• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogłoszono przetarg na pociągi dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Michał Stąporek
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

10 spalinowych zespołów trakcyjnych, wartych w sumie ok. 120 mln zł, do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej chce kupić samorząd województwa pomorskiego. Właśnie ogłoszono przetarg.



Pierwsze dwa pojazdy, w tym jeden dwuczłonowy i jeden trójczłonowy mają być dostarczone w grudniu 2014 roku, kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 roku. Wszystkie pojazdy przejdą próby w obsłudze pasażerów na innych liniach kolejowych województwa pomorskiego w celu ich przetestowania i wyeliminowania ewentualnych usterek.

- Dostawy pojazdów zaplanowano tak, aby w momencie uruchomienia linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej mogły one od razu rozpocząć jej obsługę - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jakich pociągów oczekujemy?

Pojazdy dwuczłonowe muszą mieć minimum 250 miejsc, w tym co najmniej 100 miejsc siedzących. Składy trójczłonowe - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 miejsc siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasa­żer­s­kie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej.

W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Kto może ubiegać się o zamówienie?

Dziś polski rynek taboru kolejowego zdominowany jest przez dwóch rodzimych producentów: Pesę z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. To powód do dumy, ponieważ produkty z tych zakładów - Link z PESY i 220M i 221M z Newaga - są tak dobre, że z powodzeniem rywalizują o zlecenia także na zachodnich rynkach.

Problem w tym, że ograniczenie konkurencji zwykle prowadzi do wzrostu cen. Dlatego pomorscy samorządowcy liczą, że w przetargu wystartują także zachodni producenci.

- Liczymy po prostu na lepszą cenę ofertową w przetargu. Podczas jesiennych targów Trako informowaliśmy producentów spoza kraju o naszych planach inwestycyjnych - mówił kilka tygodni temu wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Kronika budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (154)

  • Pesa ! Najlepsza w ue i lepsza niz pendolino !!!!!!!!!!!!!!!!!!! (4)

    Polska ma aktualnie najlepszy pociag w europie !!!!!!!!!!!........Wybor jest prosty jak drut !........Skoro pesa to hit swiatowy i produkt '' made in poland '' to chyba wiadomo co wybrac bez wzgledu na cene wybierzmy nasz sklad w najnowszej wersji !!!!!!!!!!!!!!!!!!!............Europa i swiat najnowszymi pociagami pesa jest zachwycona jak rakietami z nasa !........ Pesa pokazala ost. Nowy designerski prototyp wygladający jak super hiper rakieta wiec bedzie szal !!!!!!!!

    • 26 4

    • aż się chyba posikałeś!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

      więcej wykrzykników!!!!!!!!!!!!!
      krzycz pesa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 8 5

      • do psiedśkola dzieciaczku

        • 0 0

    • Europa PESE traktuje jako pociągi regionalne

      Nie jest nimi zachwycona, ale z racji że dobrze wpisują się jako pociągi regionalne ze względu na cenę i standard to je kupuje. Jednak póki co powyżej standardu pociągu regionalnego PESA nie skoczy :(.

      Jak na PKM Pesa jest dobrym wyborem, ale Newag jej niczym nie ustępuje.

      Pendolino to zupełnie inna gama pociągów i w Europie póki co w UE nie rywalizuje w tej klasie, bo prędkość max za małą ma.

      • 3 0

    • Jakiej "europie"?

      Możesz bliżej wyjaśnić czym są "europa" i świat zachwyceni w tych pociągach?
      Co tam jest takiego designerskiego?

      • 0 1

  • ale po co skm ma fajne szroty

    niech się podzielą wyremontują kilka i będzie git.

    • 4 3

  • Tylko polskie kupować.

    • 24 0

  • Niech wybiorą cichsze!

    Chociaż kto w dzisiejszym świecie martwi się tym, jakie skutki ma hałas... Kasa się liczy i tyle.

    • 4 4

  • A ja się pytam kto będzie Przewoźnikiem? (6)

    SKM, Przewozy Regionalne czy Arriva?
    Bo żaden z nich nie jest dobry.
    A wręcz fatalny.

    • 12 2

    • Niestety Departament Infrstruktury (2)

      lansuje pomysł na obsługę linii PKM przez SKM. Wiesz co to znaczy? 20 lat niedołęstwa i ciągłe wyciąganie łap po kasę.

      • 3 1

      • To już wyżej powiedziałem (1)

        Tylko ciekawy jestem kto w UM będzie miał "większe przebicie"?
        SKM czy PR - bo wiem że będą się gryźli nieźle po kostkach.
        A decydent jest do bani. Strasznej bani.

        • 1 0

        • Dżuma vs Cholera

          Niedołęgi kontra Masa upadłościowa. To lepiej od razu podpalić nowe składy i zamienić na drezyny

          • 2 0

    • Przewożnik.

      Przewoźnikiem będą prawdopodobnie Przewozy Regionalne.

      • 0 0

    • Mam nadzieję, że będzie jeden przewoźnik na Trójmiasto

      zamiast SKM, PKM, ZTM i ZKM zrobić jakiś Trójmiejski Związek Transportu Publicznego czy coś w tym stylu. Z JEDNYM BILETEM.

      Sieć tansportowa w Trójmieście się tak rozwija, że nonsensem jest tworzenie 4 przewoźnika. Przykładowo, osoba jadąca do pracy z Moreny do Gdyni będzie mieć do wyboru: kupić 3 osobne bilety (15zł?!) albo jechać samochodem. I pewnie zrobi to drugie.

      Szczurek i Adamowicz (kolejność dowolna) chociaż raz mogliby pokazać za zależy im na mieszkańcach Trójmiasta, a nie tylko na pielęgnowaniu wzajemnych animozji i kompleksów. JEDEN PRZEWOŹNIK, JEDEN BILET

      • 4 0

    • Arriva to przewoźnik województwa Kujawsko-Pomorskiego

      Arriva to przewoźnik województwa Kujawsko-Pomorskiego - taki ichni PR, jak Koleje Śląskie, czy Koleje Wilkopolskie. Do nas nie dojedzie.

      • 1 3

  • (1)

    A ja bym dodał jeszcze jeden warunek przetargu - składy muszą być polskie!

    • 9 3

    • Genialny pomysł milordzie! Tylko jakby w inych krajach też tak robili to Pesa i Newag byłyby już bankrutami a ty byś pierwszy darł japę o dyskryminowaniu polskich producentów za granicą.

      • 9 0

  • wygra srendolino

    • 1 8

  • p....eni urzędnicy i ich ołowanie d*pska i zakute łby... (1)

    "Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm."
    zrobić jednakową wysokość peronów eee nieee za trudne w końcu budujemy praktycznie wszystko od zera :D poza tym mieszkańcy 3city kochają magiczną szczelinę między peronem a pociągiem i wspinanie się do pojazdu...

    • 14 1

    • w Londynie w metrze na kilku stacjach są odstępy 10 cm (wysokość jest ok)

      ostrzega przed tym komunikat mind the gap - oni nie wiedzą co to "prawdziwy gap" :)

      • 1 0

  • Pomysł żeby ta linia była spalinowa...

    ...jest zupełnie poroniony.

    • 10 7

  • Bogacz bedzie jezdzil

    Tede już stoi w kolejce po bilet, HAJS sie zgadza!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane