• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odlotowe (?) Trójmiasto

Michał Stąporek
10 czerwca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Samolot stanie na rondzie przy lotnisku
Katowice - wzrost o 400 proc., Kraków - o 100 proc., Trójmiasto - o 43 proc. Ruch lotniczy rośnie na lotniskach w całej Polsce, ale Gdańsk nie należy już do pierwszej ligi. Po 20 czerwca ubędzie jeszcze połączenie do Oslo.

Czy 120 tysięcy pasażerów którzy przewinęli się przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku to dużo czy mało? W porównaniu z pierwszym kwartałem ub. r. to wynik prawie o połowę lepszy. Jednak inne lotniska przeżyły jeszcze większy boom.

- Lotnisko w Katowicach zawdzięcza swój ogromny rozwój WizzAirowi, który uczynił z niego swoją główną bazę w Polsce - tłumaczy Aleksander Janiak, szef Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Poza tym w aglomeracji Krakowsko-Katowickiej mieszka ok. 5 mln ludzi. To dwa i pół raza więcej niż w Trójmieście.

Analitycy rynku pytani o powody szybkiego rozwoju portów lotniczych, jak mantrę powtarzają: tanie linie lotnicze. Jednak port lotniczy w Trójmieście jest najlepszym dowodem na to, że interesy z tanimi przewoźnikami nie zawsze się udają.

Latająca z Gdańska do Oslo Air Lithuania, tani przewoźnik z Litwy, ogłosił właśnie, że ostatni lot odbędzie się 20 czerwca. Potem połączenie do stolicy Norwegii nie będzie już obsługiwane. - Mam wrażenie, że małe i średnie tanie linie lotnicze nie zawsze zachowują się profesjonalnie - Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk starannie dobiera słowa, najwyraźniejn nie chcąc nikogo urazić. - Denim Airways i Air Lithuania niewiele zrobiły by pasażerowie dowiedzieli się o ich działalności.

Pierwsza linia wycofała się z Gdańska jeszcze przed uruchomieniem lotów do Berlina i Augsburga. Litewski przewoźnik pojawił się w Gdańsku pod koniec marca. Wytrzymał niecałe trzy miesiące.

- Ryanair od połowy maja wszędzie informuje o nowym połączeniu z Gdańska do Londynu, które ruszy dopiero we wrześniu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli uwzględnić je w swoich planach - przekonuje Tomasz Kloskowski.

Z kolei Aleksander Janiak uważa, że przyczyną niepowodzeń tych przewoźników może być wybór niezbyt atrakcyjnych kierunków. - Wiadomo, że ludzi latają w interesach, do pracy albo na wakacje. Skandynawia nie jest zbyt popularnym celem w żadnej z tych kategorii,. Wyjątkiem jest bardzo popularne połączenie do Kopenhagi, która jednak pełni funkcję regionalnego węzła komunikacyjnego - twierdzi szef PROT. - Choć z drugiej strony połączenia promowe ze Skandynawią mają się całkiem dobrze.

Bez wątpienia ruch na lotnisku w Gdańsku byłby sporo wyższy gdyby nie doszło do kuriozalnego sporu ze Strażą Graniczną. WizzAir planował obsługiwać Gdańsk połączeniem z Katowic do Sztokholmu. Dzięki międzylądowaniu, pasażerowie z Gdańska zyskaliby połączenie do obu tych miast. Niestety, Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego. - Absurd takich regulacji jest tym większy, że oba kraje należą do Unii Europejskiej - denerwuje się Tomasz Kloskowski.

Opinie (68)

  • Popieram Gosię

    Będe miał bliżej do Salford na Old Trafford.

    A Gosia, ile kosztuje połączenie Gdańsk-Kraków-Manchester.

    Nie lepiej Tobie szukać połączenia przez Kopenhagę ?

    • 0 0

  • Loty krajowe

    A może ktoś by sie zabrał za loty krajowe i zamiast z Gdańska do Krakowa jechać 7 godz.pociągiem można by było polecieć za tą samą cenę samolotem.

    • 0 0

  • Qwno spada z nieba

    A mnie to wsio ryba, co lata, gdzie lata i ile lechu.w. ma z tego na koncie za pożyczenie swojego nazwiska. Tylko niech te wszystkie latające machiny piekielne nie opróżniają lavatory room przed podejściem nad Gdańsk, bo mi na działce już czwarty raz wylądowała paczka z nieznaną qwnianą zawartością, jebła w ziemię, rozpadła się i całą altankę na qwniany postument przerobiła. Na opakowaniu napisane było LOT,potem zaqwnione nieczytelne napisy informacja, że w przypadku znalezienia tej przesyłki należy zadzownić pod numer...., tylko że numer się zamazał. A kilka dni temu była przesyłka od SAS-a. Jebła mi przed wejściem na działkę, a zawartość na ponad 200 m poświęciła imieniem l.w. ten padół ziemski.
    Nie wiem czym sobie zasłużyłem na ten dar z nieba.

    • 0 0

  • Tekst powyżej

    to tylko żart i statyra. Działki nie mam, a z nieba to nic mi jeszcze nie spadło.

    • 0 0

  • Już w 1995r. można było przylecieć z Warszawy do Gdańska samolotem LOTu, który wykonywał rejs międzynarodowy do Hamburga. Trzeba było mieć jak zawsze dowód osobisty i bilet na lot krajowy. Jedyną różnicą było to, że zamiast policji kontrolę przeprowadzała Straż Graniczna. I trwało to kilka lat.
    Myślę, że obecne problemy WizzAir na trasie Katowice-Gdańsk spowodowane były działaniem narodowego przewoźnika PLL LOT, który ma monopol na połączenia krajowe, na dodatek za ciężkie pieniądze. Gdyby Jakikolwiek inny przewoźnik zaczął wozić pasażerów po kraju za pięćdziesiąt złotych to LOT mógłby się zwijać.
    Dodam, że nie ma żadnego bezpośredniego połączenia między dowolnymi miastami, wszystko lata przez Warszawę.

    Natomiast innym problemem jest brak połączeń czarterowych dla biur podróży. DLACZEGO W SEZONIE MOŻNA Z GDAŃSKA POLECIEĆ TYLKO DO TURCJI I EGIPTU I TYLKO RAZ W TYGODNIU??? A gdzie Grecja, Chorwacja Hiszpania i inne? Dlaczego, jak chcę polecieć np. do Grecji na tydzień to muszę marnować jeszcze dwa dni (noce) na podróż do Warszawy i z powrotem?

    • 0 0

  • Pół żartem, pół serio...

    "(...)Jedyną różnicą było to, że zamiast policji kontrolę przeprowadzała Straż Graniczna. I trwało to kilka lat(...)"
    - strasznie długa kontrola :)

    • 0 0

  • ***

    Tu taj zacytuję fragment tekstu:
    "Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego"

    Właśnie temat tej głupoty chciałbym poruszyć:

    Kolejny cytat z filmu Poranek kojota: (prezes POL_INVEST)
    "A jak czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie. Przyjdzie, i to zrobi".

    Szefofostwo SG robi sobie z tego jaja od roku jesteśmy w Unii i nie jest możliwe międzylądowanie??!!
    Włąściwie szkoda , ale tylko straż graniczna ma takie pomysły. Niepowiini robić problemów.
    Chciałbym aby było to mozliwe.
    Zgadzam się z Panem Tomaszem Kłosowskim jest wielki absurd.
    Może coś się zmieni zarobiły by porty lotnicze w Gdańsku i w Katowicach.

    • 0 0

  • Jacek

    To nie jest kwestia oglaszanie sie czy nie w prasie, to byl tekst dziennikarza, ktory wskazywal na atrakcyjnosc inwestycyjna miasta- ceny nieruchomosci wzrastaja gdy rosnie potencjal miasta. Gdanska za bardzo nie rosnie. oczywiscie ze wytrawni turysci znaja trojmiasto, ale z wytrawnych turystow moga zyc tylko schroniska wysokogororskie, gdansk jak i caly region pomorski powinien chyba nastwic sie na masowa turystyke a ta bez dobrych mediow nie istnieje - nasze wojewodztwo nie ma nawet porzadnej , aktualizowanej strony internetowej w jezyku angielskim. atrakcji tu nie brakuje ale czas je propagowac.
    z moich obserwacji wynika, ze popularnosc linii niskobudzetowych idzie wlasnie w parze z rozwojem turystyki i atrakycjnosci inwestycyjnej danego regionu.
    i nie jest to chyba wielkie odkrycie ;)

    • 0 0

  • :)

    wyjsc za maz czy tez nie?!

    • 0 0

  • Gdańsk schodzi na psy,

    to i widac dookoła, chodz władze nam tlumacza jak tu jest wspaniale

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane