- 1 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (57 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (226 opinii)
- 3 Andrzej Duda dziękował strażnikom granic (240 opinii)
- 4 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (20 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (149 opinii)
- 6 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (107 opinii)
Odkryto płytę nagrobną przy Trasie Słowackiego
O Carlu Wohlfahrcie milczały dotąd gdańskie annały. Możliwe, że pojawi się w nich prawie 80 lat po swojej śmierci w 1935 r.
Czym zasłużył się dla miasta Carl Wohlfahrt? Niczym, lub - by być uczciwszym - niczym, o czym byśmy wiedzieli. Dlaczego więc miałby zostać zapamiętanym przez spisujących historię Gdańska? Bo podczas budowy ważnej dla miasta drogi, Trasy Słowackiego, na jej wrzeszczańskim odcinku, robotnicy wykopali jego płytą nagrobną. Leżała pod grubą warstwą ziemi przy ul. Partyzantów.
Po oczyszczeniu z piasku okazało się, że upamiętnia mistrza kowalskiego Carla Wohlfahrta, urodzonego w 1863 r., a zmarłego w 1935 r., "kochanego ojca i dziadka".
Skąd wzięła się w tym miejscu samotna płyta nagrobkowa? O pomoc w rozszyfrowaniu tej zagadki poprosiliśmy Marcina Stąporka, odpowiedzialnego za gdańskie pomniki, pracownika Biura Prezydenta Miasta Gdańska ds. Kultury.
- Wygląda na to, że ktoś zabrał ten element nagrobka, może miał go przerobić na inny nagrobek, a może po prostu - tak się niestety czasem zdarzało - potraktowano go jako materiał kamienny do budowy drogi. W związku z tym trudno nawet powiedzieć, z którego cmentarza pochodzi. Istnieją świadectwa, że przy budowie drogi do ZOO w Oliwie wykorzystywano nagrobki z likwidowanych cmentarzy przy al. Zwycięstwa - tłumaczy Marcin Stąporek.
To nie pierwsze znalezisko w ciągu budowanej we Wrzeszczu Trasy Słowackiego. Wcześniej odkrywano m.in. niewybuchy.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy do ul. Budowlanych .
Długośc: 2,8 km. Oddany do ruchu w grudniu 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.
Odcinek miejski - od ronda de la Salle do al. Rzeczypospolitej .
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.
Droga Zielona - od al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej .
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.
Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej do ul. Ku Ujściu .
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
Opinie (117) 1 zablokowana
-
2012-01-01 12:09
........ trzeba zbadać ! - czy przypadkiem beneficjent z płyty nie był w Wermahcie !!
.......... albo - o zgrozo !! - nie miał tam dziadka.... lub wujka !! - bo jesli tak - to....
- 4 4
-
2012-01-01 12:06
Płyta
Jest płyta - jest impreza
- 4 3
-
2012-01-01 11:36
Co sie stanie ze znalezioną płytą?
- 7 2
-
2012-01-01 11:24
Modyfikowanej ramki oczywiście nie mogło zabraknąć
Pan Naskręt lubi za każdym razem wklejać gotową modyfikowaną w razie opóźnień ramkę o kolejnych etapach budowy Trasy Słowackiego. Oczywiście współpraca z Magdaleną S.K. jest najważniejsza aby miło i łagodnie zawsze pisac o GIK.
- 21 4
-
2012-01-01 11:11
(1)
ŚWIETNY ARTYKUŁ :)
w sam raz na kaca noworocznego, nic tylko się zabić.- 71 23
-
2012-01-01 11:17
chyba ze strzelasz slepakami
- 2 3
-
2012-01-01 11:14
(1)
budowlańcy pracują w nowy rok?? No moje gratulacje:)
- 41 3
-
2012-01-01 11:15
zgadza sie - to felietonista portalu
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.