• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatni krok przed elektryfikacją PKM

MKo
5 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Pomorska Kolej Metropolitalna uzyskała pozwolenie na budowę sieci trakcyjnej. Jeszcze w tym roku PKM chce ogłosić przetarg na elektryfikację linii. Inwestycja zrealizowana zostanie w latach 2021-23, równolegle z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. Dzięki temu już za kilka lat pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.



Jak często korzystasz z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Pozwolenie na budowę to ostatni krok przed planowanym jeszcze na ten rok ogłoszeniem przetargu na wyłonienie wykonawcy.

- Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na wykonawcę prac, których rozpoczęcie przewidujemy w 2021 r., a zakończenie w 2023 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Poza elektryfikacją samej linii w ramach inwestycji szacowanej na ok. 90 mln zł pojawi się też nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. Powstanie on między Matarnią a lotniskiem i poprawi skomunikowanie biurowców w okolicy Portu Lotniczego. Elektryfikacja linii wymusi na Urzędzie Marszałkowskim także inwestycje w nowy tabor. Już dziś urzędnicy planują zakupy nowych pociągów.

  • Schemat Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z uwzględnieniem nowego przystanku Gdańsk Firoga.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.
  • Budowa sieci trakcyjnej, która umożliwi ruch pociągów elektrycznych na linii PKM, ma się rozpocząć w przyszłym roku i potrwa do 2023 r.

- Jeszcze w tym roku chcemy ogłosić przetarg na zakup sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu czteroczłonowych składów elektrycznych - zapowiedział podczas niedawnej debaty w siedzibie PKM Eugeniusz Manikowski, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury UMWP. - Tabor hybrydowy ma m.in. zapewnić ciągłość podróży w okresie, kiedy PKM będzie zelektryfikowana, a linia 201 jeszcze nie.
Zakup sześciu pociągów hybrydowych i ośmiu elektrycznych kosztować ma 369 mln zł. Ale Urząd Marszałkowski chce kupić jeszcze 30 elektrycznych, czteroczłonowych składów do obsługi ruchu aglomeracyjnego (w tym PKM). Koszt tego projektu to 775 mln zł.

Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie. Tak będzie wyglądać nowy przystanek PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a Portem Lotniczym w Rębiechowie.
Koszt elektryfikacji i budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga szacowany jest na około 89 mln zł, ale blisko 62 mln zł pokryje dotacja z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Decyzję o dofinansowaniu PKM otrzymała już w marcu 2018 roku, a jej projekt znalazł się w gronie trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2019 roku przetarg na projekt tej inwestycji wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych z Poznania, które za 2,5 mln zł przygotowało całą dokumentację.
MKo

Opinie (185) 2 zablokowane

  • Gdańsk Zaspa (5)

    Fajnie jakby powstał przystanek na Zaspie. Mieszka tam duzo ludzie, jest to swietny wezel komunikacyjny, bo obok jest tramwaj i autobusy po obu stronach. Przydałby się.

    • 21 3

    • Nie ma miejsca. (3)

      • 2 1

      • i pomysłu (2)

        bo to po taniości rozwiązanie...

        • 2 1

        • pomysły są (1)

          łącznie z przesunięciem aktualnego przystanku w kierunku Wrzeszcza na drugą stronę wiaduktu, ale centrum przesiadkowe Zaspa już raczej upadło bo planach dewelopera zaspiańskego

          • 2 0

          • ale te pomysły kosztują

            i wchodzą w paradę "byznesom"

            Więc takie pomysły nie sa lubiane.

            • 1 0

    • Zamaluj lepiej graffiti na Zaspie

      Potem się przyda kolejny etap

      • 2 1

  • Gdzie jest CBA ja się pytam (3)

    Budować kolej na paliwo po czym stwierdzić że jednak elektryka lepsza. Dwa przetargi, podwójne zamówienia na różnego typu pociągi?
    No to jak by kupić samochód na firme wziąć z Eu na to kasę po czym stwierdzić że rower jest lepszy. I znowu sianko

    • 10 13

    • Aleś Ty tępy

      PKM nie mogła elektryfikować trasy bo bo linią kolejową 201 od Osowy do Gdyni zarządza pkp plk.dopiero kiedy ta firma stworzyła plan elektryfikacji całej linii 201 od Gdyni do Kościerzyny,a potem do Bydgoszczy PKM mogła elektryfikować swoją trasę od Wrzeszcza do Osowy.Trzeba czytać i rozumieć zanim zacznie się krytykować

      • 2 0

    • gamoniu - do kibla też wołasz CBA jak papieru zbraknie?

      • 2 1

    • jestes gamoniem

      Zrozum wreszczie - elektryfikacja jest mozliwa dopiero teraz co znaczy ze bysmy czekali całe10 lat na PKM ktora i tak by teraz nie powstala bo inne czasy i inne budzety

      • 6 0

  • Dlaczego karczemki łaskawie nie powstaną???a dla kilku pajacy z biór powstanie? (2)

    • 14 6

    • Ty z Bior nieuki pisze się biuro

      • 1 0

    • Powstanie...

      ...jak nauczysz się pisać.

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

    Gdańśk Główny

    Niech jeszcze UE dofinansuje kursy do Głównego, bo samorząd najwidoczniej nie radzie sobie z tym!
    Połączenie które obsługuje lotnisko kursuje tylko do Wrzeszcza, a dalej co - piechotą, czy bieganie po dworcu we Wrzeszczu na śmierdzącą SKM???

    • 4 1

  • Kiedy PKM do Gdyni-Północ ? (1)

    • 5 1

    • Prawdopodobnie w '25 roku.

      W 2125 roku:)

      • 1 0

  • No i dobrze.

    Nie szkoda mi kasy na takie inwestycje.
    A nie jakieś pomniki stawiają, nie wiadomo po ch... Za stawianie pomników powinno być dożywocie.

    • 4 0

  • Parkingi przy przystankach na obrzerzach (4)

    aby ułatwić dojeżdżanie do pracy i szkoły koleją !

    • 80 3

    • PKM (1)

      To przystanki często gdzieś w polu . Kto to wymyślił ????

      • 0 1

      • PKM

        Tam narazie jest ściernisko, ale będzie blokowisko ;)

        • 2 0

    • Lepiej będzie zbudować u was szkołę, będzie gdzie się uczyć i pracować, miasto odetchnie, pkm będzie niepotrzebne, wszystkim spadną koszty

      • 2 0

    • PKM / SKM na południe Gdańska

      • 4 1

  • te 775 mln powinno byc przeznaczone na nowe pociągi na starej SKM (1)

    Dziwne priorytety. 95% ludzi jeździ skladami z lat 70-tych a dla mniejszości nowe pociagi
    absurd

    • 6 3

    • ...

      Skm jest prywatna spolka.Pkm nalerzy do miasta dlaczego podatnicy maja sposorowac tabor prywatnej firmie.?

      • 2 0

  • Mieli pieniądze na dewastację krajobrazu czerwonymi wiatami, a nie mają na wymianę zdezelowanego taboru SKM? Kpina a nie zarządzanie miastem i regionem.

    • 3 2

  • Gdynia - kolej na Obluże (2)

    Są tam tory tylko gdyński Sz. blokuje odnowienie kolei na Górne Obłuże (koniec torów przy lotnisku) oraz na Oksywie Dolne.

    Grupa trzyma władzę i nie odda jej...

    • 10 0

    • coś tam ostatnio wymyślili projektanci

      4 warianty bodajże w mediach konkurencyjnych można poczytać, ale praktyczna realizacja tego zajmie lata

      • 0 0

    • PKM jest w gestii województwa a nie Gdańska czy Gdyni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane