• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie

Arnold Szymczewski
22 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Elektryczne hulajnogi w przestrzeni publicznej to dziś bardzo częsty widok. Elektryczne hulajnogi w przestrzeni publicznej to dziś bardzo częsty widok.

Czy firmy wypożyczające elektryczne hulajnogi w Trójmieście powinny się rozliczać z miastami za wykorzystywanie przestrzeni publicznej do prowadzenia działalności gospodarczej? - Niestety, samo pozostawienie urządzeń transportu osobistego (UTO) na chodniku, trawniku itp. nie może być podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań wobec tych jednośladów, ich kierowców czy też firm, które to wypożyczają - mówi Tomasz Wawrzonek, z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Kilka dni temu Urząd Miejski w Gdańsku opublikował spot reklamowy promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg w przestrzeni publicznej.

Czy miasta powinny pobierać opłaty od firm wynajmujących hulajnogi elektryczne za prowadzenie działalności w przestrzeni publicznej?

- Obserwowaliśmy problem od kilku miesięcy. Zastanawialiśmy się, jak przekazać mieszkańcom Gdańska, że niewłaściwie zaparkowana hulajnoga stanowi zagrożenie dla każdego uczestnika ruchu drogowego. Doszliśmy do wniosku, że stworzenie zabawnego spotu umożliwi nam dotarcie z przekazem do jak największego grona odbiorców - mówił Marek Bonisławski, dyrektor Biura Prezydenta Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W Trójmieście elektryczne hulajnogi zadebiutowały w maju br. Dziś firm zajmujących się wynajmem hulajnóg jest co najmniej kilka, a ich flota liczy kilkaset sztuk. Nie dziwi więc fakt, że coraz częściej nie tylko pomagają, ale także uprzykrzają życie mieszkańcom Trójmiasta.

Elektrycznych hulajnóg jest tak dużo, że nasi czytelnicy zastanawiają się, czy miasto nie powinno pobierać opłat za wykorzystywanie przestrzeni publicznej do prowadzenia działalności gospodarczej. Rzeczywiście miałoby to sens, ale w tym przypadku nie ma prawnych uregulowań.

- Co innego jest w przypadku, kiedy mamy do czynienia ze straganem w przestrzeni publicznej, w którym ktoś prowadzi działalność, a co innego jest, kiedy mówimy o elektrycznych hulajnogach na wynajem. Nie ma przepisów, które prawnie pozwalałyby nam na pobieranie opłat od firm, które takie hulajnogi wynajmują. Gdyby były one ładowane w stacjach dokujących, które zajmowałyby przestrzeń publiczną, wtedy moglibyśmy pobierać takie opłaty - mówi Tomasz Wawrzonek, z GZDiZ. - W tym przypadku jest to analogiczne, jak w przypadku pojazdów, które funkcjonują prowadząc działalność zarobkową na drogach publicznych. Kary należałoby w takiej sytuacji nakładać kierowców lub podejmować działania wobec pojazdów, które naruszają przepisy.
Czy elektryczne hulajnogi ustawiane są na środku chodnika przez pracowników firm? Nie możemy tego potwierdzić, jednak wielu czytelników w artykule Czy spot skłoni do prawidłowego parkowania hulajnóg? twierdziło, że tak właśnie się dzieje.

Moim zdaniem hulajnogi nie stoją tak przypadkowo. Wynajmujący chce, aby jego produkt był jak najbardziej widoczny. Najlepiej to zrobić stawiając hulajnogę w poprzek chodnika. Przecież te pojazdy muszą być jakoś serwisowane. Nie wierzę, że praktycznie każdy użytkownik zostawi hulajnogę w taki sposób. Dodatkowo, idąc ul. Hallera nad morze, widziałem trzy stojące obok siebie hulajnogi. Nie muszę chyba pisać, jak były ustawione? Nie jedna za drugą zaraz przy krawędzi tylko w poprzek chodnika, jedna obok drugiej. - pisał jeden z czytelników.

Projekt zmian w prawie dotyczącym urządzeń transportu osobistego (UTO)



Pod koniec lipca złożony został przez ministerstwo infrastruktury projekt ustawy, który ma regulować poruszanie się m.in. hulajnogami elektrycznymi.

Do najciekawszych i najbardziej istotnych zmian możemy zaliczyć zapisy dotyczące poruszania się hulajnogą elektryczną po ścieżce rowerowej. Druga w kolejności będzie jezdnia drogi, o ile ograniczenie prędkości na niej nie będzie wyższe niż 30 km/h. Korzystanie z chodnika będzie możliwe tylko wówczas, gdy kierujący nie będzie miał do dyspozycji drogi dla rowerów lub odpowiedniej jezdni (do 30 km/h), a szerokość drogi dla pieszych będzie wynosiła co najmniej 2 m. Hulajnogi nie będą mogły przekraczać 25 km/h, a ich użytkownicy będą mogli się nimi poruszać jedynie za okazaniem karty rowerowej.

- Obecnie dostajemy sporadyczne sygnały o pozostawieniu hulajnogi (ale także np. roweru) w miejscu uniemożliwiającym przemieszczanie się innych użytkowników drogi. Niemniej jednak należy się spodziewać, że wraz ze zwiększaniem się liczby prywatnych i wypożyczanych hulajnóg (urządzeń transportu osobistego) ten problem będzie narastał. Wprowadzono definicję UTO (niestety w mojej ocenie obarczonej znaczną wadą), a także wskazano, że zabrania się pozostawienia na drodze, przystanku albo innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru, jeżeli utrudnia to ruch lub zagraża bezpieczeństwu tego ruchu. Uważam, że to krok w dobrym kierunku - kończy Tomasz Wawrzonek

Miejsca

Opinie (202) ponad 20 zablokowanych

  • Cokolwiek pozostawione na drodze rowerowej

    ...powinno być traktowane tak samo jak porzucony samochód na drodze, gdy stanowi zagrożenie dla ruchu innych. W zmianach przepisów wystarczy potraktować hulajnogi i rowery pozostawione w ramach takich dróg rowerowych jak porzucone "śmieci" i obciążać kosztami usunięcia i utylizacji właścicieli (a CI już regulaminami ścigną użytkowników). Problem dotyczy zarówno hulajnóg jak i rowerów na wynajem. Ustanowić zakaz parkowania na drogach i ścieżkach rowerowych z przepisem jak wyżej i skończy się zaśmiecanie nie tylko dróg/ścieżek dopuszczonych do ruchu ale także chodników i innych miejsc, które z definicji swojego istnienia nie służą do tego aby ktoś cokolwiek tam składował/przechowywał.

    • 4 1

  • Słabo to o nas świadczy. Zamiast uczyć i wychowywać, najlepiej zabronić, ukarać, a jak nie to chociaż zarobić trochę. Dla (w miarę) normalnego człowieka oczywiste jest, że nie powinno się barykadować ciągów komunikacyjnych i nie mam tu na myśli wyłącznie UTO (W internecie są całe gigabajty zdjęć źle zaparkowanych samochodów, motorów, itp.). Jeżeli dla kogoś to nie jest oczywiste, to gdzieś, na etapie przygotowania do egzystencji w społeczeństwie został popełniony błąd. Patrząc na nasze społeczeństwo, tych błędów jest było/jest setki. Ale my zamiast wprowadzać zmiany u podstaw, mnożymy zakazy.

    • 5 0

  • Będę jezdził starym kopcącym dizelkiem

    A wy janusze jezdzijciie hulajnogami, rowerkami i z buta

    • 0 2

  • (1)

    Hulajnogi mogą sobie stać, ale nie w taki sposób, żeby utrudniały korzystanie z chodnika,
    jak to ma obecnie bardzo często miejsce.
    Pomijam prędkość z jaką poruszają się kierujący nimi, bo bardzo często, nie należy do bezpiecznych..
    Ale być może trzeba właśnie niebezpiecznego(odpukać gorsze) zdarzenia,
    do którego wydanie przyczyni się, pozostawiona na środku chodnika, jak na zdjęciu - hulajnoga.
    Wówczas ciekawe, do kogo ze sprawą...???

    • 2 1

    • własnie w ostatnich dniach w Gdyni albo jakiś najazd id nio tów albo złośliwych bandytów

      oprócz hulajnóg na środku chodnika, na środku ścieżki rowerowej czy na środku zejścia podziemnego, widziałem także skuter (ten zielony) na środku chodnika przed kawiarnia znanej marki - oczywiście w poprzek chodnika

      czy policja jest ślepa?

      • 0 0

  • Te hulajnogi to jakaś plaga XXI wieku. Porozrzucane na środku chodnika tylko utrudniają poruszanie się przechodnim. Dlaczego nie mogą mieć stojaków jak Mevo?

    • 0 1

  • Urzędnik jak chce to znajdzie paragraf

    Skoro znależliście bardzo zawiłe wytłumaczenie dla nałożenia mandatu na kierowce, ktory umieści za szybą swojego samochodu kartkę z informacją o chęci sprzedaży auta, to tu tym bardziej taki przepis możecie znaleść.
    Poza tym od pewnego czasu żyjemy na Białorusi, władza ma w nosie konstytucję, kłamie, manipuluje, zatrudnia skorumpowanych bandytów na najwyższe urzędy, więc rozwiążcie ten problem po białorusku! Czyli:
    1. wysyłacie pismo o nałożeniu opłaty
    2. na odwołanie odpowiadacie że podstawą decyzji o opłacie jest uchwała rady miasta
    3. po niezastosowaniu się wysyłacie kontrole skarbowe, CBA, plombujecie szuflady w biurach, szafy, wynosicie komputery...
    4. po 3 dniach kasa wpływa na konto i po sprawie

    Czego nie rozumiecie!?

    • 1 0

  • Powinni jeszcze dopłacać

    za to ze część osób rezygnoje z samochodu w centrum

    • 0 0

  • dobrze by było, gdyby policja/straz miejska nakładała mandaty

    za złe parkowanie - na firmę oczywiście, a ta niech sobie sciąga od użytkowników, ma możliwości

    dziś pod Rivierą ktoś (albo użytkownik albo serwisant) postawił hulajnogę na środku ścieżki rowerowej (inny opój postawił na środku zjazdu w przejściu podziemnym)

    nie muszę chyba tłumaczyć jak to jest bardzo niebezpieczne, przestawiłem ją na bok

    wracam po 30 minutach i ponownie (ta sama?) hulajnoga stoi na środku ścieżki rowerowej

    • 0 0

  • Problem

    Uwazam za beznadziejny pomysl zeby pozwalac jezdzic hulajnogami po chodnikach.To samo zostawianie ich gdzie popadnie .U nas jak zwykle trzeba wiecej wypadkow zeby zmienic zasady .Chodnik jest dla pieszych .

    • 1 0

  • W łeb kierownicą hulajnogi przyłożyć delikwentowi, który zostawia ją na chodniku. Wszystko da się zrobić, tylko siłą. Nawet beznadziejne MEVO ma swoje stacje postojowe, stoją w jednym miejscu, nie wadzą. Rowerzyści jeszcze trzeźwo myślą, w przeciwieństwie do ludzi na hulajnoży...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane