• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku. Feralne miejsce na ulicy Podmiejskiej w Gdańsku.

Jest propozycja usprawnienia przejazdu przez ul. Podmiejską w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska dla rowerzystów korzystających z drogi technicznej na wale Kanału Raduni. Pojawiłoby się tam przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów oraz lustra dla kierowców. Rowerzyści są "za", ale pomysł nie podoba się kierowcom.



Podoba ci się pomysł zmian w ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku?

Od roku rowerzyści mogą poruszać się nowym chodnikiem technicznym wzdłuż Kanału Raduni. Został on zbudowany w ramach remontu koryta. Choć nie jest to klasyczna droga rowerowa, bo dopuszcza się na niej też ruch pieszych, rowerzystów łatwo tam spotkać. Czują się tam bezpieczniej, niż jadąc z i do centrum Gdańska ruchliwym Traktem św. Wojciecha.

Problem w tym, że po drodze wspomniany chodnik przecina ul. Podmiejską - ruchliwą ulicę, która łączy m.in. Orunię Górną z Orunią i dalej z centrum miasta. W ciągu godziny potrafi przejechać tam prawie 3 tys. samochodów. Niektórzy rowerzyści na to nie zważają i przejeżdżają przez jezdnię, jakby była częścią drogi rowerowej. Tymczasem pierwszeństwo mają tam samochody, które rowerzyści powinni przepuścić albo dojechać do położonego ok. 30 metrów dalej przejścia dla pieszych i tamtędy przeprowadzić rower.

Na drodze bywa więc niebezpiecznie. Często kierowcy są zmuszeni do gwałtownego hamowania. Wszystko przez ograniczoną widoczność. Problem jako pierwsi opisaliśmy już przed rokiem.

Rowerzyści: będzie tam bezpieczniej

Może się to jednak zmienić. Gdańska Kampania Rowerowa zgłosiła do Budżetu Obywatelskiego na przyszły rok projekt poprawy bezpieczeństwa, który obejmuje m.in. szereg przebudów na istniejącej infrastrukturze rowerowej. Projekt wygrał prawybory (w kategorii - projekty ogólnomiejskie) - głosowanie miało miejsce podczas Wielkiego Przejazdu Rowerowego 14 czerwca 2015 r.

Jednym z usprawnień ujętych w projekcie ma być wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego na konfliktowym skrzyżowaniu.

- Rowerzyści i tak tamtędy mogą jeździć, nic nowego nie wprowadzamy. Chcemy jednak poprawić tam ich bezpieczeństwo. Oprócz wymalowanych znaków poziomych chcemy ustawić także lustra, które poprawią widoczność wszystkim, którzy tam się poruszają - mówi Michał Błaut z Gdańskiej Kampanii Rowerowej.
Ma także pojawić się znak ustąp pierwszeństwa przejazdu do rowerzystów.

Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku. Propozycja zmiany organizacji ruchu na ul. Podmiejskiej w Gdańsku.
Kierowcy niezadowoleni

Mieszkańcy zgodnie twierdzą, że niewątpliwie na wale Kanału Raduni w przecięciu drogi na wysokości ul. Podmiejskiej potrzebne jest zastosowanie rozwiązania, które zwiększy bezpieczeństwo. Pamiętajmy jednak, że wał Kanału Raduni nie jest drogą rowerową, a pierwszeństwo na wale mają piesi. Poza tym osoby jadące z centrum, w tym kierowcy autobusów, nie mają szans zauważyć w porę rowerzysty tamtędy przejeżdżającego.

- Jeżdżę tamtędy codziennie. Nie ma dnia, by sprzed kół mojego lub męża samochodu nie uciekał tam w ostatniej chwili rowerzysta. Jeśli pomysł proponowany w budżecie obywatelskim wejdzie w życie, będzie tam ogromna liczba potrąceń - mówi pani Wioleta, mieszkania Oruni, którą spotkaliśmy podczas wykonywania zdjęć.
- Problem będą mieli nie tylko ci, którzy jadą w stronę Oruni Górnej od strony Gdańska, ale także Pruszcza Gdańskiego, a proponowane lustra niczego nie załatwią - dodaje mieszkanka, jakby zapominając, że jeśli powstanie tam przejazd rowerowy, to rowerzyści będą mieć pierwszeństwo.
Do czasu wprowadzenia konkretnych rozwiązań rowerzystom i kierowcom we wspomnianym miejscu zalecamy szczególną ostrożność i korzystanie z zasady ograniczonego zaufania podczas jazdy.

Opinie (547) 3 zablokowane

  • poprawi się (2)

    Czytajcie ze zrozumieniem. Rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich na tym skrzyżowaniu, bo rowerzyści będę musieli ustąpić kierowcom, więc będą bardziej uważać niż teraz. Budować!

    • 1 9

    • Tak? (1)

      To przeczytaj jeszcze raz. Na tego typu przejeździe rower będzie miał pierwszeństwo. Nawet znaki nic tu nie zmienią bo inaczej nie może być (prawo o ruchu drogowym)

      • 2 2

      • Co znaki nic nie dadzą ? Pionowe chyba mają pierwszeństwo nad poziomymi.

        W Szwecji są przejazdy, gdzie rowerzyści widzą znak mający u nas symbol A-7.

        • 1 0

  • Święty Rower? (2)

    Kolizyjne to skrzyżowanie było już przed 50 laty, gdy tamtędy codziennie do szkoły chadzałem. Problemem jednak nie było piesi i rowerzyści czekali na lukę w ruchu i krzyżowali ulicę Podmiejską. Problemem stało się dopiero gdy pojawił się nowy rodzaj rowerzystów, tacy którym dwa pedały stały się religią zastępczą, tacy którzy są zdania że należy im się wszędzie pierwszeństwo z racji poruszania się na dwóch kółkach.

    • 19 4

    • Zazdrosny jesteś o swoje święte trzy pedały ? Ja jestem ich dzieckiem i nie

      widzę problemu aby udzielić dzieciom dwóch pedałów pierwszeństwa.

      • 1 0

    • luka w ruchu to dawna przeszłość

      teraz trzeba przesunąć granice kompromisu. Kierowcy powoli zaczynają rozumieć, że nie wszędzie mają pierwszeństwo, a ustępować powinni pieszym nie tylko znajdującym się na przejściu, ale zbliżającym się do niego.
      2300 rowerzystów przejeżdżających tamtędy codziennie mogą oczekiwać zwiększenia uwagi ze strony kierowców - wielu z nich uważa i ustępuje.

      • 1 2

  • tomson (9)

    Zadne przepisy sa nie potrzebne chce na rowerzyku przejechac ulice to ryzykuje i powinien z niego sejsc, ulice są dla samochodow nie rowerzykow, rowerzykami to niech se po polach i lasach pedałują. Mam juz dosyc tych wszystkich rowerzykarzy generuja korki jada srodkiem pasu 30km/h a za nim korek. Od jakiegos czasu za kazdym razem kiedy mijam generujacego korki rowerzykarza wlaczam w aucie spryskiwacze i chlapie na rowerkowca, wielu mich znajomych robi to samo. Psiknac rowerzykarzowi plynem do spryskiwaczy po licu i nastepnym razem sie zastanowi czy jechac ulica i blokowac ruch.

    • 9 8

    • Gdybyś kierowrzyk psikał, to już miałbyś sprawę karną. Więc tu nie kłam.

      A ja samochodzikiem jeździć po mieście nie będę, bo rowerem jadę szybciej od średniej korkowej. Bo też żyjemy w wolnym kraju i nie narzucaj ludziom aut, bo gdyby pasażerowie komunikacji publicznej przesiedli się do samochodów, to byś nigdzie autem nie dojechał - za dnia stałbyś w permanentnych korkach.
      Bądź łaskaw i poszukaj na wyszukiwarkach jak to było przy Fashion House na Szadółkach, gdy ogłoszono pierwszą porządną wyprzedaż towarów. Doszło do paraliżu nie tylko przyległych aut, ale nawet obu jezdni obwodnicy. Ludzie nie mogą przez godzinę ujechać 10 METRÓW porzucali auta, by odjechać nimi jako tako w nocy (dopiero wtedy zatory się rozładowały).
      Więc powinieneś się cieszyć że jest SKM, ZKM, PKM i rowery. bo inaczej byś pękł ze złości w korkach.

      • 1 1

    • psikniesz mi po oczach płynem do szyb - oberwiesz kłódką po szybie (1)

      • 2 0

      • Przyjedzie policja

        zabierze rowerek na poczet wyrządzonych szkód i będziesz chodzić piechotką. Mogę sobie używać spryskiwaczy, kiedy mi się podoba, a kłódki pilnuj, by ci złomiarze nie zakosili.

        • 0 1

    • SŁABE (4)

      ile ty masz lat żeby się tak zachowywać?

      To nie wina rowerzystów ze infrastruktura rowerowa jest tak słaba..

      • 5 4

      • (3)

        Infrastruktura rowerowa jest w Gdańsku na wysokim poziomie, zwłaszcza porównując z innymi polskimi miastami. Oczywiście zawsze moze być i będzie lepiej.

        • 2 0

        • To mówiłem ja, Jarząbek

          Panie Prezydencie.

          • 0 1

        • byles gdzies poza gdyną? (1)

          we Wrocławiu są jakieś 5lat przed nami.
          Warszawa też powoli dogania, ale tam też idzie to opornie.

          • 0 1

          • W Warszawie jest biednie, wzdłuż głównych dróg mało DDRów, rowerzyści narażają się na śmierć, albo lawirują między pieszymi na szerokich chodnikach. Co i rusz któryś przelatuje tuż przy wiacie autobusowej. W Krakowie w centrum jest ogólna drogowa porażka. W Łodzi nieco lepiej, ale gdzie tam do Gdańska. We Wrocławiu bardzo dawno nie byłem, przyjrzę się przy okazji, ale jeśli budowa infrastruktury drogowej im idzie tak, jak udrożnianie ruchu samochodowego (które w Gdańsku jest również na wysokim poziomie), to powodzenia ;)

            • 0 0

    • Sądząc po pisowni to nie skończyłeś nawet podstawówki, więc prawka tym bardziej nie masz. A jak jakimś cudem system edukcji wypuścił takiego nieuka to powinieneś teraz pracować, a nie udzielać się na forum.

      • 2 3

  • piesi nie czują się bezpiecznie (4)

    gdy hordy rozwydrzonych cyklistuf urządzają rajdy na drodze technicznej

    • 11 4

    • Fakt (3)

      wypadałoby dla takiego miasta jakim jest Gdańsk, że wzdłuż tak ważnego szlaku komunikacyjnego jakim jest Trakt że wybuduje również drogę rowerową do tranzytu nie tylko do rekreacji.

      • 3 3

      • droga techniczna miała być bulwarem spacerowym tuż nad kanałem (2)

        a została zaanektowana przez tych cymbałów

        • 2 5

        • A ty jesteś chamem nazywając ludzi cymbałami. Ja tam też jeżdżę rowerem

          ale przy pieszych zwalniam lub nawet jeśli trzeba staję, bo pamiętam o ich pierwszeństwie.

          • 1 0

        • Droga techniczna w zamierzeniu zawsze.miała być ciągiem pieszo-rowerowym. Nie jestem pewien, czy nawet nie jest tak oznaczona?

          • 2 0

  • (6)

    Tam niektórzy rowerzyści rzeczywiście solidnie pracują na kalectwo i nienawiść kierowców. Większość nawet nie zsiada (ogromna większość) i tylko lekko przyhamowuje. Niby taki przejazd by się przydał, tylko że wtedy już nikt nie będzie patrzył na ulice i przyhamowywał.
    Ale do tej drogi są jeszcze 2 uwagi. Na Orunii ona jest niedkończona i na wszystkich zjazdach od Zaroślaka do Pruszcza zjazdy nie są wykończone (ostre progi, brukowe czy kamienne przejazdy). To poprawcie.

    • 6 2

    • (3)

      Dlatego lepiej było jak ta ścieżka była remontowana, a jedziło się ul. Brzegi. Wtedy wyjeżdżało sie wprost na pasy i nie trzeba było robić slalomu.

      • 1 1

      • (2)

        Nikt ci nie broni jechać Brzegami...

        • 2 0

        • (1)

          Niby tak, ale teraz większośc jednak jeździ drogą techniczną, zwłaszcza, że Brzegi są remontowane.

          • 2 1

          • Masz w tym kraju wolny wybór. A wolny wybór to nie jest narzucanie innym

            którędy mają jechać.

            • 1 0

    • Co znaczy nienawiść kierowców ? O kim piszesz ? Bo chyba nie o mnie jako

      kierowcy. Miasto jest dla wszystkich, przede wszystkim dla pieszych, bo każdy z nas nim jest, bo nie da rady wjechać autem do środka urzędu czy sklepu.
      Więc ja nie zabieram jako "pasażerów" moich nerwów i pora wreszcie (to nie żart) przyjrzeć się XIX w. - ostatniemu stuleciu gdzie podstawowym "pojazdem" było zwierzę zwane koniem. Bo samochód to dla mnie zdecydowanie lepsza alternatywa i szczęście że nie muszę trzymać wielkiego zwierzaka w domu i dodatkowo komfort podróży. Wszyscy za przekroczenie 24 pkt. karnych powinni mieć miesięczne zajęcia w stadninach (i w kostnicach). To może poskromiło by wielu że samochód to mimo wszystko pożyteczne narzędzie, a nie siania postrachu.

      • 1 0

    • Wyjściem było zastosowanie również świateł na żądanie, ale to znacznie spowolni przepustowość..

      • 1 1

  • czesto korzystam z tego przejazdu i zawsze podjezdzam na przejscie dla pieszych, bo mam jeszcze jakieś resztki rozumu (6)

    niestety wiele osób na rowerach kompletnie tam nie myśli, uważa że ma "wolny przelot". Po prostu zrobić barierki przy ulicy i ładne strzałeczki kierujące rowerzystów na przejscie dla pieszych. inne warianty są niebezpieczne. kierowca nie znający tego miejsca wyłoni się "zza winkla" i szastprast po rowerkach

    p.s. pani Wioletta to ma farta. codziennie uciekaja jej spod kół rowerzyści :D bajeczki dla opóźnionych dzieci

    • 13 3

    • Ty śmiesz określać ludzi bezrozumnymi ? Co ty sobie wyobrażasz ?

      Jeżdżę tam rzadko rowerem i da się przejechać, bo przy budynku jest zakręt, na którym jadąc samochodem trzeba zwolnić bo nie da rady przejechać nim 50 km/h, a znam go doskonale jako kierowca. Ci co mówią, że pokonują go z taką prędkością to mitomani. I co myślisz, że nie robię przed jezdnią rowerem stopu ? Wjeżdżam bezmyślnie ?
      I czemu się narzucasz ? Czy ja ci zabraniam podejścia czy podjazdu na przejście ?
      Na koniec - przypadkiem jakby tam były wypadki to ten portal by o tym nie poinformował ? Właśnie - są tam wypadki z rowerzystami ? No są ?

      • 1 0

    • (3)

      Ja też przeprowadzam, ale już na przejście nie chce mi się podejść. Ale inni nawet nie zsiadają.

      • 1 3

      • Bez przesady (2)

        Dla kilku idiotów nie można tworzyć jakiś bezmyślnych zakazów.

        Każdy jest chyba na tyle rozgarnięty że sam jest w stanie uznać czy przejechać czy może lepiej w danej sytuacji przeprowadzić rower.

        Kwestia kultury i oceny sytuiacji

        • 1 2

        • NIe chodzi o zakazy

          chodzi o bardziej wyraziste oznakowanie zakładające, że kierowcy nie mają bezwzględnego pierwszeństwa i nie mogą jeździć bez zwracania uwagi na innych.
          Jak sam masz kłopoty z poczuciem własnej wartości nie poniżaj innych, nawet jeśli zachowują się niezgodnie z twoimi oczekiwaniami.

          • 0 0

        • o tym właśnie mówię, to jak z kierowcami i pieszymi. spory ich odsetek po prostu porusza się jakby miało klapki na oczach

          zero "pomyslunku", zero oceny sytuacji, przewidywania. A co do głównego wątku, to do przejscia jest kilka metrów i kilka sekund, a akurat na tym przejściu dla pieszych kierowcy dość często przepuszczają więc nie ma żadnego problemu

          • 1 0

    • Czy ty jesteś rowerzystą czy pisowskim pomiotem

      • 0 5

  • STOP (5)

    Jedyne logiczne rozwiązanie w tym miejscu, to znak STOP dla rowerzystów przed przejściem - dla ich własnego bezpieczeństwa i nie szargania nerwów kierowcom.

    • 8 5

    • Zdecydowana większość rowerzystów robi tam stop bez pomocy znaku.

      • 1 0

    • tam nie ma przejscia. (2)

      Wiesz w ogole gdzie to?

      • 4 1

      • (1)

        No wiem, przejście jest kawałek dalej, ale ze względu na rowery powinno być przeniesione, bo i tak tamtędy wszyscy przejeżdżają. Ludzie zresztą też tam łażą.

        • 3 2

        • łazić to mogą sobie pluskwy

          Ludzie po prostu chodzą. Język może być narzędziem szerzenia nienawiści ale przecież nie musi.

          • 0 1

    • Sonju, zauważ, że wielu kierowcom szarpią nerwy inni kierowcy

      niedawno taki jeden strzelał do kobiety jadącej obok samochodem bo wg niego jechała "zbyt wolno" (80 km/h).

      • 1 0

  • (4)

    Dlaczego tego straszydła które zasłania tam widok po prostu nie zburzyć. To jest anty wizytówka Gdańska jak i cała dolna Orunia z resztą

    • 1 7

    • (1)

      Sam sie zburz. Wy zburzylibyscie Stare Miasto w Gdansku gdyby mogla powstac tam droga rowerowa na ktorej cudowne dzieci dwoch pedalow mialy gdzie sie lansowac

      • 5 3

      • Potrójny pedale samochodowy - po co rzucasz te określenie "dzieci ..." jak sam

        masz trzech ojców.

        • 1 0

    • Tak WOJT

      i zamieszkają razem z Tobą w Twym mega-apartamencie na Chełmie. Tylko ile ci ludzie z Tobą wytrzymają?

      • 2 1

    • i ty rowerzysto za wyburzaniem miasta?

      jak na razie to wyburzać najbardziej chcą "eksperci" z BRG na rzecz budowy przewymiarowanych dróg dla miszczów kierownicy.
      Zanim coś napiszesz, sprawdź, w jakim znajdziesz się towarzystwie.

      • 0 0

  • Udostępnijmy im jeszcze... (2)

    główne drogi, obwodnice i autostrady. Całkowicie zrezygnujmy z jazdy samochodem,bo przecież rowerzyści są najważniejsi. Połowa z tych debili nie ma bladego pojęcia o przepisach, ale będzie taki jechał środkiem ulicy, a swoimi manewrami stwarzał zagrożenie na drodze.

    • 1 5

    • A ty jesteś cham nazywając ludzi debilami.

      • 1 2

    • Przeginanie przez redukcję do absurdu jest nudne, nie uważacie?

      • 1 1

  • Trzeci Świat... logiczne usprawnienie wywołuje sensację... : /

    Czy polskie społeczeństwo aż tak skretyniało???
    Oczywista sprawa doprowadzenia przejścia dla pieszych/przejazdu dla rowerów do elementarnego poziomu bezpieczeństwa wywołuje zdziwienie... nie rozumiem niektórych ludzi...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane