o wprowadzeniu parkomatów w tych częściach miasta należy do zarządcy drogi i zostanie podjęta pod koniec roku, gdy poznamy miejskie plany odnośnie budowy podziemnych parkingów m.in. w centrum Gdańska. Będziemy wtedy mogli określić liczbę miejsc postojowych, na których niezbędna będzie rotacja i ogłosić przetarg na zakup dla nich parkometrów - mówi Bohdan Sobota, kierownik działu parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Strefy parkowania w dzielnicach Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Korekta opłat i godzin obowiązywania stref płatnego parkowania

Dziś w Aniołkach kierowcy płacą za parkowanie w godzinach od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów, opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie tylko między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. Ale we Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować już 3,60 zł. Natomiast za następną, trzecią godzinę, zapłacimy już 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł.

Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych, poza centrum, kierowcy płacą dziś 320 zł miesięcznie. Po wejściu w życie nowych przepisów koszt tego abonamentu wzrośnie do 500 zł.

Mniejsze za to będą kary za parkowanie bez uiszczenia opłaty w parkomacie. Jeśli służby porządkowe nałożą na nas 50-złotowy mandat, to jeśli zapłacimy go w ciągu trzech dni, opłata zostanie zredukowana do 35 zł, czyli równowartości ok. 11 godzin postoju w strefie.

Gdy nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie w strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł rocznie. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Bez zakazów ruchu wokół Hali Targowej na Głównym Mieście

Dobra informacja dla kierowców, którzy do tej pory nie mogli korzystać z wyłączonych z ruchu ulic wokół Hali Targowej i wokół hotelu Hanza w centrum Gdańska. Kilka lat temu wprowadzono tam restrykcyjne ograniczenie w ruchu: mogły tam wjeżdżać wyłącznie samochody mieszkańców, służby komunalne oraz taxi. 1 października znaki zakazu znikną.

- Decyzja o wprowadzeniu we wspomnianych miejscach ograniczonego ruchu okazała się zbyt restrykcyjna. Niemniej podobna strefa wyznaczona w centrum miasta - między ulicami: Ogarna, Szeroka, Węglarska, Długie Pobrzeże - zostaje utrzymana - mówi Maciej Cybulski z działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Częste awarie kilkunastoletnich parkomatów

Kierowcy coraz częściej uskarżają się na stan techniczny parkomatów. Najstarsze urządzenia osiągnęły już pełnoletniość. Zdarza się, że maszyna nie wydaje potwierdzenia wpłaty. Dodatkowo sprawne korzystanie z urządzeń utrudniają wandale.

W gdańskim ZDiZ znany jest ten problem. - Planujemy wymieniać urządzenia. Jednak w tej chwili kasa urzędu na tego typu zadanie jest pusta. Chcemy wyleasingować od firmy parkometry, które zastąpią zużyte maszyny - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Strefy płatnego parkowania w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (465) 3 zablokowane

  • Przymorze toż to centrumm !!!!

    Płakać i płacić ! ! !

    • 13 1

  • VETO wyciąganiu kasy !!!!! (2)

    Od kiedy Przymorze leży w centrum??? Następne będą inne osiedla: Żabianka, Brzeżno, Morena, Niedźwiednik, Suchanino, Orunia itd.....

    • 19 6

    • trzeba było kupić mieszkanie z miejscem postojowym. (1)

      ulice, miejsca postojowe są w większości miasta to dlaczego jako właściciel terenu nie może pobierać opłat? pamiętaj że zapłacisz 30zł miesięcznie i masz spokój. masz miejsce postojowe jako mieszkaniec a kasa i tak w jakiejś formie wróci - wyremontują Ci chodnik czy ulice.

      • 1 1

      • ... kto 25 lat temu sprzedawał w spółdzielni miejsce postojowa ????

        • 0 1

  • Z jakiej to niby racji za parkowanie mają płacić mieszkańcy posesji, przy której jest "zatoczka"? (4)

    Bawcie się z nami panie i panowie radni dzisiaj, my zabawimy się z wami już za rok, przy urnach wyborczych. Wasi następcy lepiej przemyślą pewne oczywiste sprawy.

    • 15 6

    • a co zatoczka jest prywatna?

      • 3 3

    • Mieszkaniec ma prawo

      za darmo parkować na terenie własnej posesji. Gdy korzysta z zatoczki jest taki jak każdy inny kierowca i płaci. Ogólnie i tak macie dobrze, że tylko 30zł.

      • 4 3

    • Głupi naród, jak durne owieczki i tak, niestety ich wybierze.

      • 3 3

    • durnie i tak beda dalej głosowac na budynia

      • 0 0

  • Przedstawiliśmy i udowodniliśmy p. Lisickiemu (6)

    że jego argumenty na temat wprowadzenia strefy parkowania na Siedlcach kupy się nie trzymają, niestety, jak w każdym przypadku, gdzie pazerność rządzących nie zna granic, nasze argumenty nie zostały uwzględnione. No ale co się dziwić, tak działa demokracja w PO (jak przykład Warszawy, po co wybory, my i tak najlepiej rządzimy), i potem zdziwienie że na konsultacje społeczne nikt nie przychodzi. Panie Lisicki, po co konsultacje, jak do tej pory nie uwzględniliście NIGDY ich wyników w swoich kolesiowskich planach biznesowych? (np. Brzeźno i wysokościowce, zabudowa Wrzeszcza itp.) Konsultacje odbębniacie bo musicie, natomiast już z głosem społeczeństwa później nie liczycie się WCALE!

    • 23 3

    • Tu się nie zgadzam (1)

      Bo przez brak strefy, aby przyjechać do szpitala wojewódzkiego to trzeba auto zostawić po drugiej stronie AK, bo wszystko zajęte przez pracowników urzędu, szpitala itd.

      • 3 3

      • Przez tydzień sprawdzaliśmu dostępność miensc parkingowych w obrębie

        planowanej strefy, zawsze były wolne miejsca. A swoją drogą jest skandalem, że nie ma gdzie postawić samochodu przywożąc chorego do szpitala, nie zawsze można zostawić taką osobę samą i szukac miejsca do zaparkowania. Pozostaje ZAWSZWE wzywać karetkę.

        • 4 1

    • Mylisz pojęcia (3)

      Nikt nie mówił w Warszawie "po co wybory". Owszem, rozsądni ludzie mówią "po co referendum?" Wybory, to demokracja a referendum w tym przypadku, to zwykła medialna szopka pismenów. Natomiast co do pana Lisickiego i jego poczynań, to zgadzam się z twoją opinią dodając jednocześnie: co ten pan jeszcze robi w Prezydium. Dlaczego nie został wyrzucony z hukiem po ostatnich aferach?

      • 4 4

      • klepnij się w cybuch

        Inicjator referendum warszawskiego, burmistrz Ursynowa, nie ma nic wspólnego z PiS.
        Chyba już TVN, TokFM i GW mózg ci wyprały.

        • 4 1

      • Nie został wyrzucony,

        bo to przydup...s budynia i wykonuje gorliwie jego polecenia. Bez wiedzy budynia nic się w UM nie dzieje.

        • 2 1

      • Referendum to Święto Demokracji

        O to walczyliśmy z komuną, teraz widac o to samo trzeba walczyć z PO. Nawet demokratycznie wybrany prezydent bezcześci demokrację, bo jego kolesiowką koleżankę mogą odwołać, liberałowie to zło...

        • 2 1

  • jedyna decyzja budynia z którą się zgadzam

    • 2 9

  • Szymanowskiego we Wrzeszczu zawalona autami (2)

    wprowadzcie na calej dlugosci platne parkowanie.

    • 8 7

    • bardzo prosimy

      • 2 1

    • Mam propozycje.

      Za kazdym razem jak tam zaparkujesz idz w zabkach zaniesc Lisickiemu 25 PLN.

      W koncu tego chcesz, nie?

      • 1 0

  • Kolejne nabijanie kabzy sk..synom wyliniałym!!! Zdzieranie na 'stadiony-baseny',

    ecs-y itp. badziewia!

    • 16 3

  • No to teraz już żegnam się z Gdańskiem i więcej tam nie pojadę i myślę, że także wiele innych tak zrobi. (10)

    Niech w ten sposób runie cała infrastruktura handlu i usług a tym samym wpływy do kasy miasta, gdyż nie będzie klientów. Moje pieniądze wydam na prowincji. Polscy biurokraci potrafią tylko zakazywać i nie są w stanie wymyślić żadnych udogodnień dla społeczeństwa, do czego właściwie są zatrudnieni.

    • 25 9

    • Ale się obudzieś (1)

      strefa parkowania w centrum jest od dawna, więc skąd akurat teraz twoje rozgoryczenie.

      • 6 5

      • Dlatego, że w końcu trzeba zareagować i powiedzieć dosyć.

        • 5 4

    • Nie pamiętam kiedy robiłem zakupy w centrum Gdańska

      ani kiedy tam byłem... aha, pół roku temu w sobotę, gdy nie musiałem płacić za parkowanie byłem z dzieckiem w kinie. Poza tym robie zakupy tam, gdzie mogę bez problemu zaparkować za darmo. Robię to od wielu lat i dodatkowo zaoszczędzam na tańszych produktach i usługach w firmach zlokalizowanych poza Gdańskiem... O to chodzi p. Lisickiemu aby wszyscy tak robili?

      • 11 2

    • Te negatywne oceny tego postu, dają na pewno właśnie ci biurokraci a nie nikt rozsądny.

      • 0 3

    • W cywilizowanych krajach już od lat istnieje tzw. system Park& Ride i przy stacjach kolejowych np. w Niemczech i Austrii są (5)

      wielkie bezpłatne parkingi gdzie można bezpłatnie zaparkować samochód i dalej jechać pociągiem podmiejskim a bilet można kupić jeden tani ważny na pociąg, tramwaj, autobus i jechać nim od miasta do miasta. Na całej trasie SKM od Wejherowa do Gdańska nigdzie nie ma możliwości zostawienia samochodu i dalej jechać kolejką a na wspólny bilet ważny na całe Trójmisto nie mogą się dogadać od lat. Tam jest wasze pole do popisu biurokraci i tu zróbcie coś sensownego dla swoich obywateli.

      • 6 1

      • W Tallinie wprowadzono nawet bezpłatną komunikację miejską, aby miasto odciążyć od samochodów. Polskim urzędasom coś takiego (4)

        nawet się nie śni i nigdy nie mogliby pojąć, że coś takiego można zrobić. Oni tylko wiedzą, jak łupać naród.

        • 1 1

        • bezpłatną? (3)

          czyli autobusy jeżdżą na powietrze, a kierowcy pracują charytatywnie? jak tak, to faktycznie bezpłatna

          • 2 2

          • Miasto finansuje. (1)

            • 0 0

            • A miasto wytwarza pieniądze z powietrza, czy może z podatków bierze?

              • 1 0

          • Tallin

            Od 1 stycznia mieszkańcy stolicy Estonii cieszą się darmową komunikacją miejską. To przywilej dla tych, którzy w mieście są zarejestrowani jako mieszkańcy i rozliczają tam swoje podatki. Młody radny PiS z Warszawy chce, by darmowa komunikacja pojawiła się także w stolicy. Czy Polacy mają szansę na bezpłatne przejazdy?

            • 0 0

  • I powoli centrum przeniesie się do galerii

    • 12 2

  • Z tymi parkingami to jakaś obsesja - najpierw lotnisko, gdzie albo dziwaczne stawki, albo okoliczne posesje zamienione w parkingi ( niedługo okoliczni rolnicy przestawia się z hodowli i upraw na parkingi ), a teraz miasto. Niedługo miejsce do stania i chodzenia będzie płatne - będą pieniądze na naprawę chodników w fatalnym stanie. Czy to wszystko jest pomysłem władz miasta na wysiedlenie miasta, czy na udręczanie jego mieszkańców? Wybory niebawem.

    • 23 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane