• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odlotowe (?) Trójmiasto

Michał Stąporek
10 czerwca 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Katowice - wzrost o 400 proc., Kraków - o 100 proc., Trójmiasto - o 43 proc. Ruch lotniczy rośnie na lotniskach w całej Polsce, ale Gdańsk nie należy już do pierwszej ligi. Po 20 czerwca ubędzie jeszcze połączenie do Oslo.

Czy 120 tysięcy pasażerów którzy przewinęli się przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku to dużo czy mało? W porównaniu z pierwszym kwartałem ub. r. to wynik prawie o połowę lepszy. Jednak inne lotniska przeżyły jeszcze większy boom.

- Lotnisko w Katowicach zawdzięcza swój ogromny rozwój WizzAirowi, który uczynił z niego swoją główną bazę w Polsce - tłumaczy Aleksander Janiak, szef Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Poza tym w aglomeracji Krakowsko-Katowickiej mieszka ok. 5 mln ludzi. To dwa i pół raza więcej niż w Trójmieście.

Analitycy rynku pytani o powody szybkiego rozwoju portów lotniczych, jak mantrę powtarzają: tanie linie lotnicze. Jednak port lotniczy w Trójmieście jest najlepszym dowodem na to, że interesy z tanimi przewoźnikami nie zawsze się udają.

Latająca z Gdańska do Oslo Air Lithuania, tani przewoźnik z Litwy, ogłosił właśnie, że ostatni lot odbędzie się 20 czerwca. Potem połączenie do stolicy Norwegii nie będzie już obsługiwane. - Mam wrażenie, że małe i średnie tanie linie lotnicze nie zawsze zachowują się profesjonalnie - Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk starannie dobiera słowa, najwyraźniejn nie chcąc nikogo urazić. - Denim Airways i Air Lithuania niewiele zrobiły by pasażerowie dowiedzieli się o ich działalności.

Pierwsza linia wycofała się z Gdańska jeszcze przed uruchomieniem lotów do Berlina i Augsburga. Litewski przewoźnik pojawił się w Gdańsku pod koniec marca. Wytrzymał niecałe trzy miesiące.

- Ryanair od połowy maja wszędzie informuje o nowym połączeniu z Gdańska do Londynu, które ruszy dopiero we wrześniu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli uwzględnić je w swoich planach - przekonuje Tomasz Kloskowski.

Z kolei Aleksander Janiak uważa, że przyczyną niepowodzeń tych przewoźników może być wybór niezbyt atrakcyjnych kierunków. - Wiadomo, że ludzi latają w interesach, do pracy albo na wakacje. Skandynawia nie jest zbyt popularnym celem w żadnej z tych kategorii,. Wyjątkiem jest bardzo popularne połączenie do Kopenhagi, która jednak pełni funkcję regionalnego węzła komunikacyjnego - twierdzi szef PROT. - Choć z drugiej strony połączenia promowe ze Skandynawią mają się całkiem dobrze.

Bez wątpienia ruch na lotnisku w Gdańsku byłby sporo wyższy gdyby nie doszło do kuriozalnego sporu ze Strażą Graniczną. WizzAir planował obsługiwać Gdańsk połączeniem z Katowic do Sztokholmu. Dzięki międzylądowaniu, pasażerowie z Gdańska zyskaliby połączenie do obu tych miast. Niestety, Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego. - Absurd takich regulacji jest tym większy, że oba kraje należą do Unii Europejskiej - denerwuje się Tomasz Kloskowski.

Opinie (68)

  • Jakbyś Bolo nie liczył, to zarówno połączeń krajowych, nie mówiąc o zagranicznych jest na pewno dziś znacznie więcej w Gdańsku niż w latach 70-tych. Zajrzyj do Rebiechowa i przelicz, to się przekonasz. Poza tym - jesli jest wzrost o 43%, to dlaczego piszesz że latanie "nie wychodzi"? Wyhodzi i to znacznie lepiej niż w takim Poznaniu czy Rzeszowie. I tyle. Takie są fakty. A że nie przebijemy Warszawy, Katowic czy Krakowa. Chyba ani nie musimy, bo nie o to chodzi, ale jest to - jak kilku już napisało - praktycznie niemożliwe, choćby z uwagi na ilość mieszkańców całego regionu. I tyle.

    • 0 0

  • " to we Wrzeszczu lądowały początkowo Li-2"
    oj to to to
    nie wie o czym pisze do bola i kukuruźnikami kmini
    li-2 albo lim-2 to licencyjny DC-9 (a może 10 albo 2) najpopularniejszy wielozadaniowy samolot lotnictwa wojskowego
    na starych kronikach filmowych delegacje z demoludów wysiadały właśnie z limów a że odpalili pare dla komunikacji cywilnej to inna bajka

    • 0 0

  • Gallux - zwracam uwagę!

    Li-2 to licencja radziecka z DC-3 /lub DC-2/
    natomiast Lim-2 to licencja MiG-a 15!
    A DC-9 i DC-10 to już inna historia

    • 0 0

  • no tak niby trojmasto metropolia kurort a nie mamy nawet porzdanych tanich lini lotniczych skandal, wstyd

    • 0 0

  • dr

    Nie mamy również metra, Disneylandu, kosmodromu etc. Za to mamy długi i PKB na głowę 7 razy niższe niż Niemcy.
    I tylko gęba otwarta na oścież, że mysom europejczycy.

    • 0 0

  • ale ja wiem za to co znaczy DC:P
    douglas dakota czyli dakota

    • 0 0

  • głupie gadanie

    gromada ignorantow. Jak to jest iz w Gdansku mamy jedynie wzrost 43% a w Katowicach 400%? Ilosc mieszkancow regionu nie ma tutaj nic do rzeczy - mowimy o wartosciach wzglednych a nie o bezwzglednej liczbie pasazerow. Widac wyraznie iz ruch w Rebiechowie rosnie wolniej niz na innych lotniskach w kraju. Milosnicy Gdanska oczywiscie moga sie dalej pocieszac iz w porownaniu z takim Rzeszowem jestesmy potega, ale fakty sa takie iz Rebiechowo rozwija sie slabo. Podejrzewam iz obecna dyrekcja lotniska jest rownie sprawna jak poprzednie kierownictwo Barniewic - oferuja swoje uslugi zbyt drogo.... wydaje im sie, iz skoro lotnisko nosi imie Lecha Walesy to od tego nalezy im sie jakas premia ekstra......... a i jeszcze jedno - moze tak naprawde nikogo w Europie nie interesuja przereklamowane gdanskie zabytki. Sentymentali turysci przyjezdzajacy przypomniec sobie w gdansku swoja mlodosc to nie jest perespektywiczny rynek.... Oferta Rebiechowa jest marna i tyle.

    • 0 0

  • 3-miasto to najwyżej może pretendować od miana metropolii (razem z przyległościami), ale okreslenie kurort nijak nie pasuje do Gdyni czy Gdańska. Kurort to co najwyżej Sopot. Dobrze, że wizz-air czy ryan-air latają z Gdańska i nie ma co się nad tym rozwodzić. A latają tam, gdzie jest na to popyt. Do niedawna latały stąd tylko normalne linie, o wiele droższe, a ja jeździłem do Berlina, żeby stamtąd za małe pieniądze polecieć do Londynu czy Rzymu. I tela.

    • 0 0

  • oblatywacz

    No ty jesteś na pewno profesjonalistą w zakresie transportu lotniczego. Zamiast bredzić zacznij od czytania biuletynu wydawanego przez zarząd Portu Lotniczego (dostępny nieodpłatnie). Tam znajdziesz podstawowe dane dotyczące ruchu lotniczego i perspektyw rozwojowych. Potem przyjdzie czas na inną fachową literaturę.

    • 0 0

  • oblatywacz przestań oblatywać te jabole już

    Naucz się czytać i analizoać dane.
    Jesteśmy 4 lotniskiem (jednym z 4 bez spadków) w Polsce bijemy Poznań i wrocław na głowę.
    Więc radzę zostaw te jabole już bo po nich ilość szarcych komórek spada czego jesteś drastycznym przykładem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane