• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od wtorku zmiany w strefie płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami. Warto poznać nowe zasady w strefach płatnego parkowania, które zaczną obowiązywać we wtorek. Możemy uniknąć nerwów i kosztów związanych z mandatami.

We wtorek, 1 października, wchodzi w życie nowelizacja uchwały w sprawie stref płatnego parkowania w Gdańsku. Choć do strefy dołączy część Siedlec i Przymorze to na razie kierowcy nie będą płacić tam za postój. Zmienią się niektóre stawki za parkowanie. Sprawdzamy, co ZDiZ zamierza zrobić ze starymi parkometrami.



Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny. Nowe identyfikatory zezwalające na stawianie pojazdu w strefie płatnego parkowania. OZM - identyfikator dla mieszkańca na miesiąc (koszt: 30 zł), OZR - identyfikator dla mieszkańca na rok (koszt: 300 zł), AM - identyfikator miesięczny dla chętnych (koszt: 500 zł), O - identyfikator dla służb miejskich, N+ - identyfikator dla osób niepełnosprawnych, CC - korpus dyplomatyczny.
Na razie bez opłat na Przymorzu i Siedlcach

Najpoważniejszą zmianą obowiązującą w Gdańsku od 1 października jest wprowadzenie nowych stref płatnego parkowania. Pierwsza powstanie na Siedlcach. Zostaną nią objęte częściowo - od strony centrum - ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska, ul. Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańskaul. Pohulanka zobacz na mapie Gdańska. W całości do strefy wejdą: ul. Nowe Ogrody zobacz na mapie Gdańska, ul. Strzelecka zobacz na mapie Gdańskaul. Bema zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne miejsce, w którym zostanie wyznaczona strefa płatnego parkowania, to Przymorze, obszar między ulicami: Śląską zobacz na mapie Gdańska, Kołobrzeską zobacz na mapie GdańskaSzczecińskązobacz na mapie Gdańska.

O wprowadzeniu w tej części Przymorza opłat za parkowanie władze miasta mówiły najmniej.

Ponadto zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu. Tam kierowcy będą musieli zapłacić zatrzymując się w obrębie ulic: Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Białej zobacz na mapie GdańskaDanusi zobacz na mapie Gdańska.

Czy często stawiasz samochód w strefie płatnego parkowania?

Dodatkowo rozszerzona zostanie strefa w centrum Gdańska. Objęta nią zostanie ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, od wysokości budynku Komendy Wojewódzkiej Policji do Motławy.

Na razie jednak w tych strefach opłaty nie będą pobierane. - Nowa uchwała dała nam możliwość pobierania opłat we wspomnianych dzielnicach. Decyzja o wprowadzeniu parkomatów w tych częściach miasta należy do zarządcy drogi i zostanie podjęta pod koniec roku, gdy poznamy miejskie plany odnośnie budowy podziemnych parkingów m.in. w centrum Gdańska. Będziemy wtedy mogli określić liczbę miejsc postojowych, na których niezbędna będzie rotacja i ogłosić przetarg na zakup dla nich parkometrów - mówi Bohdan Sobota, kierownik działu parkowania w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Strefy parkowania w dzielnicach Wrzeszcz Górny, Aniołki pozostaną w obecnym kształcie.

Korekta opłat i godzin obowiązywania stref płatnego parkowania

Dziś w Aniołkach kierowcy płacą za parkowanie w godzinach od 8 do 16. Po wejściu w życie nowych przepisów, opłatę będzie trzeba uiszczać w parkomacie tylko między godz. 9 a 15. Podobnie ma być w nowo utworzonej strefie na Siedlcach. Ale we Wrzeszczu, Śródmieściu i na Przymorzu opłatę będzie trzeba uiszczać w godz. 9 - 17.

Nie zmieni się opłata za jednorazowe parkowanie. I tak za pierwszą godzinę kierowcy nadal będą płacić 3 zł. Kolejne 60 minut będzie kosztować już 3,60 zł. Natomiast za następną, trzecią godzinę, zapłacimy już 4,30 zł. Opłata za parkowanie za czwartą i kolejną godzinę będzie wynosić 3 zł. Oznacza to, że jeśli zaparkujemy samochód na osiem godzin, to zapłacimy 25,90 zł.

Władze Gdańska utrzymują, że tak przyjęte opłaty mają zapewnić rotację samochodów w strefie.

Rewolucja jednak czeka te osoby, które do tej pory korzystały z abonamentów za parkowanie w strefie. Za pozostawianie samochodu na płatnych miejscach postojowych, poza centrum, kierowcy płacą dziś 320 zł miesięcznie. Po wejściu w życie nowych przepisów koszt tego abonamentu wzrośnie do 500 zł.

Mniejsze za to będą kary za parkowanie bez uiszczenia opłaty w parkomacie. Jeśli służby porządkowe nałożą na nas 50-złotowy mandat, to jeśli zapłacimy go w ciągu trzech dni, opłata zostanie zredukowana do 35 zł, czyli równowartości ok. 11 godzin postoju w strefie.

Gdy nowe przepisy wejdą w życie, znikną na dobre abonamenty na okaziciela, umożliwiające parkowanie w strefie większej liczbie samochodów, ale nie jednocześnie. Ich koszt aktualnie wynosi 270 zł.

30 zł będzie kosztować abonament za parkowanie samochodów w strefie dla lokatorów budynków, które znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie właśnie wspomnianej strefy. Nabyty abonament nie będzie uprawniał do wolnego i wskazanego konkretnie miejsca postojowego. Ci, którzy zdecydują się wykupić taki abonament na okres roku, zapłacą 300 zł i zaoszczędzą tym samym ok. 60 zł rocznie. Abonamenty są przypisane do auta, stąd trzeba uważać, bo jeśli w czasie obowiązywania abonamentu przeprowadzimy się w inne miejsce, możemy nie odzyskać wpłaty za niewykorzystane miesiące. Abonamenty nie uprawniają do parkowania pojazdów w innych strefach.

Kto może ubiegać się o abonament dla mieszkańców? Właściciel lub współwłaściciel jednocześnie pojazdu i nieruchomości położonej w sąsiedztwie strefy płatnego parkowania. Abonament otrzymają także ci właściciele nieruchomości, którzy poruszają się autem na podstawie umowy użyczenia bądź leasingu. Uchwała nie przewiduje sprzedaży abonamentów osobom wynajmującym lokale.

Miasto także wycofuje się z pomysłu płatnych i wyznaczonych miejsc postojowych w strefach - tzw. kopert. Nie będzie można więc po wejściu w życie nowej uchwały zarezerwować i wyznaczyć miejsca do parkowania. To może utrudnić wielu przedsiębiorcom pracę, bowiem to oni najczęściej - głównie dla swoich klientów i dostawców - takie miejsca rezerwowali. Po wejściu w życie przepisów dotychczasowe miejsca będą musiały zniknąć.

Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy przedstawić przede wszystkim orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Bez zakazów ruchu wokół Hali Targowej na Głównym Mieście

Dobra informacja dla kierowców, którzy do tej pory nie mogli korzystać z wyłączonych z ruchu ulic wokół Hali Targowej i wokół hotelu Hanza w centrum Gdańska. Kilka lat temu wprowadzono tam restrykcyjne ograniczenie w ruchu: mogły tam wjeżdżać wyłącznie samochody mieszkańców, służby komunalne oraz taxi. 1 października znaki zakazu znikną.

- Decyzja o wprowadzeniu we wspomnianych miejscach ograniczonego ruchu okazała się zbyt restrykcyjna. Niemniej podobna strefa wyznaczona w centrum miasta - między ulicami: Ogarna, Szeroka, Węglarska, Długie Pobrzeże - zostaje utrzymana - mówi Maciej Cybulski z działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Częste awarie kilkunastoletnich parkomatów

Kierowcy coraz częściej uskarżają się na stan techniczny parkomatów. Najstarsze urządzenia osiągnęły już pełnoletniość. Zdarza się, że maszyna nie wydaje potwierdzenia wpłaty. Dodatkowo sprawne korzystanie z urządzeń utrudniają wandale.

W gdańskim ZDiZ znany jest ten problem. - Planujemy wymieniać urządzenia. Jednak w tej chwili kasa urzędu na tego typu zadanie jest pusta. Chcemy wyleasingować od firmy parkometry, które zastąpią zużyte maszyny - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdańsku.

Strefy płatnego parkowania w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (465) 3 zablokowane

  • No i jest furtka dla elit (1)

    "Stawiać swoje samochody bezpłatnie w strefie płatnego parkowania w Gdańsku będą mogły osoby posiadające identyfikator "N+". By go zdobyć, w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni należy mieć układy i znajomości oraz należeć do miejskiej elity władzy.

    A jaki nastąpi nagły wzrost inwalidów o znacznym stopniu niesprawności??

    • 20 1

    • opłaty nie tylko za parkowanie

      Znalazłem dzisiaj na portalu GW." Jednym z pomysłów na utrzymanie infrastruktury mogłoby być rozszerzenie opłat za przejazd nie tylko dla samochodów ciężarowych, ale także osobowych, zwłaszcza w miastach."

      • 2 0

  • ta... (7)

    nie ma to jak nabudować biurowców (Arkońska), a póżniej kazać sobie płacić za parking obok. Co za zaradność naszych władz! BRAWO BRAWO BRAWO!

    • 28 3

    • a to miasto budowało? (6)

      a to jest nakaz jeżdżenia do pracy samochodem, w tak dobrze skomunikowanym rejonie?

      • 4 13

      • (2)

        Miasto wydało zgodę na budowę centrum biurowego w samym środku dzielnicy mieszkalnej.

        • 7 3

        • taaaa i miasto kazało dojeżdżąć samochodami do tego centrum biurowego (1)

          • 3 6

          • Miasto wydając pozwolenie na budowę,

            (ewentualnie w PZP) podaje współczynnik miejsc parkingowych. Deweloperzy jednak "smarują" i dzięki temu nie ma kosztów związanych z budową parkingów dla wszystkich pracowników - wystarczy płatny parking dla kierownictwa...

            • 4 1

      • komunikacja miejska ? (2)

        Mogę zastanowić się, czy korzystać z komunikacji miejskiej, pod warunkiem, że będzie ona:
        1 bezpieczna
        2 schludna/czysta
        3 punktualna
        czy chociaż jedno się zgadza? nie? no to masz odpowiedź

        • 8 5

        • Lata temu były problemy, ale obecnie w Gdańsku zgadzają się wszystkie trzy punkty.

          • 3 3

        • gdańska komunikacja jest nie bardziej brudna niż w innych miastach europejskich, bezpieczniejsza niż w wielu miastach europejskich, i nie mniej punktualna niż w innych miastach europejskich.

          • 5 1

  • strefy parkowania

    miasto wyraznie nie ma kasy.ale popatrzcie co robi sie na osiedlach.każda wspólnota wygradza parkingi.nie ma gdzie postawic samochodu,choćby na chwile.PARANOJA

    • 11 2

  • Głupota - Żeby właściciel nieruchomości musiał płacić za możliwość parkowania pod nią. (6)

    Nie jest to zbyt mądre, niedługo Gdańsk będzie pobierał opłatę za oddychanie w określonych strefach..

    • 35 5

    • (2)

      Nie jest to mądre ale to nasza rzeczywistość.
      Czekam jeszcze na dyżurnego ekooszołoma tego portalu który napisze:
      1. miasto dla ludzi a nie dla samochodów lub
      2. samochody zawłaszczają przestrzeń publiczną
      lub coś innego typu kopiuj - wklej z ekooszołomskiej ulotki.
      Nie pozostaje nam nic innego tylko oczekiwać cierpliwie na kolejne opłaty ... za coś.

      • 15 3

      • przedstaw argumenty podważające proste tezy, które zacytowałeś (1)

        przestrzeń publiczną zawłaszczają kierowcy parkujący za darmo, często nielegalnie. Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

        • 2 4

        • Pie......z!

          • 1 0

    • ale matołku parkujesz już nie na własności tylko na terenie miejskim (2)

      i sobie jako mieszkaniec nie życzę żebyś parkował za free

      • 6 18

      • Jakaś definicja terenu miejskiego?

        Cóż to za twór prawny jest!? i kto jest jego właścicielem?

        • 3 0

      • To moze wykaz sie, ze nie jestes hipokryta i dobrowolnie odprowadzaj podatek od chodzenia po chodniku? W koncu to tez teren miejski, czemu zajmujesz go za darmo?

        • 1 0

  • przymorze ? (1)

    Czy to znaczy że jak mieszkam w domku na Śląskiej to już sobie za darmo samochody pod domem nie zaparkuję?

    • 19 2

    • Hmmm

      NIE !! i koniec. musisz zapłacić 30 zł miesięcznie za nic. Za to że wystawili budynki biurowe na Arkońskiej i zapomnieli o parkingach dla pracowników. Wiec zapłacą za to mieszkańcy - mamy pełno samochodów pod mieszkaniami, ruch i jeszcze opłaty za parkowanie... OBŁĘD. !! Adamowicz chyba przesadza !!

      • 20 2

  • (2)

    Deweloper, który wybudował te biurowce dobrze wiedział, że będzie ciężko zaparkować, a mimo to na swoim terenie nie zrobił parkingu... Natomiast gdyby najemcy mieli olej w głowie, to nie wynajmowali by biur w miejscu, gdzie nie mogą zaparkować ich klienci, co zmusiłoby dewelopera do większego myślenia.

    • 27 1

    • Deweloperowi

      nie opłaca się inwestować w parking. Miasto powinno wymusić na nim wybudowanie parkingu podziemnego, ale za łapówki można przymknąć na to oko. Jak już wiemy w UM za łapówki można nawet załatwić mieszkanie komunalne. Budyniowo! I wszystko jasne.

      • 11 2

    • Najemcy to firmy -

      a ci co nie mają miejsc, to gawiedź pracownicza.

      • 0 1

  • Parking przy 3 Maja a Rogaczewskiego (1)

    czemu nie zrobią w centrum Gdańska płatnego postoju, przecież i tak każdy doskonale wiemy że parkują tam tylko urzędnicy, żeby znaleźć miejsce na tym parkingu to jak jak wygrana w Lotto

    • 15 1

    • bo k..wa k..wie łba nie urwie! Jaki kraj, takie cuda

      • 0 1

  • Konieczne opłaty za parkowanie na ul. Dubois we Wrzeszczu (1)

    Zapraszam ustawiaczy tablic!

    • 7 1

    • Przeciez nikt Ci nie broni placic!

      Zaparkuj, nalicz sobie stawke godzinowa i zanies do ZDiZ. Co Ci przeszkadza tak robic?

      • 1 0

  • chamstwo

    Jak to ładnie brzmi ROTACJA SAMOCHODÓW.To samo z śmieciami SEGREGACJA.Tak to ładnie nazywają urzędasy za poparciem sejmu NOWE PODWYŻSZONE PODATKI.Zrujnowali kraj , zrujnowali nas.A tak ich popierałem.

    • 27 4

  • Dowóz dziecka do szkoły/przedszkola (2)

    A za parkowanie w celu dowozu dziecka do szkoły/przedszkola też trzeba płacić?

    • 14 6

    • tez 2x skoro stać cie na dzieci :)

      • 14 1

    • dowożenie dzieci samochodami do szkół i przedszkoli samochodami rodziców

      to zabieranie im dzieciństwa

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane