• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddają rowerzystom pas dla samochodów

Michał Sielski
11 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny
Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa. Widoczne po prawej samochody będą teraz skręcać w lewo ze środkowego pasa.

W czwartek rusza inwestycja, którą z punktu widzenia gdyńskich kierowców i rowerzystów można nazwać rewolucyjną. Do końca listopada na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdyni powstanie rowerowy kontrapas. Na odcinku pomiędzy ul. 10 Lutego a ul. Starowiejską rowerzyści pojadą pasem odebranym kierowcom. Na kilku ulicach wprowadzona zostanie też strefa Tempo 30 i możliwość jazdy rowerem pod prąd.



Czy to rozwiązanie spowoduje duże korki?

Tak jak pisaliśmy już w lutym, pas rowerowy zostanie wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Starowiejskiej. Będzie przebiegał na jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści będą mogli łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Osobna sygnalizacja dla rowerzystów

Kierowcom samochodów pozostaną dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego będzie można pojechać prosto i w lewo. Zmieni się też sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe.

Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni. Kontrapas pozwoli rowerzystom szybciej i łatwiej dojechać do śródmieścia Gdyni.
Rowerzyści zyskają też dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Pojawi się faza, która włączy zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy pojawią się przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Do kontrapasa będzie można dojechać z ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie także pojawią się pasy rowerowe.

Wolniej w Śródmieściu, pod prąd bezpiecznie

To jednak nie wszystkie zmiany. Niektórzy kierowcy będą musieli zwolnić w centrum. Ulice Starowiejska, Zgoda zobacz na mapie Gdyni, Mściwoja zobacz na mapie Gdyni, Zygmunta Augusta zobacz na mapie GdyniAbrahama zobacz na mapie Gdyni (od Starowiejskiej do 10 Lutego), zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Na każdej z nich - oprócz ul. Starowiejskiej - rowerem będzie można jechać w obu kierunkach.

Wbrew pozorom ruch rowerem pod prąd wcale nie jest niebezpieczny, jeśli wszyscy kierowcy przestrzegają ograniczeń prędkości. W Gdańsku jest niemal 200 ulic z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. To ponad 40 km dróg, na których nigdy nie doszło do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty. W Gdyni ruch pod prąd możliwy jest na razie na ul. Lotników zobacz na mapie Gdyni od Przemyskiej do Stryjskiej oraz na części ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Oby równie bezpiecznie było w tym miejscu, ale ze względu na przyzwyczajenia kierowców można spodziewać się też niebezpiecznych sytuacji. Zwłaszcza że pas nie będzie pomalowany na czerwono i nie będzie fizycznie oddzielony od pasów dla samochodów.

- W związku z brakiem odpowiednich warunków pogodowych (zbyt niskie temperatury) odłożyliśmy malowanie pasów na czerwono do wiosny 2016 roku. Większą uwagę kierowców, będą, póki co, zwracać liczne znaki ostrzegawcze A-24 "rowerzysta" - informuje Rafał Studziński, zajmujący się drogami rowerowymi z ramienia gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Fizyczne oddzielenie kontrapasa będzie stworzone tylko w obszarze skrzyżowań, za pomocą zamontowanych wysepek. Na pozostałych odcinkach nie oddzielamy pasa ruchu dla rowerów (oddzielony fizycznie nie byłby pasem ruchu, a drogą dla rowerów), pozostawiając możliwość postoju samochodów - dodaje.

Opinie (629) 3 zablokowane

  • To straszne jak wielu na tym forum HEJTEROW. Czy wy wszyscy, ktorzy nie zgadzacie sie z coraz wieksza iloscia zdrowych i ekologicznych rowerow na naszych drogach, sami uzytkujecie dwudziestoletnie Golfy, w porywach Passaty?Gdzie wam tak ciagle spieszno - do grobu? Rower jest i bedzie w nasym zyciu i chwala tym , ktorzy chca nam rowerzystom zycie ulatwic.

    • 3 2

  • Rowery góra! (2)

    To jest pomysł na miarę naszych czasów! Zamknąć całe śródmieście dla aut i oddać dla rowerzystów, byłoby na co popatrzec!!!!

    • 3 1

    • Takie rzeczy w Kopenhadze można oglądać bez kłopotu

      Ważna jest konsekwencja i determinacja decydentów.

      Izolowane kroki bez wyraźnie określonego celu przynoszą mniejsze rezultaty niż spójny plan uwalniania miasta od samochodów.

      • 0 0

    • Piesi do podziemia!!!

      • 1 1

  • Czy jest sens tworzyć drogi rowerowe? (1)

    Czym więcej dróg rowerowych to tym więcej użytkowników. Trzydzieści lat temu jedynym sposobem na poruszanie się po mieście była jazda między samochodami z lewej i prawej. Chodniki nie nadawały się do jazdy bo były dziurawe z wysokimi krawężnikami. Rowerzystów było na lekarstwo. Obecnie to się zmieniło. Rowerzystów jest tez więcej. Bo mniej się boją. Gdy śródmieście miasta przestanie być białą plamą rowerową, jestem pewien, że kierowcy samochodów będą z zazdrością patrzeć na rowerzystę poruszającego się szybciej niż kolumna aut. To poc0iągnie następnych. Metropolie rowerowe nie powstały z niczego, tam również były opory kierowców i tzw pedalarze. Za pedelarzami byli rowerzyści z koszykami i pieskami w nich. Brawo im za to!
    Od 30 lat jeźdzę samochodem, od tego też czasu jeżdzę rowerem. Wożę również 10 kilowego psa w koszyku. Czasem ubieram strój pedalarza. Czasem włosy mi stają na łysej już głowie widząc co kombinują inni użytkownicy dróg tj rowerzyści , piesi i kierowcy. Za rowerzystów mi czasem wstyd, gdy pokazowo przejeżdza na czerwonym przed tłumem kierowców i pieszych. To prawda. Zgadzam się na mandaty za brak oświetlenia w rowerach. powoli przyjdzie i czas na szaleńców lecących między ludzmi.
    Wolę również gdy mamy z dziećmi jadą ścieżka rowerową a nie chodnikiem i ulicą. Te dzieci za kilka lat będą wymagały od innych własciwego zachowania na rowerze. Mój najmłodszy syn 12 letni porusza się już wg zasad rowerem po całej Gdyni. Nie było tak od początku.
    Co do zimy to odstawiam rower w duże mrozy bo zamarzają linki i po śnieżycach. Drogi jednak obecnie nie wiadomo kiedy są już odśniezone i można jechać. Zgadzam się jednak, że pasy ruchu dla rowerzystów na ulicach mogą drażnić kierowców. Może zrobić by tak, że czynne by były z pominięciem miesięcy typowo zimowych.
    Pozdrawiam Państwa i życzę cierpliwości

    • 3 1

    • dlaczego odmawiasz rowerzystom prawa do jazdy zimą na odśnieżonych drogach ?

      Wywód masz niezły, ale energia nie w pełni skierowana we właściwą stronę.

      Sprawdź liczby rowerzystów w miesiącach zimowych w Gdańsku - wyobraź sobie, co by się działo, gdyby choć 50% spośród nich wsiadło do samochodów lub do przepełnionych co rano tramwajów?

      • 0 0

  • Bardzo budujące wyniki ankiety (1)

    Ten portal ma skrzywienie ale jasno widać że czytelnicy normalni, a pedalarstwo to tylko głośno ujadający margines.

    • 9 4

    • nie masz argumentów, używasz epitetów

      ciekawe, co napiszesz za dwa lata

      Tyle czasu wystarczy na zmianę zapatrywań. Niedługo większe zmiany pojawią się na Starowiejskiej i Świętojańskiej. Będziesz się miał z pyszna.

      Uważaj na duże samochody ciężarowe - możesz mieć z nimi niezłe kłopoty.

      • 0 0

  • Precz z terrorem cyklistów i p.....w !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2)

    • 10 4

    • tabletki odstawione?

      • 0 0

    • Jaki terror ? A kim ty jesteś robaczku ?

      • 1 0

  • Rowerzycsci (1)

    Co raz mniej podoba mi się to co sie dzieje w Gdyni. I co raz częściej mysle o wyprowadzce. Drogi rowerowe pod prąd w centrum, bus pasy - a piesi i rowerzyści to święte krowy bez ubepieczeń, bez znajomości przepisów ruchu drogowego, a winny zawsze kierowca. Może lepiej będzie wogóle wyłączyć centrum miasta z ruchu kołowego w godzinach "od - do" i zrobic jeden wielki deptak. I to co sie dzieje w maistach w związku z rowerami to nie nowoczesność tylko uwstecznianie sie. Bo trzeba się zdecydować sie czy miasto ma być dla pieszych, rowerów czy samochodów, bo każdemu dobrze nie da sie zrobic.Albo należy wyprowadzićz centrum auta, albo ograniczyć cała resztę.

    • 9 4

    • jakieś przejawy refleksji się pojawiły

      Czy wyobrażasz sobie miasto tylko dla samochodów? wjeżdżających do mieszkań na piętrze? z dostawą zupy za kierownicę?

      Miasto powinno być dla ludzi: w centrum restrykcyjne dla samochodów, z wyraźną hierarchią: piesi i ich komfort i bezpieczeństwo przede wszystkim, następnie dla rowerów duże strefy wolne od parkujących samochodów z uspokojonym ruchem.

      Szczegóły do uzgodnienia.

      • 0 0

  • brak znajomości przepisów (1)

    Podstawowym problemem jest brak znajomości przepisów przez rowerzystów i kierowców jakie ich obowiązują w stosunku do drugiego użytkownika ruchu.
    Drugim problemem jest brak konsekwencji służb porządkowych w stosunku do kierowców i rowerzystów.

    Albo ich działania jak np. policja zamiast zatrzymać pijanego kierowce to czai się na rowerzystę jadącego po 1-2 piwach na bulwarze wracającego z plaży. Taki delikwent traci prawo jazdy jeżeli posiada, a nie poruszał się samochodem czy motorem.
    Rowerem nie wyrządzi takiej szkody jak rozpędzonym samochodem do 60+km/h o macie ponad 1 tony....

    Najważniejsze to doszkolić ludzi czyli wszystkich użytkowników ruchu z przepisów drogowych.
    bo nawet piesi maja problem z dostosowaniem się do tego że to rowerzysta jadący po ścieżce rowerowej ma pierwszeństwo przed pieszym, a raczej 98% osób nie jest tego świadoma..

    • 0 1

    • czy naprawdę ci piesi tak ci przeszkadzają?

      tylko ty jesteś taki praworządny?

      lejesz wodę na młyn rygorystom, którzy nie dopuszczają myśli o prawie pieszych i rowerzystów do bezpiecznej przestrzeni w mieście.

      Masz szansę się poprawić - nie pisz dyrdymałów pomieszanych z sensownymi tekstami

      • 0 0

  • Gratuluje pomyslu panu Ż-T z urzedu miasta. Ten inteligent zablokuje całą Gdynie. (1)

    • 9 3

    • jak na razie Gdynia jest codziennie blokowana przez nadmiar samochodów

      trudno ci to zauwaźyć?

      • 0 0

  • Kretynizm! Najpierw akcja zwężania dróg i stawiania wysepek a potem w ogole zabieranie pasów. (3)

    Kretynizm! Najpierw akcja zwężania dróg i stawiania wysepek a potem w ogole zabieranie pasów.
    Jakby mało było korków teraz!
    A nie można było wydzielić ścieżki na części hodnika?????

    • 14 4

    • (1)

      pewnie ze mozna , jest dość szeroki

      • 4 3

      • chodniki są zawłaszczane przez parkujące samochody

        Wreszcie jakiś ruch miasto wykonało na rzecz rozsądnego wykorzystania przestrzeni drogowej.

        Czekamy na kolejne: strefa pieszo-rowerowa na Starowiejskiej.

        • 0 0

    • Dosc zabierania przestrzeni pieszym. Samochody i tak maja za duzo !!

      • 4 3

  • (2)

    To jakaś często odwiedzana trasa przez rowerzystów? że aż pas dostają?

    • 10 3

    • to szlak, który wielu rowerzystom ułatwia poruszanie się po centrum Gdyni

      • 0 0

    • Tak, odwiedzana, na tyle że jeżdżą chodnikami albo Władysława IV, Jana z Kolna,

      3 Maja jadą lewą stroną aby co rusz nie plątać się zwłaszcza autobusom i trolejbusom przed maską jadąc z lewego pasa na prawy i z powrotem, szczególnie na Jana z Kolna po wyjeździe z Władysława IV i wjeździe na 3 Maja (tylko z lewej strony lewego pasa JzK - inaczej jest to niedozwolone). Na Wł. IV przy Urzędzie Skarbowym rowerzysta musi wykonać skręt w lewo co najmniej z pasa środkowego, bo prawy jest na wprost na Wendy. A na 3 Maja jak jedzie do Wójta Radtkego lub Starowiejskiej gdzie chce skręcić w lewo (tylko z lewego pasa) to znowu musiałby przebijać się z prawego (na krótkim odcinku od JzK lub Wójta Radtkego). Takie są przepisy dotyczące jazdy rowerem po ulicach. I na taką jazdę decydują się nieliczni, a cała reszta pomyka po chodnikach.
      Nowe rozwiązanie powinno spowodować, aby spora część chodnikowców jechała po tym nowym pasie, a ci co jadą naokoło jak wyżej nie musieli jechać lewymi pasami lub przecinać pasów z dużym ruchem autobusowo - trolejbusowym.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane