- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (408 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (278 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (61 opinii)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (112 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (327 opinii)
Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej
10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.
Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.
- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Jakich pociągów oczekujemy?
Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.
Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.
W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.
Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.
W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.
Kto może ubiegać się o zamówienie?
Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.
Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.
- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Miejsca
Opinie (154)
-
2014-02-20 15:55
Pesa ! Najlepsza w ue i lepsza niz pendolino !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (4)
Polska ma aktualnie najlepszy pociag w europie !!!!!!!!!!!........Wybor jest prosty jak drut !........Skoro pesa to hit swiatowy i produkt '' made in poland '' to chyba wiadomo co wybrac bez wzgledu na cene wybierzmy nasz sklad w najnowszej wersji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!............Europa i swiat najnowszymi pociagami pesa jest zachwycona jak rakietami z nasa !........ Pesa pokazala ost. Nowy designerski prototyp wygladający jak super hiper rakieta wiec bedzie szal !!!!!!!!
- 26 4
-
2014-02-20 16:41
aż się chyba posikałeś!!!!!!!!!!!!!!!! (1)
więcej wykrzykników!!!!!!!!!!!!!
krzycz pesa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- 8 5
-
2014-02-21 10:17
do psiedśkola dzieciaczku
- 0 0
-
2014-02-20 16:45
Europa PESE traktuje jako pociągi regionalne
Nie jest nimi zachwycona, ale z racji że dobrze wpisują się jako pociągi regionalne ze względu na cenę i standard to je kupuje. Jednak póki co powyżej standardu pociągu regionalnego PESA nie skoczy :(.
Jak na PKM Pesa jest dobrym wyborem, ale Newag jej niczym nie ustępuje.
Pendolino to zupełnie inna gama pociągów i w Europie póki co w UE nie rywalizuje w tej klasie, bo prędkość max za małą ma.- 3 0
-
2014-02-20 18:18
Jakiej "europie"?
Możesz bliżej wyjaśnić czym są "europa" i świat zachwyceni w tych pociągach?
Co tam jest takiego designerskiego?- 0 1
-
2014-02-20 15:57
ale po co skm ma fajne szroty
niech się podzielą wyremontują kilka i będzie git.
- 4 3
-
2014-02-20 15:58
Tylko polskie kupować.
- 24 0
-
2014-02-20 16:14
Niech wybiorą cichsze!
Chociaż kto w dzisiejszym świecie martwi się tym, jakie skutki ma hałas... Kasa się liczy i tyle.
- 4 4
-
2014-02-20 16:15
A ja się pytam kto będzie Przewoźnikiem? (6)
SKM, Przewozy Regionalne czy Arriva?
Bo żaden z nich nie jest dobry.
A wręcz fatalny.- 12 2
-
2014-02-20 18:26
Niestety Departament Infrstruktury (2)
lansuje pomysł na obsługę linii PKM przez SKM. Wiesz co to znaczy? 20 lat niedołęstwa i ciągłe wyciąganie łap po kasę.
- 3 1
-
2014-02-20 18:32
To już wyżej powiedziałem (1)
Tylko ciekawy jestem kto w UM będzie miał "większe przebicie"?
SKM czy PR - bo wiem że będą się gryźli nieźle po kostkach.
A decydent jest do bani. Strasznej bani.- 1 0
-
2014-02-20 18:41
Dżuma vs Cholera
Niedołęgi kontra Masa upadłościowa. To lepiej od razu podpalić nowe składy i zamienić na drezyny
- 2 0
-
2014-02-20 18:29
Przewożnik.
Przewoźnikiem będą prawdopodobnie Przewozy Regionalne.
- 0 0
-
2014-02-20 20:28
Mam nadzieję, że będzie jeden przewoźnik na Trójmiasto
zamiast SKM, PKM, ZTM i ZKM zrobić jakiś Trójmiejski Związek Transportu Publicznego czy coś w tym stylu. Z JEDNYM BILETEM.
Sieć tansportowa w Trójmieście się tak rozwija, że nonsensem jest tworzenie 4 przewoźnika. Przykładowo, osoba jadąca do pracy z Moreny do Gdyni będzie mieć do wyboru: kupić 3 osobne bilety (15zł?!) albo jechać samochodem. I pewnie zrobi to drugie.
Szczurek i Adamowicz (kolejność dowolna) chociaż raz mogliby pokazać za zależy im na mieszkańcach Trójmiasta, a nie tylko na pielęgnowaniu wzajemnych animozji i kompleksów. JEDEN PRZEWOŹNIK, JEDEN BILET- 4 0
-
2014-02-21 09:12
Arriva to przewoźnik województwa Kujawsko-Pomorskiego
Arriva to przewoźnik województwa Kujawsko-Pomorskiego - taki ichni PR, jak Koleje Śląskie, czy Koleje Wilkopolskie. Do nas nie dojedzie.
- 1 3
-
2014-02-20 16:35
(1)
A ja bym dodał jeszcze jeden warunek przetargu - składy muszą być polskie!
- 9 3
-
2014-02-20 16:54
Genialny pomysł milordzie! Tylko jakby w inych krajach też tak robili to Pesa i Newag byłyby już bankrutami a ty byś pierwszy darł japę o dyskryminowaniu polskich producentów za granicą.
- 9 0
-
2014-02-20 16:38
wygra srendolino
- 1 8
-
2014-02-20 16:40
p....eni urzędnicy i ich ołowanie d*pska i zakute łby... (1)
"Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm."
zrobić jednakową wysokość peronów eee nieee za trudne w końcu budujemy praktycznie wszystko od zera :D poza tym mieszkańcy 3city kochają magiczną szczelinę między peronem a pociągiem i wspinanie się do pojazdu...- 14 1
-
2014-02-20 18:33
w Londynie w metrze na kilku stacjach są odstępy 10 cm (wysokość jest ok)
ostrzega przed tym komunikat mind the gap - oni nie wiedzą co to "prawdziwy gap" :)
- 1 0
-
2014-02-20 16:43
Pomysł żeby ta linia była spalinowa...
...jest zupełnie poroniony.
- 10 7
-
2014-02-20 16:45
Bogacz bedzie jezdzil
Tede już stoi w kolejce po bilet, HAJS sie zgadza!
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.