• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni dzień Ikarusów

Krzysztof Koprowski
30 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Pierwsze Ikarusy na ulicach Gdańska pojawiły się w październiku 1981 roku. W sobotę zostaną ostatecznie wycofane z eksploatacji. Pierwsze Ikarusy na ulicach Gdańska pojawiły się w październiku 1981 roku. W sobotę zostaną ostatecznie wycofane z eksploatacji.

W sobotę pożegnanie starych, wysokopodłogowych Ikarusów, zaś w niedzielę wielka feta połączona z prezentacją nowoczesnych Solarisów. W ten sposób Gdańsk rozpoczyna nowy rozdział w historii swojej komunikacji autobusowej.



Czy będziesz tęsknić za Ikarusami?

W sobotę o godzinie 13:15 spod dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska wyruszy w trasę na linii 142 po raz ostatni wysokopodłogowy autobus marki Ikarus 280. Po przyjeździe na Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska wykonana zostanie grupowa pamiątkowa fotografia z autobusem. Organizatorami przejazdu są: Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego oraz Zakład Komunikacji Miejskiej.

W niedzielę natomiast odbędzie się prezentacja nowych autobusów zakupionych przez ZKM Gdańsk. Na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska będzie można z bliska przyjrzeć się nowoczesnym niskopodłogowym Solarisom. Z tej okazji zostaną uruchomione specjalne bezpłatne linie autobusowe (A1 z Żabianki, A2 z Nowego Portu, A3 z Jelitkowa, A4 z dworca we Wrzeszczu, A5 z Os. Świętokrzyskiego, A6 z Os. Moje Marzenie) oraz tramwajowe (T1 ze Stogów, T2 z Chełmu) dowożące do centrum Gdańska.

Prezentacja nowych autobusów wieńczy proces wymiany taboru, zapoczątkowany 15 lat temu. W 1994 roku ZKM Gdańsk jako pierwszy wprowadził do komunikacji publicznej niskopodłogowy autobus marki Mercedes. Obecnie na ulicach Gdańska spotkać można także Neoplany, MAN-y oraz Solarisy. Za sprawą prywatnych przewoźników w mieście pojawiły się również m.in. białoruskie MAZ-y oraz Solbusy.

Ostatnie 30 sprawnych Ikarusów zostało wystawionych na sprzedaż. W pierwszym przetargu udało się sprzedać trzy z nich. Kupili je miłośnicy komunikacji miejskiej. Pozostałe autobusy ponownie zostaną wystawione na sprzedaż.

Niedzielny festyn na Targu Węglowym

godz. 12 - 12.30 - rozpoczęcie imprezy i konkursy dla dzieci
godz. 12:45 - część oficjalna
godz. 12:00 - 14:00 - przejażdżki po Starym Mieście autobusem marki Solaris U18 oraz tramwajem niskopodłogowym Bombardier na linii tramwajowej na Chełm.

Wydarzenia

Opinie (372) ponad 10 zablokowanych

  • czy będzie także feta...

    czy bedzie także feta, jeżeli będzie ostatni dzien zamykanej lub , jak to się ładnie mówi, restrukturyzowanej szkoły, to też podobno dla poprawy warunków i konfortu pracy.
    Jak dojechać, równie dogodnie jak Planetobusem , do PG ,UG, AM.. z Osowy

    • 0 0

  • night rider

    ale na nocne linie to chyba Ikarusy najlepiej nadaja sie w dalszym ciagu

    • 0 0

  • KIEDY TEN NARÓD ZACZNIE SIĘ Z CZEGOŚ CIESZYĆ? (1)

    Zamiast się cieszyć, że miasto się rozwija, coś pożytecznego się dzieję, co uwaga! służy wygodzie i dobru wspólnemu każdego obywatela! (mieszkańców i turystów), więc czemu takiej okazji nie zaakcentować w mieście? To nie, lepiej zionąć kwasem i zjadliwymi komentarzami...
    Większości widzę, trudno jest skomentować cokolwiek w sposób pozytywny i choć odrobinę optymistyczny - ciekawi mnie, gdyby zamiast "szukać dziury w całym" i "czepiać się" poprosić dotychczasowych komentatorów tej wiadomości o wyrażenie swojej pozytywnej opinii na ten temat, ilu z nich, by to potrafiło :-)

    Ja w każdym razie swoim komentarzem chciałam podziękować wszystkim osobom odpowiedzialnym, decyzyjnym i tym, które dołożyły starań, by plan poprawy stanu komunikacji miejskiej w Gdańsku był realizowany i zachęcić ich do dalszej pracy, by kontynuować tą pracę. Tak, by z czasem i w miarę możliwości można było wygodnie, czysto i punktualnie poruszać się po naszym Gdańsku środkami komunikacji miejskiej i by ZKM uznało za swoją misję utworzenie gęstej sieci transportowej, by zbędne było korzystanie z własnego samochodu i tym samym ekologiczniej by nam się żyło :-) Życzę tego sobie i wszystkim współmieszkańcom.

    ps.A wtedy pozostanie już tylko do nadrobienia inna kwestia - higiena pasażerów :-)

    • 0 0

    • Jak służy wygodzie

      to czemu takie niewygodne?

      • 0 0

  • gdynia od nas je odkupi po połowie ceny bo te ich (tfu) trojlejbusy nie nadają sie do niczego , wydają dziwne dzwięki i ciągle spadają im na skrzyżowaniach pantografy z lin

    • 0 0

  • Można by zamiast takiej fety naprawiać stary tabor Mercedesy Neoplany i t.p.

    Te autobusy aż się proszą i nie rzadko bywa że są w gorszym stanie niż Ikarusy.
    Wspomnę też o wynagrodzeniu kierowców w ZKM ZTM za ciężką pracę ogromny stres i wielką odpowiedzialność podczas wykonywanej codziennej pracy w nieludzkich godzinach wczesno rannych, nocnych, w spartańskich warunkach.
    Może ludzie którzy to przeczytają będą w inny sposób podchodzić do kierowcy w momencie zakupu biletu, prośby o informację o linii czy też będąc innym uczestnikiem ruchu drogowego staną się bardziej przyjaźni.
    Warto by skorzystać w Kodeksu ruchu drogowego czy też wychowania cywilno-prawnego lub zasięgnąc opinii ekspertów.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • IKARUS (2)

    Kiedy podejmowałem pracę w dawnym ZKM w 1986 to były Jelcze Berlety (znakomite autobusy w ówczesnym czasie), natomiast IKARUS był bardzo nowoczesnym autobusem.
    W tamtych czasach nie było fet ani też błysku fleszy.
    Komu i czemu ma służyć takie pseudo ŚWIĘTO???
    Proponuję by wystawić wszystko co się pojawia na Gdańskich ulicach i poinformowanie opinii publicznej czym na co dzień musi wyjechać kierowca z ZKM Gdańsk i w jakim stanie technicznym są autobusy, którymi jeździmy my pasażerowie.

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Berliety nigdy nie byly znakomite

      Za male i zbyt delikatne.
      Najlepszy dowod ile ich przetrwalo, aile ikarusow.

      • 0 0

  • ja juz tesknie (1)

    Fajne altobusy i duzo w nich bylo miejsca a nie jak w jakims solarisie aj mam 185cm wzrostu musialem bokiem na siedzeniu siedziec.Powini jeszcze zostawic ich troche nawet na nocne linie.

    • 0 0

    • Święte słowa

      Autobusy z siedzeniami dla karłów. Też mam ponad 180cm i jeżdżenie tym chłamem to koszmar. Powinniśmy złożyć pozew o dyskryminację. Co jak co, ale w czasach komuny to w trakcie produkcji jeszcze nad czymś próbowano myśleć i coś przewidywać w zakresie ergonomii i racjonalizacji. A teraz? Szkoda słów. Siedzenia wyściełane szmatą, która po miesiącu wygląda jak ob...ana pielucha; miejsca dla dzieci lub chiczyków. Ech!

      • 0 0

  • juz tylko pozostanie w pamieci

    w pamieci pozostanie tylko dzwiek nadciagajacego ikarusa, a jakie to bylo szczescie go uslyszec w nocy jak sie zblizal gdy sie czlowiek ledwo trzymal:)))

    • 0 0

  • teraz pora na tramwaje

    moze przestaniemy w koncu jezdzic tymi gruchotami wysokopodlogowymi

    • 0 0

  • teraz te ikarusy powinni przerobic na tramwaje!!!!!!!!

    jaka oszczędność by była donald tusek był by wniebowzięty

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane