• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opera Bałtycka odwołuje wszystkie spektakle w maju

Łukasz Rudziński
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 11:22 (20 kwietnia 2016)
Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu. Opera Bałtycka w Gdańsku w maju odwołała wszystkie zaplanowane spektakle z powodu pustek w kasie instytucji. Najbliższe spektakle pokazane zostaną w czerwcu.

W maju w Operze Bałtyckiej nie odbędzie się żaden spektakl operowy czy taneczny. To efekt pustek w kasie instytucji i wycofania się Grupy Lotos z dalszego wspierania tej placówki. Na najbliższe spektakle poczekamy do czerwca.



Przeczytaj pełny komentarz Marka Weissa wobec zaistniałej sytuacji.

Swoje oficjalne stanowisko w sprawie Opery Bałtyckiej przedstawiła także Grupa LOTOS:

Współpraca sponsorska z Operą Bałtycką trwa z przerwami od 2005 roku. Grupa LOTOS docenia prestiż realizowanych wydarzeń, jak również wysoką jakość dotychczasowej współpracy. Jeszcze przed wygaśnięciem umowy - w połowie marca br. - dyrekcja Opery była pisemnie poinformowana o zawieszeniu współpracy. Swoją decyzję spółka motywowała okolicznościami związanymi ze zmianą na stanowisku dyrektora Opery. W związku z tym decyzję o kontynuacji współpracy spółka podejmie po przedstawieniu przez nowego dyrektora planów działalności Opery i przeanalizowaniu propozycji współpracy sponsoringowej na rok 2017. Warto jednak podkreślić, że środki finansowe przekazywane dla Opery Bałtyckiej powinny były być - zgodnie z wygasłą umową sponsorską - przeznaczane za realizacje świadczeń promocyjno-reklamowych, a nie wynagrodzeń pracowników czy produkcji spektakli.

Kto twoim zdaniem jest winny zaistniałej sytuacji w Operze Bałtyckiej?

W Operze Bałtyckiej jeszcze w kwietniu pokazane zostaną spektakle Izadory Weiss "Burza / Fedra" (23-26.04). W maju miały być zagrane spektakle "Otello" w reż. Marka Weissa i "Sen nocy letniej / Śmierć i dziewczyna" w chor. Izadory Weiss. Miały być zagrane, ale właśnie je odwołano. Powód? Brak pieniędzy. W marcu poinformowano dyrektora Marka Weissa o wycofaniu się strategicznego partnera - Grupy Lotos - z finansowania Opery Bałtyckiej w roku 2016 z uwagi na protesty pracowników Opery.

- Jako powód tej decyzji Grupy Lotos marszałek Struk na spotkaniu ze związkami zawodowymi Opery Bałtyckiej w dniu 16 marca 2016 podał niekorzystne zamieszanie medialne wywołane protestem wobec braku podwyżki. Uznałem wtedy, że musimy mimo wszystko kontynuować naszą działalność, pogłębiając dług teatru wobec współpracujących z nami zespołów i solistów. Taki dług jest zaciągany od lat i zawsze na początku roku budżetowego ze styczniowej transzy staraliśmy się spłacać te zadłużenia, narażając się jednocześnie na zarzuty naruszania dyscypliny finansów publicznych i związane z nimi sankcje. 14 kwietnia jednak otrzymałem kolejne pismo od moich bezpośrednich przełożonych z kategorycznym zakazem pogłębiania deficytu teatru i przesuwania jego spłaty na przyszłe miesiące. W związku z tym muszę odwołać trzy majowe spektakle "Otella" i trzy "Snu nocy letniej", których koszt wynosi dokładnie tyle, ile niedobór spowodowany wycofaniem się Lotos-u - komentuje w oficjalnym komunikacie Marek Weiss, dyrektor Opery Bałtyckiej.
Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca. Nie będzie można zobaczyć w tym sezonie opery "Otello" w reż. Marka Weissa. "Sen nocy letniej" dołączony ma zostać do premiery "Tristana i Izoldy", zaplanowanej pod koniec czerwca.
Wynika z tego jasno, że pracownicy Opery Bałtyckiej w maju nie będą mieli żadnych dodatkowych wpływów ponad bardzo niskie wynagrodzenie zasadnicze, o czym pisaliśmy wielokrotnie i co spowodowało ich protesty pod Urzędem MarszałkowskimTeatrem Wybrzeże.

- Wyrażam ubolewanie, że odczujecie, co znaczą "gołe pensje" podawane w mediach, jako realny zarobek i zapewniam, że moja dramatyczna decyzja nie jest złośliwym wyjściem naprzeciw tendencji przemilczania prawdziwych zarobków w Operze Bałtyckiej. Nie jest też moim celem udowadnianie protestującym w sprawach podwyżek kolegom, że w myśl starego przysłowia, "nie podcina się gałęzi, na której samemu się siedzi" - dodaje Marek Weiss, zwracając się do podwładnych.
Na najbliższy spektakl operowy poczekamy więc do 4 czerwca, kiedy ponownie zaprezentowana będzie "Czarna maska" w reż. Marka Weissa. Po dwóch (4-5.06) pokazach opery Krzysztofa Pendereckiego również dwukrotnie (11-12.06) pokazany zostanie "Straszny dwór" Moniuszki w reż. Marka Weissa i zamykająca dyrekcję Marka Weissa premiera jego małżonki Izadory Weiss - "Tristan i Izolda" (premiera 24 czerwca, kolejne pokazy 25, 26 i 28 czerwca).

Jak mają inni?

Teatr Wybrzeże ma trzech partnerów strategicznych - firmy GPEC, Energa i Ziaja. Teatr Miejski w Gdyni wspierają finansowo z przeznaczeniem na konkretne zadania (np. Scenę Letnią czy Festiwal R@Port) bank PKO BP, Port Gdynia, OPEC, Mercure Hotels, CH Batory i Galeria Szperk. Miejski Teatr Miniatura do końca marca miał partnera strategicznego w Gdańskiej Infrastrukturze Wodociągowo-Kanalizacyjnej GIWK, z którą współpraca będzie kontynuowana na nieco innych zasadach. Trwają prace nad pozyskaniem dla Miniatury kolejnego partnera. Gdański Teatr Szekspirowski nie ma partnerów strategicznych, wspierających działalność teatru. Liczne grono partnerów od lat towarzyszy natomiast Festiwalowi Szekspirowskiemu, jednak lista partnerów tegorocznej edycji nie jest jeszcze zamknięta.

- Od lat współpracujemy z OPEC i Portem Gdynia. W tym roku otrzymaliśmy niezwykle cenną dotację celową z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy na zakup nowej kurtyny, która swoją inaugurację będzie miała 9 czerwca przed naszym "Koncertem na bis". Do grona naszych sponsorów dołączy w tym roku także firma Ziaja - mówi Aleksandra Borowiak z Teatru Muzycznego w Gdyni.
W gronie sponsorów Opery Bałtyckiej w dalszym ciągu są Dr Irena Eris i firma Albert Riele.

Miejsca

Opinie (236) 2 zablokowane

  • opera

    Trzeba było robić spektakle dla ludzi, a nie realizować artystowskie ambicyjki dyrektora. Tańczyć balet klasyczny a nie wygibusy pani dyrektorowej.

    • 2 1

  • Inspektorzy w zespołach artystycznych (1)

    są tzw. ciałem społecznym, pośredniczącym pomiędzy kierownictwem instytucji, a pracownikami.
    Prawem pracowniczym, inspektorzy są wybierani pośród członków danego zespołu, na odpowiednią kadencję.
    W zespole chóru, zasada ta została złamana i połączono funkcję inspektora ,
    oraz zastępcy kierownika chóru, bez wyborów w zespole.
    Połączenie tych funkcji, stoi w sprzeczności z ideą wyboru inspektora, który jest
    elementem zaufania, chroniącym pracowników przed nadużywaniem władzy
    ze strony kierownictwa.
    To jest najlepszy przykład, jakimi metodami posługiwał się dyr. Weiss ,odbierając nam demokratyczne prawo wyboru.
    Pomijam fakt że połączenie funkcji inspektora i zastępcy kierownika to jakby prokurator był jednocześnie adwokatem.
    Takie figury stosowano w minionym systemie, ale jest to też przykład, jakie zapędy dyktatorskie, miała odchodząca dyrekcja.

    • 5 2

    • "odbierając nam demokratyczne prawo wyboru." ???!!!

      To znaczy komu? Co jak co i czego jak czego ale braku bezstronności czy też braku szacunku do pracy i pracowników - obecnemu inspektorowi chóru zarzucić nie można... (!!!)

      • 0 0

  • precz z komuną (30)

    nareszcie skończy się finansowanie z publicznych pieniędzy teatrów i innych placówek. ostatnio jakiś głupek, z S zrobił strajk głodowy bo mu pensje za małe są. polecam zmienić pracę i zająć się czymś dochodowym a nie wiecznie jęczeć i łapy po kasę wyciągać. dosyć komuny

    • 75 83

    • spoko (2)

      będziesz płacił za szkołę dla dziecka ze 40.000 rocznie, za założenie gipsu 8.000 wg cennika, za operację wyrostka 16.000, spoko leszczu, zobaczymy kiedy ci rura zmięknie

      • 31 14

      • @spoko

        Wcale byś tyle nie płacił. Teraz właśnie utrzymujesz tabuny urzędasów w NFZ i kuratoriach. Rura to by ci zmiękłą jak byś policzył ile kosztuje utrzymanie tych darmozjadów

        • 0 0

      • W d*pach się tym aktorom poprzewracało za łopate jak wam źle

        • 10 26

    • (3)

      Popieram !Stop darmozjadom!Albo robia takie spektakle aby ludzie przychodzili i opera zarabiala na siebie albo dowidzenia!

      • 14 26

      • To zredukujmy ilość posłów - stop darmozjadom !!!

        • 8 0

      • Oczywiście, że powinny być spektakle dla różnych odbiorców. Będą dochodowe i niedochodowe, może wyjdzie na plus.

        • 4 0

      • Właśnie

        • 8 4

    • (6)

      buraku po zawodówce nie wypowiadaj się na temat finansowania instytucji kulturalnych bo mecenat państwowy w Polsce instnieje od czasów Jagiellonów.Poczytaj sobie barani łbie trochę o tym i dopiero pisz

      • 27 7

      • Wypowiedział się

        człowiek niezwykle kulturalny .

        • 4 1

      • (1)

        Ch*j mnie i wielu obchodzi mecenas państwowy od czasów Jagiellonów!Właśnie dzięki takiemu czemuś są wychowywane pokolenia darmozjadów!Albo zarabiacie na siebie albo zmień zawód!Ci po zawodówce płacą podatki dzięki czemu macie pensje , ubezpieczenie i emeryturę !Trzeba z tym definitywnie skończyć! Ja nie owijam w bawełnę albo zarabiacie na siebie lub macie prywatnych sponsorów albo koniec przedstawienia i cyrku zwanego dotacje od skarbu państwa! Wam trzeba bezpośrednio to uświadamiać , bo inaczej nie zrozumiecie!

        • 10 20

        • ty nie owijasz w bawełnę

          tylko wcinasz buly z kiełbachą, jak wszyscy tobie podobni na calym świecie. Państwa różnią sie tym, co wypracowały "darmozjady" od kultury

          • 9 3

      • Po zawodowce to ludzi mają chociaż pracę gamoniu. Po studiach co pracy nie masz

        • 8 6

      • tylko ze te "panstwowe pieniądze jagiellonów" to byly ich prywatne pieniądze (1)

        bo panstwo wtedy bylo przywatna wlasnościa suwerena i jego szlachty

        • 14 9

        • Brawo ty

          • 8 0

    • A jaki głupek podniesie szanownemu liberałowi kurtynę do góry . Jak liberał kiedyś wpadnie do teatru się odchamić ?

      • 4 2

    • Tylko pop? (8)

      Kultura wyższa nie zawsze idzie w parze z dochodowością. Cóż, ludzi o wyższych potrzebach intelektualnych jest po prostu mniej, co nie znaczy, że nie należy takich wartości pielęgnować, dla ich, jednak krzewienia. Być może ty już nie doświadczysz potrzeby obcowania z kulturą wyższą , ale twoje dzieci .... kto wie, może będą od ciebie trochę mądrzejsze...

      • 23 5

      • (7)

        Absolutnie nie!Jeśli kogoś dzieci będą chciały obcować z ,,kulturą wyższą"niech robią to na własny koszt! Jedni lubią operę , drudzy , bur*del , następni mecz żużla , inni koncert disco polo , inni brydż itd .Nie może być czegoś takiego ,że podatnik dotuje w miliardach złotych coś co jest nierentowne i ma w skali całego społeczeństwa kilka promili oglądalności!Szczerze do bólu to wyjaśniam!

        • 9 16

        • to przekaż z własnej kieszeni Rydzykowi, bo ja nie mam ochoty

          • 6 2

        • (2)

          i potem rosnie takie bydło typu szpilek
          zero nadajace sie tylko do utylizacji

          • 14 4

          • (1)

            W twoich oczach mogę być bydłem ale...Ja kupuje książki , zwiedzam zamki i muzea za swoje pieniądze nawet kupuje płyty CD bo wiem ,że dzięki temu artysta którego cenie dostanie z tego szmal! Z mojej strony to wszystko .

            • 6 13

            • zwiedzasz, czytasz ...

              i kij z tego ci zostaje w tym wiecznie pustym lbie ...

              • 16 6

        • Twoja wypowiedź jest koszmarnie głupia. (2)

          Rozwój ludzkości nie polega wyłącznie na kupowaniu, żarciu i wydalaniu w coraz to lepszych warunkach sanitarnych. Myśląc tak jak Ty wciąż siedzielibyśmy w jaskiniach - choć właściwie tacy jak Ty już tam wrócili ;)

          • 15 4

          • (1)

            Nie !Sztuka , teatr , opera TAK ale to ma na siebie zarabiać , trzeba wystawiać takie sztuki aby ludzie chętnie przychodzili na spektakl i kupowali bilety!Oczywiście szukanie sponsorów jest wskazane!Jaskinią jest teraz opera bałtycka która nie potrafi przyciągnąć widowni!Jaskiniowcami są ludzie tam pracujący bo nikt ich nie ogląda a dalej twierdzą ,że są super i im się należy .Nie tędy droga! Trzeba będzie złożyć CV jako kasjer w jednym z dyskontów , siedząc na kasie będzie czas na refleksje!

            • 9 15

            • Disco polo się sprzedaje. Hamburgery w Macu też.

              a tymczasem na Straszny Dwór nie idzie się dostać a po spektaklu ludzie wstają z miejsc. Oklaski są bardzo długie. Zapraszam. A może wolisz "Majteczki w kropeczki"?

              • 16 4

    • (3)

      Głupku to właśnie komuna dawała duże pieniądze na kulture.

      • 27 4

      • (1)

        Dobrze ze się skończyła ukrucic dofinansowania komunistyczne niech aktorzy wezmą się do roboty czy ich przełożeni a nie ciągniecie z państwa

        • 8 16

        • Najlepiej wróćmy na drzewa !!!

          • 19 3

      • Robiła duuuuuuży błąd i teraz mamy tego efekty

        • 3 4

    • (1)

      Popieram komuna się skończyła jesteśmy biednym krajem żeby utrzymać takie coś wolę żeby te pieniądze poszły na szpitale a nie jakieś pseudo teatry opery itp.

      • 19 28

      • na szpitale też nas nie stać

        to co? może tym razem ze szkół zrezygnujemy

        w końcu edukacja to przywilej, niech motłoch płaci z własnych

        • 17 5

  • Opera Bałtycka

    w maju odwołuje przedstawienia , czyli ludzie będą pobierali nienależne
    im pieniądze, a widzowie bedą pozbawieni spektakli.
    W zaistniałej sytuacji, jedynym rozsądnym wyjściem, powinno być zawieszenie
    obecnego dyrektora w pełnieniu funkcji .
    Obowiązki dyrektora do czasu objęcia stanowiska na stałe, powinno się już w tej chwili powierzyć następcy.
    Brak reakcji na takie sytuacje,będzie tylko prowokowało podobne zachowania.

    • 4 0

  • Rady w zespołach artystycznych (1)

    są decydującym elementem praworządności i dbania o interesy członków danego zespołu.

    Najlepszym przykładem, bardzo sprawnego działania takiego ciała , jest
    Rada Orkiestry.
    Gdyby balet posiadał, tak sprawnie działającą radę, nie doszło by być może
    do jego zniszczenia.
    Wszystkie zespoły powinny posiadać radę i dyrekcja nie ma prawa utrudniać
    jej powstania.
    Związki zawodowe, nie reprezentują wszystkich pracowników, tylko swoich
    członków, a jak robią to w naszej instytucji, to słychać i widać i czuć.

    • 3 2

    • No i znowu nie masz racji

      • 0 0

  • zdumiewa mnie kłamanie dyrekcji (1)

    nikt nie zauważa że dyrektor opery najzwyczajniej kłamał wysyłając taki a nie inny komunikat. Z komunikatu lotosu jasno wynika, że dyrekcja o decyzji nie podpisania kolejnej umowy wiedziała już w marcu. Już wtedy mogła podjąć jakieś środki zaradcze. Nie świadczy to dobrze ze Dyrektor kłamie i próbuje odpowiedzialność za swoje decyzje zwalić na swoich pracowników.

    Szkoda, że ludzie którzy tworzą kulturę wysoką w takich momentach pokazują się tacy maluczcy.

    cała ta sytuacja zniesmacza mnie bardzo, ale któż by się przejmował operą ....

    • 19 1

    • Pan marszałek zwalił na Solidarność wycofanie się sponsora. Ja w to uwierzyłem, teraz przepraszam.....

      • 1 1

  • Państwo Weiss

    Jakie to szczęście, że p. Weiss już odchodzi z Opery. Zarówno on jak i jego żona nie cieszą się popularnością wśród widowni w Trójmieście, przyda się porządne odświeżenie po tylu latach...

    • 7 0

  • Jak sobie pościelisz... (3)

    Związkowcy POB sami doprowadzili do tej sytuacji, a teraz ze zdziwieniem rozglądają się dookoła.
    Przy całym rozumieniu dramatyzmu postulatów płacowych, to Państwa zachowanie doprowadziło do niesmaku sponsora, a Lotos to nie jest firma, która chce być kojarzona z kłótniami, głodówkami, listami, które raz wyrażają sprzeciw wobec dyrektora, a potem domagają się unieważnienia konkursu na nowego.
    Z zewnątrz to wygląda bardzo źle, a już demonstracja przed ostatnim przedstawieniem Straszny Dwór wobec przybyłych widzów mogła budzić tylko niesmak i zażenowanie. Czy widzowie są stroną sporu? Co mogą zrobić, przecież zapłacili za bilet? Mnie (widzowi) zepsuto święto jakim było przyjście do Opery.
    Teraz staliście się ofiarami swego postępowania. Po ludzku szczerze współczuję, ale w sensie oceny ogólnej, sami Państwo doprowadziliście do tej sytuacji.

    • 15 14

    • (2)

      Nie jesteś źadnym widzem tylko podłym małym człowieczkiem który pracuje w OB i s.a we własne gniazdo.

      • 7 7

      • ... tak się wyśpisz (1)

        Oczywiście, zamiast użyć merytorycznych argumentów, łatwiej jest (inwektywami) uderzać w człowieka.
        Z całą pewnością nie jestem pracownikiem OB, bo protestowałbym przeciwko podobnym (jak wyżej) działaniom.
        Jestem widzem obecnym na wielu przedstawieniach.

        • 5 5

        • Mnie też się wydaje, że to pracownik opery, bo te słowa brzmią znajomo.....ale jeśli widz, to dziękujemy za "wsparcie".....Protesty nie maja wzbudzać smaku. A publiczność nie ucierpiała na tym proteście. Służył wyłącznie rozpowszechnieniu informacji o sporze jaki jest w operze.

          • 0 1

  • Czyszczenie (13)

    Opery Bałtyckiej z patologicznej liczby kierowników, zacząć należy od zastępcy kierownika chóru.
    Człowiek ten praktycznie pełni obowiązki inspektora, a pobiera wynagrodzenie równe kierownikowi.

    • 8 8

    • Jest (10)

      to typowy przykład nadużyć, w naszej instytucji.

      • 4 4

      • Ale (9)

        popiera go, wieloetatowy działacz związkowy.

        • 3 5

        • Bardzo (7)

          chce zostać kierownikiem ,podejmują intensywne działania w tym kierunku.

          • 3 5

          • Szkoda (6)

            że nie umie dyrygować.

            • 4 4

            • zastępca kierownika chóru

              To człowiek bardzo kompetentny i solidny, o wysokiej moralności. Ci, którzy tu właśnie wylali na niego morze hejtu, mogliby wiele się od niego nauczyć, podejrzewam, ze do pięt mu nie dorastają. Albo coś mu zawdzięczają, albo zazdroszczą. Albo jedno i drugie? Generalnie szkoda, że ewentualną walke o stołek, prowadzą w tak niegodny sposob, ale sposob walki świadczy o człowieku. Wobec tego żal m mi was, choc nie mam pewności, czy na to zasługujecie. Raczej szkoda energii. Porządki i czyszczenie każdy powinien zacząć od siebie. I kazdy powinien pilnować własnego portfela, a do cudzego nie zaglądac.

              • 3 0

            • A ten (4)

              co go popiera, nie umie śpiewać.

              • 4 3

              • (3)

                mierny popiera miernego.

                • 4 3

              • (2)

                jeden nie jest dyrygentem, a drugi nie jest śpiewakiem.

                • 4 3

              • Tak (1)

                już na tym świecie bywa, złoto tonie g...no pływa.

                • 3 1

              • idz juz spac nieszczesliwy artysto

                • 4 1

        • A ciebie ...

          kto "podciera"? O, pardon - popiera?!?

          • 3 0

    • "Czyszczenie" to ty baranku

      zacznij od siebie. Inspektor chóru pełni także funkcję zastępcy obligatoryjnie i wykonuje ciężką pracę, do której na pewno się nie nadajesz. Niesiony zazdrością zawodową zapominasz człeku, że w sytuacjach krytycznych potrafi pracę "wyprostować" i należycie przygotować (rozczytać) najtrudniejszy materiał muzyczny. Rażą cię finanse? Zaglądaj do własnej kieszeni!!!

      • 6 1

    • co za swinia to napisała?patrz się w swoj portfel .Co za byd.e

      • 5 1

  • Doigrali się

    co za wstyd, odwoływać przedstawienia, tego jeszcze nie grali.
    Ale tak to jest, jak mali ludzie, pilnują tylko swoich małych interesików .
    Nie liczy się instytucja, nie liczy się dobro wszystkich pracowników,najważniejsze
    jest koryto dla wybranych s......

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane