- 1 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (33 opinie)
- 2 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (144 opinie)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (435 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (65 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (93 opinie)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (236 opinii)
Odlotowe (?) Trójmiasto
Czy 120 tysięcy pasażerów którzy przewinęli się przez Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku to dużo czy mało? W porównaniu z pierwszym kwartałem ub. r. to wynik prawie o połowę lepszy. Jednak inne lotniska przeżyły jeszcze większy boom.
- Lotnisko w Katowicach zawdzięcza swój ogromny rozwój WizzAirowi, który uczynił z niego swoją główną bazę w Polsce - tłumaczy Aleksander Janiak, szef Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Poza tym w aglomeracji Krakowsko-Katowickiej mieszka ok. 5 mln ludzi. To dwa i pół raza więcej niż w Trójmieście.
Analitycy rynku pytani o powody szybkiego rozwoju portów lotniczych, jak mantrę powtarzają: tanie linie lotnicze. Jednak port lotniczy w Trójmieście jest najlepszym dowodem na to, że interesy z tanimi przewoźnikami nie zawsze się udają.
Latająca z Gdańska do Oslo Air Lithuania, tani przewoźnik z Litwy, ogłosił właśnie, że ostatni lot odbędzie się 20 czerwca. Potem połączenie do stolicy Norwegii nie będzie już obsługiwane. - Mam wrażenie, że małe i średnie tanie linie lotnicze nie zawsze zachowują się profesjonalnie - Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk starannie dobiera słowa, najwyraźniejn nie chcąc nikogo urazić. - Denim Airways i Air Lithuania niewiele zrobiły by pasażerowie dowiedzieli się o ich działalności.
Pierwsza linia wycofała się z Gdańska jeszcze przed uruchomieniem lotów do Berlina i Augsburga. Litewski przewoźnik pojawił się w Gdańsku pod koniec marca. Wytrzymał niecałe trzy miesiące.
- Ryanair od połowy maja wszędzie informuje o nowym połączeniu z Gdańska do Londynu, które ruszy dopiero we wrześniu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli uwzględnić je w swoich planach - przekonuje Tomasz Kloskowski.
Z kolei Aleksander Janiak uważa, że przyczyną niepowodzeń tych przewoźników może być wybór niezbyt atrakcyjnych kierunków. - Wiadomo, że ludzi latają w interesach, do pracy albo na wakacje. Skandynawia nie jest zbyt popularnym celem w żadnej z tych kategorii,. Wyjątkiem jest bardzo popularne połączenie do Kopenhagi, która jednak pełni funkcję regionalnego węzła komunikacyjnego - twierdzi szef PROT. - Choć z drugiej strony połączenia promowe ze Skandynawią mają się całkiem dobrze.
Bez wątpienia ruch na lotnisku w Gdańsku byłby sporo wyższy gdyby nie doszło do kuriozalnego sporu ze Strażą Graniczną. WizzAir planował obsługiwać Gdańsk połączeniem z Katowic do Sztokholmu. Dzięki międzylądowaniu, pasażerowie z Gdańska zyskaliby połączenie do obu tych miast. Niestety, Straż Graniczna stwierdziła, że jeden lot nie może mieć zarówno charakteru krajowego, jak i międzynarodowego. - Absurd takich regulacji jest tym większy, że oba kraje należą do Unii Europejskiej - denerwuje się Tomasz Kloskowski.
Opinie (68)
-
2005-06-10 09:35
Jakbyś Bolo nie liczył, to zarówno połączeń krajowych, nie mówiąc o zagranicznych jest na pewno dziś znacznie więcej w Gdańsku niż w latach 70-tych. Zajrzyj do Rebiechowa i przelicz, to się przekonasz. Poza tym - jesli jest wzrost o 43%, to dlaczego piszesz że latanie "nie wychodzi"? Wyhodzi i to znacznie lepiej niż w takim Poznaniu czy Rzeszowie. I tyle. Takie są fakty. A że nie przebijemy Warszawy, Katowic czy Krakowa. Chyba ani nie musimy, bo nie o to chodzi, ale jest to - jak kilku już napisało - praktycznie niemożliwe, choćby z uwagi na ilość mieszkańców całego regionu. I tyle.
- 0 0
-
2005-06-10 09:35
" to we Wrzeszczu lądowały początkowo Li-2"
oj to to to
nie wie o czym pisze do bola i kukuruźnikami kmini
li-2 albo lim-2 to licencyjny DC-9 (a może 10 albo 2) najpopularniejszy wielozadaniowy samolot lotnictwa wojskowego
na starych kronikach filmowych delegacje z demoludów wysiadały właśnie z limów a że odpalili pare dla komunikacji cywilnej to inna bajka- 0 0
-
2005-06-10 09:41
Gallux - zwracam uwagę!
Li-2 to licencja radziecka z DC-3 /lub DC-2/
natomiast Lim-2 to licencja MiG-a 15!
A DC-9 i DC-10 to już inna historia- 0 0
-
2005-06-10 10:06
no tak niby trojmasto metropolia kurort a nie mamy nawet porzdanych tanich lini lotniczych skandal, wstyd
- 0 0
-
2005-06-10 10:15
dr
Nie mamy również metra, Disneylandu, kosmodromu etc. Za to mamy długi i PKB na głowę 7 razy niższe niż Niemcy.
I tylko gęba otwarta na oścież, że mysom europejczycy.- 0 0
-
2005-06-10 10:19
ale ja wiem za to co znaczy DC:P
douglas dakota czyli dakota- 0 0
-
2005-06-10 10:22
głupie gadanie
gromada ignorantow. Jak to jest iz w Gdansku mamy jedynie wzrost 43% a w Katowicach 400%? Ilosc mieszkancow regionu nie ma tutaj nic do rzeczy - mowimy o wartosciach wzglednych a nie o bezwzglednej liczbie pasazerow. Widac wyraznie iz ruch w Rebiechowie rosnie wolniej niz na innych lotniskach w kraju. Milosnicy Gdanska oczywiscie moga sie dalej pocieszac iz w porownaniu z takim Rzeszowem jestesmy potega, ale fakty sa takie iz Rebiechowo rozwija sie slabo. Podejrzewam iz obecna dyrekcja lotniska jest rownie sprawna jak poprzednie kierownictwo Barniewic - oferuja swoje uslugi zbyt drogo.... wydaje im sie, iz skoro lotnisko nosi imie Lecha Walesy to od tego nalezy im sie jakas premia ekstra......... a i jeszcze jedno - moze tak naprawde nikogo w Europie nie interesuja przereklamowane gdanskie zabytki. Sentymentali turysci przyjezdzajacy przypomniec sobie w gdansku swoja mlodosc to nie jest perespektywiczny rynek.... Oferta Rebiechowa jest marna i tyle.
- 0 0
-
2005-06-10 10:22
3-miasto to najwyżej może pretendować od miana metropolii (razem z przyległościami), ale okreslenie kurort nijak nie pasuje do Gdyni czy Gdańska. Kurort to co najwyżej Sopot. Dobrze, że wizz-air czy ryan-air latają z Gdańska i nie ma co się nad tym rozwodzić. A latają tam, gdzie jest na to popyt. Do niedawna latały stąd tylko normalne linie, o wiele droższe, a ja jeździłem do Berlina, żeby stamtąd za małe pieniądze polecieć do Londynu czy Rzymu. I tela.
- 0 0
-
2005-06-10 10:28
oblatywacz
No ty jesteś na pewno profesjonalistą w zakresie transportu lotniczego. Zamiast bredzić zacznij od czytania biuletynu wydawanego przez zarząd Portu Lotniczego (dostępny nieodpłatnie). Tam znajdziesz podstawowe dane dotyczące ruchu lotniczego i perspektyw rozwojowych. Potem przyjdzie czas na inną fachową literaturę.
- 0 0
-
2005-06-10 10:30
oblatywacz przestań oblatywać te jabole już
Naucz się czytać i analizoać dane.
Jesteśmy 4 lotniskiem (jednym z 4 bez spadków) w Polsce bijemy Poznań i wrocław na głowę.
Więc radzę zostaw te jabole już bo po nich ilość szarcych komórek spada czego jesteś drastycznym przykładem.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.